MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Electronic / Ambient

zoeken in:
panjoe (moderator)
Poa schreef:
Flinke aanrader:
(embed)

Topmix!

panjoe (moderator)
Deze mix van de Franse ambientproducer Malibu is fantastisch: Stream Fact Mix 817: Malibu (July '21) by Fact Magazine. Ik moest echt even bijkomen toen rond de 22:30 een ambient interpretatie van Guru Josh's Infinity binnenviel...

Oorspronkelijk ken ik Malibu van de indrukwekkende ambientverzamelaar mono no aware, en ik heb ook niets dan lof voor haar EP uit 2019. Als ik haar comment op Soundcloud mag geloven zit er in bovenstaande mix materiaal van een toekomstige EP, dus dat is ook iets om naar uit te kijken!

Ambient met air traffic control radio er doorheen. Geweldig voor de zondagochtend! Hier een uitzending die ik zojuist toevallig op NTS Radio tegenkwam in dit thema:

youarelistening.to - ATC radio from the skies above Northern California 28th August 2021 | Listen on NTS

Ken je Scanner ook? Die doet dat ook maar dan met telefoongesprekken en dergelijke. Wel wat zwaarder dan dit.

Kende ik niet, maar ben wel benieuwd dan!

Mssr Renard
Ik weet niet of ik hier ooit gereageetd heb, maar bij deze staat deze thread nu in mijn updates.

Momenteel op een fantastische muzikale reis door de grote selectie Ultimae-platen.

Ik ken Ultimae al vanaf hun begindagen, inclusief het werk van Asura, Aes Dana, HUVA Network, Carbon Based Lifeforms, etc.

Maar ik heb dus weer een renaissance. De zeven delen van het Fahrenheit Project heb ik via Bandcamp aangeschaft.

Ik beluister alle releases via Soundcloud (officeel Ultimae-kanaal) en alles wat me echt heel erg bevalt koop ik via Bandcamp, zoals Aes Dana en Cygna.

Na mij Ultimae-queeste ga ik langs Altar Records en Twisted Music. Beide labels focussen zich, net als Ultimae op een breed palette, van Trance naar ambient en dubstijlen. Alles al dan niet met het voorvoegsel psy- of chill-.

Momenteel in de ban van deze plaat:
Nova - Imaginairy Friends (2009) - MusicMeter.nl, een neoklassieke, downtempo, ambient crossover mix-plaat.

Mssr Renard schreef:
Ik weet niet of ik hier ooit gereageetd heb, maar bij deze staat deze thread nu in mijn updates.

Momenteel op een fantastische muzikale reis door de grote selectie Ultimae-platen.

Ik ken Ultimae al vanaf hun begindagen, inclusief het werk van Asura, Aes Dana, HUVA Network, Carbon Based Lifeforms, etc.

Maar ik heb dus weer een renaissance. De zeven delen van het Fahrenheit Project heb ik via Bandcamp aangeschaft.

Ik beluister alle releases via Soundcloud (officeel Ultimae-kanaal) en alles wat me echt heel erg bevalt koop ik via Bandcamp, zoals Aes Dana en Cygna.

Na mij Ultimae-queeste ga ik langs Altar Records en Twisted Music. Beide labels focussen zich, net als Ultimae op een breed palette, van Trance naar ambient en dubstijlen. Alles al dan niet met het voorvoegsel psy- of chill-.

Momenteel in de ban van deze plaat:
Nova - Imaginairy Friends (2009) - MusicMeter.nl, een neoklassieke, downtempo, ambient crossover mix-plaat.

Tip. ik zie dat er een losse track van Solar fields op staat. Probeer ook eens de andere albums van deze artiest.

Mssr Renard
Michiel Cohen schreef:
(quote)

Tip. ik zie dat er een losse track van Solar fields op staat. Probeer ook eens de andere albums van deze artiest.
(embed)

Dank je wel voor de tip. Solar Fields is te gek! Ik ken bijna alles van die act. Ik luister alleen geen youtube.

Mssr Renard: doe ik ook eens een tip, ik verwacht dat je deze wel kan waarderen Woob - Woob 1194 (1994) - MusicMeter.nl

Mssr Renard
GrafGantz schreef:
Mssr Renard: doe ik ook eens een tip, ik verwacht dat je deze wel kan waarderen Woob - Woob 1194 (1994) - MusicMeter.nl

Gevonden en in de wishlist geplaatst:
woob 1194 | woob - woob.bandcamp.com

Mssr Renard schreef:
(quote)

Dank je wel voor de tip. Solar Fields is te gek! Ik ken bijna alles van die act. Ik luister alleen geen youtube.

Oh.Heb nog wel een tip.Der Waldlaufer

Mssr Renard
Michiel Cohen schreef:
(quote)

Oh.Heb nog wel een tip.Der Waldlaufer

Kende ik ook al en staat zelfs in mijn wishlist. Desalniettemin bedankt voor de tip:
Completely Near & Far Away | Der Waldläufer - waldlauf.bandcamp.com

Overigens hoef ik geen tips, want die luister ik niet/nooit, omdat ik mijn eigen weg al heb uitgestippeld.

Ik wilde bij dit topic gewoon meelezen en misschien zijdelings wat meepikken.

Die van GrafGantz pik ik nog mee en Waldläufer ga ik werk van maken; al is het alleen al om de geweldige naam.

Rune Bagge: Pink Dreams | Rune Bagge | Northern Electronics - northernelectronics.bandcamp.com

Sowieso label Northern Electronics, alhoewel ook wel (donkere) stamppot (Varg, Ulwhednar e.d.)

Ponty Mython
Solar Fields heeft ook beide scores voor de Mirror's Edge games gedaan.

Mssr Renard
Ponty Mython schreef:
Solar Fields heeft ook beide scores voor de Mirror's Edge games gedaan.

Ja, dat zag ik. Maar ik ken de games zelf niet. Ik zet trouwens bij games of spelletjes altijd het geluid uit, zodat ik mijn eigen muziek kan luisteren.

Zijn het leuke games?

Ponty Mython
Als je van parkour houdt wel.

Bij First Person Shooters doe ik hetzelfde (ivm realisme), maar het is echt zonde om de muziek bij deze games uit te zetten.

Mssr Renard
Ponty Mython schreef:
Als je van parkour houdt wel.

Bij First Person Shooters doe ik hetzelfde (ivm realisme), maar het is echt zonde om de muziek bij deze games uit te zetten.

Ik speelde een tijdje Elder Scrolls, maar ik zette toch echt de muziek uit. Ik houd (hield) van open world / sandbox achtige spellen. Simcity blijft ook favoriet. Ook daar staat de muziek uit.

Een andere favoriet van mij, David Arkenstone, maakt ook game-muziek.

ohmusica
Tja ambient, waterig begrip. Nog een keer naar music for airports geluisterd. Toen dit album uitkwam deed het mij niet zoveel. Door dit album werd ambient wél op de kaart gezet. En Eno kon het mooi onder woorden brengen. Ambient heeft zich vertakt in vele gedaanten, of de benadering komt terug in andere muziekstijlen zoals soundscapes, zen, minimal, zelfs jazz of folk. Lastig voor een forum, want hoe breng je het onder woorden en in welk hok past het? Ik zie dat ik soms ook niet weet, welke waardering ik het moet geven, niet dat dit zo belangrijk is maar daardoor valt dit genre en aanverwanten wat weg, althans zo lijkt het.
Trouwens knap werk van die Eno.

https://pitchfork.com/features/interview/10023-a-conversation-with-brian-eno-about-ambient-music/

panjoe (moderator)
panjoe schreef:
Deze mix van de Franse ambientproducer Malibu is fantastisch: Stream Fact Mix 817: Malibu (July '21) by Fact Magazine. Ik moest echt even bijkomen toen rond de 22:30 een ambient interpretatie van Guru Josh's Infinity binnenviel...

Oorspronkelijk ken ik Malibu van de indrukwekkende ambientverzamelaar mono no aware, en ik heb ook niets dan lof voor haar EP uit 2019. Als ik haar comment op Soundcloud mag geloven zit er in bovenstaande mix materiaal van een toekomstige EP, dus dat is ook iets om naar uit te kijken!

Ik zat eens te kijken of ik nog nieuwe muziek van haar kon vinden, en ben zo op het spoor gekomen van haar alias dj lostboi: UNTITLED | dj lostboi - djlostboi.bandcamp.com

Mijn eerste indruk: dit is net zo schitterend als haar werk als Malibu.

Deze mix mag er trouwens ook wezen: Sunday Mix: Malibu - crackmagazine.net

Ik ben dus zojuist begonnen me te verdiepen in het ambient genre. Aan jullie kenners de vraag: welke albums moet ik proberen? )
Alvast thanks haha

Harold Budd- White Arcades
Nurse with Wound - Salt Marie Celeste
Robert Rich / B. Lustmord - Stalker
Steve Roach - The Magnificent Void
Brian Eno - Ambient 4
Aphex Twin - Selected Ambient Works Volume II
Deathprod - Morals and Dogma
Tangerine Dream - Zeit

Zijn i.i.g wat pareltjes in het genre die ikzelf goed kan waarderen.

Verder is er ook veel spul wat niet echt volbloed-ambient is, maar wat wel daarbij in de buurt komt.
Onderstaande wil ik voor de zekerheid ook aanraden:

Loscil - Endless Falls
Klaus Schulze - Mirage
Global Communication - 76:14
Boris - Flood

Poa
Juul1998B schreef:
Ik ben dus zojuist begonnen me te verdiepen in het ambient genre. Aan jullie kenners de vraag: welke albums moet ik proberen? )
Alvast thanks haha

Dit vind ik zelf wel een prima startlijst.

Poa schreef:
(quote)

Dit vind ik zelf wel een prima startlijst.

Thankssss!!!!

Aan die geweldige tips wil ik toevoegen:

William Basinski - Disintegration Loops (allemaal)
Midori Takada - Through the Looking Glass
Ellen Arkbro - For Organ and Brass
Lustmord - The Place Where the Black Stars Hang
Coil - Musick to Play in the Dark (allebei)
Gas - Pop
Thomas Köner - Permafrost
Biosphere & Higher Intelligence Agency - Polar Frequencies
Harold Budd - The Pavillion of Dreams
The Dead Texan - The Dead Texan
Stars of the Lid - The Tired Sounds of Stars of the Lid
Grouper - alles zo'n beetje

Met deze en de albums van Barney Rubble heb je wel een lekker gevarieerd lijstje.

Ik heb zelf ook de volgende playlist waar ik telkens weer mooie nieuwe albums aan toevoeg:
https://open.spotify.com/playlist/4fbbe1pK5FyqvWBhtYE3Xh?si=8b921623b0c24f02

Iedereen bedankt voor de reacties!! Dat was snel en een hoop namen haha, mijn week is alvast gevuld

Juul1998B schreef:
Iedereen bedankt voor de reacties!! Dat was snel en een hoop namen haha, mijn week is alvast gevuld

Het is een geweldig genre waar nog steeds heel mooie dingen in gemaakt worden. Heel veel plezier met de zoektocht!

Uitstekende dingen al genoemd natuurlijk, maar vergeet zeker deze geweldige track niet:

Aan het rijtje voeg ik daarnaast verder nog graag toe:

Sawako - Bitter Sweet
Chihei Hatakeyama - A Long Journey
Pillars - Constellation Paths/Golden
Tyler G. Holst - Mobula Modular
Sintel - Top Ten most Epic fish of all time
Cremation Lily - Lines Of Golden Light

Ook andere Eno-ambient behalve het al genoemde Ambient 4 is wmb vaak de moeite waard (Ambient 1 en 2, The Pearl, Thursday Afternoon). En dit is natuurlijk een absoluut meesterwerkje (van het verder ook fijne Apollo):

Deze luister ik altijd graag:

Thet Liturgiske Owäsendet - Hafvet
Rafaël Anton Irisarri - The North Bend
Thomas Köner - Nuuk
Biosphere - Departed Glories
Hinako Omori - a journey…
Jo David Meyer Lysne - Henger I Luften

En Dead Texan is al genoemd, die is waanzinnig mooi, vind ik. Ik scharrel altijd wat bij de stemmen van unmudded lake, daar vind je mooie dingen.

Weet niet of dit bekend is hier.

Gast
geplaatst: vandaag om 06:58 uur

geplaatst: vandaag om 06:58 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.