MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Electronic / Ambient

zoeken in:
ohmusica
en dan deze naam nog, op dit moment mijn favoriet
https://open.spotify.com/artist/5ujHOCDCgJcR25vPFKlQ9N

prachtig muziekgenre voor de kleine uurtjes

ohmusica
‘The State of Ambient Music’ Is een Pitchfork podcast

https://podcasts.apple.com/nl/podcast/the-pitchfork-review/id1516844211?i=1000596708138

Deze podcast (in 1e deel) gaat over de invloed van streaming op de toegenomen populariteit van deze muziekstroming. Wat is eigenlijk ‘ambient’ en hoe heeft het zich getransformeerd in verschillende gedaanten. Wat is de functie en aantrekkingskracht van deze muziek in deze tijd. Tevens worden er in deze podcast een aantal suggesties gedaan om naar te luisteren met daarbij korte fragmenten.

WVTRVE

Twee van mijn favorieten momenteel:

the farthest shore | dj))water)) - water-works.bandcamp.com

無限渴望 | 虛擬夢想廣場 | 仮想夢プラザ - virtualdreamplaza.bandcamp.com

Sowieo alles van dj))water)) erg tof (maar deze, zo understated, echt de beste), van VDP is dit imo verreweg de beste, de andere ambient/slushbient dingen zijn ook leuk, de vaporwavy dingen vind ik iets minder boeiend.

Hinako Omori - a journey... (2022)

Doet het de laatste tijd erg goed bij mij. Geweldige plaat. Ambient tezamen met omgevingsomgeluiden en vrouwelijke zang. Erg rustgevend, zonder dat het oppervlakkig wordt.

Heb een ambient muziekmaker Michiru Aoyama (Japan, Kyoto) gezien op Spotify die tig-keer per maand nieuwe muziek, - album-lengte, uitbrengt. Ik dacht dat het steeds hetzelfde album was dat ik een keer heb geliked, nee het is steeds weer een ander album. Klik je door op de artiest dan raak je niet uitgescrolled allemaal op zichzelf staande werken. Hoe hij dat klaarspeelt is mij een raadsel, en wat hij maakt is nog helemaal niet zo slecht of een of andere grap, het is bloedserieus. Je zou kunnen denken aan een dagboek/muzikaal verslag, misschien heeft het ook te maken met zijn zen-meditatie drie uur per dag dat hem daartoe in staat stelt.

Michiru Aoyama

Een of ander ambient lijstje 2023 (niet mijn lijstje)

* Dasha Rush - Contemplating
* KMRU - Dissolution Grip
* Purelink - Signs
* Ki Oni - A Leisurely Swim To Everlasting Life
* Felbm - Cycli Infini
* Johhny Nash - Point Of Entry
* Perila - On The Corner Of The Day
* ZONDERWERK - Babel
* Oval - Romantique
* Loscil - Colours Of Air
* Billow Observatory - Calque
* Oceanic - Choral Feeling
* Lamin Fofana - Unsettling Scores

Hinako Omori heeft ook een nieuw album,
een eigen stijl met zoal ambient en dreampop

Hinako Omori - stillness, softness​.​.​. (2023) - MusicMeter.nl

Tip: Ambient met Harp.

Michiel Cohen schreef:
(embed)

Lijkt mij eerder 'klassiek' new age van het soort Andreas Vollenweider

Michiel Cohen schreef:
(embed)

Deze tip zou wel enige toelichting kunnen gebruiken. Je mag het best ambient noemen, maar waarom deze tip. Is er iets op te merken wat er speciaal of nieuwswaardig aan is? Of iets over de artiest?

Op Spotify zie ik wel eens de term 'Ambient X' opduiken. Hiermee wordt aangegeven dat het genre geëvolueerd is door kenmerken van andere genres. Het genre Ambient X is een smeltkroes van muzikale invloeden geworden, ik las ergens: 'een sonisch landschap dat conventionele definities overstijgt'.

vivalamusica schreef:
(quote)

Deze tip zou wel enige toelichting kunnen gebruiken. Je mag het best ambient noemen, maar waarom deze tip. Is er iets op te merken wat er speciaal of nieuwswaardig aan is? Of iets over de artiest?

Zelf luisteren en een oordeel vellen. Kwam het toevallig tegen.

WVTRVE
vivalamusica schreef:
Op Spotify zie ik wel eens de term 'Ambient X' opduiken. Hiermee wordt aangegeven dat het genre geëvolueerd is door kenmerken van andere genres. Het genre Ambient X is een smeltkroes van muzikale invloeden geworden, 'een sonisch landschap dat conventionele definities overstijgt'.

Ambient met meer tempo ofzo?

Michiel Cohen schreef:
(quote)

Zelf luisteren en een oordeel vellen. Kwam het toevallig tegen.

Harp doet het goed tegenwoordig. Dit is prima voor sauna wellness.

WVTRVE schreef:
(quote)

Ambient met meer tempo ofzo?

Nee andere muziekstijlen, tempo blijft laag.

Hier weer eens een bericht, want ik ga met zeer veel genot door de discografie van Alio Die - MusicMeter.nl. Zeer rustgevend, prachtige klanken, blij met deze ontdekking, want er is veel te beluisteren.

Tip. Volgens mij wel iets voor de liefhebbers. Waarschuwing! Als je er voor gaat zitten kan het gebeuren dat je in slaap valt!

De muziekprofessor van de NRC (Hester Carvalho) neemt nu ambient onder de loep. Ze loopt in het kort even het genre door, Brian Eno, de afterparty's in de jaren 90, de healers tot de AI en nu.
Ambient is muziek zonder climax of uitroepteken - perfect voor afterparty’s, of ochtends bij een kopje thee - NRC

Er is ook een (rustgevende) Spotify lijst bij. NRC muziekprofessor: ambient - Spotify

Gast
geplaatst: vandaag om 22:11 uur

geplaatst: vandaag om 22:11 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.