MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Rock / VH1's 100 Greatest Artists lijstjes

zoeken in:
Wat is de bedoeling van dit lijstje?

VH 1 is een muziekzender op tv dus het zal wel een eindejaars lijstje zijn wat word uitgezonden.

Misterfool
orbit schreef:
Sade,.. Beyonce..

maar daarentegen wel the police, talking heads en the cure

Waar is deze lijst op gebaseerd?

ClassicRocker
Ataloona schreef:
VH 1 is een muziekzender op tv dus het zal wel een eindejaars lijstje zijn wat word uitgezonden.

Deze lijst is onlangs uitgezonden in een dagvullend programma en voor de lijstjesfreaks op deze site wellicht voer tot discussie.

Op de site van VH 1 staat: Apparently the names of the artists were chosen by a panel of music experts and musicians including; Alicia Keys, Ozzy Osbourne, Sean Diddy Combs, Iggy Pop, Nas, Rob Halford (Judas Priest), Michael Diamond (Beastie Boys), Daryl Hall, John Oates, Gene Simmons (KISS), Adam Levine (Maroon Five), 50 Cent, Nelly Furtado, Mandy Moore, Carrie Underwood, and Adam Clayton (U2).

Er is dus serieus werk gemaakt van deze lijst, jawel .

Grootste blunder is het ontbreken van Kraftwerk (en überhaupt alle elektronische muziek). En grappig hoeveel van de panelleden er zelf instaan (en bij pakweg Hall & Oates is dat zacht uitgebrukt nogal discutabel)

Misterfool
Het ontbreken van de moody blues is ook eigenlijk onvergeefbaar!

Cheap Trick staat op 59... die hebben in mijn insziens alleen een leuk covertje van die 70's Show intro gedaan.
Ik mis toch wel Nine Inch Nails/Trent Reznor... en Oasis

Misterfool
dan nog liever Blur

Blur is live wacker dan een natte krant

Wat is daar raar aan? Eén van de succesvolste bands ooit.

Bij de eerste oogopslag vond ik het maar een rare lijst waar artiesten als Beyoncé en Mariah Carey instaan. Maar nu ik er over nadenk zijn dat redelijk logische keuzes.

Beyoncé is één van de grootste artiesten van de afgelopen 10 jaar.
Mariah Carey's Music Box is één van de best verkochte albums aller tijden (32 miljoen). Evenals Daydream (25 miljoen).

Met die lijst ben ik het grotendeels eens behalve dat het ontbreken van Kraftwerk een grote blunder is (wat starbright boy zegt). The Doors, R.E.M. en the Cure mochten ook een stuk hoger staan.

Ik schat ABBA veel hoger in dan bv. Beyoncé.

Red hot chili peppers en Oasis zijn ze vergeten. Horen zeker in de top 30 thuis

chevy93 schreef:
(quote)
Wat is daar raar aan? Eén van de succesvolste bands ooit.

Bij de eerste oogopslag vond ik het maar een rare lijst waar artiesten als Beyoncé en Mariah Carey instaan. Maar nu ik er over nadenk zijn dat redelijk logische keuzes.

Beyoncé is één van de grootste artiesten van de afgelopen 10 jaar.
Mariah Carey's Music Box is één van de best verkochte albums aller tijden (32 miljoen). Evenals Daydream (25 miljoen).

Succesvol ja.
Maar daar is in mijn ogen alles mee gezegd.

Topics samengevoegd.

Ik vind dat Miles Davis er ook zeker tussenhoort, maar de jazz negeren ze zo te zien gewoon. En de blues ook, Muddy Waters had er ook zeker tussen gekund.

Het is gewoon weer zo'n 'blanke-mannen-rock'-lijstje. Ik neem het geenszins serieus in ieder geval.

Maak dan gewoon een top 100 van wereldwijd best verkopende artiesten.

Nouja, er staat wel hip-hop en soul tussen, dat viel me alleszins mee.

Stijn_Slayer
Michael Jackson op 4.....

The Doors staan veel te laag, en wie MJ boven de Kinks en de Velvets zet is niet goed snik.

En dan ook nog Green Day...

Robbie Keane schreef:
Succesvol ja. Maar daar is in mijn ogen alles mee gezegd.
Wat heb je meer nodig? Dat is precies de definitie van "Greatest".

Stijn_Slayer schreef:
The Doors staan veel te laag, en wie MJ boven de Kinks en de Velvets zet is niet goed snik.
Dan maar niet goed snik. Michael

Stijn_Slayer schreef:

Hoezo?

Stijn_Slayer
Alleen als je het begrip 'greatest' opvat als grootste/bekendste dan staat Michael Jackson waar hij moet staan.

Michael Jackson is misschien wel, op The Beatles na, de meest veelzijdige artiest aller tijden.

Waarom zou MJ artistiek gezien zoveel minder zijn dan bijvoorbeeld The Kinks?

ClassicRocker
Mij interesseren eigenlijk alleen de rockartiesten in deze lijst, al vind ik het interessant om te zien hoe popartiesten in andere genres zich in dit geval qua 'grootsheid' verhouden tot rockartiesten.

En toegegeven, binnen de popmuziek is dit een redelijk gemêleerde lijst. Alleen elektronische artiesten ontbreken zogezegd.

Stijn_Slayer
chevy93 schreef:
Michael Jackson is misschien wel, op The Beatles na, de meest veelzijdige artiest aller tijden.

Misschien moet je voor je dit soort uitspraken doet toch eerst eens naar wat meer gaan luisteren dan de allergrootste mainstream artiesten?

Arrie schreef:

Ik heb hem artistiek gezien hoger zitten eigenlijk. Desondanks best een aardig bandje hoor, die Kinkels.

Stijn_Slayer
Arrie schreef:

Zonder weer in dezelfde discussie als bij de toplijsten te vervallen, MJ heeft niet echt iets nieuws gedaan. Sterrencultuur en entertainen heeft hij flink uitvergroot, maar dat hoort los van de muziek te staan.

Zijn losers als Neyo en Justin Timberlake geen rechtstreeks gevolg van MJ vraag ik me vaak af. Dat is toch niet echt een positieve ontwikkeling (behalve voor de verkoopcijfers van de grote platenlabels).

MJ heeft de donkere muziek geëmanicipeerd. Vind je dat niet genoeg?

Eigenlijk is het een schande dat Led Zeppelin er nog bovenstaat. Wel opvallend dat het altijd mensen zijn die de jaren '80 niet bewust hebben meegemaakt die dit soort discussies beginnen.

En Justin Timberlake heeft zat leuke singles uitgebracht.

Gast
geplaatst: vandaag om 01:33 uur

geplaatst: vandaag om 01:33 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.