MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Rock / Dé Ultieme Metalband

zoeken in:
Wat is voor jou Dé Ultieme Metalband?

Of bestaat er niet zoiets als een All Round Ultieme Metal-band en dient er volgens jou een onderscheid gemaakt te worden tussen de verschillende sub-genres (Thrash, Speed, Prog, Death, Black,...) ?

Aan de hand van de sub-genres kan ik op voorhand al voorspellen of ik de muziek van de band ga goed vinden of niet. Ik hou niet echt van gothic metal en bands zoals Iced Eart etc. (kweet niet hoe dat genre noemt). Aan nu-metal vind ik ook niets aan. Ik hou meer van metal groepen met sterke nummers zoals Clawfinger, Chimaira, Rob Zombie, Otep, etc. (zijn dat black metal bands?)

- Metallica dankzij hun ben ik in de wereld van de metal beland.
- Tool
- Trivium, erg jonge gasten die super relaxte muziek maken, ik hoop daarom ook dat ze zo doorblijven gaan.

Overige bands die je niet mag vergeten zijn; Opeth, Exodus, Meshuggah, Machine Head en In Flames.

M E S H U G G A H

DutchViking
Ik heb in ieder bijna ieder genre binnen metal wel wat favorieten, eigenlijk ken ik alleen van black metal en gothic weinig tot niets. Favoriete genres van mij binnen metal zijn vooral 'oude' heavy metal, thrash metal, Gothenburg-metal (melodic death metal), prog metal en melodieuze hardrock (maar dat laatste zou ik geen metal durven noemen). Ik zal de favorieten uit mijn eerste twee genres toelichten.

THRASH METAL
Metallica's werk sprak me enorm aan, tot aan Black Album (thrash wat het toen allang niet meer). Daarna hebben ze m.i. nog maar een handjevol aardige nummers uitgebracht. Ik heb weinig vertrouwen dat het ooit nog goed komt met de band, vooral na een baggerplaat als St. Anger.

Ook de wat meer technische thrash van een band als Annihilator heeft mij altijd wel getrokken, hoewel de band het nvieau van haar twee eerste platen Alice in Hell en Never, Neverland eigenlijk nooit meer heeft benaderd. Misschien ligt het aan de voortdurende bezettingswijzigingen die de band parten hebben gespeeld, vind ik wel jammer.

Een zwak heb ik ook altijd gehad voor Anthrax, hoewel de platen uit de jaren '80 nu misschien wel enorm gedateerd overgekomen. Spreading the Disease blijft voor mij een absolute mijlpaal binnen thrash.

Bands als Sepultura (Beneath the Remains, Arise) en Pantera heb ik ook altijd wel kunnen waarderen, maar ben ik nooit echt een grote fan/verzamelaar van geweest.

Dan is er nog Sacred Reich, een erg eigenzinnige thrashband uit Arizona die met een vrij unieke stijl voor de dag kwam. Hun laatste album dateert alweer uit 1996... Thrash heeft in de jaren '90 zware tijden gekend, en diverse bands legden het bijltje erbij neer. Ik heb echter het gevoel dat het genre weer enigszins aan het terugkomen is. Exodus' laatste twee platen waren ijzersterk en ook Megadeth en Anthrax hebben de laatste jaren van zich laten horen met prima platen. Van de grote bands in het genre die nog bestaan, stelden eigenlijk alleen Metallica (St. Anger) en Slayer (God Hates Us All) mij teleur.

Andere leuke, wat minder bekende thrash-bands: Exhorder, Overkill, Nasty Savage en Death Angel.

HEAVY METAL
Dit genre is niet zo gemakkelijk te definiëren, maar toch schaar ik bands als Judas Priest, Iron Maiden, Savatage en Iced Earth onder heavy metal. Ale zojuist genoemde bands kan ik zeker waarderen, waarbij vooral Savatage me aanspreekt. Dat is dan ook meteen mijn 'ultieme metalband'.

Eigenlijk is Def Leppard 'mijn' band (verzameling compleet), maar het is te betwisten of dat metal is. Ik persoonlijk vind van niet, buiten de eerste 3 platen. De band was samen met Iron Maiden dé belangrijkste band in de Britse metalinvasie van rond 1980.

Maar wat betreft Savatage, dat is een band waar je als metalfan m.i. niet omheen kunt. Deze band uit Florida begon ooit als vrij doorsnee heavy/power metalband, maar ontwikkelde op hun Hall of the Mountain King-album een uniek geluid, waarbij vooral het opvallende gitaarwerk van Criss Oliva RIP mij opviel. Vervolgens bracht de band Gutter Ballet uit, een mooi album waarop heavy songs en gevoelige instrumentale riedeltjes met piano elkaar prima afwisselen. Van power metal was geenszins meer sprake. Gutter Ballet is een mijlpaal in het genre, die echter nog overtroffen werd met Streets, een rock opera uit die gaat over de opkomst en het verval van een jonge rockster. Wat mij betreft kan deze rockopera zich scharen in het rijtje 'Tommy' van The Who en 'The Wall' van Pink Floyd. Ik heb zelden een afwisselender album gehoord dan Streets. Alle ingrediënten voor een uitstekende rockopera zitten erin verwerkt.

Savatage bracht vervolgens nog enkele aardige platen uit met een andere zanger, maar het niveau van Streets heeft deze band eigenlijk nooit meer gehaald. Savatage is zonder meer een van de meest ondergewaardeerde metalbands.

PS Kunnen we niet een 'metalband knock-out' maken? Daar komt dan dé ultieme band uitrollen

Dé metal band is voor mij Iron Maiden. Hun geweldige melodie lijnen die heavy doch suptiel klinken, gepaart met allerhande twingsolo's om over het basswerk van Steven Harris nog maar te zwijgen. Ook de vocalen van Bruce dickinson spreken mij heel erg aan. Maiden is voor mij gewoon de band die alles heeft wat ik van een metal band verwacht.

Ih heb ook wel eens nagedacht uitwelke muziekanten de uitieme metal band voor mij zou bestaan:

Vocals: Ozzy Osbourne/Rob Halfort (idem/Judas Priest)
Guitars: Guitars: Adrian Smith (Maiden)/Zakk Wylde (BLS)
Bass: DD Verni (Overkill)
Drumms: Stefan Elmgren (Ex-hammerfall)

Ik vind dat toch wel stomme bands die hier worden opgenoemd. Ik ben zelf geen metal kenner en wil dat ook helemaal niet zijn want dan moet ik dus ook naar bands gaan luisteren als Iron Maiden en andere flauwe brol. Als zware metalen muziek, heb ik toch liever hevigere dingen.
Voor alle duidelijkheid: ik heb niets tegen Iron Maiden want sommige nummers vind ik wel goed.

Noem jij is een voorbeeld dan?

Metallica, absoluut, voor mij is dat net als bij Exfrozen de band die mij in de metal wereld heeft doen belanden. Anthrax vind ik ook een ontzettend super metal band. Megadeth vind ik inderdaad ook beter geworden met hun laatste album, maar die vind ik op zich een beetje gaar met die vocalen enzo.

wat betreft alles wat NIET met mijn favo genre te maken heeft(namelijk speed/thrashmetal of in ieder geval bands die daar mee te maken hebben of hadden.(anders valt Metallica zo snel af)

Ik vind Godsmack zeeeeer de goeie kant op gaan wat betreft de post-grunge metal...erg goeie lyrics voor mij persoonlijk, en een ongelooflijk lkkre stem om mee te bleren...supergasten. Hun nieuwe album gaat in april uitkomen, ben heeeel erg benieuwd, en verheugd, haha.

Dream Theater, de lyrics, de bezetting, de fantasie, ik vind het egt een schitterende band, echt 100% metal in de zin van ff er tegenaan zou ik het niet willen noemen.

Ik zou ook nog System Of A Down, en Judas Priest(die stem man, daaamn, en die dual guitars, pfff, PAINKILLEERRRRR) op kunnen noemen, maarja, dan wordt het al gauw te veel hea.

dus mijn ultieme bands:
-Metallica
-Anthrax
-Godsmack

Voila

Mijn ultieme metalband is Metallica. Zonder Metallica zou ik nooit in het metalgenre zijn beland. Het leuke is is dat ik van de eerste 4 albums in het begin walgde en alleen maar Metallica, Load en Reload luisterde. Langzaam ben ik naar Master of Puppets en Ride the Lightning toe gegroeid. Daarom denk ik dat Metallica de ultieme metalband is, omdat zij voor de overgang van pop naar metal zorgt. Mijn andere helden zijn ongetwijfeld Opeth en Dream Theater, maar dat is meer omdat ik het gewoon mooi vindt.

DutchViking schreef:
PS Kunnen we niet een 'metalband knock-out' maken? Daar komt dan dé ultieme band uitrollen

Aangezien er momenteel weer aardig geknock-out wordt is dit wel een goed idee ja.

Maak maar een lijst met deelnemers , ik doe de rest wel

hey das een goede

Metallica
Meshuggah
Machine Head
Tool
Dream Theater
DevilDriver
Mastodon
Trivium
Strapping Young Lad
Exodus
In Flames
Nevermore
Raised Fist
Chimaira
Dragonforce
Kreator
Opeth
Pantera

DutchViking
Lijkt me erg leuk, zo'n knock-out. Met bands of met albums (dat laatste kan natuurlijk ook ) Hier een lijstje met grootheden die zeker niet in een knock-out mogen ontbreken:

Sepultura
Slayer
Biohazard
Iron Maiden
Judas Priest
Anthrax
Black Sabbath
Savatage
Queensrÿche
Death
Annihilator
Def Leppard
Motorhead
Testament
Megadeth
Overkill
Morbid Angel
Fear Factory
Ministry
Paradise Lost
Amorphis

Ja het is inderdaad een leuk idee, maar ik heb zo'n voorgevoel wie er gaat winnen.

DutchViking
Ik wil wel een loting maken, dan zorg ik er meteen voor dat de grote namen niet direct al in de eerste ronden aan elkaar gekoppeld kunnen worden.

Ik zat zelf te denken aan 256 bands, maar 512 of 1024 kan natuurlijk ook

haha
1024 ja uhm ok. Is goed, dan moet ik ook gelijk maar even de wat minder beoordeelde bands erbij zetten.

Leuk initiatief

De onderstaande bands horen er ook wel in thuis:

Ozzy Osbourne
Killswitch Engage
KISS (hardrock, kan denk ik ook)
My Dying Bride
WASP
Godsmack
Napalm Death
Ill Nino
System of a Down
Shadows Fall

All That Remains
Evergrey
Still Remains
As I Lay Dying
Atreyu
Avenged Sevenfold
At The Gates
As Cities Burn
Light this City
Angra
American Head Charge
Dope
The Agony Scene
A Wish for Marilynne
36 Crazyfists
Axxis
A Love Ends Suicide
Caliban
Cannibal Corpse
Born From Pain
Celldweller
Blynd
Lamb of God
Bullet for my Valentine
Bleed the Sky
Bleeding Through
Before the Dawn
Children of Bodom
Coheed and Cambria
Clawfinger
Corrosion of Conformity
Coal Chamber
Cradle of Filth
Cult of Luna
Darkane
Darkest Hour
Daughters
Demon Hunter
Demons & Wizards
Dillinger Escape Plan
Dimmu Borgir
Disturbed

sxesven
HammerHead schreef:
M E S H U G G A H

Ik heb helemaal niks (meer) met metal, maar Meshuggah is en blijft gewoon een retestrakke metal band. Geweldig!

Tevens kan ik Dying Fetus en Cryptopsy ook nog wel waarderen, en wat lompe deathmetal á la Cannibal Corpse.

DutchViking
Zullen we dan 256 bands doen? Anders zitten er misschien te veel onbekenden tussen. Met 256 is het nog wel te overzien

Ja is misschien beter. Begin maar zal ik zeggen DutchViking met nummeren

DutchViking
Er zit al schot in, op dit moment zit ik al op 147 namen. Nieuwe namen zijn natuurlijk altijd welkom

36 Crazyfists
A Love Ends Suicide
A Wish for Marilynne
AC/DC
Agent Steel
Alice Cooper
All That Remains
American Head Charge
Amorphis
Anathema
Angra
Annihilator
Anthrax
Arch Enemy
As Cities Burn
As I Lay Dying
Asphyx
At the Gates
Atreyu
Avenged Sevenfold
Axxis
Ayreon
Bathory
Before the Dawn
Biohazard
Black Label Society
Black Sabbath
Bleed the Sky
Bleeding Through
Blind Guardian
Born from Pain
Budgie
Bullet for My Valentine
Caliban
Candiria
Cannibal Corpse
Carcass
Celldweller
Celtic Frost
Channel Zero
Children of Bodom
Chimaira
Clawfinger
Coal Chamber
Corrosion of Conformity
Cradle of Filth
Cryptopsy
Cult of Luna
Death
Death Angel
Def Leppard
Demons & Wizards
Destruction
DevilDriver
Devin Townsend
Dillinger Escape Plan
Dimmu Borgir
Disturbed
Dragonforce
Dying Fetus
Emperor
Entombed
Evergrey
Exodus
Fear Factory
Gamma Ray
Godsmack
Halford
Hatebreed
HateSphere
Helloween
Hypocrisy
Iced Earth
Ill Niño
Immortal
Impaled Nazarene
In Extremo
In Flames
Iron Maiden
Judas Priest
Killswitch Engage
King Diamond
KISS
Korn
Kreator
Lacuna Coil
Lamb of God
Light This City
Machine Head
Manowar
Mastodon
Megadeth
Mercyful Fate
Meshuggah
Metal Church
Metallica
Ministry
Moonspell
Morbid Angel
Motörhead
My Dying Bride
Napalm Death
Nasum
Nevermore
Obituary
Opeth
Orphanage
Overkill
Ozzy Osbourne
Pain of Salvation
Pantera
Paradise Lost
Pleymo
Prong
Queensryche
Raised Fist
Rammstein
Rollins Band
Rotting Christ
Sacred Reich
Savatage
Saxon
Sepultura
Shadows Fall
Skyclad
Slayer
Sodom
Sonata Arctica
Still Remains
Strapping Young Lad
Stratovarius
Suffocation
Suicidal Tendencies
System of a Down
Testament
The Agony Scene
The Gathering
The Haunted
Tiamat
Tool
Tristania
Trivium
Trouble
Venom
Voivod
WASP
White Zombie

sxesven
Ik mis Nile nog, die verdient ook wel een plekje.

Andere suggesties, enkele van mijn (vroegere) favorieten:

Cephalic Carnage
Agoraphobic Nosebleed
Neurosis
Isis
Pelican

DutchViking
Ik heb je bands toegevoegd. De teller staat nu op 186:

36 Crazyfists
A Love Ends Suicide
A Wish for Marilynne
AC/DC
Agent Steel
Agoraphobic Nosebleed
Alice Cooper
All That Remains
American Head Charge
Amon Amarth
Amorphis
Anathema
Angra
Annihilator
Anthrax
Apocalyptica
Arch Enemy
As Cities Burn
As I Lay Dying
Asphyx
At the Gates
Atreyu
Avenged Sevenfold
Axxis
Ayreon
Bathory
Before the Dawn
Biohazard
Black Label Society
Black Sabbath
Bleed the Sky
Bleeding Through
Blind Guardian
Bolt Thrower
Born from Pain
Budgie
Bullet for My Valentine
Caliban
Candiria
Candlemass
Cannibal Corpse
Carcass
Celldweller
Celtic Frost
Cephalic Carnage
Channel Zero
Children of Bodom
Chimaira
Clawfinger
Coal Chamber
Corrosion of Conformity
Cradle of Filth
Cryptopsy
Cult of Luna
Death
Death Angel
Def Leppard
Deicide
Demons & Wizards
Destruction
DevilDriver
Devin Townsend
Dillinger Escape Plan
Dimmu Borgir
Dio
Disturbed
Doro
Dragonforce
Drowning Pool
Dying Fetus
Emperor
Enslaved
Entombed
Evergrey
Exodus
Falconer
Fates Warning
Fear Factory
Finntroll
Gamma Ray
God Dethroned
God Forbid
Godsmack
Halford
Hammerfall
Hatebreed
HateSphere
Helloween
Hypocrisy
Iced Earth
Ill Niño
Immortal
Impaled Nazarene
In Extremo
In Flames
Iron Maiden
Isis
Judas Priest
Kamelot
Killswitch Engage
King Diamond
KISS
Korn
Kreator
Lacuna Coil
Lamb of God
Leaves´ Eyes
Light This City
Machine Head
Manowar
Marilyn Manson
Masterplan
Mastodon
Megadeth
Mercyful Fate
Meshuggah
Metal Church
Metallica
Ministry
Moonspell
Morbid Angel
Motörhead
My Dying Bride
Napalm Death
Nasum
Neurosis
Nevermore
Nightwish
Nile
Obituary
Opeth
Orphanage
Otep
Overkill
Ozzy Osbourne
Pain of Salvation
Pantera
Paradise Lost
Pelican
Pleymo
Prong
Pro-Pain
Queensryche
Raised Fist
Rammstein
Rhapsody
Rollins Band
Rotting Christ
Sacred Reich
Samael
Savatage
Saxon
Sepultura
Shadows Fall
Sirenia
Six Feet Under
Skyclad
Slayer
Slipknot
Sodom
Soilwork
Sonata Arctica
Still Remains
Strapping Young Lad
Stratovarius
Suffocation
Suicidal Tendencies
Symphony X
System of a Down
Testament
The Agony Scene
The Gathering
The Haunted
Theatre of Tragedy
Therion
Tiamat
Tool
Tristania
Trivium
Trouble
Type O Negative
Venom
Voivod
WASP
White Zombie
Within Temptation
Zyklon

Hee ik mis Dream Theater!!!!

Tja dé ultieme metalband is natuurlijk Black Sabbath! Einde topic

DutchViking
Kasperbert schreef:
Hee ik mis Dream Theater!!!!

Inderdaad! Hoort er absoluut in thuis

Vreemd dat ik die er nog niet in had staan... Ik voeg 'm meteen toe.

Rob Zombie
Soulfly
Spineshank
Ra
Mnemic

Gast
geplaatst: vandaag om 15:46 uur

geplaatst: vandaag om 15:46 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.