MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Electronic / Het Persoonlijke electronic-aanraders-topic

zoeken in:
Sorry voor deze lange topictitel, ik kan niets passenders verzinnen.

Het idee van dit topic: Het concept van 'Electronic-album van de week' topic sprak mij erg aan en ik sinds kort volg ik het trouw. (mits ik de tip kan vinden..) Maar wat het vervelend maakt, is dat het maar 1 album in de week is. En het feit dat de electronica stroming net zo divers is als welke andere stroming dan ook. Met als gevolg dat je snel intresse verliest door een, of meerdere, slechte ervaringen. En wat nu als je in de auto een plaat op hebt staan, helemaal uit je dak gaat en vervolgens op MuMe erachter komt dat deze plaat 0% van de aandacht krijgt, die het verdient! Ik kan me dan in ieder geval nauwlijks bedwingen hem te delen.. Het uitpluizen van persoonlijke top-10's heeft in mijn geval al een hoop pareltjes opgeleverd, maar zodra je die top 10 binnen hebt, is het gissen naar alles wat op de voet volgt. Via de pm kan je natuurlijk iemand tippen, maar daarmee sluit je tientallen andere potentiele geintreseerden uit.

Dus wat nou als we hier een vrijblijvend topic van maken, iedereen mag tips delen wanneer hij maar wil. Ik wil niemand verplichten, maar het lijkt me wel zo leuk om de posts netjes te voorzien van: Een link naar het album op MuMe, een plaatje en een korte omschrijving van wat te verwachten/vergelijkbaar met.. En eventueel een aantal nickname's, van wie jij denkt dat deze tip in de smaak zal vallen, om het geheel nog intiemer te maken..

Again, ik wil niemand verplichten, maar het zou prettig zijn als bevindingen van de tips vooral bij de albums gepost worden, zodat dit topic een overzichtelijke goudmijn word. Meer dan genoeg onderbelichte releases te vinden op deze site, dus leef je uit!

This thread is worthless without a tip! Dus bij deze een eerste snelle bijdrage:

Tipper - Surrounded (2003) http://www.musicmeter.nl/album/5217
Verenigd Koninkrijk
Electronic
Label: Myutopia

(afbeelding)

Wat te verwachten: Fijne melodien, ondersteunt door hiphop achtige beats met licht gekraak. Vergelijkbaar met Arc Lab, Seven Ark en Landau.

Voor wie: Bas, Aurum, Goodfella & co..

Ha leuk Visnet. Ik ga dit topic zeker volgen en als ik wat tegenkom dat de moeite waard is (imo) dan zal ik posten.

En jouw tip ga ik ook ff checken....die verwijzing naar 'Landau' maakt mij nieuwsgierig.

Aha dan toch het topic gevonden.
Prima idee.
Tipper is altijd wel leuk luistervoer geweest, fijne tip!
Deze heb ik dan weer niet van em, ik ga em ff checken.

tuktak
leuk plan, ik vind dat het dan wel leuk is als het gebeurd als bv in de eerste post, met plaatje, link en wat korte info over wat er te verwachten valt. en dat ie dus ook op mm staat...
een klein beetje moeite zodat niet iedereen lukraak allemaal en zoveel mogelijk platen in dit topic pleurt.

Jazzsteppa - Jakin/Two - http://www.discogs.com/Jazzsteppa-Jakin-Two/release/1234257
UK
Electronic/Dubstep
Hotflush Recordings

(afbeelding)

Voor de liefhebber van dubstep met jazz invloeden.
Staat jammer genoeg niet op MM maar volgens mij kan je hier ook geen 12" toevoegen.

enjoy!

OK, leuk plan.. en er zijn inderdaad erg veel onderbelichte releases op electronica gebied helaas..

Ik hou het even bij de meer recente releases:
http://www.musicmeter.nl/album/149668

(afbeelding)

Integral - Rise
Genre: dark electronics
Vergelijkbaar met: Architect, Haujobb en alles wat uit de koker van ene Daniel Meyer komt.. niet perse vernieuwend, maar wel erg lekker.

Ik denk nog het meest aan Chameleon Day, aangezien die zijn eerste stappen aan het doen is in de electronic wereld en dit hem beslist zal aanspreken. En je weet meteen wat je van Haujobb of Architect ongeveer kunt verwachten

Ook deze komt op de check-lijst, dank orbit!
Wel doet het 'artwork' mij vermoeden dat ik het wel eens te donker zou kunnen vinden.

bas
Gaaf Visnet, jouw bijdragen zijn voor mij ook al erg waardevol! Ik heb op dit moment nog veel te luisteren, maar hoop dat snel weer in te halen! Tipper wordt op dit moment binnen gehaald!

En Tipper - 'Surrounded' klinkt op het eerste gehoor uitstekend!

Ik vind die Hiphop-achtige beats overigens reuze meevallen (behalve op track 13). Landau bijvoorbeeld is veel meer 'beat-driven'.

Ja klopt, valt wel mee, waarschijnlijk besmet met tipper's nieuwe werk in gedachten. Heb trouwens vandaag nog een tipper plaat toegevoegd op mume die er nog niet opstond, die bevalt ook erg goed, dus in de gaten houden!

Ben blij dat m'n tips bevallen Bas

En blij dat dit topic al goed opgepakt word! Heb Orbit's tip al binnengeslurpt, van de week maar eens kijken wat dat is.

Nog maar een tip, die met maar 4 sterren op de teller, meer aandacht verdient:

Sense - A View from a Vulnerable Place (2001) http://www.musicmeter.nl/album/14454
Australië
Electronic / Avant-Garde
Label: Neo Ouija

(afbeelding)

Wat te verwachten: Hier wou ik een vergelijking maken Tycho, maar dat word blijkbaar gelijk de volgende tip.. Dan noem ik het maar fijne rustige, melodische idm, met hier en daar een glitchy uitschieter, en nu en dan een sferische ambient plaat: zie Onderhond's review die is erg treffend. Het doet me ook denken aan Mum, maar zonder zonder vocalen, en muzikaal sterker.

Voor wie: Het zelfde lijstje mensen als m'n vorige tip!

En nog maar een!

Tycho - Sunrise Projector (2004) http://www.musicmeter.nl/album/29475
Verenigde Staten
Electronic
Label: Merchline

(afbeelding)

Wat te verwachten: Ochre achtige riedels, weer zo'n lekkere feelgood plaat. Waarschijnlijk voor velen hier te makkelijk, maar toch wel een heerlijk plaatje voor als de zon weer begint te schijnen straks in het voorjaar.. Ik heb er zin in! Dit is een verkwikkende bitter lemon (of iets anders non-alcoholisch +rietje) op 't terras. Proost.

Voor wie: Mensen met een hekel aan sneeuw.

tuktak
Ursula Bogner - Recordings 1969 - 1988 (2008)

(afbeelding)

Duitsland
Style: Abstract, Experimental
Label: Faitiche
Link: Musicmeter

What’s a bored Berliner hausfrau to do? Find distraction in the arms of an illicit assignation or build a home studio and explore the possibilities of electronic sound? For Ursula Bogner it was a no-brainer. A truly remarkable woman, this decidedly bourgeois and middle class wife and mother found herself continually drawn to the eccentric and esoteric, like a moth to the flame of the mystic, and not-so mystic, arts. Her cerebral appetites led to the development of an interest in electronic music and, inevitably, to the creation of her own numerous soundscapes and experimental sketches.

Wisp - Katabic(2008) http://www.musicmeter.nl/album/150758
Canada
Electronic
Rephlex

(afbeelding)

Voor de liefhebbers van : Squarepusher, Flashbulb, Proem etc.
Snelle strak geproduceerde breaks met prachtige melodieen.

Onderhond, Sietse, Aurum, Kampf, John Doe, Goodfella, Tovenaar, etc.. help dit topic aan meer tips!

Even een kleine tip dan. Ik heb laatst deze EP aangeschaft en hij bevalt boven verwachting goed:

Greenbank - Rotating the Square (2003)
Verenigd Koninkrijk
Electronic
Label: Benbecula

(afbeelding)

Het is de enige release die deze artiest ooit heeft uitgebracht en dat is erg zonde. Past perfect tussen de andere artiesten op Benbecula dit en ik vind het eigenlijk zelfs een van de betere releases. Mooie melodieën, volle beats, pianoriedeltjes, alleen: te kort, te kort! Na zes van die nummers lust ik er nog wel zes.

Een onopvallende, maar zeker geen overbodige, release.

bas
Ik weet even niet meer waar ik deze vandaan heb (ik was al bang dat deze uit het electronic-album-van-de-week topic komt), maar goed, toch verdient deze meer aandacht:

Seven Ark - Noise of the New (2005)
Zuid-Afrika
Electronic
Label: Neo Ouija

(afbeelding)
Mooie kalme pruttelmuziek, een beetje volgens Arovane. Erg mooi!

Deze heeft ook véél te weinig aandacht gekregen destijds:

Ab Ovo Mouvements (2007)
Frankrijk
Glitchy soundscape electronics..
Ant-Zen

(afbeelding)

Alweer voor Chameleon Day, maar ook bas en goodfella, tovenaar kunnen hier wel wat mee, onderhond zal het ook kunnen waarderen schat ik zo.

Kijk zo schiet het op.
Die Greenbank kan ik helaas niet vinden. Die Seven Ark is inderdaad erg fijn, misschien bleef hij onbewust hangen na de vergelijking bij die Tipper plaat. Die Ab Ovo heb ik al een tijdje op de wachtlijst staan, zal hem wat voorrang geven dan.

Sietse
Visnet schreef:
Onderhond, Sietse, Aurum, Kampf, John Doe, Goodfella, Tovenaar, etc.. help dit topic aan meer tips!

Ik kan best een tip geven, maar tot op heden is de gemiddelde bezoeker nu niet bepaald de luisteraar die geïnteresseerd is in de electronica die ik boeiend vind.
Tevens heb ik voor mijzelf nog niet bepaald dingen voorbij zien komen waar ik warm voor loop.
Derhalve zie ik het niet als heel erg nuttig om bij te dragen aan dit topic.

bas
Sietse schreef:
Ik kan best een tip geven, maar tot op heden is de gemiddelde bezoeker nu niet bepaald de luisteraar die geïnteresseerd is in de electronica die ik boeiend vind.
Tevens heb ik voor mijzelf nog niet bepaald dingen voorbij zien komen waar ik warm voor loop.
Derhalve zie ik het niet als heel erg nuttig om bij te dragen aan dit topic.

Wat een dooddoener, Sietse! Je had net zo goed juist een tip kunnen geven! Ik denk dat je geen idee hebt hoeveel bezoekers hier lezen maar niks posten. Verder kan ik sommige tips van je zeker wel waarderen, dus niet zo verwaand reageren graag

Sietse
is niet verwaand bedoelt, maar ik zie het nut er gewoon niet van in...

Kijk er zijn best albums die ik heel tof vind waar van ik denk dat ze wel meer aandacht verdienen, maar ik heb zo het vermoeden dat de artiesten Samoyed en Stephan Leonard hier niet heel veel bijval zullen krijgen, om er maar eens twee te noemen.
Micromusic is gewoon niet wat de meeste mensen hier tof vinden, en die mensen die het wel tof vinden weten mij over het algemeen wel te vinden mochten ze een tip willen.

Maar goed, hier twee reviews bij die beide artiesten die ik heb geschreven...
Samoyed - Always from this point

(afbeelding)

http://www.earlabs.org/release/review.asp?reviewID=1210

http://www.musicmeter.nl/album/135080

Mensen die dit mogelijk tof vinden: ElMeroMero, Vince Vega, We Tigers, ThirdEyedCitizen, TukTak, KampF
En mensen die niet vies zijn van een drone variant op Tim Hecker en Fennesz. Bevat ook veel glitches (waar de muzikant duidelijk mee speelt)

Stephane Leonard - Lykkelig Dyr

(afbeelding)

http://www.earlabs.org/release/review.asp?reviewID=1267
Ruizige ambient noise die veel geheimen bevait.
Verdiend meer dan 10 luisterbeurten voor dat je er iets zinnigs over kunt zeggen.
http://www.musicmeter.nl/album/140544

Mensen die dit mogelijk tof vinden: ElMeroMero, We Tigers, Jekoreverse.
Denk ook weer aan Fennesz, maar dan met een hele andere, veel killere benadering.

En dan nog een voor de dansliefhebbers alhier.
Nog niet op MuMe en komt er wellicht ook nooit (want is een EP)

The Village Orchestra - The Dark Is Rising EP
(Single of the week bij boomkat vorige week)
Techno meets ambient, meets dubstep met oa. een remix van 2652
http://www.discogs.com/TVO-The-Dark-Is-Rising/release/1622825

Dan zal ik die Stephane Leonard eens op gaan zoeken!
Een andere stefan: Stephan Mathieu met Radioland is ook een prettig album.

Vaak doe ik zelf niet zo veel met tips. Ik kijk af en toe eens naar stemmen van users die ik hoog heb zitten en ga daar dan achteraan. Of ik vis wat uit de boomkat-newsletter. Een tip is voor mij pas zinvol als ik naar het stemgedrag van een user heb gekeken; dan weet ik een beetje in welke richting ik zit. Vandaar dat ik bij het electronica-album van de week zo goed als niet mee doe.

Sietse schreef:

En dan nog een voor de dansliefhebbers alhier.
Nog niet op MuMe en komt er wellicht ook nooit (want is een EP)

The Village Orchestra - The Dark Is Rising EP
(Single of the week bij boomkat vorige week)
Techno meets ambient, meets dubstep met oa. een remix van 2652
http://www.discogs.com/TVO-The-Dark-Is-Rising/release/1622825

Daar ben ik eigenlijk wel benieuwd naar ja. Volgens mij wist Ru zelf niet eens dat hij "single of the week was"

Sietse
ik "feliciteerde hem dat ie "single of the week" was en toen vroeg ie waar...want ik had Boomkat er niet bij vermeld (via facebook dus)
Hij was echt verbaasd.

Speciaal voor de liefhebbers van ambient:

Ojekt4 - Dead World Ambience Analysis

Uit Zweden, van het voor mij onbekende label Divinus Solitudo

Daarbij valt te denken aan Chameleon Day die ook al een goede vlaamse tip had met aMute, dit is een soortgelijk project, wat niet uitsluitend slaaptrance maakt, maar ook wat afwisseling en vooral wat meer spanning toelaat. Ze hebben nog veel meer platen, maar had even geen zin alles te gaan toevoegen

@Orbit: dank voor al je tips. Heb even weinig tijd gehad om het een en ander te checken, maar dat komt zeker nog. Ik heb wel Integral - Rise aan een eerste, oppervlakkige luisterbeurt onderworpen en dat bevalt denk ik wel goed (maar niet zo overdonderend als Blackfilm in de eerste ronde al was).

Die Sense en Tycho tips zijn geen grappen jongens, ga luisteren, serieus..
Van Tycho kan je trouwens 'Past is Prologue' zoeken, dat is een soort special ediotion van 'Sunrise projector'.

Die Integral begint trouwens door te dringen Orbit, erg lekkere plaat..

Bedankt voor de tip van 'Samoyed - Always from This Point (2008)' , als ik Fennesz lees dan hoef ik eigenlijk al niet meer na te denken Leuk topic trouwens, ik zal er eens vaker in gaan kijken. Dus > toegevoegd aan Updates.

Samoyed vond ik enerzijds heel mooi, maar anderzijds een beetje te licht voor mijn gevoel. Mooi voor het moment, maar het bleef niet zo hangen.

Visnet schreef:
Die Sense en Tycho tips zijn geen grappen jongens, ga luisteren, serieus..
Van Tycho kan je trouwens 'Past is Prologue' zoeken, dat is een soort special ediotion van 'Sunrise projector'.

Die Integral begint trouwens door te dringen Orbit, erg lekkere plaat..

Ik ben al aan het zoeken naar die Sense, maar verder dan wat flarden her en der vind ik helaas niet. De omschrijving klinkt goed in elk geval!

Gast
geplaatst: vandaag om 13:37 uur

geplaatst: vandaag om 13:37 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.