MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Electronic / Het Persoonlijke electronic-aanraders-topic

zoeken in:
Pastichio Rocker
Perfecte kruising tussen klassiek en IDM. Aanradertje!

Rena Jones - Driftwood (2006)

(afbeelding)

En mensen die Craig Armstrong nog niet kennen moeten dit album eens checken. Perfecte fusie tussen filmmuziek en electronica! Destijds uitgebracht op het nu defuncte label (Melankolic) van Massive Attack.

Craig Armstrong - As If to Nothing (2002)

(afbeelding)

Rena Jones is wel mooi, maar een beetje te soft naar mijn smaak.. erg veel spanning zit er niet in.

Orbit: ik kan vanavond, of dit weekend, wel even zorgen dat die Sense makkelijk vindbaar is hehe, andere mensen die de Sense, Tycho of Tipper plaat niet kunnen vinden, stuur me maar een pmetje..

Visnet schreef:
Orbit: ik kan vanavond, of dit weekend, wel even zorgen dat die Sense makkelijk vindbaar is hehe, andere mensen die de Sense, Tycho of Tipper plaat niet kunnen vinden, stuur me maar een pmetje..

Is goed, ik zie je pm graag komen

Pastichio Rocker
Die Tycho en Tipper zijn inderdaad fijne plaatjes. De eerste heeft wel wat weg van BoC.

Samoyed heb ik dus geluisterd.

Optimo - Sleepwalk (2008)

(afbeelding)

Optimo kan ik wel onder het Electronic genre schuiven, maar dit is zoveel meer. Een compilatie waarvan ik erg onder de indruk ben. Ik heb nog een comment bij het album zelf neer gezet. Dikke aanrader.

Voor iedereen met een brede smaak.

Sietse
KampF schreef:
Samoyed heb ik dus geluisterd.

En niet heel erg bevallen zo te zien..Althans 3,0 vind ik niet heel erg hoog...

Nee ik was na 1x luisteren niet zo onder de indruk van de tijd-gerekte gitaren. Ik ga het zeker nog een keer luisteren, Ouch is me wel heel erg bij gebleven. Prachtig

bas
Deze verdient ook meer aandacht.

Koordinate of Wonders - Irreverse (2006)
Wit-Rusland
Electronic
Label: Collaps

(afbeelding)

wat te verwachten: prachtige melodieen, lekkere beats, lekker knisperend. Oftewel heerlijk.

Voor: Aurum, Visnet, Brooklyn, Goodfella, aphexfreak....

Infinite Scale - Sound Sensor - Infinite Scale - Sound Sensor (2005)
Verenigd Koninkrijk
Electronic
Toytronic

(afbeelding)

Typisch Toytronic geluid, voor de liefhebbers van kalme rustige ambient in combinatie met hiphopachtige beats.
Doet soms denken aan Boards Of Canada.

En ik heb al een aantal hele mooie dingen ontdekt dankzij dit topic

Ook al ben ik (vooralsnog) een totale leek in het elecronic-genre, toch een tip:

Zegunder - Distant Birds?

Dromerige, emotionele electronic, licht knisperend, met softe beats en met hier en daar wat (onverstaanbare, sfeerverhogende) vocalen. Fraaie melodieën. Net ontdekt en het bevalt mij iig goed.

Overigens is er op het net nog een andere versie van het album te vinden met een andere tracklist (gedeeltelijk ook met andere nummers).

(het lukt mij helaas niet om een afbeelding van de albumhoes te plaatsen; wie zich geroepen voelt, voege hem toe)

bas
Als je de link van het plaatje op de MuM pagina binnen deze tekens zet lukt het prima: (img) en (/img) >>> De () vervangen door [].

bas schreef:
Als je de link van het plaatje op de MuM pagina binnen deze tekens zet lukt het prima: (img) en (/img) >>> De () vervangen door [].

Mij lukt het dus niet. Maar wat bedoel je precies met "link van het plaatje"?

bas
als je op de pagina van het album met de rechtermuisknop klikt op het plaatje kun je de link van het plaatje kopieren. Onder IE moet je op ''properties' klikken om de link te zien. die link zet je tussen [ img ] en [ /img] (spaties weg)

blijkbaar niet echt bekend hier: de 'intelligent toys'-series op het sutemos netlabel...

ondertussen al aan volume 5, maar enkel de eerste drie volumes zijn toegevoegd op mume... (bij wat meer tijd zal ik volume 4 en 5 toevoegen...)

alle vijf gratis te downloaden op www.sutemos.net

heerlijke verzamelalbums vol electronica van bekende en minder bekende artiesten...

intelligent toys vol. 1: Intelligent Toys (2004)
intelligent toys vol. 2: Intelligent Toys 2 (2004)
intelligent toys vol. 3: Intelligent Toys 3 (2006)

de rest vinden jullie wel via de site...

Even opnieuw (met dank aan Bas):

(afbeelding)

Zegunder - Distant Birds?

Hier integraal te beluisteren.

bas
Met het uitkomen van een nieuwe Sensiva die me erg tegenviel, denk ik weer terug aan z'n vorige plaat die best wat meer aandacht mag hebben:

Sensiva - Giosun (2005)
Rusland
Electronic
Label: Sensotech

(afbeelding)

Een beetje Christ en BoC meets Ulrich. Voor: degenen die mijn top 10 ook hoog in het vaandel hebben staan

Sietse
Mijn tip aan Orbit:
Niets luisteren dat verbonden is aan de labels Touch, Apestaartje, 12K, Rater-Noton, Type Records, (e)Mego, Mille Plateaux (Media), Miasmah, iDEAL, Thrill Jockey, Room40, Kranky.

Niets luisteren van artiesten die nauw verbonden zijn aan:
Fennesz, Tim Hecker, Machinefabriek, Thomas Köner, Taylor Deupree, Xela, Helios, Jasper TX, Stephan Mathieu, Lawrence English, Oren Ambarchi, Mirror, Aidan Baker, Keith Fullerton Withman, Alva-Noto, The Hafler Trio.

Niets luisteren van artiesten die een van de volgende (of meer) artiesten als inspiratie bron/voorbeeld geven: Fennesz, Tim Hecker, Machinefabriek, Thomas Köner, Taylor Deupree, Xela, Helios, Jasper TX, Stephan Mathieu, Lawrence English, Oren Ambarchi, Aidan Baker, Alva-Noto, Mirror, Keith Fullerton Withman, The Hafler Trio.

Zo volgens mij is het lijstje zo wel compleet genoeg en dekt het vrij wel alles in dat valt onder minimale electronica, glitch en experimentele ambient.

Is het ook een afraderstopic geworden?

Wat raadt je mij af?

Sietse
nou ja ik raad hem dus wel iets aan...nl. dat niet luisteren...

Wat ik jou aanraad is het niet luisteren van de nieuwe cd van Stendeck. Ik denk niet dat je die leuk vindt, jouw smaak een beetje kennende.
Ik raad je ook aan om de nieuwe van Mountains te luisteren als je dat nog niet hebt gegaan.

Sietse schreef:
Mijn tip aan Orbit:
Niets luisteren dat verbonden is aan de labels Touch, Apestaartje, 12K, Rater-Noton, Type Records, (e)Mego, Mille Plateaux (Media), Miasmah, iDEAL, Thrill Jockey, Room40, Kranky.

Niets luisteren van artiesten die nauw verbonden zijn aan:
Fennesz, Tim Hecker, Machinefabriek, Thomas Köner, Taylor Deupree, Xela, Helios, Jasper TX, Stephan Mathieu, Lawrence English, Oren Ambarchi, Mirror, Aidan Baker, Keith Fullerton Withman, Alva-Noto, The Hafler Trio.

Niets luisteren van artiesten die een van de volgende (of meer) artiesten als inspiratie bron/voorbeeld geven: Fennesz, Tim Hecker, Machinefabriek, Thomas Köner, Taylor Deupree, Xela, Helios, Jasper TX, Stephan Mathieu, Lawrence English, Oren Ambarchi, Aidan Baker, Alva-Noto, Mirror, Keith Fullerton Withman, The Hafler Trio.

Zo volgens mij is het lijstje zo wel compleet genoeg en dekt het vrij wel alles in dat valt onder minimale electronica, glitch en experimentele ambient.

Mmm, Unomia van Helios vond ik dan wel weer prima! Ook Xela bevalt me wel.. en Night Falls van Hecq vind ik beter dan zijn beat-georienteerd werk.
Maargoed, ik zal er op letten, meestal vallen die ambientacts niet mee inderdaad. Goede tip

Sietse
(neem het natuurlijk niet te serieus heh, ik denk dat ooit het kwartje wel bij je valt en dat al die dingen die je nu 1 of 2 sterren geeft naar 4 of 5 stijgen )

bas
Nog één: Dit voelt echt als een trip down memory lane waar µ-Ziq en Aphex Twin dé sublieme electronica voortbrachten.

Mrs Jynx - The Standoffish Cat (2008)
Verenigd Koninkrijk
Electronic
Label: Planet Mu

(afbeelding)

Mrs Jynx klinkt als µ-Ziq-plus (met een vleugje Ochre). prachtig melodieus oldschool Mu-album dit. Waar Planet Mu me de laatste jaren nogal in de steek liet (het was toch ooit mijn favoriete label), maakt Mrs Jynx alles weer goed.

Voor: iedereen die de oldschool Aphex, Autechre en µ-Ziq nog altijd super vind!

Dreten Bukgat schreef:
blijkbaar niet echt bekend hier: de 'intelligent toys'-series op het sutemos netlabel...

Groot gelijk, Dreten Bukgat, de Intelligent Toys compilaties zijn erg kwalitatief en bovendien gratis, hier zitten erg mooie tracks tussen! o.a. Digitonal, Sleepy Town Manufacture, Maps & Diagrams, allemaal bij mij hoog gewaardeerd.

Mrs Jynx is wel aardige ontspannen muziek ja bas.

Electro tip voor mensen als brooklyn, gantzgraf en thejazzscène:

Doris Norton. 1984. Personal Computer
Italië

(afbeelding)

wat ik daar schreef: Een voor de tijd vooruitstrevend electro album. Vooral zoals de percussie gebruikt wordt doet het aan later ontstane idm denken. Doet ook denken aan Arpanet, mocht je dat kennen. Deze artiest heb ik leren kennen via een mix van Autechre. Het lijkt me sterk dat Doris zelf dit grotendeels bedacht heeft. Een groep van producers (onder de naam Antonius Rex) wordt naast haar gecredit met het schrijven van de tracks en misschien werd zij wel grotendeels voor een spannend imago gebruikt met haar knappe verschijning. Geen idee. Een futuristisch en wat kil album is het in ieder geval. Een fikse aanrader voor mensen die graag wat oude electro verzamelen. Ik las dat ze werd gesponsord door Apple, dat verklaart de cover.

Hey, zowaar iets wat ik niet ken. Mijn dank is groot

Futuristisch en kil, dat klinkt al veelbelovend.

thejazzscène
1984 eveneens.

Pastichio Rocker

(afbeelding)

THE GEIST OF ALEC EMPIRE

Aanradertje. Alec Empire, het brein achter Atari Teenage Riot, laat zijn experimentelere kant zien. Van donkere ambient drones tot keiharde industrial beats en van jazzy soundscapes tot minimale techno... voor elk wat wils. 3 cd's vol met experimenteel knoppendraaien.

The Geist of Alec Empire (Geist, 1997) is a three-disc set collecting material from the five LPs recorded for Mille Plateaux between 1990 and 1996: four tracks from Limited Editions 1990-94, five from Generation Star Wars, five tracks from Low On Ice, three tracks from Les Etoiles Des Filles Mortes, six tracks from Hypermodern Jazz 2000.5 (1996) five tracks from compilations, and four unreleased tracks.

The glacial Low On Ice (Mille Plateaux, 1995), which included the Kraftwerk-ian single 22:24, was more in the vein of Brian Eno's, Aphex Twin's and Bill Laswell's ambient music (Metal Dub).

Les Etoiles Des Filles Mortes (Mille Plateaux, 1996), a fully electronic work and possibly his masterpiece, showed the influence of electronic composer Karlheinz Stockhausen and veered towards gothic ambient music.

Hypermodern Jazz 2000.5 (Mille Plateaux, 1996), and its slower, relaxed, self-indulging dance music, employed slightly out-of-time beats to disorient the listener, a sort of cubistic, psychedelic downtempo (Chilling Through The Lives, My Funk Is Useless, Many Bars And No Money).

bas
Nog één:

Exillon - Prequiem (2005)
Verenigde Staten
Electronic
Label: Component

(afbeelding)

Typische IDM met lekkere beats en dito melodieen. Schiet in kwaliteit boven de massa uit (dat vind ik althans)!

Gast
geplaatst: vandaag om 12:16 uur

geplaatst: vandaag om 12:16 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.