MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Rock / VH1's 100 Greatest Artists lijstjes

zoeken in:
gaucho schreef:
(quote)

Toegegeven: de lijst is uit 2006 en ik zie hem nu pas, maar dit is natuurlijk echt lachen.

Geen idee waar VH1 zich exact mee bezighoudt, maar dit kun je toch onmogelijk een dwarsdoorsnede van goede popmuziek noemen.

Wél weer leuk dat ze in de tussenliggende tijd The Beatles ontdekt hebben. Want die staan in 2006 niet in de lijst en komen in 2010 met stip op 1 binnen. Waren die remasters van vorig jaar toch nog ergens goed voor

Maar zonder gekheid: je geeft jezelf als zender toch een totaal brevet van onvermogen met zo'n lijst.

De lijst van 2006 ging om hardrock (wat het niet minder belachelijk maakt).

Robbie Keane schreef:
(quote)

Ik geef je geen ongelijk maar je formuleerde het zo heerlijk ongenuanceerd

Ik voel me nu schuldig om dat ik wit ben. Het schijnt dat gekleurde medemensen The Roots na afloop van shows opzoeken om te excuseren dat er zoveel bleekscheten waren.

Zorin
Redelijke lijst , met wel veel minder spul erin, maar dat hebben alle lijstjes. Aan de andere kant staan hier niet bands/artiesten in, die er ook niet in thuis horen, dus dat is weer goed. Ach, lijstjes....

Stijn_Slayer schreef:
Voor zijn dood was de waardering van veel mensen, los van de die-hards, toch wel flink geslinkt.

Dat valt wel mee denk ik. Zijn excentrieke gedrag van de jaren '90 en daarna doet niets af aan zijn muzikale prestaties. Ik heb meer het idee dat de mensen van jouw generatie het anders zien. Kan ik me ook wel iets bij voorstellen, je/jullie hebben nooit bewust meegemaakt dat een muzikant zo populair was.

Oké Herman, daar heb je ook wel gelijk in. Daarom vind ik iemand als Lady Gaga best fascinerend, zij is misschien wel de enige échte popster in de wereld, op de "klassieke" manier.

Arrie schreef:
De lijst van 2006 ging om hardrock (wat het niet minder belachelijk maakt).

Ik zag het - maar het blijft een wat merkwaardige opvatting van hardrock. Ik zou het meer omschrijven als 'harde, over het algemeen weinig subtiele rock', en dan waaiert het vervolgens alle kanten op: sixties, punk, metal, industrial, grunge en zelfs prog (wel Yes en Jethro Tull, maar bijvoorbeeld weer geen Genesis - is dat dan weer te soft of te popi ofzo?).

Die tweede lijst (van 2010) is wat dat betreft al een stuk evenwichtiger, maar het wekt bij mij de indruk dat VH1 gewoon niet goed weet wat ze willen: óf ze willen een publiek bedienen dat van harde rock houdt (waarbij ik het dan weer raar vindt dat een van de meest populaire acts in dat genre, Dream Theater, volledig ontbreekt), óf ze willen serieus genomen worden door een doorsnee poppubliek.

Dat laatste verklaart hun keuze om in 2010 een lijst te (laten) samenstellen waarin ook andere muziekgenres vertegenwoordigd zijn. Maar het blijft hinken op twee gedachten en het resultaat is uiteindelijk vlees noch vis.

ClassicRocker
@gaucho

Op VH1 worden aan de lopende band toplijsten uitgezonden. Al zappend stuitte ik laatst op VH1's 100 Greatest Hard Rock Songs. En, eerlijk is eerlijk, ik vond het een leuk programma met fragmenten van videoclips en live-vertolkingen van de nummers, en reacties van artiesten op de nummers. Alleen jammer van die irritante reclameblokken om de paar nummers. Waarschijnlijk de voornaamste reden dat VH1 al die toplijsten uitzendt en 20 keer herhaalt.

Ik vind VH1 sowieso best een leuke zender. In ieder geval vergeleken met MTV en TMF. Heb de zender zelf niet, maar een ex van me had het op haar tv. Oude en nieuwe muziek door elkaar, leuke 'programma's' (bijvoorbeeld covers en daar achteraan de originelen). Helaas vond zij TMF leuker.

herman schreef:
(quote)

Dat valt wel mee denk ik. Zijn excentrieke gedrag van de jaren '90 en daarna doet niets af aan zijn muzikale prestaties. Ik heb meer het idee dat de mensen van jouw generatie het anders zien. Kan ik me ook wel iets bij voorstellen, je/jullie hebben nooit bewust meegemaakt dat een muzikant zo populair was.

Beetje onzinnige redenatie.. ik heb de opkomst en downfall van Wacko Jacko zeer bewust meegemaakt en ben het eens met Stijn-Slayer's verdict. Namelijk een gladde en zeer slimme producer/ hitmachine.. dat had de man bijna in zijn genen! Maar muzikaal hoogstaand? Vrijwel nergens! Nooit geweest ook. De acceptatiegrens was altijd dichterbij dan de avonturiersgrens bij Wacko. Positief was de invoeging van Van Halen bij Beat It of John Landis bij het regisseren van Thriller. Ook Off The Wall bevatte een aantal prima stampers voor op de dansvloer. Maar zijn werk sinds Thriller was op zijn best grillig en een verdere knieval voor de commercie te noemen.. dat lukte niet al te lang meer en toen is Wacko weer helemaal Cuckoo geworden. Man was een gevaar voor anderen en zichzelf, zeker geen muzikaal genie

ClassicRocker
@Arrie

VH1 is als het het ware het MTV voor volwassenen en i.t.t. MTV of TMF zap er ik af en toe eens langs. Iets dat regelmatig goede muziek oplevert. Zo stuitte ik onlangs op een Muse Top-20, altijd lekker als je op een doordeweekse avond thuiskomt van je werk.

De volgende avond was het de beurt aan Robbie Williams met een Top-20. Dat was dus snel doorzappen geblazen.

Al met al ga ik de programmering van VH1 maar eens wat beter in de gaten houden. Ongetwijfeld zenden ze spoedig weer wat uit dat de moeite waard is. Verder zou het een stap vooruit zijn als na het verdwijnen van TMF volgend voorjaar, VH1 de vrijgekomen plaats in analoge en digitale basispaketten zou innemen. VH1 en TMF zijn beide eigendom van MTV, dit moet dus niet zo moeilijk te regelen zijn.

ClassicRocker schreef:
Zo stuitte ik onlangs op een Muse Top-20, altijd lekker als je op een doordeweekse avond thuiskomt van je werk.

De volgende avond was het de beurt aan Robbie Williams met een Top-20. Dat was dus snel doorzappen geblazen.

Ik zou persoonlijk doorzappen bij Muse en blijven hangen bij Robbie, maar ik heb niet eens VH1 dus dat probleem heb ik sowieso niet...

ClassicRocker
Dan hoop ik voor jou dat als TMF volgend voorjaar verdwijnt, VH1 daadwerkelijk de vrijgekomen plaats in de analoge en digitale basispaketten inneemt en Robbie op VH1 jou 'Rock DJ' wordt. Kun je hem mooi nadoen als de bijbehorende clip wordt uitgezonden .

orbit schreef:
Beetje onzinnige redenatie.. ik heb de opkomst en downfall van Wacko Jacko zeer bewust meegemaakt en ben het eens met Stijn-Slayer's verdict. Namelijk een gladde en zeer slimme producer/ hitmachine.. dat had de man bijna in zijn genen! Maar muzikaal hoogstaand? Vrijwel nergens! Nooit geweest ook.

Hij heeft anders toch behoorlijk wat geweldige popnummers geschreven. Muzikaal niet hoogstaand? Tsja, als MJ dat niet is, dan is geen enkele popmuzikant dat. Ook The Cure en het gros van onze favorieten hier niet.... als dat het criterium is moeten we alleen nog maar naar jazz en klassiek luisteren.

Stijn_Slayer
Muzikaal is het niet hoogstaand inderdaad. Veel popmuziek is dat niet, ook dat klopt.

Ik hoor Jackson echter geen grenzen opzoeken, niet vernieuwen, e.d. Ik ben het eigenlijk volledig eens met orbit's bericht.

Nu is het niet eens zo belangrijk of de muziek hoogstaand is, maar het moet toch op de een of andere manier boeien en kunnen plezieren. Daarin ben ik iets minder streng dan orbit. Michael Jackson heeft zeker zijn momenten gehad (Off the Wall, en de welbekende singles zijn leuk).

Ik heb Jackson alleen altijd meer op de achtergrond opstaan dan dat ik er erg geconcentreerd naar luister. Als een leuk liedje tussendoor. Ik hoef er ook niet geconcentreerd naar te luisteren, want op de achtergrond vang ik nog steeds alles op. Je hoeft nou niet bepaald veel moeite te doen om Jackson's muziek goed op te vangen en te begrijpen. En dat is dan toch die acceptatiegrens waar orbit over spreekt.

Kom nou, zo bijzonder is Michaels muziek gewoon niet. Leuke liedjes vaak, maar Herman, je vergelijking met The Cure gaat ontzettend mank. Voor de verandering ben ik het eens deels met Stijn eens en natuurlijk, 't is aardig om naar te luisteren, maar dat het nou zo ontzettend veel diepgang heeft... Nee, wat mij betreft is het hap-slik-weg. Iemand als Prince weet in ongeveer dezelfde categorie wel hoogstaande nummers te schrijven, naar mijn bescheiden mening.

Neemt niet weg dat ik onder de indruk was van die 3d-film in Disneyland, toen ik een jaar of vijf was.

Stijn_Slayer schreef:
Ik hoor Jackson echter geen grenzen opzoeken, niet vernieuwen, e.d.

Is dat ueberhaupt relevant eigenlijk? Je schiet een beetje door in die academische houding die je tentoonspreidt. Muziek is emotie hoor, je hoeft niet alles stuk te rationaliseren.

Daarbij gaat MJ's invloed veel verder dan het muzikale wereldje alleen, als je bv. kijkt naar zijn maatschappelijke invloed (iets waarin hij zich van Prince onderscheidt). Misschien moet je wat meer 'out of the box' denken, Stijn.

Stijn_Slayer
Muziek waar ik weinig moeite voor hoef te doen vind ik vaak niet zo interessant. Ik wil het gevoel hebben dat ik iets echt beleef, het gevoel hebben dat ik betrokken ben in het proces. Als ik het hoor en ik weet meteen hoe de rest van het nummer zal zijn, en waar het nummer over gaat dan is het niet interessant meer en boeit het me minder.

Dat kun jij het tentoonspreiden van een academische houding noemen, maar dat heeft ook gewoon met smaak te maken. Anders zou ik wel de hele dag Schönberg draaien en al het andere afkeuren.

En de invloed die verder reikt dan het muzikale wereldje, tja ik dacht dat ik dat al duidelijk had gemaakt. Ik luister naar zijn muziek, en ik praat daar over op musicmeter. Alles daaromheen staat geheel los van mijn ervaring van zijn muziek. Ik wil niet zeggen dat het verder niets voorstelt of dat het me helemaal niet interesseert, maar het maakt hem geen betere artiest.

Ik hoor trouwens lang niet altijd emotie bij Jackson. Zeker zijn latere werk nijgt soms richting plastic...

Affect is trouwens een stuk sterker dan emotie, maar dan worden we weer academisch...

Misterfool
Hoewel ik zeker niet alle muziek van Micheal Jackson goed vind, heeft hij volgens mij een grote inpact gehad op de muziek en danswereld. Veel dansers proberen zijn passen na te doen en met name het (huidige) R&B genre, is door Micheal opgezet. Ik hou er niet van, maar ik snap nog wel waarom men hem als groot artiest ziet. Bovendien waren zijn videoclips revolutionair.

Ik hoor ook van menig 40'er en late dertiger over de grote inpact die thriller toenterijd had.

Kijk, wat Stijn als laatste zegt, daar moet ik me verdorie alweer bij aansluiten. Dit begint ongezond te worden, maar dat terzijde. Ik wacht met smart op de dag dat je inziet hoe geweldig Public Enemy was.

Maatschappelijke invloed, lastig punt is dat. Dan moeten we Elvis noemen, Bob Dylan, de Bietels, James Brown, de Sex Pistols, Public Enemy, etc. Maar Elvis heeft tegen het einde van zijn carrière aan van die slijmmuziek gemaakt waar ik dus echt niets mee kan, Bob is zeker niet altijd relevant geweest, Bietels vind ik overschat, James Brown kan ik nog te weinig over zeggen, Pistols hadden het op zich ook van anderen en van Public Enemy is tegenwoordig niet gek veel meer over. Tja, moet ik Shakesepeare diggen omdat hij de grondlegger van de moderne literatuur is? Die kan ik ook niet lijen, maatschappelijke invloed of niet.

Misterfool
Niemand zegt dat je hem goed hoeft te vinden,maar het minste wat we kunnen doen is bevestigen dat hij een impact heeft gehad op de muziekwereld. Ik kan heel goed snappen dat VH1 hem daardoor een legendarisch artiest vindt, ondanks dat ik hem zelf niet zo waardeer.

Volgens mij betrekken veel mensen de persoonlijke smaak erbij. En daar is deze lijst zeker niet op gebaseerd.

ClassicRocker
Een methodologische verantwoording van hoe deze lijst tot stand is gekomen, ontbreekt. Dus is het volledig gissen of deze lijst op persoonlijke smaak (in dit geval van de samenstellers), is gebaseerd.

Hoe strikt een als samensteller van lijsten als deze ook van 'objectieve criteria' probeert uit te gaan, smaak blijft altijd een rol spelen.

Stijn_Slayer
Nou herman, je hebt nu toch wel lang genoeg kunnen nadenken over een antwoord?

Lijstjes zijn onzin. Het is toch nooit helemaal je smaak, dus ik zou me er vooral niet te druk over maken

Stijn_Slayer schreef:
Nou herman, je hebt nu toch wel lang genoeg kunnen nadenken over een antwoord?

Sorry Stijn, ik ben wel klaar met deze discussie. Ik vind je perspectief nogal beperkt/eenzijdig en zolang je er niets voor voelt je blikveld te verruimen ga ik hier mijn tijd niet meer aan verspillen.

Stijn_Slayer
Tja, ik begrijp niet waarom ik geen onderscheid zou mogen maken tussen gewoon leuke liedjes die makkelijk in het gehoor liggen en muziek die meer moeite vereist. Juist het actief meedoen is iets wat ik als plezierig ervaar.

Als dat eenzijdig of een beperkt blikveld is, tja, dan is het misschien inderdaad maar beter dat wij deze discussie niet meer voortzetten. Ik snap er dan in ieder geval niets meer van.

Dat is niks, Herman. Probeer Stijn eens van de kwaliteit van de Wu-Tang Clan te overtuigen: dát is pas een gebed zonder einde.

Wu-Tang Clan ain't nuthin' to fuck with.
Stijn ain't nuthin' to Wu-Tang with.

Lol @ Slowgaze

Stijn, dat onderscheid ging het me helemaal niet om. Buiten de muziek (waar we het ook al over oneens zijn, al ben ik ook zeker geen grote MJ-fan, zijn laatste albums heb ik niet eens meer beluisterd) ging het mij ook om socio-culturele invloeden, het aankaarten van raciale diversiteit, het populariseren van die videoclip, etc. Jij richt je volledige op het muzikale, maar ik kijk ook daarbuiten. Nu kan ik wel een uitgebreid verhaal gaan schrijven, maar als jij het in de basis al niet met me eens bent, voel ik daar niet zoveel voor.

ClassicRocker
Beeswax schreef:
Lijstjes zijn onzin. Het is toch nooit helemaal je smaak, dus ik zou me er vooral niet te druk over maken

Lijstjes zijn vooral erg leuk. Ik ben altijd benieuwd naar waar mijn favorieten staan en als die hoog staan, geeft me dat een tevreden en trots gevoel. Iets waar ik zonder schroom voor uitkom. Ja, ik ben een lijstjesfreak .

Gast
geplaatst: vandaag om 19:12 uur

geplaatst: vandaag om 19:12 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.