menu

Genres / Electronic / Dance

zoeken in:
avatar van pim556
Bij Armin van Buuren:

Tsja, zijn "bijdragen aan de promotie van Nederlandse dancemuziek wereldwijd" kan ik moeilijk ontkennen.
Of het een positieve bijdrage is, dat is de vraag. Ik zou die vraag ontkennend beantwoorden.
Ik heb het eigenlijk überhaupt niet zo op dance.
Ik snap echt niet wat er bijzonder is aan een beukende bas met wat saaie bliebjes en dat soort ongenuanceerde dingen.
Maar goed, dat zal wel aan mij liggen. Er zijn genoeg mensen die het wel geweldig vinden, en die dan weer niets snappen van de muziek waar ik naar luister.

avatar van niels94
Ik vind dat er zeker mooie dancemuziek is. Maar die wordt niet door Armin v. Buren gemaakt. Ik heb het inderdaad ook liever wat genuanceerder, je hebt van die dancenummers met een prachtige opbouw en die niet eens hoeven te eindigen met een keiharde bass, nummers met prachtige melodiën etc. Maar de dance die je vaak op de radio e.d. hoort vind ik dan weer helemaal niks meestal. Deze man dus ook niet.

avatar van pim556
Ik moet eerlijk bekennen dat ik nauwelijks bekend ben met dance.
Eigenlijk ben ik ook nauwelijks bekend met electronische muziek in het algemeen.
De electronische platen die ik ken zijn op één hand te tellen (zelfs als ik Kid A mee zou rekenen )

Eigenlijk ken ik alleen de echte grote namen van het dance-genre.
Van die troep zoals Tiësto en Armin dus.
Ik heb ook niet zo'n zin om me in dance te gaan verdiepen.
De naam zegt het al: "Dance"
Dat is dus muziek om op te dansen.
Mijn ervaring is dat dit vaak ten koste gaat van de kwaliteit.
Inderdaad, van die nummers met een keiharde bass en geen opbouw.

Maar volgens jou is er dus ook mooie dance. Met prachtige melodiën.
Als mijn definitie van "dance" juist is, kan dit niet omdat je moeilijk kunt dansen op mooie melodiën. Maar waarschijnlijk denk ik te zwart-wit.

Dus ik wil me er wel aan wagen. Heb je een aanrader?

avatar van niels94
Ik weet niet of het wat voor je is, en ik ben ook geen groot dance kenner. Er zijn echter enkele nummers die ik zeer kan waarderen (weet niet of jij het kan), zoals:
Het heerlijk zomerse nummer Coma Cat of het duisterdere, lang uitgesponnen Forever Dolpin Love (Erol Alkan Rework) zijn twee erg verschillende nummers. Dan heb je nog ontzettende poppy dance, die ik niet altijd kan waarderen, maar deze dan weer wel: Golden Cage (Fred Falke Remix) of juist een wat duisterder nummer als Panta Rei. Dan heb je nummers die eigenlijk wel passen bij wat jij je bij dance voorstelt, maar die kunnen ook wel goed zijn, zoals Lumberjack of juist een nummer als Veronica's Veil waarin ineens een heel andere wending wordt genomen en een viool wordt gebruikt. Een paar behoorlijk verschillende nummers die je ongetwijfeld een iets genuanceerde beeld geven van dance en kijk dan maar of je het wat vind. Vind natuurlijk wel meer nummers mooi, maar ik ken er niet heel veel (moet binnenkort maar weer eens aan herman vragen of hij wat nummers wil sturen... )

Maar ik ben geen groot dancekenner (totaal niet zelfs). Daarvoor moet je bij herman zijn, daar heb ik zo'n beetje alle dancenummers die ik goed vind vandaan, waarvoor dank

avatar van herman


Dank Niels. Ik zal nog wel wat tips je kant opsturen binnenkort.

Hier alvast mijn 20 favorieten van de afgelopen maand
E-Talking: For Your Pleasure: My 20 Favourite Electro/(Nu)Disco/Balearic Tunes #2 - somsvraagteenmenszichaf.blogspot.com

@pim: tiesto en armin zijn een beetje de Kane en Kings of Leon van de rock, die zijn absoluut niet representatief... Ik zie wel dat je Trentemoller kunt smaken (staat in je top 10 zelfs) en dat is ook dance, dus probeer dan ook eens At the Controls van James Holden ofzo.

avatar van pim556
@Herman:
Staat Trentemoller in mijn top-10? Nooit geweten
Maar dat vind ik wel erg goed ja. Ik dacht alleen dat het ambient was...

Ik had al door dat jij hier wel de electronic-kenner was.
Dus ik had al een beetje rondgespeurd in je top-10/stemlijst, en ik was inderdaad terecht gekomen bij At the Controls.
Maar wat me ervan weerhoudt om hem te luisteren, is dat het allemaal remixes zijn. Nu heb ik op zich al een probleem met remixes, maar daar wil ik me wel overheen zetten.
Het probleem is dat ik maar één origineel nummer ken van die plaat.
Is het dan wel een geschikte plaat om mee te beginnen?

Eventjes off-topic: ik zie dat Funeral een ongekende opmars heeft gemaakt in je top-10. Hulde!

@Niels: Dank voor de tips, ik zal eens gaan luisteren

Lukk0
Ga ook eens kijken in de lijsten van tuktak, luc011190 en goodfella dan. Die kom ik in elk geval tegen bij bijna elk dance-achtig album dat ik goed vind.

At the Controls is trouwens een prima plaat om mee te beginnen. Holden draait vaak echt liedjes (een hoop zul je toch wel herkennen, Gebrünn Gebrünn, Some Polyphony en Wooden bv. zijn echt enorme classics) op zijn mixplaten, in plaats van de korte stukjes die Hawtin bijvoorbeeld vaak draait of de echte minimal van artiesten als Villalobos. Die laatste kan je trouwens ook wel eens proberen, Alcachofa is zo'n beetje de meest gevarieerde minimal-plaat. Klinkt aan de ene kant heel losjes en swingend, maar zit toch ook erg strak in elkaar.

avatar van pim556
Oké bedankt, dan zal ik met At the Controls beginnen.
Ik word nu wel erg benieuwd, want Herman, jij en de mensen die jij opnoemde zijn allemaal grote fans van James Holden.

Ik zie trouwens ook dat een aantal mensen die jij opnoemde Burial in hun top-10 hebben. Dat heb ik al geluisterd en ik waardeer het zeer.
Ik heb het idee dat het wel goed gaat komen met dance en mij

avatar van herman
pim556 schreef:
@Herman:
Staat Trentemoller in mijn top-10? Nooit geweten
Maar dat vind ik wel erg goed ja. Ik dacht alleen dat het ambient was...

Trentemoller wordt over het algemeen tot de minimal techno gerekend, maar dat album is meer dubtechno (een beetje in de stijl van het vermaarde Basic Channel-collectief). Ambient is doorgaans veel rustiger (en meestal beatloos).

Ik had al door dat jij hier wel de electronic-kenner was.

Dank voor het compliment, maar er zijn er hier die nog veel meer kennis hebben in die richting. Ik voel me meer een allrounder.

Dus ik had al een beetje rondgespeurd in je top-10/stemlijst, en ik was inderdaad terecht gekomen bij At the Controls.
Maar wat me ervan weerhoudt om hem te luisteren, is dat het allemaal remixes zijn. Nu heb ik op zich al een probleem met remixes, maar daar wil ik me wel overheen zetten.
Het probleem is dat ik maar één origineel nummer ken van die plaat.
Is het dan wel een geschikte plaat om mee te beginnen?

Over het remixprobleem zou ik me maar heen zetten, daar doe je jezelf alleen maar een plezier mee. Het gaat toch om de muziek en een goede remix is 9 van de 10 keer beter dan het origineel. At the Controls is heel veel muziek, maar je kan je natuurlijk ook focussen op 1 CD en de ander even laten voor wat het is. Dan valt het wel mee.

Verder zou ik gewoon wat van de tips scannen. En alhoewel ik Alcachofa zelf heel goed vind, is dat misschien wel een pittige plaat (eentje die ik via de koptelefoon zou beluisteren de eerste keer). Geen album om even doorheen te skippen/scannen, iig.

En Funeral is uitgegroeid tot een van de beste albums ooit inderdaad, wat mij betreft.

Lukk0
herman schreef:
Verder zou ik gewoon wat van de tips scannen. En alhoewel ik Alcachofa zelf heel goed vind, is dat misschien wel een pittige plaat (eentje die ik via de koptelefoon zou beluisteren de eerste keer). Geen album om even doorheen te skippen/scannen, iig.

Nee, er doorheen scannen is sowieso geen goed idee. Dan mis je het hele idee van het album en lijkt het ook allemaal op elkaar. Juist door de subtiele veranderingen, zoals invallende baslijnen of melodieën, ontwikkelt het album zich.

Nog een paar tipjes, waar ik nog op kwam (niet nieuw voor herman natuurlijk):

- Booka Shade - Movements
- Moderat - Moderat
- Ellen Allien - Stadtkind

Allemaal vrij makkelijke dance, met vrij 'volle' tracks en ook nog eens errug goed.

avatar van pim556
Skippen en scannen doe ik sowieso niet aan. Als ik een album ga luisteren, dan ga ik er ook helemaal voor.

Bedankt voor alle tips, ik ga beginnen met At the Controls en ik zal zeker de rest daarna ook gaan checken. Ik vond de nummers van Shadow Dancer en Cossan Mockasin alvast zeer geslaagd.

Even nog een confession: ik heb geen koptelefoon. Maar er gaat er wel heel snel één komen, zeker nu ik wat meer electronische muziek ben gaan luisteren.

Maar nu eerst even examens.

avatar van trebremmit
In Muziek > Algemeen > Nacht van de Popmuziek op Ned 3:

herman schreef:
Afrojack-liefhebbers waren allemaal bij zijn concert in A'dam neem ik aan, of was dat vrijdag al?


Gijsbert Kramer was er ook.
Als ik dat stuk zo lees vraag ik me af wat hij eigenlijk verwacht had?

Volkskrant

avatar van herman
trebremmit schreef:
(quote)


Gijsbert Kramer was er ook.
Als ik dat stuk zo lees vraag ik me af wat hij eigenlijk verwacht had?

Volkskrant

Tja, artistiek heeft het ook niets om het lijf. EDM is toch een beetje de schlager van de dancemuziek. Maar het is wel een beetje open deuren in trappen.

Gijsbert Kamer (zonder 'R' ) heeft als voornaamste 'pluspunten' op zijn CV Interpol en Belle and Sebastian. Zijn smaak is redelijk herkenbaar en voor mij een aardig ijkpunt. Soms kan je bijna vooraf voorspellen wat hij bijv van Julia Holter, enerzijds en Alt-J, anderzijds vindt - ik hoef het dan voor mezelf alleen maar om te draaien

avatar van GrafGantz
herman schreef:
Alsof er geen volwassenen naar Lady Gaga luisteren.


Iets zegt me dat Sjef hier toch vooral op Afrosjaak doelt.

avatar van orbit
herman schreef:
Alsof er geen volwassenen naar Lady Gaga luisteren.

(quote)

Tja, artistiek heeft het ook niets om het lijf. EDM is toch een beetje de schlager van de dancemuziek. Maar het is wel een beetje open deuren in trappen.


Ehm.. dat is nog altijd eurohouse en zijn nazaten hoor..

avatar van herman
orbit schreef:
(quote)


Ehm.. dat is nog altijd eurohouse en zijn nazaten hoor..

Die opmerking was een verwijzing naar een 3voor12-stuk van gisteren:

EDM is de schlager onder de dancemuziek. Zonder ritmegevoel kun je toch erop dansen, de melodieën zijn de la-la-la's en de teksten zijn bijna altijd van dat hart-onder-de-riem-steken gevoel. Bij een schlagerfestival wijst de zanger de microfoon naar het publiek bij een moment waarop iedereen mee kan gaan zingen, hier is het een fader die even naar beneden wordt getrokken. Het publiek is ook amper te onderscheiden van wat je bij TROS Muziekfeest op het Plein voorbij ziet komen. Zongebruinde mannen met decolleté's, volslanke tienermeiden in veel te strakke glitterpakjes en vijftigers in naveltruitjes.

avatar van orbit
OK, ik zie nu ook dat EDM weer de evolutie van de door mij aangekaarte Eurohouse en eurotrash behelst, in dat geval ben ik het er dus volledig mee eens

avatar van herman
Het bestaat al langer ja, er is nu eindelijk een goede genre naam gevonden voor commerciële dancemuziek.

avatar van trebremmit
herman schreef:
Alsof er geen volwassenen naar Lady Gaga luisteren.

(quote)

Tja, artistiek heeft het ook niets om het lijf. EDM is toch een beetje de schlager van de dancemuziek. Maar het is wel een beetje open deuren in trappen.


Maar dit wist hij toch van te voren al? EDM is vooral leuk voor pubers, en af en toe zit er wel eens een geinig nummer tussen, maar om het nou zo serieus te nemen als Kamer dan heb je er toch niet veel van begrepen.
Misschien kan hij de volgende keer naar K3 gaan en dan een recensie schrijven over hoe kinderachtig het is en dat de gemiddelde leeftijd acht jaar is.

avatar van herman
Ja, vraag me uberhaupt af waarom je dit zou recenseren voor een krant als NRC of Volkskrant. Laat dat lekker aan Spits/Metro of de Telegraaf over. Maar ja, het zal wel iets met de naam van de krant te maken hebben.

avatar van Martial
Wat Gijsbert Kamer eigenlijk zeggen wil is dat het DJ wereldje ongelofelijk overschat is met hun nepmuziek, alles is voorgeprogrammeerd oftewel je wordt bedonderd waar je bij staat en dan net doen of het live is en dan nog die hopeloze handjes de lucht in ..... en er nog geld mee verdienen ook, ze lachen waarschijnlijk hun l*l uit hun broek, maar ja ik zal mijn leeftijd wel niet mee hebben om dit te kunnen waarderen

En Lady Gaga is een mislukte Madonna kloon

avatar van Martial
herman schreef:
Het bestaat al langer ja, er is nu eindelijk een goede genre naam gevonden voor commerciële dancemuziek.


Commerciële kutmuziek mag dat ook?

avatar van trebremmit
Hij heeft het alleen over EDM, niet over DJ's in het algemeen, volgens mij is hij namelijk zelf ook wel eens DJ geweest in de Melkweg.

Verder is een goede dj zijn erg moeilijk en zeker niet voorgeprogrammeerd. Check maar eens een Jeff Mills op youtube. Ik dacht trouwens dat die vooroordelen inmiddels wel eens verdwenen waren.

Sietse
trebremmit schreef:
Ik dacht trouwens dat die vooroordelen inmiddels wel eens verdwenen waren.

Tsja, zelfde gaat op voor electronische muziek.
Al jaren terug (2005 ofzo) heb ik hier op site de mensen die zeiden dat het zo simpel was om iets te maken met computers de uitdaging gegeven om in 24 uur (ofzo) iets in elkaar te zetten met drums, basslijn en melodie wat nog ergens naar klonk ook.
Was akelig stil daarna. Er was maar een track uiteindelijk, en dat was die van mij.

Vooral mensen boven de 45 hebben nogal moeite met te bevatten dat er meer bij komt kijken. Mijn vader dacht vroeger ook altijd dat het zo eenvoudig was...tot dat hij eindelijk eens een keer live had gezien wat ik nu precies doe en hoe de software die er voor wordt gebruikt er uit precies uit ziet.

avatar van trebremmit
Haha, ik had het een keer met de vader van een vriend van mij, is inmiddels al 15 jaar geleden.
Die man beweerde ook dat het zo simpel was om te maken, ik heb hem gevraagd om achter de computer te gaan zitten en er maar even zo'n simpel nummer op te maken. Ik wacht nog steeds.
Ik kan het zelf trouwens ook niet, heb wel eens wat geprobeerd maar je moet er toch echt muzikaal voor zijn, en verstand van soft en hardware hebben.

avatar van herman
Martial schreef:
Wat Gijsbert Kamer eigenlijk zeggen wil is dat het DJ wereldje ongelofelijk overschat is met hun nepmuziek, alles is voorgeprogrammeerd oftewel je wordt bedonderd waar je bij staat en dan net doen of het live is en dan nog die hopeloze handjes de lucht in ..... en er nog geld mee verdienen ook, ze lachen waarschijnlijk hun l*l uit hun broek, maar ja ik zal mijn leeftijd wel niet mee hebben om dit te kunnen waarderen

1989 belde, het wil zijn vooroordelen terug.

Sietse
Tumtidum...


Dit bericht bevat ingevoegde media van de volgende externe locatie:

https://www.youtube.com/watch?v=KbFIGFv4GLQ

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MusicMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MusicMeter met je privacy omgaat.


Misschien moet Martial eens gaan kijken bij Amon Tobin (Isam Live), Trentemöller (live met band. Of wacht, de mooiste gelegenheid, binnenkort: James Holden - live met band op Rewire.

Vind 't werkelijk een hopeloos achterhaalde dichotomie om te denken in termen van dj's vs bentjes. Kan legio-bands noemen, waarbij achter de band een tape meeliep of een fall-back gitarist meepingelde, ook bij de bekende Gaga-kloon, Madonna, waren ooit hele zangpartijen ingeblikt.

avatar van herman
Zo iemand als Kid Koala is muzikaler dan de hele top 10 van Martial bij elkaar...

Gast
geplaatst: vandaag om 23:13 uur

geplaatst: vandaag om 23:13 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.