Genres / Electronic / Top 50 electronic
zoeken in:
0
geplaatst: 13 december 2004, 23:28 uur
Even dit lijstje uitgespit, en ben best teleurgesteld. Air, Portishead, Lamb, Björk, Massive Attack, The Streets, New Order ...
Leuke alternatieve pop en trip-hop allemaal, maar zo heel electronic is het allemaal niet. Gelukkig staat er hier en daar nog een Warp artiest zodat ik me niet helemaal verloren voel. Oproepje aan de electronic fans om wat degelijke albums die top50 in te stemmen 
Leuke alternatieve pop en trip-hop allemaal, maar zo heel electronic is het allemaal niet. Gelukkig staat er hier en daar nog een Warp artiest zodat ik me niet helemaal verloren voel. Oproepje aan de electronic fans om wat degelijke albums die top50 in te stemmen 
0
titan (crew)
geplaatst: 14 december 2004, 18:36 uur
Tsja, als je zoals jij een wel erg benauwde definitie van electronic hebt (wat in feite de nieuwe benaming is voor dance, o.a. op jouw verzoek) vind je het misschien een rare lijst. Niet alleen piepjanknorelectronica valt onder electronic, het is een veel breder begrip. Net zozeer als er tientallen substromingen zijn te noemen die onder "rock" vallen.
0
geplaatst: 14 december 2004, 20:08 uur
Weet ik, maar er staat maar weinig piepjanknorelectronica in de lijst, buiten dan een verdwaalde Aphex Twin en Autechre. Dat zijn 3 volledige releases op 25 plaatsen. De rest is allemaal crossover en ander gedoe (daarom niet slecht).
Dit bericht was dan ook niet aan jouw gericht, aangezien jij met je brede kijk een Venetian Snares toch alleen maar als elitair geneuzel (art for arts sake) ziet.
Dit bericht was dan ook niet aan jouw gericht, aangezien jij met je brede kijk een Venetian Snares toch alleen maar als elitair geneuzel (art for arts sake) ziet.
0
titan (crew)
geplaatst: 14 december 2004, 20:31 uur
Piepjanknorelectronica is nou eenmaal minder populair dan de andere subgenres die eronder vallen, dus is het ook niet raar dat deze muziek minder in die lijst staat.
Ik voelde me overigens ook niet persoonlijk aangesproken door jouw berichtje. Trouwens; dat ik Venetian snares als "elitair geneuzel" betitel wil niet zeggen dat ik alle piepjanknorelectronica als zodanig kwalificeer. Dit is wel heel erg generaliseren wat je nu doet.
Ik voelde me overigens ook niet persoonlijk aangesproken door jouw berichtje. Trouwens; dat ik Venetian snares als "elitair geneuzel" betitel wil niet zeggen dat ik alle piepjanknorelectronica als zodanig kwalificeer. Dit is wel heel erg generaliseren wat je nu doet.
0
geplaatst: 14 december 2004, 20:51 uur
Dat zijn 3 volledige releases op 25 plaatsen. De rest is allemaal crossover en ander gedoe
Maar allemaal electronic. Dus zijn die paar piepjanknorelectronica (mooi woord
) albums een mooie afspiegeling van dat genre binnen het hele electronic gebeuren.
0
geplaatst: 14 december 2004, 23:16 uur
Je kan nu toch moeilijk ontkennen dat de balans redelijk scheef hangt, en hele subgenres binnen het overkoepelende electronic geen enkele vertegenwoordiger hebben. Een album of 6 kan je al moeiteloos onder trip-hop plaatsen. Da's het dubbel voor één subgenre in vergelijking met een verzameling van 5 of 10 andere subgenres, waar enkel de typische IDM vertegenwoordigd is.
Waar mijn oorspronkelijk bericht vooral op doelt is dat dit een electronic top50 (25) samengesteld door rockfans is (even in de breedste zin van het woord), vandaar ook mijn oproep aan andere electronic fans.
Waar mijn oorspronkelijk bericht vooral op doelt is dat dit een electronic top50 (25) samengesteld door rockfans is (even in de breedste zin van het woord), vandaar ook mijn oproep aan andere electronic fans.
0
titan (crew)
geplaatst: 15 december 2004, 12:59 uur
Ik vind de balans eerlijk gezegd niet zo scheef, het is een mooie dwarsdoorsnede van wat er zoal te krijgen is in het genre electronic. Daarin is het ene subgenre nou eenmaal populairder dan het andere. Een oproep aan andere fans van piepjanknorelectronica is denk ik vrij zinloos, omdat liefhebbers daarvan toch al op de essentiële albums in dit subgenre hebben gestemd.
Verder zie ik niet in wat het bezwaar is van het feit dat niet louter electronicfans op de albums uit het genre stemmen. Dit soort vermenging heb je bij alle genres (althans, voor zover de stemmer een brede interesse heeft). Als je een top 25 wilt hebben die alleen is samengesteld door electronicfans moet je denk ik een andere site opzoeken die zich uitsluitend op deze personen richt.
Verder zie ik niet in wat het bezwaar is van het feit dat niet louter electronicfans op de albums uit het genre stemmen. Dit soort vermenging heb je bij alle genres (althans, voor zover de stemmer een brede interesse heeft). Als je een top 25 wilt hebben die alleen is samengesteld door electronicfans moet je denk ik een andere site opzoeken die zich uitsluitend op deze personen richt.
0
JonnieBrasco
geplaatst: 15 december 2004, 13:37 uur
Onderhond heeft gelijk vind ik. Het overgrote merendeel van de veelstemmers op MusicMeter is op dit moment in de basis een rock-liefhebber (en een deel is hip-hop liefhebber). Een logisch gevolg hiervan is dat semi-rockbands en triphopgroepen de electronica-lijstjes aanvoeren. Ook bij andere genres (en tijdperken zoals de 60's) zie je dat rock het genre is dat de overwicht heeft. "Pure" electronica fans zijn er weinig. Wat er in de top-25 staat is inderdaad een mooie dwarsdoorsnede (titan), van alles is er wel wat, maar inderdaad niet in de juiste verhoudingen (onderhond). Wel denk ik dat het in de toekomst bijtrekt, aangezien er veel piepjanknorelectronica-albums (en albums in andere subgenres) nog geen 20 stemmen hebben. De 20-stemmen grens is trouwens ook wel heel erg hoog, waardoor minder populaire genres gewoon nog niet vertegenwoordigd zijn. Dit zal nog wel bijtrekken, als de stemmengrens niet weer omhoog getrokken wordt. (Tip-lijstjes??)
0
geplaatst: 15 december 2004, 13:49 uur
titan schreef:
Ik vind de balans eerlijk gezegd niet zo scheef, het is een mooie dwarsdoorsnede van wat er zoal te krijgen is in het genre electronic.
Ik vind de balans eerlijk gezegd niet zo scheef, het is een mooie dwarsdoorsnede van wat er zoal te krijgen is in het genre electronic.
Dan heb je volgens mij geen goede kijk op het genre electronic, al kan ik me dat amper voorstellen. Voor de gemakkelijkheid vergeet je even de gehele clubscene, inclusief dnb, trance/club, techno, hardcore, industrial en nog wat kleinere aftreksels daarvan. Verder ook geen (dark) ambient, minimal electronic of noize in deze lijst. Ook het hardere werk is nergens te bespeuren (allerhande darkcore, breakcore, noizecore en powernoize varianten). Hoe representatief is die lijst dan nog volgens jou ?
Verder zie ik niet in wat het bezwaar is van het feit dat niet louter electronicfans op de albums uit het genre stemmen.
Absoluut niks, maar laat ik rockfans even vervangen door 'rockfestival fans', en dan blijkt dat zowat elke groep in de lijst (ken er misschien twee niet, maar die vallen onder rock/electronic) festivalproof is, en daar stoor ik me wat aan. Dat er wat trip-hop en crossover dingen instaan, mij best, maar dit is een scheve situatie.
JB: ik besef ook wel dat het komt omdat de core van pure electronic fans momenteel te klein is, daarom ook mijn oproep. Zie het wat mij betreft als "nodig je vriendjes uit en stem" oproep

0
geplaatst: 15 december 2004, 14:31 uur
Zie het wat mij betreft als "nodig je vriendjes uit en stem" oproep
Alsjeblieft niet zeg! Dan krijg je pas scheve verhoudingen. Zie Toto bijvoorbeeld, daar kwamen ineens ook wel verdacht veel fans op af.
0
geplaatst: 15 december 2004, 14:39 uur
Onderhond schreef:
JB: ik besef ook wel dat het komt omdat de core van pure electronic fans momenteel te klein is, daarom ook mijn oproep. Zie het wat mij betreft als "nodig je vriendjes uit en stem" oproep

Eerlijk gezegd vind ik dat er juist nog relatief veel electronicaliefhebbers op deze site aanwezig zijn. Als je een dwarsdoorsnede van het muziekpubliek neemt (inclusief de 'serieuze liefhebbers') is die nog veel meer mainstream rock/dance hoor. Dus dat lijstje vind ik helemaal niet vreemd.
0
titan (crew)
geplaatst: 15 december 2004, 17:58 uur
Onderhond schreef:
Dan heb je volgens mij geen goede kijk op het genre electronic, al kan ik me dat amper voorstellen. Voor de gemakkelijkheid vergeet je even de gehele clubscene, inclusief dnb, trance/club, techno, hardcore, industrial en nog wat kleinere aftreksels daarvan. Verder ook geen (dark) ambient, minimal electronic of noize in deze lijst. Ook het hardere werk is nergens te bespeuren (allerhande darkcore, breakcore, noizecore en powernoize varianten). Hoe representatief is die lijst dan nog volgens jou ?
Die dingen staan er niet in omdat ze maar een beperkte doelgroep aanspreken. Door de grens van 20 stemmen komen ze voorlopig ook niet in de top 25 denk ik. De lijst is representatief in die zin dat de "hoofdstromingen" binnen electronic (misschien kan ik beter zeggen: de populairste subgenres) evenredig vertegenwoordigd zijn. Bij bijvoorbeeld rock speelt zoiets ook hoor. Liefhebbers van minder populaire genres gothic, speedmetal, surf, slowcore en rockabilly zullen vast ook vinden dat de toplijstjes niet representatief zijn.
Het nadeel bij de huidige genreindeling is dat onder de genres vaak meer substromingen vallen dan er plaatsen beschikbaar zijn in de top 25. Op die manier blijf je altijd genres houden die niet in de lijstjes aan bod komen. Stilletjes hoop ik dan ook maar dat musicmeter over enkele jaren tienduizenden gebruikers heeft, zodat nadere verfijningen wel mogelijk zijn
.
0
geplaatst: 15 december 2004, 18:25 uur
Op één hand te tellen. Maar dat komt allemaal nog wel. Met de huidige groei is het hier over een jaar net zo druk als op MovieMeter nu

0
geplaatst: 15 december 2004, 18:25 uur
De top-lijst van hiphop staat overigens ook vol met halve Funk/R&B/Pop en rock albums. Ik denk dat dat in elke lijst wel zo is.
0
geplaatst: 15 december 2004, 18:34 uur
Waar halen jullie trouwens een Top 50 electronic, die wil ik ook?
0
geplaatst: 15 december 2004, 18:35 uur
Hier tov, maar veel zal je'r niet aan hebben 
Ga hier niet blijven over zeveren. Als jij vindt dat Trance/club obscuurder is dan de gemiddelde DJ Shadow track is dat jouw mening, maar dan weet ik niet in wat voor wereld jij leeft. Je kan rond de pot blijven draaien zoveel je wil, deze lijst is een verzameling acts die bon ton zijn op (rock)festivals, niet meer of minder dan dat. Niks evenredig, niks populairs aan.
Edit : Met 50 albums wordt mijn stelling alleen maar duidelijker.

Die dingen staan er niet in omdat ze maar een beperkte doelgroep aanspreken. Door de grens van 20 stemmen komen ze voorlopig ook niet in de top 25 denk ik. De lijst is representatief in die zin dat de "hoofdstromingen" binnen electronic (misschien kan ik beter zeggen: de populairste subgenres) evenredig vertegenwoordigd zijn.
Ga hier niet blijven over zeveren. Als jij vindt dat Trance/club obscuurder is dan de gemiddelde DJ Shadow track is dat jouw mening, maar dan weet ik niet in wat voor wereld jij leeft. Je kan rond de pot blijven draaien zoveel je wil, deze lijst is een verzameling acts die bon ton zijn op (rock)festivals, niet meer of minder dan dat. Niks evenredig, niks populairs aan.
Edit : Met 50 albums wordt mijn stelling alleen maar duidelijker.
0
titan (crew)
geplaatst: 15 december 2004, 20:44 uur
Onderhond schreef:
Je moet me geen woorden in de mond leggen, ik zeg toch ook helemaal niet dan trance obscuurder is dan DJ Shadow o.i.d.? Goed lezen is blijkbaar moeilijk. Ik snap dat je het jammer vindt dat er veel crossover in de electroniclijst staat, maar het is nou eenmaal de realiteit dat de meeste mensen daar van houden. Die voorkeur zie je terug in de electroniclijst en in die zin is die lijst dus representatief. Niet voor wat er allemaal is, maar wel voor wat populair is.
0
geplaatst: 15 december 2004, 20:52 uur
Die dingen staan er niet in omdat ze maar een beperkte doelgroep aanspreken.
is letterlijk wat je zegt ... trance/club (een Tiësto zeg maar) staat er dus niet in omdat hij een maar een beperkte doelgroep aanspreekt
... wat mij betreft zeg je hier wel dat trance obscuurder is dan een DJ Shadow. Misschien niet in die bewoordingen, maar het komt er wel op neer.maar het is nou eenmaal de realiteit dat de meeste mensen daar van houden.
Toch vooral jouw realiteit denk ik, want er zijn veel grotere en commerciëlere electronic stromingen die niet eens vertegenwoordigd zijn in die lijst. Als je dat niet kan inzien, is er niet veel meer te zeggen. Met 25 extra albums staat er 1 Aphex album extra bij, en de rest is weer alternatief festivalgedoe (doelgroep Werchter/Studio Brussel), niet meteen de grootste stroming of doelgroep als het op electronic aankomt.
0
titan (crew)
geplaatst: 15 december 2004, 22:14 uur
DJ Tiësto staat er vooral niet in omdat zijn gemiddelden niet hoog genoeg zijn en commerciële stromingen ontbreken om dezelfde reden (niet onlogisch aangezien de meeste gebruikers hier niet zo geinteresseerd zijn in commerciële muziek).
Met de term "misschien niet in die bewoordingen, maar het komt er wel op neer" sla je de spijker op zijn kop. Omdat jij de term representatief wel heel strikt hanteert (10% van de electronicliefhebbers houdt van trance, dus is de electroniclijst alleen maar representatief als er 10% trance in staat) zal jij alles wat daarvan afwijkt als een scheve verhouding beoordelen. Ik denk dat de huidige lijst een redelijk goed beeld geeft van wat populair is in het electronicgenre. Niet dat het een perfecte weergave is maar wel een representatieve (voor het volk dat hier komt). Je hebt altijd subgenres die er wat bekaaider vanaf komen (geldt ook voor de toplijsten van de andere hoofdgenres), maar in zijn geheel bezien vind ik de electroniclijst een behoorlijke dwarsdoorsnede van het gehele genre (en jij dus niet, dat is duidelijk).
Wat jij alternatief festivalgedoe noemt is toch echt een grotere stroming in electronic dan je denkt hoor. Dacht je soms dat Proem meer albums verkoopt en meer fans heeft dan Moloko?
Met de term "misschien niet in die bewoordingen, maar het komt er wel op neer" sla je de spijker op zijn kop. Omdat jij de term representatief wel heel strikt hanteert (10% van de electronicliefhebbers houdt van trance, dus is de electroniclijst alleen maar representatief als er 10% trance in staat) zal jij alles wat daarvan afwijkt als een scheve verhouding beoordelen. Ik denk dat de huidige lijst een redelijk goed beeld geeft van wat populair is in het electronicgenre. Niet dat het een perfecte weergave is maar wel een representatieve (voor het volk dat hier komt). Je hebt altijd subgenres die er wat bekaaider vanaf komen (geldt ook voor de toplijsten van de andere hoofdgenres), maar in zijn geheel bezien vind ik de electroniclijst een behoorlijke dwarsdoorsnede van het gehele genre (en jij dus niet, dat is duidelijk).
Wat jij alternatief festivalgedoe noemt is toch echt een grotere stroming in electronic dan je denkt hoor. Dacht je soms dat Proem meer albums verkoopt en meer fans heeft dan Moloko?
0
geplaatst: 15 december 2004, 22:22 uur
Maar Onderhond, er komen de laatste tijd juist - zij het vrij mondjesmaat - steeds meer serieuze electronicaliefhebbers op de site. We zitten hier bovendien met een klein, maar zeer fanatiek groepje, dus ik ben eigenlijk vrij tevreden met hoe het nu gaat. Bovendien heb ik zelf ook wat meer tijd tegenwoordig, dus ik zal proberen dagelijks ergens iets moois bij te schrijven. "Full English Breakfast" van Shitmat bijvoorbeeld al geprobeerd? 

0
titan (crew)
geplaatst: 15 december 2004, 22:25 uur
Vind ik ook, er zijn best behoorlijk wat fanatieke electronicliefhebbers op deze site. Dat is mooi, want die zorgen vaak voor uitbreiding van mijn (toch eigenlijk al veel te lange) tiplijst.
0
geplaatst: 16 december 2004, 10:52 uur
Niet dat het een perfecte weergave is maar wel een representatieve (voor het volk dat hier komt). Je hebt altijd subgenres die er wat bekaaider vanaf komen (geldt ook voor de toplijsten van de andere hoofdgenres), maar in zijn geheel bezien vind ik de electroniclijst een behoorlijke dwarsdoorsnede van het gehele genre.
Tjah, sla de algemene top 100 er eens op na en kijk wat soort volk hier komt. Uiteraard is de electronic top 50 een representatieve weergave van het volk dat hier komt, de meerderheid is dan ook zeer festival/rockminded op deze site. In ieder geval in zo'n verhouding die absoluut niet representatief is voor "de gemiddelde electronicluisteraar". Ik miskijk me absoluut niet op de populariteit van festivalelectronic, maar je kan toch moeilijk blijven beweren dat wanneer die 90% (underestimate?) van de hele electronic top 50 lijst inpalmt, het een representatieve doorsnede is van het gehele electronicgebeuren. Komt er dan niemand meer op Mysterylands, Sensations, InnerCity's en dat soort feestjes ? Verkoopt een Tiësto minder dan Moloko ? Vroeger stonden de hitlijsten vol trance en aanverwanten. Alleen is dat soort muziek nu eenmaal niet zo geliefd onder de meerderheid hier, wat dus mijn origineel punt was.
En aan alle Goodfella's, John Doe's, tovenaars, sterres en BoordAppels, dit is geen kritiek op jullie. Uiteraard zitten we hier met een leuk en interessant clubje aan fans, ik was enkel nogal teleurgesteld bij het overlopen van die top 50 lijst.
0
ElMeroMero
geplaatst: 16 december 2004, 22:35 uur
Onderhond schreef:
Uiteraard zitten we hier met een leuk en interessant clubje aan fans, ik was enkel nogal teleurgesteld bij het overlopen van die top 50 lijst.
Uiteraard zitten we hier met een leuk en interessant clubje aan fans, ik was enkel nogal teleurgesteld bij het overlopen van die top 50 lijst.
Ik vind je wel een beetje pessimistisch en ongeduldig overkomen Onderhond. De site is nauwelijks één jaar oud en je begint je al ongemakkelijk te voelen bij het aanzien van de Electronic top-50.
Geef het een beetje de tijd en je zal zien dat steeds meer en meer mensen naar de albums gaan luisteren die je met veel enthousiasme en kennis van zaken bespreekt. Dan krijg je ook de feedback die zich op termijn vertaalt in waardering voor de muziek waar jij warm voor loopt.
Uiteraard is de electronic top 50 een representatieve weergave van het volk dat hier komt, de meerderheid is dan ook zeer festival/rockminded op deze site.
Ofschoon ik het eens ben met de strekking van je verhaal over de heersende teneur op MuMe, vind ik dat je je hier toch onnodig laatdunkend uitdrukt. Als je de moeite neemt die Meerderheid wat individueler te benaderen, dan zal je merken dat iedere MuMe-bezoeker wel een aantal bands/groepen/artiesten koestert die weinig aandacht krijgen op MuMe.
Datgene wat jij voelt ten aanzien van jouw favoriete artiesten, gaat toch ook wel op voor de voorkeuren van andere bezoekers op deze site? Een klein beetje meer respect alsjeblief.
Tenslotte nog even dit ter relativering ende overpeinzing; aangezien ik me in het genre Electronic niet zo thuis voel als jij dat bent, nodig ik je uit om op deze site eens te komen babbelen over de Wereld top-50 die tot vandaag het rijke aantal van welgeteld vier(!) albums telt, waaronder "Graceland" van Paul Simon op een uiteraard *ahem* welverdiende en terechte derde plaats.

Het kan dus altijd nog "slechter", dunkt me.

0
geplaatst: 16 december 2004, 23:18 uur
Ik vind je wel een beetje pessimistisch en ongeduldig overkomen Onderhond.
Niet zo pessimistisch, wel ongeduldig, maar dat ligt een beetje in m'n aard
.Geef het een beetje de tijd en je zal zien dat steeds meer en meer mensen naar de albums gaan luisteren die je met veel enthousiasme en kennis van zaken bespreekt.
Op zich wel, alleen zal dat niet door de mensen zijn die zich nu op de site bevinden. Vandaar ook het oproepje om andere liefhebbers aan te porren.
Datgene wat jij voelt ten aanzien van jouw favoriete artiesten, gaat toch ook wel op voor de voorkeuren van andere bezoekers op deze site? Een klein beetje meer respect alsjeblief.
Hmmm, het was nergens de bedoeling om laatdunkend over te komen (zie ook niet direct waar ik dat gedaan heb). Uiteraard zullen andere mensen ook gelijkaardige ervaringen hebben, alleen vind ik het hier een beetje extreem. Het gaat niet om enkele van m'n favoriete artiesten, maar om een top 50 die totaal uit evenwicht is.
aangezien ik me in het genre Electronic niet zo thuis voel als jij dat bent, nodig ik je uit om op deze site eens te komen babbelen over de Wereld top-50 die tot vandaag het rijke aantal van welgeteld vier(!) albums telt, waaronder "Graceland" van Paul Simon op een uiteraard *ahem* welverdiende en terechte derde plaats.
Tja, sorry, da's jouw taak dan, ik hou me bezig met electronic en zorg ervoor dat er in die sectie wat animo komt. Mensen komen op voor hun interesses natuurlijk, als jij vindt dat de wereldmuziek hier op MuM verwaarloosd wordt, doe er wat aan
.
0
titan (crew)
geplaatst: 16 december 2004, 23:58 uur
Onderhond schreef:
Hmmm, het was nergens de bedoeling om laatdunkend over te komen (zie ook niet direct waar ik dat gedaan heb).
Hmmm, het was nergens de bedoeling om laatdunkend over te komen (zie ook niet direct waar ik dat gedaan heb).
Ik kan wel wat voorbeelden geven hoor. Maar goed, laten we het gezellig houden.
0
geplaatst: 17 december 2004, 00:04 uur
Over jou persoonlijk wel ja, omdat jij het ook niet kan laten in elk bericht enkele scheve opmerking te maken aan mijn adres. Maar nooit over groepen MuM users, waar ElMeroMero op doelde (denk ik).
0
JonnieBrasco
geplaatst: 17 december 2004, 00:05 uur
Al met al blijft New Order - Get Ready voorlopig nog even een verrassende en leuke rockende nummer 1 in de Electronic Top-50. 

* denotes required fields.