menu

Genres / Electronic / Ambient

zoeken in:
Steve Roach - Structures From Silence.
Zoete melodieen

Vir Unis - Aeonian Glow
Dynamische, ruimtelijke soundscapes

Mathias Grassow - Himavat
Diepe drones met hier en daar wat tribal invloeden

Pete Namlook & Tetsu Inoue - 2350 Broadway 2
Koele scapes, bliepjes en fractals

Sleep Research Facility - Dead Weather Machine
Eén donkere drone

Aube - Pages From The Book
Geheel opgebouwd uit geprocessde samples van scheurend en brandend papier


zo, hier heb je een paar heel uiteenlopende juweeltjes te pakken

Sietse
Die Aube is tof....maar Aube is dan ook tof...


ps. hoi .zolder

avatar van mstb
FFWD

Verder ken ik geen ambient.

Sietse
FFWD geluisterd en mijn bevinding is "te veel Alex Patterson" verder wel aardig.

avatar van MJ_DA_MAN
Bij Aphex Twin - Selected Ambient Works 85-92 (1993):

Maarten|| schreef:
ambient en electronic

Ambient is een subgenre van o.a. electronic . Ambient kan ook een subgenre zijn van rock, maar in dit geval dus van electronic .

Sietse
hmm...moeilijk, moeilijk.

Niet helemaal waar. Ambient is een op zich staand genre verwant aan de avant-garde, modern-klassiek en noisemuziek. Ambient is echter zo ontwikkeld dat het uit andere disciplines van muziek is gaan putten en dat andere disciplines uit ambient zijn gaan putten. Pure ambient kan echter nog steeds zowel akoestisch als electronisch zijn, maar heeft geen verband met de rock en of electronische muziek.

Ambient techno is echter een ander geval. Dat is techno die uit de ambient put (en niet anders om) waar we hier dus mee te maken hebben....

ofzo.

ja, moeilijk, moeilijk.

avatar van MJ_DA_MAN
I rest my case .

Musicguru
Richard D. James' beste plaat. Ik ben nu zo'n 15 haar fan en dit was na de On ep zo'n beetje het eerste wat ik kocht. Mijn klasgenoten vonden me maar een freak toen ik met 14 jaar met zulke platen aankwam. . Ik heb van de week de geremasterde versie ook maar aangeschaft. Hij klinkt iets helderder en voller, maar verder niet echt verassend beter mijn inziens. Sietse heeft zeker gelijk, al is ambient zoals we die kennen absoluut een vorm van elektronische muziek. Het woord 'ambient' is door Brian Eno bedacht zover ik weet en zijn eerste ambient platen waren elektronisch. Maar ambient word inderdaad ook gelinkt aan avant-garde, modern-kalssiek enz. Noise muziek is volgens mij voortgekomen uit ambient, veel later. Zo zegt men dat bijvoorbeeld ' Laughing Stock' van Talk Talk ambient invloeden heeft. Maar dit is zeker een absolute klassieker.

edris.
Ik zou eerder zeggen dat ze uit dezelfde invloeden zijn ontstaan en dat de protovorm (iemand een beter woord?) van noise al ouder is.
Brian Eno heeft de term ambient verzonnen, maar niet het idee. Erik Satie's Musique d'ameublement (1917 meen ik) is in principe hetzelfde concept. Voor Brian Eno waren er nog wel wat meer gelijkaardige dingen waardoor Eno beinvloed is, minimal music, musique concrète en krautrock enzo.
De term noise komt al uit 1913, Russolo ofzo schreef een pamflet en deed wat dingen met zelfgemaakte instrumenten, schijnt tussen industrial en noise in gelegen te hebben, ik ken het niet enzo.
Maar wat heeft Talk Talk er eigenlijk mee te maken? Noem je het omdat dat noise is volgens jou? Ik weet geen andere oplossing te verzinnen.

Sietse
@Musicguru: Fijn dat ik gelijk heb, maar dat wist ik natuurlijk al

Echter wat je verder uitkraamt is natuurlijk onzin en incompleet.
Edris. zegt het al een stuk beter. Ook nog niet geheel compleet, maar dat hoeft in deze ook niet.

Edris. idd was het Russolo in 1913 die als eerste het concept herrie als muziek gebruikte. De enige opname die van hem te horen is staat op een van de compilaties van Sub Rosa over noise. Anthology of noise and electronic music (ofzoiets).
Satie was trouwens al wel eerder met muziek die we nu gewoon ambient zouden noemen. Gymnopédies uit 1888 staat echt aan de basis van de ambient. Of misschien een nog beter voorbeeld Vexations ook ergens uit de19e eeuw (1893 wordt wel genoemd als jaar). Maar goed, de term blijft idd hetzelfde...meubelstukkenmuziek

Maar goed, je hebt wel gewoon gelijk. Satie staat aan de basis van de ambient, John Cage heeft het verder uitgewerkt en Brian Eno heeft er enkel de naam aan gekoppeld.

Voor de mensen die hier echt meer over willen weten zijn er op wikipedia hele fijne start punten om te lezen of anders eens wat oudere exemplaren van het blad Gonzo Circus er op na slaan. Hebben hele interessante stukken in gestaan over de oorsprong van de electonica maar ook ambient (editie 67 bijv.).
Daarnaast zijn er uiteraard genoeg boeken over, maar die heb ik zelf niet gelezen. Das meer iets voor de muziekwetenschappers onder ons

Die track van Luigi Russolo staat trouwens niet op An Anthology... maar op Futurism & Dada Reviewed 1912-1959. Deze is wel uitgekomen bij Sub Rosa, maar daar zou ik dan ook bijna over willen zeggen "wie anders"

Musicguru
Weer wat geleerd. Over het punt herrie althans. Dat zijn echter de feiten die ik weet, en zeg ook niet dat ik dat zeker weet, wel? Ik heb het van iemand die al minimaal een jaar of 30 met elektronische muziek bezig is. Dus er zal heus wel wat van waar zijn. Dus onzin vind ik het zeker niet, maar jij mag dat zeker vinden. Satie word inderdaad ook gezien als een eerdere vorm van ambient. Zo word gezegt dat popmuziek zijn oorsprong vind ergens rond 1880. Incompleet misschien wel ja, daar kan ik me in vinden. En wikipedia is overigens geen echt goede bron vind ik. Vaak kloppen de feiten juist DAAR niet. Pas nog een leuke docu over wikipedia trouwens, waarbij ze een van de mensen van de Britannica Ecyclopedie aan het woord lieten en die liet niks heel van Wikipedia. Maargoed. Zo leer je nog eens wat discussies en kom je er achter dat sommige 'weetjes' zoals je die al heel lang voor ' feit' aanziet niet geheel kloppen .

Sietse
Er is vorig jaar een heel fijn onderzoek uitgekomen waarin in bleek dat er in Britannica Encyclopedie net zoveel fouten staan als op Wikipedia.
Er zijn toen meerdere wetenschappers (in groepjes) gevraagd om op hun vakgebied op beide sites uit te zoeken en daar uit bleek dat, wat door Britannica altijd werd beweerd, niet waar was. Ze zijn niet beter in informatie, hebben alleen andere fouten er in staan.
De grootste fouten die op wikipedia staan gaan over het algemeen over bekende personen die op dat moment vaak in het nieuws zijn en daar wordt over het algemeen heel veel controle op uitgevoerd na dat er enkele zeer grove fouten zijn ingekomen. En over het algemeen worden deze onderwerpen ook nog eens aangegeven dat er referenties/officiële bronnen en dergelijke ontbreken.

Maar goed ik raad je aan om gewoon ipv. "iemand die al 30 jaar er mee bezig is" te volgen, zelf ff wat dingen te lezen, zoals de vele referenties die worden genoemd op wikipedia. Heb je het niet zomaar uit wikipedia, maar kun je verschillende bronnen er op na slaan. Denk dat die referenties nog veel meer duidelijkheid verschaffen.

Ik Doe Moeilijk
Ach kom, geloof is perceptie van waarheid... Maargoed het gaat om twee verschillende waarheidsbelevingen. Britannica staat voor elitisme, waarbij geleerdheid/expertise een persoon beter in staat stellen de waarheid te kennen. Wikipedia staat voor het moderne egalitarisme, waarbij waarheid een diffuus en eigenlijk persoonlijk begrip is. De documentaire waar Musicguru naar refereert is trouwens een aflevering van VPRO's tegenlicht.

Ontopic: Ik hoor eigenlijk weinig begin van ambient als ik luister naar de gymnopedies van Satie. Meer een soort van verlaat expressionisme(of praat ik dan heel raar?). Kan Sietse mij misschien doorverwijzen naar wat literatuur over dit onderwerp? Alvast bedankt.

Sietse
Bij Satie wordt gesproken over proto-ambient. Wellicht zou je die wikipedia site er op na kunnen slaan en dan zelf ff de link die als referentie wordt gegeven bij dat stuk aan kunnen klikken.

Eventueel zou je ook enige stukken van Brian Eno en John Cage er op na kunnen slaan. Met name John Cage heeft hier verschillende ideeen over gehad, en juist Brian Eno heeft naar aanleiding van die ideeen de term ambient er aangehangen.

Ik Doe Moeilijk schreef:
Britannica staat voor elitisme, waarbij geleerdheid/expertise een persoon beter in staat stellen de waarheid te kennen. Wikipedia staat voor het moderne egalitarisme, waarbij waarheid een diffuus en eigenlijk persoonlijk begrip is.

En vandaar dat er dus een grote groep wetenschappers op beide is losgelaten waar uit bleek, juist om dit soort "problemen" te onderzoeken. Conclussie (nogmaals, maar dan in andere woorden) Britannica is niet beter dan Wikipedia. Wikipedia kan net zo goed als Britannica gebruikt worden binnen de wetenschap, zo lang je het maar niet als enige bron gebruikt (wat dus ook voor Britannica op gaat).
Britannica HAD een hele goede naam en daar teren ze nog steeds op, echter in werkelijkheid heeft dat niet meer zoveel waarde omdat er een gratis dienst is gekomen die zich makkelijk hiermee kan meten.

Verder lijkt het me wel een boeiende docu...wellicht eens uitzending gemist erop na slaan.

avatar van BlueVelvet
Sietse schreef:
En vandaar dat er dus een grote groep wetenschappers op beide is losgelaten waar uit bleek, juist om dit soort "problemen" te onderzoeken. Conclusie (nogmaals, maar dan in andere woorden) Britannica is niet beter dan Wikipedia.

Zie bijv. hier en hier

Sietse
Dat is precies het onderzoek dat ik bedoel. Heb hier toen een aantal krantenberichten over gezien (volgens mij had het NRC er ook een heel stuk over staan)

Nog ff een paar wetenschappelijke artikelen.
http://scholar.google.com/scholar?hl=en&q=ambient+music+satie&spell=1

Helaas is mijn universiteitsproxy verlopen anders kon ik de pdf's zelf downloaden. Zitten paar heel interessante bij.

Met name de volgende lijken me boeiend:
http://ml.oxfordjournals.org/cgi/content/full/86/3/493
http://www.blackwell-synergy.com/doi/abs/10.1111/j.1533-1598.2006.00096.x

Ik Doe Moeilijk
@Sietse: Ik ga eens wat rondzoeken, dank.

tuktak
ambient zou ook wel een invulbaar genre verdienen hier op musicmeter vind ik...zou het zoeken een stuk makkelijker maken.

avatar van Tha)Sven
http://www.jamendo.com/en/artist/simonslator/
Hier kun je werk downloaden van Simon Slator. Hij maakt lekker lange soundscapes. Erg rustgevend. Probeer maar eens Mount Erebus of The Four Patterns.

avatar van net overleden
Deze van Junk Project mag er gerust ook zijn


tangmaster


Ja en het zijn bijzondere goede verzamelaars die eerste 2 staan overigens op de site. Echt aanraders.

Sietse
bijzonder suf vooral, dat is wat ze zijn.
Enkele uitstekende nummers maar over het algemeen blijven deze verzamelaars heel erg braaf en echt binnen de lijnen dat het nog wel aan het mainstream publiek kan worden verkocht als zijnde chill-out en relax muziek...doet me pijn aan mijn ambient hart bijna.

tangmaster
Sietse schreef:
bijzonder suf vooral, dat is wat ze zijn.
Enkele uitstekende nummers maar over het algemeen blijven deze verzamelaars heel erg braaf en echt binnen de lijnen dat het nog wel aan het mainstream publiek kan worden verkocht als zijnde chill-out en relax muziek...doet me pijn aan mijn ambient hart bijna.


Gelukkig houden we niet allemaal van de zelfde muziek. Overigens vind ik de meeste ambient albums niet echt om te genieten. Een aantal uitzonderingen daar gelaten.

lambf
Iemand nog wat leuke aanraders?

Sietse
Ik vind de subscription series van Nicholas Szczepanik erg sterk.
Toch wel een van de betere ambient/drone artiesten van het moment en er komt ook een nieuw album van hem uit op Streamline. De samples daarvan klinken wel heel erg goed.
Maar wellicht is het niet helemaal jouw ding, vaak wel wat rustiger (al heeft hij ook stukken met zeer veel ruis).

Hier veel samples: Nicholas Szczepanik's sounds on SoundCloud - Create, record and share your sounds for free

Sietse
Verdere tips die ik heb:
Simon Whetham - Prayers Unheard
Blake Carrington - Cathedral Scan

beide op Dragon's Eye Recordings (waarvan een mogelijk een reissue op vinyl gaat krijgen op mijn eigen Moving Furniture Records afhankelijk van verkoop van huidige en toekomstige releases).
Check hier wat samples van beide releases: DRAGON'S EYE RECORDING - dragonseyerecordings.com

En uiteraard zou ik graag Machinist - Of What Once Was willen aanraden, al is dat meer drone werk.
Wat samples: Moving Furniture Records's sounds on SoundCloud - Create, record and share your sounds for free
machinist - of what once was (album preview) by experimedia on SoundCloud - Create, record and share your sounds for free (let wel op...halverwege is een abrubte overgang van een deel van het eerste nummer naar het tweede nummer, niet zoals het op het album is).

lambf
mercie


Gast
geplaatst: vandaag om 10:12 uur

geplaatst: vandaag om 10:12 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.