Genres / Electronic / Neo Folk & aanverwante stijlen
zoeken in:
0
Mordor
geplaatst: 28 oktober 2008, 22:22 uur
Het verbaast me eigenlijk dat er zo weinig aandacht is voor muziek in het Neo Folk spectrum hier op Mm. En daarmee samenhangende genres als: Martial, Medieval, Neo Classical en enkele Dark Ambient acts.
Het is muziek met een hang naar lang vervlogen tijden. Teruggrijpend op Esotherie, Middeleeuwen, Paganisme, Nationalisme (discutabel in sommige gevallen) en Occultisme. De eenvoud van de songs (vaak akkoestisch aangevuld met donkere sfeerimpresies/electro) in samenhang met een boodschap in metaforen spreekt me erg aan.
Interessante labels in dit genre: Cold Spring records, Cold Meat Industry
Mijn favoriete artiesten op dit moment:
Gae Bolg, Rome en The Triple Tree (zijproject van Sol Invictus)
Wie luistert nog meer naar deze muziek?
Het is muziek met een hang naar lang vervlogen tijden. Teruggrijpend op Esotherie, Middeleeuwen, Paganisme, Nationalisme (discutabel in sommige gevallen) en Occultisme. De eenvoud van de songs (vaak akkoestisch aangevuld met donkere sfeerimpresies/electro) in samenhang met een boodschap in metaforen spreekt me erg aan.
Interessante labels in dit genre: Cold Spring records, Cold Meat Industry
Mijn favoriete artiesten op dit moment:
Gae Bolg, Rome en The Triple Tree (zijproject van Sol Invictus)
Wie luistert nog meer naar deze muziek?
0
geplaatst: 28 oktober 2008, 22:28 uur
Gae Bolg is wel ok.. Verbannten Kinder Eva's, Wappenbund en Derniere Volonte zijn ook uitschieters! Met name die laatste heb ik nog niet op oninteressant werk kunnen betrappen. Verder volg ik het niet actief meer, ben meer into electronic. Waarschijnlijk mis ik daardoor wel mogelijk goede acts, jammer.
Cold Meat? In Slaughter Natives!!

0
lambf
geplaatst: 28 oktober 2008, 22:38 uur
Af en toe mag ik er wel eens naar luisteren. Af en toe is het wel leuk om naar het bombast te luisteren, maar meer dan eens klinkt het wat te opgeklopt voor mijn gevoel. Arditi en TenHornedBeast zijn leuk, maar meer ken ik op In Slaughter Natives na eigenlijk niet.
Moet dit trouwens niet onder Electronic staan ?
0
Mordor
geplaatst: 28 oktober 2008, 22:45 uur
lambf schreef:
Ik kon het even niet plaatsen hoe, wat en waar. Lastig dat hokjesdenken. Wat dat bombastische betreft daar herken ik mezelf ook wel in: maar op z'n tijd is dat erg prettig. Denk inderdaad zoals Orbit refereert aan Derniere Volonte. Maar acts als Rome, Current 93, Death in June e.d. hebben mijn voorkeur. Die Verbannten Kinder Evas heb ik trouwens ook weleens geluisterd maar dat kwam op me over als een zwakkere versie van Qntal.
0
Mordor
geplaatst: 28 oktober 2008, 22:48 uur
orbit schreef:
Gae Bolg is wel ok.. Verbannten Kinder Eva's, Wappenbund en Derniere Volonte zijn ook uitschieters! Met name die laatste heb ik nog niet op oninteressant werk kunnen betrappen. Verder volg ik het niet actief meer, ben meer into electronic. Waarschijnlijk mis ik daardoor wel mogelijk goede acts, jammer.

Electronische muziek volg ik ook wel (op gepaste afstand). IJskoude soundscapes, Isolationisme en Spoken Word (liefst met Martial Middeleeuwse taferelen) genieten mijn voorkeur. Ik volg labels als Cold Spring, Databloem, Tresholdhouse en Cold Meat industry met enige regelmaat. En daarnaast natuurlijk het onovertroffen radioprogramma al 13 jaar ronkend op de ether X-Rated

0
geplaatst: 29 oktober 2008, 10:10 uur
'The Moon Lay Hidden Beneath a Cloud - The New Soldier follows the path of a new king' is echt een dikke aanrader!
0
geplaatst: 29 oktober 2008, 10:11 uur
Mordor schreef:
En daarnaast natuurlijk het onovertroffen radioprogramma al 13 jaar ronkend op de ether X-Rated
En daarnaast natuurlijk het onovertroffen radioprogramma al 13 jaar ronkend op de ether X-Rated

Elke zondagavond is het weer feest!
Het is echt te tof voor woorden dat een programma als dit gewoon op de nederlandse radio komt! 
0
Mordor
geplaatst: 29 oktober 2008, 12:53 uur
Absoluut onovertroffen
Mocht dat programma onverhoopt ooit stoppen. Dan is Radio verder alleen nog interessant op het gebied van nieuws e.d. Maar ik hoop dat het nog jaren mag voortduren.
Trouwens afgelopen zondag ook het nummer Wistle gehoord van The Triple Tree? Echt een heerlijk neo folk nummer
Mocht dat programma onverhoopt ooit stoppen. Dan is Radio verder alleen nog interessant op het gebied van nieuws e.d. Maar ik hoop dat het nog jaren mag voortduren.Trouwens afgelopen zondag ook het nummer Wistle gehoord van The Triple Tree? Echt een heerlijk neo folk nummer
0
geplaatst: 29 oktober 2008, 14:34 uur
Prolog (Tristans Abyss) van dit album van Dies Natalis is een neo-folk nummer dat ik aan iedereen zou kunnen aanraden! Ik hou wel van die spoken word. Verder kan ik vooral Current 93 smaken en bepaalde nummers van Death in June en Sol Invictus gaan er ook wel in. Ik ga eens op zoek naar dat nummer Wistle van The Triple Tree.
Bedoel je daarmee eigenlijk het 10de nummer van deze cd of nog een ander?
0
Sietse
geplaatst: 29 oktober 2008, 17:49 uur
Dit is echt muziek die ik 12 jaar terug geregeld luisterde, maar die me nu vaak niet meer zoveel doet.
Het hangt mij te veel aan clichés vast en de ontwikkeling binnen de stijl staat al jaren stil.
Tuurlijk zijn er wel wat acts die wel mooi dingen doen (nog steeds) maar echt het meeste dat ik hoor aan nieuw werk laat mij volledig koud.
X-rated luister ik trouwens ook al jaren niet meer, ook die lui zijn wat mij betreft iets te veel blijven hangen in de coil, death in june en chris & cosey generatie...
Artiesten die ik vroeger wel veel luisterde waren Deutsch Nepal, Raison d'Etre, Ildfrost, DKF (en Noisex), MZ412 en Mortiis (om er een paar te noemen).
Het hangt mij te veel aan clichés vast en de ontwikkeling binnen de stijl staat al jaren stil.
Tuurlijk zijn er wel wat acts die wel mooi dingen doen (nog steeds) maar echt het meeste dat ik hoor aan nieuw werk laat mij volledig koud.
X-rated luister ik trouwens ook al jaren niet meer, ook die lui zijn wat mij betreft iets te veel blijven hangen in de coil, death in june en chris & cosey generatie...
Artiesten die ik vroeger wel veel luisterde waren Deutsch Nepal, Raison d'Etre, Ildfrost, DKF (en Noisex), MZ412 en Mortiis (om er een paar te noemen).
0
Mordor
geplaatst: 30 oktober 2008, 12:32 uur
freddze schreef:
Prolog (Tristans Abyss) van dit album van Dies Natalis is een neo-folk nummer dat ik aan iedereen zou kunnen aanraden! Ik hou wel van die spoken word. Verder kan ik vooral Current 93 smaken en bepaalde nummers van Death in June en Sol Invictus gaan er ook wel in. Ik ga eens op zoek naar dat nummer Wistle van The Triple Tree.
Ik zal dat nummer van Dies Natalis eens beluisteren Freddze. Ik ben benieuwd. En het is inderdaad nummer 10 van The Triple Tree. Geen gangbare muziek maar doet me in de verste verte ook denken aan werk van Coil. I like it in iedergeval.
p.s. ik had dat nummer even snel gehoord van Triple Tree. Excusez moi mijn spelling

0
Mordor
geplaatst: 30 oktober 2008, 12:38 uur
Sietse schreef:
Dit is echt muziek die ik 12 jaar terug geregeld luisterde, maar die me nu vaak niet meer zoveel doet.
Ik kan het me voorstellen. Er zijn perioden dat je bepaalde muziek meer waardeert dan anders. Ik heb ook een periode gehad dat ik de Neo Folk/Dark ambient acts wat meer links liet liggen. Maar toch blijft het me aanspreken.
Wat X-rated betreft ik vind dat het een goede mix is van electro, ambient, fok en spoken word. Bob Rusche heeft bijvoorbeeld vaak erg vernieuwende ambient acts in zijn tiplijsten.
0
Sietse
geplaatst: 30 oktober 2008, 18:08 uur
Nou ik zal de playlists nog eens in de gaten gaan houden 

0
geplaatst: 1 november 2008, 18:35 uur
Ik vind Tenhi en de latere Empyrium erg goed, is dit ook neo-folk of iets anders?
0
geplaatst: 2 november 2008, 21:24 uur
X-rated blijven hangen?? Kom op zeg, ik luister ook al jaren (pakweg10) naar x-rated en er blijven steeds nieuwe dingen langskomen. Uit heden en verleden. Allerlei nieuwe releases worden er meteen opgepikt en gedraaid iedere week. Ik zou zeggen, check de playlists.
Ik vind het ook een prachtig programma en er wordt de meest weerzinwekkende en de meest prachtige muziek gedraaid. Vooral de combinatie laat beiden beter uitkomen.
Bij mijn weten ook het enige radioprogramma waar neofolk en aanverwante stijlen wordt gedraaid. Als je van dit soort muziek houdt is dit echt de ultieme aanrader.
En nu weer aandacht voor de muziek die gedraaid wordt.
Ik vind het ook een prachtig programma en er wordt de meest weerzinwekkende en de meest prachtige muziek gedraaid. Vooral de combinatie laat beiden beter uitkomen.
Bij mijn weten ook het enige radioprogramma waar neofolk en aanverwante stijlen wordt gedraaid. Als je van dit soort muziek houdt is dit echt de ultieme aanrader.
0
Sietse
geplaatst: 2 november 2008, 21:43 uur
Een vriend van me is er op het zelfde tijd stip mee begonnen als ik (het zal 14 jaar terug zijn denk ik) en die luistert nog steeds geregeld en die zegt ook dat er idd wel nieuwe dingen langs komen, maar wel nog heel veel dingen die mooi in het straatje passen van eerder genoemde artiesten (welke ook nog steeds heel erg veel langs komen).
Dan luister ik toch liever naar radio shows zoals er op Radio 6 worden uitgezonden of het geweldige programma Ze Majjem van Omroep Venlo die ook via internet uitzenden. Die doen het al 25 jaar en hebben toch wel een wat breder spectrum dat aanbod komt (maar goed daar komt ook veel meer psych folk, drones en noise aanbod, iets wat mij veel meer ligt).
Dan luister ik toch liever naar radio shows zoals er op Radio 6 worden uitgezonden of het geweldige programma Ze Majjem van Omroep Venlo die ook via internet uitzenden. Die doen het al 25 jaar en hebben toch wel een wat breder spectrum dat aanbod komt (maar goed daar komt ook veel meer psych folk, drones en noise aanbod, iets wat mij veel meer ligt).
0
geplaatst: 3 november 2008, 00:03 uur
Niet bekend mee. Kan iemand me wat "gemakkelijke" instap muziek aanraden? 

0
Mordor
geplaatst: 3 november 2008, 12:53 uur
Mm user Safri kwam onlangs met de compilatie cd aanzetten van: http://http://www.musicmete... Dit geeft wel enigzins weer wat voor hoe breed het spectrum is op Neo Folk gebied.
Verder kan ik je de X rated compilatie cd's aanbevelen met dark ambient juweeltjes als: the Electronic Files en the Dark Files. En uiteraard labels als Cold Meat Industry, Cold Spring records e.d. regelmatig bezoeken.
Verder is de term 'gemakkelijk' vrij subjectief. Het is een genre wat niet altijd kant en klare popliedjes voortbrengt, dus enige moeite doen is wel vereist.

0
Mordor
geplaatst: 3 november 2008, 12:57 uur
breeduit schreef:
X-rated blijven hangen?? Kom op zeg, ik luister ook al jaren (pakweg10) naar x-rated en er blijven steeds nieuwe dingen langskomen. Uit heden en verleden. Allerlei nieuwe releases worden er meteen opgepikt en gedraaid iedere week. Ik zou zeggen, check de playlists.
Wat ik ook mooi vindt aan X-rated is het feit dat er veel aandacht wordt besteed aan Nederlandse projecten en initiatieven. Afgelopen zondag Wouter van Veldhoven en onlangs ook Industrial Passage.
Daarnaast richten ze zich natuurlijk op de donkere elementen van het muzikale spectrum maar het waaiert vaak genoeg ook uit naar andere genre's als noise, dubstep en wave. En de presentatie is gewoon geweldig. Grolleman is op zijn wijze een radiogrootheid.
0
geplaatst: 3 november 2008, 14:16 uur
Mordor schreef:
Grolleman is op zijn wijze een radiogrootheid.
Grolleman is op zijn wijze een radiogrootheid.
Ben ik het helemaal mee eens en met wandelende popencyclopedie Bob Rusche aan zijn zij (zeker op het vlak van x-rated muziek; trouwens tig jaar gewerkt bij Boudisque) vormen ze een perfect team.
De indruk dat er veel van hetzelfde gedraaid zou worden (of herhaald) deel ik totaal niet. Kijk alleen al naar de playlist waar het overgrote merendeel uit 2008 komt. En als er al oudere muziek gedraaid wordt dan de parels uit het verleden.
Het eerste uur vind ik trouwens ook altijd zeer te genieten met zijn wat meer mainstream en vrolijker electronische muziek. Niet zelden klappers en heerlijk opzwepende muziek. Telkens weer de ene ontdekking na de andere en een geschenk dat zij de krenten voor je uit de pap vissen van wat er uitkomt.
neofolk: bv Glory of the Hawk van Thelema, Million Years van The Shadow Project.
Regelmatig is het laatste nummer bij x-rated een neo-folk nummer of anderzins breekbaar en gevoelig. En nu hou ik even op over x-rated.
0
geplaatst: 3 november 2008, 14:30 uur
Mordor schreef:
Mm user Safri kwam onlangs met de compilatie cd aanzetten van: http://http://www.musicmete... Dit geeft wel enigzins weer wat voor hoe breed het spectrum is op Neo Folk gebied.
Verder kan ik je de X rated compilatie cd's aanbevelen met dark ambient juweeltjes als: the Electronic Files en the Dark Files. En uiteraard labels als Cold Meat Industry, Cold Spring records e.d. regelmatig bezoeken.
Verder is de term 'gemakkelijk' vrij subjectief. Het is een genre wat niet altijd kant en klare popliedjes voortbrengt, dus enige moeite doen is wel vereist.
(quote)

Ik ben opzich wel wat gewend. Dank voor de suggesties in ieder geval ik ga het beluisteren.
0
geplaatst: 4 november 2008, 17:03 uur
Zelf houd ik vooral van de melancholische neo-folk, zoals bv Long Lankin van Fire + Ice.
Iemand tips wat betreft die hoek? Ben reeds bekend met Current 93 (island) en Nature and Organisation (beauty reaps the blood of solitude).
Iemand tips wat betreft die hoek? Ben reeds bekend met Current 93 (island) en Nature and Organisation (beauty reaps the blood of solitude).
0
Mordor
geplaatst: 4 november 2008, 20:11 uur
Fire + Ice is ook een goede neo folk band inderdaad. Met name het album Hollow Ways. Enigzins in hetzelfde straatje:
- Death in June
- Sol Invictus
- Rome
- : Of the Wand and the Moon:
- Blood Axis
- Stormfagel
- Gae Bolg
- The Triple Tree (aanrader!)
- Darkwood
- Boyd Rice
- Dies Natalis
- Antony & Johnsons (Bepaalde nummers)
- Der Blutharsch
Met een slag om de arm trouwens. Ligt soms ook net aan het type album van de betreffende act
- Death in June
- Sol Invictus
- Rome
- : Of the Wand and the Moon:
- Blood Axis
- Stormfagel
- Gae Bolg
- The Triple Tree (aanrader!)
- Darkwood
- Boyd Rice
- Dies Natalis
- Antony & Johnsons (Bepaalde nummers)
- Der Blutharsch
Met een slag om de arm trouwens. Ligt soms ook net aan het type album van de betreffende act
0
Mordor
geplaatst: 5 maart 2009, 21:14 uur
Ff nieuw topic leven inblazen. Ik heb recent Orplid ontdekt. Naar aanleiding van hun nieuwe album uit november 2008 ben ik wat ouder materiaal uit de late jaren '90 aan het ontdekken. Vooral het gelijknamige album is briljant. Daarnaast me wat verdiept in de Alpine Folk zoals Sturmpercht, Jännerwein en Lichtbuch en wat martial opgedoken zoals de recente Triarii - Muse in Arms (top!).
Iemand anders nog tips? Suggesties? Ik kijk in iedergeval uit naar het nieuwe project van David Tibet/Current 93 (wat hopelijk dit jaar uitkomt).
Iemand anders nog tips? Suggesties? Ik kijk in iedergeval uit naar het nieuwe project van David Tibet/Current 93 (wat hopelijk dit jaar uitkomt).
0
geplaatst: 5 maart 2009, 21:39 uur
Ik heb Deine Lakaien nog niet voorbij zien komen, in hun beginperiode toch wel baanbrekend. Net zoals In The Nursery trouwens..
0
Sietse
geplaatst: 5 maart 2009, 21:59 uur
Ja, in de begin periode waren die idd niet slecht, later beide verschrikkelijke geworden als je het mij vraagt...maar goed.
0
Mordor
geplaatst: 5 maart 2009, 22:59 uur
Deine Lakaien is meer Dark Wave als je het mij vraagt. Heb wel het debuutalbum uit de jaren '80 laatst van ze gekocht. En dat is nog niet helemaal subliem, dat kwam pas in de jaren '90 naar mijn idee. In the Nursery heb ik me nog niet zo in verdiept. Ook ooit maar eens voornemen.
0
geplaatst: 5 maart 2009, 23:55 uur
Een vriend van me had het wel eens over Von Thronstahl.. behoorlijk neo-folk in ieder geval!.
* denotes required fields.