MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Electronic / Dance

zoeken in:
Teunnis schreef:
(quote)

Echt?

Ik ben ook voor.

herman schreef:
er is nu eindelijk een goede genre naam gevonden voor commerciële dancemuziek.

Vind je? EDM (daarmee bedoelen ze toch Electronic Dance Music?) is toch gewoon een synoniem voor dance? Waarbij EDM vollediger is, omdat daar expliciet wordt verwezen naar het electronische karakter van dance. Bij dance kan je in het Engels nogal snel in de war raken met het daadwerkelijke dansen. Ik raak er zelf nogal van in de war als mensen het over EDM hebben. Bedoelen ze dan specifiek de commerciële hap-slik-weg-deuntjes of hebben ze het over wat we hier "dance" noemen?

Martial
herman schreef:
Zo iemand als Kid Koala is muzikaler dan de hele top 10 van Martial bij elkaar...

Hermannetje toch

Als er nu van die discussies zijn waar je nooit en te nimmer uit gaat komen is het wel over de muzieksmaak, dat mijn voorkeuren op een ander gebied liggen moge duidelijk zijn, maar in mijn geval had ik het meer over de "muziek" van een DJ Afrojack en Hardwell en hoe die knapen ook allemaal mogen heten en scheer ik zeker niet alles over één kam in dat genre, er zit ook af en toe best wat fatsoenlijks tussen.

Zo'n James Holden waar Mjuman mee komt kan ik best hebben op z'n tijd, zo ouderwets ben ik nu ook weer niet

Sietse
Martial schreef:

Zo'n James Holden waar Mjuman mee komt kan ik best hebben op z'n tijd, zo ouderwets ben ik nu ook weer niet

Hip hoor

(maar dan ligt er vast nog heel veel meer interessants voor je klaar om te ontdekken mocht je zin hebben).

tuktak
Ik heb best respect voor gasten als Hardwell en bv Armin van Buuren. Werken keihard 24/7 en weten de hollandse school perfect te verkopen. Daar waar een Afrojack meer van het amerikaanse uitgaat komt Hardwell gewoon met echt hollandse hardstyle en afentoe zelfs hardcore op de proppen. Uiteraard tussen het hardere verpakt met commercielere dingen, maar zo'n Ultra festival mainstage in Miami van voor tot achter zien springen op hardstyle en hardcore is een topontwikkeling. De iets serieuzere house is daardoor ook al flink upcoming in Amerika en dat is allemaal natuurlijk een opmaat richting nog diepere house en techno en dus de gehele dancescene.

Ik zou graag een echte duiding van het bericht hierboven willen zien. Zoals ik het lees is het net Karl Marx die zegt dat kapitalisme een buitengewoon goede zaak is omdat het uiteindelijk zijn eigen verval zal inleiden.

Ik ben ondertussen bezig de (drie)dubbele bodem te zoeken

Iemand toevallig afgelopen vrijdag nog het ingezonden stuk van 'filosoof' Toine Janssen in NRC gelezen waarin hij een poging waagt om EDM/dance op haar morele kwaliteiten te beoordelen? Nagenoeg onmogelijk om niet in lachen of in huilen te barsten.

Een korte bloemlezing van de nonsens die hij zoal uitkraamt:

"Voor leken als ik is de versplintering van elektronische dansmuziek (EDM) in tientallen genres behoorlijk onbegrijpelijk. Maar wat ze gemeen hebben, is duidelijk: de ritmes zijn machinaal en eentonig, de melodie is eenvoudig, harmonische ontwikkeling is afwezig of zeer bescheiden."

"Het verschil tussen van Mozart genieten en van Hardwell, is lachen om een grap en lachen omdat je gekieteld wordt."

"Het plezier van EDM is gebaseerd op stimulus-respons, niet op het begrijpen van muzikale beweging."

"Muziek nodigt hiertoe uit, omdat het, in al zijn abstractie, een intentie heeft. Bij EDM is deze dimensie echter verdwenen. Dance is geen communicatie van subject tot subject meer, maar van object tot object. Wat net zoveel wil zeggen als: het is helemaal geen communicatie meer."

"Laatste punt. Als ‘shortcut’ naar een muzikale kick snijdt EDM ook de weg af naar soorten muziek die wél moreel verrijken. Ik zie niet hoe een kind of puber van ‘hardstyle’ tot rijkere muziek komt – zoals je nog wel van Sinatra naar Gershwin kwam, of van Elvis naar blues, jazz en folk."

"Dance is een doodlopende weg – een weg voor de Walking Dead."

Moet wel het meest bizarre opiniestuk zijn dat ik ooit gelezen heb over muziek. Deze reageerder slaat de spijker wel op z'n kop, net als de schrijver van dit reactie-opiniestuk (Muziek die ‘moreel’ is: wat een bullshit) en deze comment.

Gretz: had het aanvankelijk gemist, maar door de reacties vandaag heb ik het artikel opgesnord en gelezen.

Het is werkelijk te zot voor worden; hier op de site staat ergens ook een topic over de mogelijke relatie tussen muziek en intelligentie - da's soms nog van een hoger niveau dan dat artikel. De lust bekruipt mij om hoofdredacteur Peter Vermeersch te mailen met de vraag of dit wellicht het goedkoopste en minst geresearchte artikel was dat de NRC-redactie door heeft laten dringen tot de printvorm.

Vol platitudes en bezopen aannames. Wat staat ons nog meer te wachten van diezelfde wijsmaker? Wie is Toine Janssen | Filosofie praktijk de Wijsmakerij Nijmegen Artikelen over muziek die aanzet tot verkrachtingen, muziek die breinverweking kan veroorzaken, wellicht?

Eerst zeggen dat hij een leek is en dan het hele genre afkraken.

Had het artikel tot vandaag ook gemist Mjuman. Als het me vrijdag al ter ore was gekomen zou ik een reactie de heer Janssen hebben uitgenodigd om in het weekend eens een kijkje te nemen op Pitch en te ervaren dat er ongelofelijk veel te ontdekken valt in de avant-garde van de elektronische muziek. Ik heb die ontdekkingstocht zelf ook ondergaan, en volgens mij ben je nooit te oud om je nog eens te verdiepen in nieuwe genres.

trebremmit schreef:
Eerst zeggen dat hij een leek is en dan het hele genre afkraken.

Ja, feitelijk onderbouwt hij die bewering (ik ben een leek) in door in de rest van de stuk met een scala aan drogredenen en loze aannames te laten zien dat hij er totaal niets van begrijpt.

Mjuman schreef:

Vol platitudes en bezopen aannames. Wat staat ons nog meer te wachten van diezelfde wijsmaker? Wie is Toine Janssen | Filosofie praktijk de Wijsmakerij Nijmegen Artikelen over muziek die aanzet tot verkrachtingen, muziek die breinverweking kan veroorzaken, wellicht?

Over wat dansen precies inhoudt schijnt hij ook al de waarheid ontdekt te hebben:
Ironisch genoeg heeft dit er ook toe geleid dat je op deze muziek helemaal niet meer kunt dansen. Dansen, als gecontroleerde beweging die je eigen vrijheid toont, maakt bij dance plaats voor automatisch zwaaien en springen.

Alsof je zwaaien, springen en gewoon simpel op een beat bewegen niet onder dansen kunt scharen.

Ach, die man wilde gewoon een keer in de belangstelling staan, en dan ga je zulke dingen schrijven.
Zelfs als het waar is wat hij schrijft dan nog, wat maakt het uit, wat is er erg aan? Waarom zou iemand die hardstyle luistert naar zogenaamde rijkere muziek moeten overschakelen?
Waarschijnlijk hebben we hier te maken met een hele zure en verbitterde man die 50 jaar geleden precies hetzelfde over The Beatles had geschreven.

trebremmit schreef:
Ach, die man wilde gewoon een keer in de belangstelling staan, en dan ga je zulke dingen schrijven.
Zelfs als het waar is wat hij schrijft dan nog, wat maakt het uit, wat is er erg aan? Waarom zou iemand die hardstyle luistert naar zogenaamde rijkere muziek moeten overschakelen?
Waarschijnlijk hebben we hier te maken met een hele zure en verbitterde man die 50 jaar geleden precies hetzelfde over The Beatles had geschreven.

Als je de gegeven linkt volgt, zie je z'n facie verschijnen. Dat "rijkere muziek" vond ik zelf wel een komische - hoezo Mozart "rijker"? Kan nooit van toepassing zijn geweest op Woolfie zelve. Je eigen vooroordeel brengen als een gestaafd feit en er dan ook nog enige pegulanten voor in de zak steken - dat is imo een goed voorbeeld van ongeoorloofde verrijking.

Overigens in 31 Songs laat Nick Hornby zich niet echt positief uit over hiphop - i.c. gangstarap - maar Hornby doet dat humoristisch en met opgaaf van redenen (ook van semantische aard) en kan daarmee een zeker begrip oproepen

Bij Overig > Algemeen > Just a joke #2:

Dit moet wel een grap zijn.

Dancefestijnen lijken op nazi-bijeenkomsten.

Eén meute, één beat, één dj - NRC

trebremmit schreef:

(quote)

De Speld had het niet beter gekund ja.

Ik ben vooral verbaasd dat het NRC deze troep gewoon publiceert. Paar jaar geleden hadden ze ook zo'n 'pareltje' met filosoof Toine 'Dance is een doodlopende weg' Janssen.

trebremmit schreef:

(quote)

Ik zou er geen eed op zweren. Onder mediapipo's is het pipopulair om laatdunkend over Techno te praten - Tijl Beckand, ambassadeur ooit van Klassieke Zaken liet zich ook al eens zo lekker popugenuanceerd uit. Komt bij dat ADE al wel 'Flak' heeft gehad de laatste maanden.

Hulsman is 'gecertificeerd' (zelfbenoemd) kenner van 60s en 70s - typische OLM-lover

"De rol van de Führer wordt gespeeld door de dj aan wie de technofans zich, met of zonder pilletje, onderwerpen – niet toevallig is God Is a DJ de titel van een de dance-hit van Faithless in 1998."

Hier zouden we zoiets trollen noemen.

Alles voor de clicks bij de NRC, blijkbaar.

Hé maar jongens, dit is ook een architectuur- en geen muziekjournalist (en ik moet zeggen dat ik die eerste categorie (zeker op intellectueel niveau) toch wat hoger had zitten).

Slowgaze schreef:
Hé maar jongens, dit is ook een architectuur- en geen muziekjournalist (en ik moet zeggen dat ik die eerste categorie (zeker op intellectueel niveau) toch wat hoger had zitten).

Lees mijn post dan eens - Hulsman positioneert zichzelve volgaarne als kenner der Beatles, Tamla Motown etc.

Rolinde Hoorntje is bij NRC degene die over dance etc schrijft. Wat hier gebeurt in NRC is ongeveer hetzelfde als een doorgewinterde vegetariër vragen een recensie te schrijven van een diner in Utrechts restaurant Speck - nomen est omen

NRC heeft het artikel (na vele klachten) intussen aangepast. Het origineel is hier nog te lezen.

Onweerwolf
Alle dance liefhebbers die ik ken gebruiken drugs en stemmen PVV.

Goed dat het NRC aandacht besteed aan deze verwerpelijke subcultuur in opmars.

Kut blijkbaar ben ik nazi

Onweerwolf schreef:
Alle dance liefhebbers die ik ken gebruiken drugs en stemmen PVV.

Dan wordt het hoog tijd dat je eens wat meer MuMe'ers ontmoet. Ik denk dat de liefhebbers van elektronische muziek alhier wat anders in elkaar steken.

Onweerwolf
Ik mag van mijn moeder niet omgaan met dat soort mensen.

Gretz schreef:
Ik denk dat de liefhebbers van elektronische muziek alhier wat anders in elkaar steken.

Ze steken hier allemaal een beetje anders in elkaar.

Onweerwolf schreef:
Ik mag van mijn moeder niet omgaan met dat soort mensen.

Tja, in sommige delen van ons land duurt de puberteit wel erg lang. In andere delen gingen we dan naar heit of 's pa en die zei "dan: o.k, als je moeder 't ook goed vindt" - vervolgens ging je terug naar je moeder en zei je tegen je moeder: "mam, pa vindt 't goed, jij toch ook zeker" - en toen deed het moreel verval zijn intree: disco en drank.

Misterfool
Als het op het hebben van vooroordelen aankomt, had Onweerwolf zo een stereotype PVV'er kunnen zijn. Maar alle gekheid op een stokje, raar artikel van de NRC.

Ergens heeft hij wel een punt over de “meute”. Althans, mijn persoonlijke ervaring is dat drugsgebruik de laatste jaren veel meer gewoonzaak is. Je moet echt lang zoeken wil je op een mainstream technofeest iemand vinden die niet aan de drugs zit. Ik heb het idee dat dit pakweg zes jaar geleden iets minder extreem was. Toen kon je drugsgebruikers herkennen aan een zonnebril. Tegenwoordig zie je nauwelijks meer zonnebrillen, omdat je (bij mainstream techno) echt een uitzondering bent als je geen drugs gebruikt.

Of misschien was ik zes jaar geleden gewoon naïef.

Neemt niet weg dat het NRC-stuk een dieptepunt in de muziekjournalistiek is. Bovendien vind ik het op zulke evenementen helemaal niet erg dat iedereen aan de drugs is. Overal waar ik kom is er wel een goede sfeer, kun je gemakkelijk nieuwe mensen ontmoeten en er gaat zo goed als nooit iets mis. Maar op ADE zal er vast iemand onverantwoord gebruiken en spreekt het hele land weer schande.

Misterfool
Klinkt eigenlijk vooral heel anekdotisch, eigenlijk.
Al moet ik ook toegeven dat de danceliefhebbers die ik ken (of althans wel eens heb gesproken) zich ook 'bezondigen' aan een XTC-pilletje. Daarentegen zijn die mensen dan weer, zonder uitzondering, zo rood als een kreeft. Dat zou echter ook aan Nijmegen kunnen liggen.

Gast
geplaatst: vandaag om 04:18 uur

geplaatst: vandaag om 04:18 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.