menu

Genres / Electronic / Techno

zoeken in:
avatar van Edie
Naast minimal, hier een topic over 'gewone' techno.. Toch merk ik dat techno nogal een breed woord is, nu stuitte ik eindelijk op dé techno music die ík erg goed vind, namenlijk de artiest Oxia (hier bevalt wat muziek te beluisteren).

Nu zoek ik eigenlijk gelijkwaardige muziek als dit.

avatar van T.O.
Moeilijk te zeggen, hou je van de vroege (loop-achtige tech-house) of de recente (meer minimal/neotrance) releases van Oxia?

avatar van Edie
T.O. schreef:
Moeilijk te zeggen, hou je van de vroege (loop-achtige tech-house) of de recente (meer minimal/neotrance) releases van Oxia?


Ik heb hier enkele plaatjes die je misschien herkent; Domino, Goodlife (samen met The Hacker), Again en Change Works. Dit zijn geloof ik duidelijk veel loopwerkjes met amper verandering...

Iig zojuist dit album al besteld;
http://www.musicmeter.nl/album/11210

Ah, fijn dat hier een topic over is. Zal het zeker in de gaten gaan houden!

avatar van T.O.
Edie schreef:
Domino,


Nee, dit is juist een nummer wat meer die 'neotrance'-richting opgaat. Als je dit leuk vindt moet je eens het nummer "Eve By Day" van Patrick Chardronnet luisteren, lijkt er erg veel op

Die loopy tracks van Oxia vind je o.a. op de Finally EP.

avatar van herman
Oxia deed mij wel aan Booka Shade denken ook.

avatar van Edie
T.O. schreef:
(quote)


Nee, dit is juist een nummer wat meer die 'neotrance'-richting opgaat. Als je dit leuk vindt moet je eens het nummer "Eve By Day" van Patrick Chardronnet luisteren, lijkt er erg veel op

Die loopy tracks van Oxia vind je o.a. op de Finally EP.


Domino idd ietsje meer de trance op, maar toch duidelijk techno vind ik.. Zowel domino als ook de andere opgenoemde tracks van Oxia vind ik erg lekker..

Het hoeft ook niet exact die stijl te zijn, maar dan heb je een idee waarnaar ik opzoek ben. Op de duitse "Das Hitradio" (even de naam kwijt van het station) draaien ze op zaterdagavond ook vaak zulke technoset's.

Ik heb even wat tracks van Booka Shade beluisterd, niet helemaal de richting van Oxia, maar klinkt ook wel goed.. Het klinkt allemaal alleen iets 'chiller' lijkt het

avatar van brooklyn
Alexander Kowalski, Jeff Mills (Purposemaker), Thomas P. Heckmann, oude Adam Beyer, Henrik B...

avatar van FunkyMonk
Ja dat is techno ja, maar Oxia...Hij was overlaatst live komen draaien hier in België, zeker te pruimen, maar hij klinkt toch allesbehalve techno hoor...neigt veel meer nr housy trance of iets dergelijks... Als je deze muziek goed vind raad ik je aan Cafe D'Anvers (=discotheek) eens te bezoeken! http://www.cafe-d-anvers.com

avatar van Edie
FunkyMonk schreef:
Ja dat is techno ja, maar Oxia...Hij was overlaatst live komen draaien hier in België, zeker te pruimen, maar hij klinkt toch allesbehalve techno hoor...neigt veel meer nr housy trance of iets dergelijks... Als je deze muziek goed vind raad ik je aan Cafe D'Anvers (=discotheek) eens te bezoeken! http://www.cafe-d-anvers.com


Nou dan ga ik liever de kant op van Max Walder en Manu Kenton, vooral Cosinus, maar ik betwijfel bijna of dit nogwel techno is

De Oxia cd viel me ietwat tegen, idd meer de minimal kant op.. Opzich niet erg, maar ik vind de meeste nummers niet zo geweldig op een 3-tal na.

avatar van herman
Ik kwam net dit artikel tegen bij het surfen:

From the Autobahn to I-94
The Origins of Detroit Techno and Chicago House


Erg interessant!

Wat ik me verder afvraag, valt er een basis lespakket 'Detroit Techno' samen te stellen? Ik wil me hier wel meer in verdiepen, maar weet niet echt waar te beginnen.

avatar van T.O.
Tuurlijk, herman. Kom ik later op terug

avatar van herman
Ik merk het wel.

avatar van John Doe
30 minuten over Detroit techno op BBC radio

verder is dit een zeer aardige link die ik een keer van T.O. had gekregen. Met onder ''selections'' per artiest goede aanraders. Gewoon met de bovenste beginnen, het artikel heet niet voor niets ''guide''.

avatar van T.O.
Hey, die was ik helemaal vergeten

Ik denk inderdaad ook dat je daar het beste mee kan beginnen.

avatar van T.O.


Blijft toch mooi dit soort verhalen:

Tyree Cooper: In 1985 we borrowed an 808 from Marshall Jefferson for 20 bucks and DJed with it for six months. Kids loved that shit! When we went to a party we had a bagful of records, a bagful of cassettes and the 808. When "Move Your Body" [by Marshall Jefferson] came out it used a 707 because we had his 808.


Eddie Fowlkes: Derrick was my roommate at the time. At one point Derrick stopped working so I was the only one to pay my half of the rent. One day I get home and Juan was there. I was tired and wanted to get to sleep. Then Juan wakes me up and says: "Fowlkes, Fowlkes! You know what this motherfucker did? Derrick went and gave away the fucking sound! He couldn't pay his rent and sold his 909 to Frankie Knuckles in Chicago!" Juan was very protective of his sound and Derrick didn't understand this. That's how the 909 sound came to Chicago. This is how the sound between Detroit and Chicago merged.

avatar van John Doe
dat vond ik ook wel bijzonder om te lezen ja

avatar van herman
John Doe schreef:
30 minuten over Detroit techno op BBC radio

verder is dit een zeer aardige link die ik een keer van T.O. had gekregen. Met onder ''selections'' per artiest goede aanraders. Gewoon met de bovenste beginnen, het artikel heet niet voor niets ''guide''.


Kijk aan, hier kan ik wel flink mee uit de voeten. Bedankt!

avatar van John Doe
hier nog een Nederlandse documentaire over Detroit van 10 jaar terug op de VPRO. Het gaat vooral over de sociaal-economische situatie van de stad en architectuur wordt daarbij behandeld. Maar op gegeven moment komen Juan Atkins, Derrick May en Kevin Saunderson (The Belleville Three) ineens opdraven op hun oude highschool (Belleville High) om over hun muziek, Motown en vooral de toekomst van de stad te praten Ook aardig wat Detroit techno als soundtrack.

je leert dus een beetje over de achtergrond van deze artiesten, de situatie van de stad vind ik persoonlijk ook echt interessant

avatar van herman
de situatie van de stad vind ik persoonlijk ook echt interessant


Zeker, ik ook. In een ander leven was ik stadshistorie, stedebouwkunde of architectuur gaan studeren. Ik kan me herinneren dat ik docu destijd wel heb gezien. Gaat het ook niet een beetje over Kraftwerk?

Hoe dan ook, lijkt me leuk om weer 's te herzien, nu ik wat meer inzichten en affiniteit met de muziek zelf heb.

avatar van John Doe
niet over Kraftwerk nee, kijken!

avatar van John Doe
Hier heb je de docu over Detroit techno waarin ook Kraftwerk langskomt trouwens. Bij elk van de artiesten die langskomt hoor je muziek van ze. part 1, part 2, part 3, part 4

In part 4 hoor je aan het begin Autechre hun variant op techno spelen, een ongereleased nummer, jesus wat klinkt dat vet. Daarna wordt de militante Mad Mike overgehaald door Derrick May om ook geïnterviewd te worden

thejazzscène
Cirez D - Control Freak (Özgür Can Remix)

Intro: chaos, beats die blijven hangen. Het is niet echt noise te noemen want er zit nog een redelijke regelmaat in.
Dan valt de beat erin.
Erg mooie remix op het origineel vind ik. Hij werkt ook bijzonder goed in het midden van een technoset: even afkoelen om dan een hoogtepunt te bereiken. Leuk is dat.

avatar van Edie
Heerlijk trouwens de muziek van Sexdex

Meer in dit 'type' techno?

Link van Moviemeter hier..

avatar van T.O.
Neem een kijkje in het acid-topic

Als voorproefje zou ik wat hardere platen uit de begintijd van Djax en Plus 8 proberen ofzo.

thejazzscène
Edie schreef:
Heerlijk trouwens de muziek van Sexdex


Merkwaardig toch dat één letter een gewone naam een hele andere connotatie kan bezorgen.

thejazzscène
Ik ben de laatste tijd bijzonder cyberverslaafd aan de muziek van Paul Mac. Ik ga eens wat Ep's kopen van de man.
Hij weet altijd een apart geluid te creëren. Zijn muziek is in mijn oor altijd vernieuwend. Niet veranderend maar vernieuwend. Een geluid dat niet gedurfd is maar anders dan het geluid van andere technomakers. Er is altijd wel iets wat zijn muziek boeiend maakt; dat kan een stemmetje zijn, een vette beat, mooie achtergrondstructuren of rauwe bassen.

Mr. G heeft deze eigenschap ook vind ik. Dat is meestal muziek die het uitstekend doet in de club en eveneens erg vet is als je hem gewoon luistert.

avatar van T.O.
Ken je Vince Watson ook? Dat is iemand die vergelijkbare muziek maakt als Paul Mac, maar wel een stuk beter vind ik (en wellicht wat meer richting Detroit).

thejazzscène
Ja ik heb er al van gehoord maar nog geen werk van beluisterd. Zal ik dan eens doen. Bedankt voor de tip.

avatar van herman
Maya is erg mooi van hem.

Gast
geplaatst: vandaag om 07:33 uur

geplaatst: vandaag om 07:33 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.