Genres / Electronic / Dance
zoeken in:
0
geplaatst: 3 mei 2024, 08:19 uur
Dat is inderdaad niet erg gemakkelijk, maar gaat me nog beter af dan bij Disclosure.
0
geplaatst: 3 mei 2024, 09:18 uur
Nouja, dat vind ik dan wel bijzonder. Disclosure hoor ik ook weleens in de club en dat werkt altijd erg goed. Ze hebben wel wat rustigere nummers, maar ik vind Disclosure zeker wel dansbare muziek maken.
0
geplaatst: 3 mei 2024, 11:13 uur
Arrie schreef:
Nouja, dat vind ik dan wel bijzonder. Disclosure hoor ik ook weleens in de club en dat werkt altijd erg goed. Ze hebben wel wat rustigere nummers, maar ik vind Disclosure zeker wel dansbare muziek maken.
Bij Aphex Twin is het ingewikkeld door alle tempowisselingen en verscheidenheid aan genre's in zijn set, maar bij Disclosure lukt het me überhaupt niet. Ik ken de goede termen voor de beats niet goed, maar die bliepjes en vocals tussendoor leiden me ontzettend af.
Maar ik ben dan ook meer iemand die danst in een soort trance met ogen dicht, dan dat ik feestelijk dans.
0
geplaatst: 3 mei 2024, 11:20 uur
Dansen op Aphex Twin, Amon Tobin da's een soort mix van wobble'n, pogo'en en de horlepiep.
Als je google't op dance to dubstep vind je genoeg voorbeelden, maar veelal op de geperverteerde dubstep van Skrillex en dat schijnt dan weer bro'step genoemd te worden.
Ooit een clip gezien op YouTube waarin Benga een soundcheck deed op de Ramblas (Barcelona) en een Spaanse opa was lekker op de muziek aan het wobble'n - dus het kan wel. D'r zijn er ook die kunnen dansen op D&B (ook electronic), maar dat vind ik meer iets om 'lekker in te hangen/viben'.
Als je google't op dance to dubstep vind je genoeg voorbeelden, maar veelal op de geperverteerde dubstep van Skrillex en dat schijnt dan weer bro'step genoemd te worden.
Ooit een clip gezien op YouTube waarin Benga een soundcheck deed op de Ramblas (Barcelona) en een Spaanse opa was lekker op de muziek aan het wobble'n - dus het kan wel. D'r zijn er ook die kunnen dansen op D&B (ook electronic), maar dat vind ik meer iets om 'lekker in te hangen/viben'.
1
geplaatst: 3 mei 2024, 12:50 uur
Oké, als vocals het je moeilijker maken om erop te dansen, wordt het lastig ja. Maar ik zou zeggen dat het niet moeilijk te zien is dat de muziek van Disclosure meer gericht is op de dansvloer. Meer focus op een beat die relatief straightforward is. Juist daarvan kan je makkelijk in een trance raken, trouwens. Probeer meer eens in een trance te raken met een hoop tempowisselingen. Dat is het hele punt, daarom is dance vaak sterk leunend op een herhalende beat. En dat heeft Disclosure ook.
En natuurlijk kan je technisch gezien overal op dansen, en wordt er ook overal op gedanst. maar ik denk dat 'dance' meer gemaakt is met het idee/de intentie om erop te dansen. Ik zou dus zeggen dat dance een subgenre van electronic is gefocusd op dansbaarheid.
Wat betreft de dansbaarheid van Disclosure heb ik nog een grappige. Ik was vorig jaar met mijn ex en haar moeder in een club in Londen. Daar draaiden ze van alles wat, popmuziek maar ook veel reggaeton etc. Mijn ex en haar moeder gaan daar heel goed op (ikzelf trouwens ook). En toen werd tot mijn verbazing plots White Noise gedraaid, en daar ging ik óók heel goed op, Ik stond daar echter wel in mijn eentje te dansen. Mijn gezelschap keek verwonderd toe hoe dat dansbaar voor me was. Je bent blijkbaar niet alleen.
En natuurlijk kan je technisch gezien overal op dansen, en wordt er ook overal op gedanst. maar ik denk dat 'dance' meer gemaakt is met het idee/de intentie om erop te dansen. Ik zou dus zeggen dat dance een subgenre van electronic is gefocusd op dansbaarheid.
Wat betreft de dansbaarheid van Disclosure heb ik nog een grappige. Ik was vorig jaar met mijn ex en haar moeder in een club in Londen. Daar draaiden ze van alles wat, popmuziek maar ook veel reggaeton etc. Mijn ex en haar moeder gaan daar heel goed op (ikzelf trouwens ook). En toen werd tot mijn verbazing plots White Noise gedraaid, en daar ging ik óók heel goed op, Ik stond daar echter wel in mijn eentje te dansen. Mijn gezelschap keek verwonderd toe hoe dat dansbaar voor me was. Je bent blijkbaar niet alleen.

0
geplaatst: 3 mei 2024, 13:05 uur
Dank voor de reacties en leuke conversatie. Op Best Kept Secret krijg ik een kans om mezelf het tegendeel te bewijzen, al is de verleiding erg groot om tijdens Disclosure naar Baxter Dury te gaan...
Overigens heb ik op Dans-muziek nooit echt mijn dingen kunnen doen. Ik neig dan vaak toch eerder naar Techno, New Wave of Punk om goed los te kunnen gaan.
Overigens heb ik op Dans-muziek nooit echt mijn dingen kunnen doen. Ik neig dan vaak toch eerder naar Techno, New Wave of Punk om goed los te kunnen gaan.
2
panjoe (moderator)
geplaatst: 3 mei 2024, 14:48 uur
Ik zou zeggen dat dance (vaak elektronische) muziek is voor de dansvloer, met een focus op dansbare beats / percussie / ritmes, vaak op een tempo van zo'n 110-180 BPM, terwijl electronic meer alomvattend is en ook meer luistermuziek omvat, zoals ambient, glitch, of triphop.
Dance omvat voor mij stijlen als techno, house, UK garage, EDM, hardstyle, trance, disco, drum & bass, en rave.
Dance omvat voor mij stijlen als techno, house, UK garage, EDM, hardstyle, trance, disco, drum & bass, en rave.
0
geplaatst: 4 mei 2024, 16:36 uur
Paar jaar geleden via eBay een set 12"s gekocht die ooit van een dj waren geweest: op de labels stond het aantal BPM, zodat ie de 12" gemakkelijker kon inmixen.
Ooit via google een site gevonden waar een antal subgenres (van Dance) stond weergegeven obv het typische aantal bpm's.
House: 115 - 130
Techno: 120 - 150
Trance: idem
Hardstyle: 150 - 180
Minimal: 125
IDM: 80 - 90 maar tempo kan variëren door de (vele) breaks en zoiets vereist dance-intelligentie
Ooit via google een site gevonden waar een antal subgenres (van Dance) stond weergegeven obv het typische aantal bpm's.
House: 115 - 130
Techno: 120 - 150
Trance: idem
Hardstyle: 150 - 180
Minimal: 125
IDM: 80 - 90 maar tempo kan variëren door de (vele) breaks en zoiets vereist dance-intelligentie

0
geplaatst: 4 mei 2024, 17:52 uur
Denk dat die bpm's wel kloppen, al zit er wel veel overlap in die genres qua tempo.
En dansen op Aphex Twin... die heeft diepe trage ambient van 70 bpm en snelle chaotische tracks van 170 bpm, dus daar kun je ook nog alle kanten mee uit.
En dansen op Aphex Twin... die heeft diepe trage ambient van 70 bpm en snelle chaotische tracks van 170 bpm, dus daar kun je ook nog alle kanten mee uit.
0
geplaatst: 5 mei 2024, 12:05 uur
Wellicht is een typisch kenmerk van "dance" dat het zoveel mogelijk binnen een bepaalde bpm-range blijft; daarom irriteren bepaalde dance-sets mij na verloop van tijd: te weinig variatie.
Paar jaar geleden was ik bij Kompakt en daar was een dj zijn album aan het promoten in de winkel? Mijn vraag "What type of music do you make?" Hij: "Bummeltechno" - iets meer mellow, 20 BPM minder.
Het vreemde is dat elders in Duitsland zo goed als alles wat Kompakt levert onder "techno" wordt geplaatst ook al is het af en toe tamelijk mellow zoals sommige tracks op Steffi - Power of Anonymity (2014) - MusicMeter.nl
In Stockholm maakte ik kennis met Skwee:
Daniel Savio ook meer iets om op te 'viben'.
Paar jaar geleden was ik bij Kompakt en daar was een dj zijn album aan het promoten in de winkel? Mijn vraag "What type of music do you make?" Hij: "Bummeltechno" - iets meer mellow, 20 BPM minder.
Het vreemde is dat elders in Duitsland zo goed als alles wat Kompakt levert onder "techno" wordt geplaatst ook al is het af en toe tamelijk mellow zoals sommige tracks op Steffi - Power of Anonymity (2014) - MusicMeter.nl
In Stockholm maakte ik kennis met Skwee:
Daniel Savio ook meer iets om op te 'viben'.
0
geplaatst: 3 juli 2025, 09:38 uur
Mijn favoriete NRC-column (ooit) viert vandaag haar 10e verjaardag! 
‘Alle tieners zeggen ja tegen MDMA’, deze dance is als drugs

‘Alle tieners zeggen ja tegen MDMA’, deze dance is als drugs
Gretz schreef:
Iemand toevallig afgelopen vrijdag nog het ingezonden stuk van 'filosoof' Toine Janssen in NRC gelezen waarin hij een poging waagt om EDM/dance op haar morele kwaliteiten te beoordelen?
Nagenoeg onmogelijk om niet in lachen of in huilen te barsten.
Een korte bloemlezing van de nonsens die hij zoal uitkraamt:
Iemand toevallig afgelopen vrijdag nog het ingezonden stuk van 'filosoof' Toine Janssen in NRC gelezen waarin hij een poging waagt om EDM/dance op haar morele kwaliteiten te beoordelen?
Nagenoeg onmogelijk om niet in lachen of in huilen te barsten. Een korte bloemlezing van de nonsens die hij zoal uitkraamt:
"Voor leken als ik is de versplintering van elektronische dansmuziek (EDM) in tientallen genres behoorlijk onbegrijpelijk. Maar wat ze gemeen hebben, is duidelijk: de ritmes zijn machinaal en eentonig, de melodie is eenvoudig, harmonische ontwikkeling is afwezig of zeer bescheiden."
"Het verschil tussen van Mozart genieten en van Hardwell, is lachen om een grap en lachen omdat je gekieteld wordt."
"Het plezier van EDM is gebaseerd op stimulus-respons, niet op het begrijpen van muzikale beweging."
"Muziek nodigt hiertoe uit, omdat het, in al zijn abstractie, een intentie heeft. Bij EDM is deze dimensie echter verdwenen. Dance is geen communicatie van subject tot subject meer, maar van object tot object. Wat net zoveel wil zeggen als: het is helemaal geen communicatie meer."
"Laatste punt. Als ‘shortcut’ naar een muzikale kick snijdt EDM ook de weg af naar soorten muziek die wél moreel verrijken. Ik zie niet hoe een kind of puber van ‘hardstyle’ tot rijkere muziek komt – zoals je nog wel van Sinatra naar Gershwin kwam, of van Elvis naar blues, jazz en folk."
"Dance is een doodlopende weg – een weg voor de Walking Dead."
Moet wel het meest bizarre opiniestuk zijn dat ik ooit gelezen heb over muziek. Deze reageerder slaat de spijker wel op z'n kop, net als de schrijver van dit reactie-opiniestuk (Muziek die ‘moreel’ is: wat een bullshit) en deze comment.
* denotes required fields.