MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Electronic / Drum & Bass

zoeken in:
John Doe schreef:
ok duidelijk maar ook herman en Titmeister kwamen met hun feestbevindingen tot een bepaalde conclusie.

Gelukkig heb ik ook positieve ervaringen met Drum 'n' Bass-feestjes.

Dat Pendulum-spul vind ik oervervelend, maar ik hoorde laatst eens Timeless van Goldie en dat is gewoon kunst.

thejazzscène
Dat vind ik eigelijk helemaal niet. Pendulum kan voor mijn part ook de boom in hoor. Als je die albums vergelijkt met het enige album dat Boymerang gemaakt heeft of albums van ed rush & optical of dat album van A guy called gerald; die albums zitten ritmisch gewoon goed in elkaar. Ze wisselen constant en hebben aparte geluiden. Dat zijn nummers die een unieke eigenschap hebben.
Als ik naar Timeless van Goldie luister heb ik dat helemaal niet. Altijd weer diezelfde opbouw, die typische herhalende stemmen die terugkeren. Daar is het boeiende meteen af en dat heb ik niet bij de drie bovenstaande artiesten.

Het probleem met de gemiddelde muziek die op feestjes gedraaid wordt is: het moet blijven hangen, de muziek mag niet te moeilijk worden en moet goed dansbaar blijven.
Conclusie: altijd terugkerende drumpartijen, dezelfde basmelodies, typische opbouw van nummers,... Meer heeft een drum'nbassdj niet nodig om een bende losgeslagen en vaak dronken feestbeesten te doen trappelen op de muziek.
Dat kan mij ook niet echt schelen dat dit gebeurt. Ik hou persoonlijk vaak meer van muziek die iets moeilijker is van opbouw. Maar het probleem is dat er tegenwoordig gewoon een verschil moet gemaakt worden tussen 'luistermuziek/complexe muziek' en 'dans en braspartijfeestmuziek'. Die eerste lijkt me gewoon het meest boeiend om over te hebben op deze muzieksite (en daar mag Goldie zeker bij hoor, ik ga hier niet zeggen wat wel of niet mag). Dus laten we de clubmuziek in de club.

Om als house/techno-liefhebber te gaan klagen over terugkerende drumpartijen in drum & bass vind ik wel een beetje suf eigenlijk. Die breaks zijn altijd gevarieerder dan de four-to-the-floor beat lijkt mij.

Goed, de simpele two-step beat en de 'farty basslines' hebben helaas de strijd voor het grote publiek gewonnen, da's helaas waar.

Fanu, Seba & Paradox, Kryptic Minds & Leon Switch zijn moderne producers die ik wel goed vind.

thejazzscène
T.O. schreef:

Om als house/techno-liefhebber te gaan klagen over terugkerende drumpartijen in drum & bass vind ik wel een beetje suf eigenlijk. Die breaks zijn altijd gevarieerder dan de four-to-the-floor beat lijkt mij.

Goed, de simpele two-step beat en de 'farty basslines' hebben helaas de strijd voor het grote publiek gewonnen, da's helaas waar.

Laat ons hier nu geen discussie beginnen dat techno en house minder gevarieerd zijn dan drum en bas. Een 4beat kan ook verassend uit de hoek komen. En jij weet evengoed als ik dat techno en house wel uit meer bestaat dan uit 4 beats...

Ik hou niet van standaardsamples das al wat ik wil zeggen en het valt me op dat dit bij veel drum 'n bassclubmuziek wel het geval is. Ik ken die scène ondertussen en ik ben er gewoon op uitgekeken. Dat heb ik bij technodj's als Jeff Mills, Dave Clarke, Technasia, Luke Slater, Richie Hawtin en heel den annekesrest gewoonweg niet. Ik sta open voor de stijl of ik nu een house of technoliefhebber ben of niet.

Kazyum1
Als ik deze topic zo snel door scroll heb ik Concord Dawn nog niet horen vallen. Bij deze, Concord Dawn. Het album Uprising is zéér gaaf.

Filmpje!

Dat album uprising vind ik absoluut niet goed. Disturbance is naar mijn mening echt veel beter. Waar Concord Down juist zo goed in is, (een beetje darkcore achtige drum & bass met een soort flow) wordt in uprising kapot gemaakt.

Artiesten waar ik wel wakker voor ben te maken:

Origination, Special Forces, The Sentinel, Phaze 1 (Photek)
Future Prophecies (aanrader!)
Logistics
Cyantific
Andy C
Noisia
Black Sun Empire
Ed Rush & Optical
Syncopix
Q Project
Phuturistix
John B (bij vlagen)

De nieuwe Pendulum is bagger trouwens!

Mijne:

Black Sun Empire
Calyx
Dillinja
The Ganja Kru
Ed Rush & Optical
Evol Intent
LTJ Bukem
NOISIA
Omni Trio
Pendulum
Photek
Rascal & Klone
Shy FX
Technical Itch
Panacea
Ray Keith
Aphrodite
Bong-ra (Breakcore)
Myke
Peshay
Venetian Snares (Breakcore)
Enduser (breakcore)

Hele lijst, maar dat is toch wel effe vet!

Ik zou me graag wat meer willen interesseren in Drum 'n Bass.
Zijn er misschien wat albums die goede instappers zijn (graag ook waar wat vocalen in voor komen)?
Bedankt alvast.

Reijersen schreef:
Ik zou me graag wat meer willen interesseren in Drum 'n Bass.
Zijn er misschien wat albums die goede instappers zijn (graag ook waar wat vocalen in voor komen)?
Bedankt alvast.

Ben je op zoek naar de jazzy, soulvolle of de donkere variant van D&B? (Ja, ik weet dat dit nogal zwart-wit is)

In het eerste geval: LTJ Bukem - Logical Progression
In het tweede: Metalheadz compilatie

Beiden ondertussen klassiekers

Goldie - Timeless
A Guy Called Gerald - Black Secret Technology

ShakmUWontBreakm schreef:
(quote)

Ben je op zoek naar de jazzy, soulvolle of de donkere variant van D&B? (Ja, ik weet dat dit nogal zwart-wit is)

Ik ben inderdaad op zoek naar het eerste geval. Het jazzy, soulvolle. Bedankt voor de tips.

Waar kan ik die Metalheadz compilatie vinden? Dat lijkt me wel wat namelijk

Die Metalheadz lijkt me nog het minst voor jou eigenlijk, maar be my guest, echte stevige drum 'n bass. Peshay - Miles From Home is wel jazzy ook, met her en der een vocalist.

Reijersen schreef:
(quote)

Ik ben inderdaad op zoek naar het eerste geval. Het jazzy, soulvolle. Bedankt voor de tips.

Geen dank, en mss is het werk van Omni Trio en 4Hero/Jacob's Optical Stairway ook nog het checken waard. Vooral het vroegere werk van die laatste dan, aangezien ze het genre, volgens mij, in de loop van de tijd steeds meer los hebben gelaten. Maar ik volg het de laatste jaren dan eigenlijk niet echt meer. En laat ff weten wat je van vond.

Reijersen schreef:

Zoek op deze namen:

DJ Marky & XRS
MIST
Calibre
High Contrast
Logistics
Seba
London Elektricity
Danny Byrd

Check vooral mix-cd's of verzamelaars.

Ik ga zeker even op zoek naar al deze tips. Van wat ik kan vinden laat ik wel even weten wat ik ervan vond.

T.O. schreef:

DJ Marky & XRS

Heb ik dit weekend gezien op het festival Les Ardentes. Voortreffelijke DJ! Net als Qemists trouwens.

Lees hier mijn recensie van een Logistics album.

Artiesten waar ik wel voor te porren ben:
Limewax
Audio
Current Value
The Panacea
Counterstrike
Dylan
Hidden
Eye-D
Raiden
Evol Intent

Reijersen schreef:
Lees hier mijn recensie van een Logistics album.

Leuk

John Doe schreef:
Die Metalheadz lijkt me nog het minst voor jou eigenlijk,

Tja kijk, ik hou van donkere hip-hop, en ik had al eerder Moving Shadow 01.1 gehoord (best donker ook), en daarom ben ik wel geinteresseerd erin....

Voor jou zal het zeker wat kunnen zijn inderdaad. Ik dacht dat jij ook erboven om die jazzy, soulvolle variant van drum 'n bass vroeg destijds, maar dat was Reijersen natuurlijk, dom foutje van mij. Die tips waren dus ook voor Reijersen.

De Metalheadz compilaties zijn 2e hands goed te vinden op discogs als je ze wilt kopen: Platinum Breakz I (2xCD)
Platinum Breakz II (2xCD)

Ik heb de eerste daar ook al eens goedkoop gekocht.

Een week ofzo geleden was er in Oudenaarde (België) het festival Feest In Het Park (fihp) en hier draaide Andy C. Ik ben totaal geen drum 'n bass kenner ofzo maar dit vond ik echt heerlijke muziek om u volledig op te geven. Er was ook een mc bij die ervoor zorgde dat je niet indommelde en dit maakte dit alles tot een schitterend geheel. Andy C is dus voor mij samen met pendulum die ik op pukkelpop zag de enige drum 'n bass naam die mij bekend is. Welke artiesten zouden mij dan nog kunnen boeien die wat in dezelfde stijl liggen?

Andy C staat ook wel bekend als een van de beste DnB-DJ's ter wereld
Andere grote naam die ook heel sterk is, is DJ Hype. Heb ik vorig jaar op Dour gezien, en dat is tot vandaag nog steeds het beste drum n bassoptreden dat ik ooit live mee heb gemaakt.

tuktak
sub focus is helemaal in die stijl. ed rush ook tegenwoordig. en bad company. black sun empire live setjes zullen je ook wel niet teleur stellen denk ik.
de beste livesets zijn alweer een aantal jaar oud, teebee, kemal en rob data, randall onder andere. die luister ik nog regelmatig.

DJ Hype had ik gemist op Dour, Dit jaar Roni Size op Lowlands gezien. Geweldig! Alle Classics kwamen langs! Onze Nederlandse Black Sun Empire kan zich na mijn idee goed meten met internationale toppers. Mijn favo Drum and bass artiesten zijn:

Calyx
DJ Marky
Andy C
Calibre
Black Sun Empire
Noisia
Roni Size
Dillinja
Future Prophecies

Andere aanraders:

Aphrodite (Jungle)
Calibre (Jungle)
Venetian Snares (Breakcore)
Bong-Ra (Breakcore)

Persoonlijke favorieten zijn DJ Hype, Dillinja en Grooverider. Pendulum is ook wel leuk.

Enduser is briljant, maar volgens mij is dat meer Breakcore.

Lukaz schreef:

Andere aanraders:

Aphrodite (Jungle)
Calibre (Jungle)

Waarom is dit ineens jungle en geen druym&bass?

tuktak
voor de liefhebber een dikke stampende dnb mix van audio:
http://www.dnbshare.com/download/AUDIO_LIVE_ON_WWW.DARKWAXRADIO.COM_15TH_JULY_OFFICAL_320.mp3.html

Tracklist:
01. Audio - Vigilante [Tech Freak]
02. The Sect & Raiden - Caesium 137 (Audio Remix) [Offkey]
03. Adam Freeland - We Want Your Soul (Raiden Remix) [No Release]
04. current value - frozen faces ?
05. prolix - static shock [ganjatek]
06. axiom - untitled [habit]
07. Audio - Error [Offkey]
08. Cooh - Froger [LB]
09. Current Value - Addict [?]
10. Audio - Exposed [Tech Freak]
11. Khanage & Resound Feat. Stapleton MC - Atlas [Offkey]
12. N-phonix - Piranha [Sinuous]
13. The Panacea - sneaky lp teaser tunage
14. current value - one eyed ?
15. Audio - New Bourne [Tech Freak]
16. edrush,optical & fierce - the end part 2 [31 rec]
17. Audio - Icarus [Tech Freak]
18. Technical Itch - Pressure Drop (VIP)
19. Raiden & Current Value - RM Bleeps [Offkey]
20. Technical Itch feat. MC Jakes - Life Of Sin (GEIN VIP)
21. Raiden & Current Value - Untitled [?]
22. cooh - danger ?
23. Donny - Symptomless Coma (Current Value VIP) *Rewind
24. Kemal & Rob Data - Fucking Hostile (LOD VIP)
25. Limewax - Onkey (Audio Remix) [Lost Soul]
26. Markoman & Tsunami - Plutonium [TPD]
27. c4c - synergy (bse remix) [c4c]
28. Raiden - Peloton [Position Chrome]
29. D.A.V.E. the Drummer - Hydarulix 9 (Proket Remix) [Subsistenz]
30. Forbidden Society - Facing Extintions (Current Value Remix) [?]
31. Audio & The Sect - Pounded [Tech Freak]
32. Dylan - Dark Planet (Donny VIP)
33. Current Value - The Good [Freak]

inclusief die hele vette classic van fortran (ed rush & optical & fierce) uit 1998 precies in het midden van deze set.

Gast
geplaatst: vandaag om 02:58 uur

geplaatst: vandaag om 02:58 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.