menu

Genres / Electronic / Dance

zoeken in:
avatar van Onweerwolf
Slowgaze schreef:
(quote)

Ze steken hier allemaal een beetje anders in elkaar.


Het zou me trouwens ook zeker niet verbazen als de liefhebbers van die muziek met regelmaat elkaar in elkaar steken.

Onweerwolf schreef:
Het zou me trouwens ook zeker niet verbazen als de liefhebbers van die muziek met regelmaat elkaar in elkaar steken.


Ook dat komt voor, m.n. op het festival Wasteland waar veel 'swingers' komen; er is ook een speciale dresscode http://www.wastelandsummerfest.com/#dresscode

Zou de Tros het ooit uitzenden, zouden ze 't noemen: Steek 'em erin

Overigens sinds 'de Belgen' de macht hebben overgenomen bij NRC (voorheen PCM) is de kwaliteit echt afgenomen, met ook bijv de "Friso-affaire" als journalistiek dieptepunt.

avatar van panjoe
panjoe (moderator)
Teunnis schreef:
Ergens heeft hij wel een punt over de “meute”. Althans, mijn persoonlijke ervaring is dat drugsgebruik de laatste jaren veel meer gewoonzaak is. Je moet echt lang zoeken wil je op een mainstream technofeest iemand vinden die niet aan de drugs zit. Ik heb het idee dat dit pakweg zes jaar geleden iets minder extreem was. Toen kon je drugsgebruikers herkennen aan een zonnebril. Tegenwoordig zie je nauwelijks meer zonnebrillen, omdat je (bij mainstream techno) echt een uitzondering bent als je geen drugs gebruikt.

Of misschien was ik zes jaar geleden gewoon naïef.

Ik denk toch echt dat laatste. Van mijn 14e tot mijn 20e liep ik rond op drum & bass feesten in de veronderstelling dat mensen gewoon een hele lange adem hadden. Toen ik later zelf wat meer ervaring met drugs kreeg leerde ik het natuurlijk om me heen herkennen, en sindsdien heb ik inderdaad wel vaak het idee dat bijna iedereen wel iets op heeft. Maar dan nog heb ik bij de meeste feestjes niets (enkel alcohol) op en val ik daarbij niet per se op, dus ik neem aan dat er genoeg tussen lopen die hetzelfde doen.

Dat stuk is inderdaad je reinste vuilnis.

avatar van Gretz
Twitter

Geniaal dit.

Dat NRC het artikel überhaupt plaatste was al een groot dieptepunt, maar het is misschien nog wel treuriger dat ze het eerder vanavond volledig hebben teruggetrokken.
Dit artikel is teruggetrokken, omdat het niet voldeed aan de kwaliteitseisen van NRC.

Gretz schreef:
Twitter

Geniaal dit.

Dat NRC het artikel überhaupt plaatste was al een groot dieptepunt, maar het is misschien nog wel treuriger dat ze het eerder vanavond volledig hebben teruggetrokken.
(quote)


Staat gewoon afgedrukt in NRC Zaterdag, achterpagina.

Misschien kunnnen we van Hulsman een serie artikelen verwachten over muziek (schlager/Hollandse lied, punk, metal, rock generiek, reggae, hardstyle) en lichaamsgebaren cum bijbehorende metaforen.

avatar van Rudi S
Gretz schreef:


Geniaal dit.



God is a DJ
Dat artikel werd als een Speer verwijderd

avatar van Rudi S
Het artikel is nog wel hier en daar te lezen, de auteur (die geloof ik bij voorkeur over architectuur schrijft) vergelijkt bepaalde dingen uit zo'n event met onderdelen uit bijeenkomsten van een Duitse politeke (mag dat allemaal hier wel ) partij uit de vorige eeuw.
Tja wat die kameraden destijds allemaal uitgespookt hebben is natuurlijk te verschrikkelijk voor woorden , dus krantje zal achteraf na al die ophef wel geschrokken zijn.
Ook punk en gabber etc hebben ook wel met die vergelijkingen te maken gehad.

avatar van chevy93
Teunnis schreef:
Neemt niet weg dat het NRC-stuk een dieptepunt in de muziekjournalistiek is.
Ik zou dit niet kwalificeren als journalistiek. Meer een soort ingezonden brief of een jan-en-allemanrubriek. Lijkt me verder vooral een storm in een glas water. Ik zie vooral iemand die een (naar mijn mening interessante) vergelijking ziet tussen twee totaal verschillende werelden. Nergens beweert hij dat
- technoliefhebbers nazi's zouden zijn
- dj's zouden oproepen tot genocide
- er grootschalig, buitenproportioneel veel drugs gebruikt wordt

Ik zie vooral een interessant sociaal verschijnsel (collective effervescence) dat op vergelijkbare manieren tot fysieke uitingen komt, maar met twee totaal verschillende ladingen. Of het het waard is om dit te publiceren is een ander verhaal; evenals of de vergelijking an sich het waard is om over te bakkeleien.

Hier de originele NRC-pagina.

chevy93 schreef:

Ik zie vooral een interessant sociaal verschijnsel (collective effervescence) dat op vergelijkbare manieren tot fysieke uitingen komt, maar met twee totaal verschillende ladingen. Of het het waard is om dit te publiceren is een ander verhaal; evenals of de vergelijking an sich het waard is om over te bakkeleien.


M.n. over die laatste zin wil ik wel wat zeggen: het is stuitend om te zien of te lezen hoe populistisch opiniërend sommigen, met veel media exposure - zich menen te moeten uiten over een onderwerp waarvan ze nauwelijks enige kaas hebben gegeten. Was het borrelpraat in de lokale hang-out, zou je nog kunnen denken: "la ma, hij is klaarblijkelijk boven zijn theewater". Van NRC, ooit de 'kwaliteitskrant van weldenkend Nederland' zou iets anders mogen verwachten - het dédain alleen al, alsmede de botte arrogantie te denken dat daarmee het lezerspubliek van NRC zou worden gediend.

En opgevoed, gesocialiseerd en gecoacht door de generatie die fysiek en mentaal in groten getale de 'hard core' van het Duitse naziregime moest ondergaan vind ik een dergelijke metafoor uiterst ongepast en daarvoor zou elk weldenkend mens - met ethische guts in zijn lijf - moeten terugdeinzen. Helaas lijkt ethische norm een collector's item te zijn dat nog zeldzamer is dan de eerste lp van Led Zeppelin met een misdruk-hoes (groene letters), die ik in april dit jaar op de grote Utrechtse platenbeurs voor 1900,- zag worden verkocht

avatar van Gretz
chevy93 schreef:
(quote)
Ik zou dit niet kwalificeren als journalistiek. Meer een soort ingezonden brief of een jan-en-allemanrubriek. Lijkt me verder vooral een storm in een glas water. Ik zie vooral iemand die een (naar mijn mening interessante) vergelijking ziet tussen twee totaal verschillende werelden.

Het is een rubriek van een redacteur op leeftijd die al langere tijd voor NRC schrijft, voornamelijk over architectuur en soms over popmuziek. Hij heeft echter (naar mijn weten) niet eerder over de dancecultuur geschreven en blijkt er zo gezegd weinig kaas van te hebben gegeten en er waarschijnlijk 0,0 binding mee te hebben. Uit de toon van het stuk blijkt wel veel minachting voor een populair fenomeen, het begint al bij de subtitel:
Volgende week vindt het Amsterdam Dance Event plaats. Dancefestijnen lijken op nazi-bijeenkomsten.


chevy93 schreef:

Nergens beweert hij dat
- technoliefhebbers nazi's zouden zijn
- dj's zouden oproepen tot genocide
- er grootschalig, buitenproportioneel veel drugs gebruikt wordt

Dit is ook niet waar de grote ophef over ontstond. Veel mensen verbaasden zich wel over het feit dat de auteur zodanig doorslaat dat hij een fenomeen met louter positieve connotaties (feest, dansen, plezier, gezelligheid) vergelijkt met een van de meest donkere bladzijdes van de recente geschiedenis. Dat er in beide situaties mensenmassa's en lichtstralen in het spel zijn maakt het nog niet zodanig vergelijkbaar dat je er een opiniestuk over kunt schrijven.

Verder wil niemand graag vergeleken worden met het nazisme/Hitler, om voor de hand liggende redenen. De auteur weet dat uiteraard ook. Met dat besef is het gewoon dieptriest dat hij het NRC-podium heeft gebruikt om een zeer succesvol event (ADE) en een populaire muziekstroming (techno), waar miljoenen mensen plezier aan beleven, op gênante wijze te vergelijken met Hitler en de nazi's (en zo in feite in een kwaad daglicht te stellen). Zoals Mjuman al zei: je zou je nog kunnen voorstellen dat iemand in de kroeg - al dan niet onder invloed - op het idee komt om zo'n vergelijking te maken. Maar het is werkelijk bizar dat deze man het in zijn hoofd haalde om dit daadwerkelijk te willen publiceren.

Als je maar goed genoeg zoekt kun je tussen heel veel zaken (die op het eerste oog weinig met elkaar een lijken te hebben) enige parallellen vinden. Dat maakt het echter nog niet gepast/geschikt om ze met elkaar te vergelijken.

Ik zie vooral een interessant sociaal verschijnsel (collective effervescence) dat op vergelijkbare manieren tot fysieke uitingen komt, maar met twee totaal verschillende ladingen. Of het het waard is om dit te publiceren is een ander verhaal; evenals of de vergelijking an sich het waard is om over te bakkeleien.

Het heit dat de publicatie binnen no-time van de site is gehaald geeft wel duidelijk aan dat voor een gezaghebbende krant die pretendeert een kwaliteitsmedium te zijn het het absoluut niet waard was. Toch vreemd wel dat zo'n stuk dan in eerste instantie wel door de eindredactie komt.

avatar van chevy93
Gretz schreef:
Dit is ook niet waar de grote ophef over ontstond. Veel mensen verbaasden zich wel over het feit dat de auteur zodanig doorslaat dat hij een fenomeen met louter positieve connotaties (feest, dansen, plezier, gezelligheid)
Daar is nog wel het een op ander op aan te merken.

Dat er in beide situaties mensenmassa's en lichtstralen in het spel zijn maakt het nog niet zodanig vergelijkbaar dat je er een opiniestuk over kunt schrijven.
Dat laatste lijkt me subjectief (vandaar opiniestuk). Los van de vraag of het wel een opiniestuk is. Een opiniestuk lijkt me ook per definitie normatief en ik lees (in dit stuk) geen waardeoordeel over de ravecultuur.

De vergelijking gaat overigens wel wat verder dan mensenmassa's en lichtstralen. Hij kiest bewust voor ADE en niet het gemiddelde popconcert.

Verder wil niemand graag vergeleken worden met het nazisme/Hitler, om voor de hand liggende redenen. De auteur weet dat uiteraard ook.
Lijkt mij ook. Aangezien dit stuk inhoudelijk weinig toevoegt, lijkt me shockeren het enige beoogde doel.
Daarop aanvullend...
Maar het is werkelijk bizar dat deze man het in zijn hoofd haalde om dit daadwerkelijk te willen publiceren.

Als je maar goed genoeg zoekt kun je tussen heel veel zaken (die op het eerste oog weinig met elkaar een lijken te hebben) enige parallellen vinden. Dat maakt het echter nog niet gepast/geschikt om ze met elkaar te vergelijken.
... ben ik hierom juist benieuwd waarom hij dit stuk heeft willen publiceren. Ik kan me niet voorstellen dat hij hier aan de kaak wil stellen dat de ravecultuur een gevaar voor de samenleving is als potentieel fascisme.

Het heit dat de publicatie binnen no-time van de site is gehaald geeft wel duidelijk aan dat voor een gezaghebbende krant die pretendeert een kwaliteitsmedium te zijn het het absoluut niet waard was. Toch vreemd wel dat zo'n stuk dan in eerste instantie wel door de eindredactie komt.
Mij zegt het vooral dat de krant geschrokken is van de ophef.

Het is inderdaad een soort kroegpraat van het 'hmm, grappig, lijkt wel op elkaar, inderdaad... en door met mijn leven'-gedachte. Ik zou het stuk daarom eerder afkeuren op de beperkte journalistieke meerwaarde dan op inhoudelijke gronden.

avatar van chevy93
Aanvulling:
Gretz schreef:
Het is een rubriek van een redacteur op leeftijd die al langere tijd voor NRC schrijft, voornamelijk over architectuur en soms over popmuziek. Hij heeft echter (naar mijn weten) niet eerder over de dancecultuur geschreven
En precies dit is de reden dat er weinig reden is om aan te nemen dat het hier gaat om een inhoudelijke vergelijking. De column heet Nauwe verwanten en is, naar ik kan inschatten (ik volg de serie niet), louter gebaseerd op fysieke vergelijkingen (c.q. beeldvorming).

Dan vind ik dit een aanmerkelijk nuchtere kijk op de zaak: Bernard Hulsman en NRC hadden gewoon gelijk. - geenstijl.nl

avatar van Gretz
chevy93 schreef:

Dan vind ik dit een aanmerkelijk nuchtere kijk op de zaak: Bernard Hulsman en NRC hadden gewoon gelijk. - geenstijl.nl

Ik kan me dan meer vinden in de eerste comment.

Ook na het lezen van de column blijf ik bij mijn mening dat het stuk van Hulsman ronduit ongepast was en nooit door de eindredactie had gemogen. Wellicht dat ie wilde choqueren, maar uiteindelijk heeft ie vooral zichzelf belachelijk gemaakt. Gelukkig ben ik lang niet de enige die het een belachelijke vergelijking vind met nul meerwaarde. Terecht dat er zoveel ophef over ontstond.

avatar van chevy93
Maar wát is er ongepast aan? Is iedere vergelijking met de nazi's per definitie ongepast (ook als het niet op inhoudelijke gronden is)? Is het bv. ongepast om op te merken dat Charlie Chaplin hetzelfde soort snorretje had als Hitler?

Ik kan me dan meer vinden in de eerste comment.
Deze?
De maker van mijn BMW maakte vroeger vliegtuigmotoren voor Adolf! De maker van de Mercedes van mijn vrouw maakte de Messersmith motoren voor Adolf. Krupp staal maakte kanonnen voor Adolf. VW maakte (mislukte) tanks voor Adolf....althans meneer Porsche. Opel maakte Blitz voertuigen voor Adolf.......enkele medisch wetenschappelijke doorbraken zijn ontdekt door Kampdokters..... De Apollo raket naar de maan....Braun. De eerste geleide bommen en raketten....Naziwerk.

Dus eigenlijk zijn we dus allemaal nazi's?
Denk het niet.
Deze redenatie klopt van geen kanten. Ik kan alleen maar herhalen wat ik eerder zei:
ik schreef:
Nergens beweert hij dat
- technoliefhebbers nazi's zouden zijn

avatar van Gretz

Nee, de comment die net bovenaan de pagina stond. Ik zie nu pas dat tegenwoordig de nieuwste reacties bovenaan staan.

Sorry maar dit is echt onzin. Dance verschilt niet van rock of pop waar stadions vol hun idolen toeschreeuwen. 60 jaar geleden werd hetzelfde gezegd over popmuziek. Je wordt een zure oude man, Zentgraaff.
Dit sort bijeenkomsten is de Westerse vervanging van religie, het vervult dezelfde behoefte van het met anderen in extase raken en ondergaan van groepshypnose. Die behoefte is er nou eenmaal en die is vrij primair, het is dus beter die niet te onderdrukken en als dat bij een concert of party wordt beleefd is dat helemaal top. Beter dan bij een politieke of religieuze bijeenkomst, dat geeft alleen maar ellende.

avatar van Teunnis
chevy93 schreef:
Dan vind ik dit een aanmerkelijk nuchtere kijk op de zaak: Bernard Hulsman en NRC hadden gewoon gelijk. - geenstijl.nl

Ik heb me er doorheen geworsteld - nu weet ik meteen weer waarom ik niet op die site kom - maar ook dit stuk slaat de plank mis. Uit de derde alinea blijkt ook dat de schrijver nooit op dit soort feesten komt. Enkel met het verlangen naar een trance-achtige staat heeft hij een punt. EDIT: dat citaat hierboven wijst op hetzelfde met extase / groepshypnose. Wat dat betreft zou een vergelijking met onze oerouders op trommels rondom een kampvuur treffender zijn. Dat raakt namelijk meer de essentie van technofeesten i.p.v. vergelijkingen met nazi-bijeenkomsten.

avatar van Teunnis
chevy93 schreef:
Maar wát is er ongepast aan? Is iedere vergelijking met de nazi's per definitie ongepast (ook als het niet op inhoudelijke gronden is)? Is het bv. ongepast om op te merken dat Charlie Chaplin hetzelfde soort snorretje had als Hitler?

Wel als je er een heel stuk in een krant aan toewijdt en te lineaire lijnen trekt tussen de twee.

Zoals al meerdere keren hier gezegd, de vergelijking an sich is nog niet zo erg. Maar houdt het bij een opmerking tegen je vriend in de kroeg. Het is eigenlijk alleen het idee van laserstralen en een grote mensenmassa. Nou ja, misschien ook nog een idool op het podium, maar dat valt over het algemeen ook alles mee. Meestal heeft de helft niet eens door wie er aan het draaien is. Bovendien kun je deze vergelijking ook maken met rockbands met lasershows.

avatar van Gretz
chevy93 schreef:
Maar wát is er ongepast aan? Is iedere vergelijking met de nazi's per definitie ongepast (ook als het niet op inhoudelijke gronden is)? Is het bv. ongepast om op te merken dat Charlie Chaplin hetzelfde soort snorretje had als Hitler?

De vergelijking is in de eerste plaats onzinnig omdat de parallellen vergezocht zijn. Iemand zou beter kunnen stellen dat muziek maken en dansen rondom een lichtbron een verschijnsel is waar mensen al een eeuwigheid plezier aan beleven. In de oudheid dansende mensen ook al rondom een kampvuur, opgezweept door trommelmuziek.

Verder kun je inderdaad wel bedenken dat een vergelijking met nazi's al snel ongepast is omdat veel mensen DIT snel als een grove belediging ervaren (ook als het alleen op uiterlijke kenmerken of persoonseigenschappen gebeurt). Daarom kijkt ieder weldenkend mens wel uit voordat hij zo'n vergelijking maakt, zeker in het openbaar. Ik kan me goed voorstellen dat danceliefhebbers zich zwaar beledigd zullen voelen als zo'n nobody die zich helemaal niet in hun cultuur heeft verdiept hen op een hoop gooit met de mensen die de bijeenkomsten van de NSDAP bezochten.

Gelukkig zag de NRC-redactie dat achteraf ook in 'dit stuk is verwijderd omdat het niet aan de kwaliteitseisen voldeed'.

avatar van Teunnis
Deze reactie is misschien weer meer op zijn plaats terug in het "Just a joke"-topic:

Volgende week in de reeks Zeveren met Zentgraaff: de 10 overeenkomsten tussen Vader Abraham en het boeddhisme, en hoe de hypotheekrente daardoor beïnvloed wordt.

Waarschijnlijk een samenhangender verhaal dan deze verzameling one-liners.

avatar van chevy93
Teunnis schreef:
(quote)

Ik heb me er doorheen geworsteld - nu weet ik meteen weer waarom ik niet op die site kom - maar ook dit stuk slaat de plank mis. Uit de derde alinea blijkt ook dat de schrijver nooit op dit soort feesten komt. Enkel met het verlangen naar een trance-achtige staat heeft hij een punt.
Klopt, zeker die laatste twee alinea's onderschrijf ik niet (typische geenstijl-prietpraat); het ging mij vooral om die eerste twee.
Gretz schreef:
Dit sort bijeenkomsten is de Westerse vervanging van religie, het vervult dezelfde behoefte van het met anderen in extase raken en ondergaan van groepshypnose.
Herkenbaar?
De festijnen op het Zeppelinfeld waren religieuze bijeenkomsten waar de massa in vervoering raakte door de combinatie van muziek, marcherende militairen, lichtshows en redes van Adolf Hitler.
Groepshypnose doet me trouwens denken aan een bepaalde beruchte Duitse uitspraak.

Bovendien kun je deze vergelijking ook maken met rockbands met lasershows.
Klopt, maar is die dan ook net zo sterk? Is het idee van "overgeven aan" (gehypnotiseerd worden) niet veel meer gecultiveerd in het dancecircuit dan bij het gemiddelde pop-/rockconcert? Maar belangrijker, wat zou dat uitmaken? Hij gebruikt nu een technofeest als voorbeeld, omdat ADE volgende week plaatsvindt.

avatar van chevy93
Gretz schreef:
De vergelijking is in de eerste plaats onzinnig omdat de parallellen vergezocht zijn.
Dat is exact de kern van zijn serie: vergezochte parallellen zoeken.
Ook de Westermoskee is een door een fallus bewaakte kerk - NRC

Ik kan me goed voorstellen dat danceliefhebbers zich zwaar beledigd zullen voelen als zo'n nobody die zich helemaal niet in hun cultuur heeft verdiept
Er blijkt nergens uit dat hij zich niet verdiept zou hebben in hun cultuur. Ook niet van wel, omdat het simpelweg irrelevant is voor zijn punt.

avatar van Teunnis
chevy93 schreef:
(quote)
Klopt, maar is die dan ook net zo sterk? [...] Maar belangrijker, wat zou dat uitmaken? Hij gebruikt nu de ravecultuur als voorbeeld, omdat ADE volgende week plaatsvindt.

Een vergelijking met concerten in het algemeen zou inderdaad net zo hard de plank misslaan en ongepast zijn. En het is mijn eigen interpretatie, maar ik denk er vrij zeker van te zijn dat de vergelijking met techno niet "toevallig" vanwege ADE is. In alles doorklonk een minachting voor muziek met beats en bliepjes. Dat maakte het stuk dubbel mis: de vergelijking met nazi-bijeenkomsten én de bevooroordeeldheid richting moderne muziek. Al zijn we met dat tweede wel (erger) gewend.

EDIT: Ik sluit voor mij de discussie af dat ik wel je punt snap, chevy. Er zijn inderdaad enige overeenkomsten te vinden als je kijkt naar hoe het er uitziet. Maar die vergelijking kun je in twee regels opsommen en is niet de moeite waard om te publiceren in een krant.

avatar van chevy93
Teunnis schreef:
In alles doorklonk een minachting voor muziek met beats en bliepjes. (...) Al zijn we dat tweede wel gewend.
Er staat geen enkele zin in die een waardeoordeel velt over de muziek an sich.
muziek die een eeuwig voortdenderende, hypnotiserende beat als basis heeft
Dit is de enige zin die daadwerkelijk nog enigszins iets inhoudelijks zegt over het muzikale aspect. En volgens mij kun je het moeilijk oneens zijn met deze zin. Of je moet aanstoot nemen aan het woordje "voortdenderende". Jouw laatste zin zegt mij eerder dat jij bevooroordeeld bent dat de mainstream media bij voorbaat tegen dancemuziek is dan dat het daadwerkelijk uit het stukje blijkt.

Waar precies komt voor jou de minachting naar voren?

avatar van Gretz
chevy93 schreef:
(quote)
Dat is exact de kern van zijn serie: vergezochte parallellen zoeken.

Een stap te ver dus naar wat bleek zaterdagmiddag.

Ik meen me te herinneren dat een zekere BN'er het ooit waagde om een respecteerde sportjournalist in een tv-programma te vergelijken met een veroordeelde pedofiel, enkel omdat ze beiden grote oren hebben.

Wat Hulsman doet is van hetzelfde niveau. Nodeloze, kwetsende vergelijkingen maken met het meest ranzige wat de mensheid heeft voortgebracht.

avatar van Teunnis
chevy93 schreef:
(quote)
Er staat geen enkele zin in die een waardeoordeel velt over de muziek an sich.
(quote)
Dit is de enige zin die daadwerkelijk nog enigszins iets inhoudelijks zegt over het muzikale aspect. En volgens mij kun je het moeilijk oneens zijn met deze zin. Of je moet aanstoot nemen aan het woordje "voortdenderende". Jouw laatste zin zegt mij eerder dat jij bevooroordeeld bent dat de mainstream media bij voorbaat tegen dancemuziek is dan dat het daadwerkelijk uit het stukje blijkt.

Waar precies komt voor jou de minachting naar voren?

Vooruit, speciaal voor jou nog eens gelezen en er staat inderdaad niks letterlijk - ik dacht dat er iets meer sneren in stonden naast woordgebruik als meute en pilletjes - en het is (zoals ik al zei) mijn eigen interpretatie van wat er tussen de regels staat. Het is ook niet het punt waar ik over val, daar hebben we andere krantenartikelen/recensies voor.

avatar van chevy93
Gretz schreef:
Ik meen me te herinneren dat een zekere BN'er het ooit waagde om een respecteerde sportjournalist in een tv-programma te vergelijken met een veroordeelde pedofiel, enkel omdat ze beiden grote oren hebben.
Philippe Geubels met Urbanus - YouTube
En Phillipe Gebeuls wordt (humoristisch) met een nazi vergeleken vanwege zijn achternaam.

Nodeloze, kwetsende vergelijkingen maken met het meest ranzige wat de mensheid heeft voortgebracht.
Een beetje zoals een kinderfeest vergelijken met een van de zwartste bladzijden uit de Nederlandse geschiedenis? retorische vraag

avatar van Onweerwolf
Volgens mij had Chevy een punt toe hij begon over Durkheim's 'collective effervescence'. Het is een bekend verschijnsel waarbij een grote samenkomst leidt tot een stroomlijning van gedachten over allerlei zaken met name als er sprake is van rituelen; vuurwerk of lichtshows, muziek, etc.

Wanneer mensen op een festival zijn voelen ze zich vaak meer dan normaal met elkaar verbonden. Dat zoiets hetzelfde werkt als het gaat om een religieuze of politieke samenkomst lijkt me vooral heel logisch.

Dat het gebeurt bij zowel dancefeesten als bij nazifeesten is niet vreemd. Het is wel vreemd om te stellen dat dancefeesten in die zin lijken op nazifeesten aangezien je daarmee bewust alle andere vergelijkbare types samenkomsten niet noemt en de nadruk legt op de vergelijking tussen een random groepje uit het heden met een specifieke zeer negatief in het daglicht staande groep uit het verleden.

Daar bouw je geen zinvol artikel uit op.

Overigens vind ik het fenomeen best gevaarlijk. In het vorige decennium ging ik nog vaak naar grote festivals. Wacken Open Air, Graspop, etc. Daar heerste ook echt altijd zo'n sfeer van 'alles kan hier' wat zich bijvoorbeeld uitte in enorme hopen afval op de campings. Mensen die vuilnis gewoon naast de tent gooien met als excuus 'iedereen doet het'. Mensen die dat normaal gesproken buiten het festival absoluut niet zouden doen. Ik ben niet bepaald gecharmeerd van de kracht van dat soort groepsdenken.

Verder; GeenStijl, verschrikkelijk! Onderdeel van de trifecta van het Nederlandse digitale tokkie-collectief samen met Dumpert en Fok!. Walgelijkheid ten top.

Gast
geplaatst: vandaag om 03:41 uur

geplaatst: vandaag om 03:41 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.