Genres / Rock / VH1's 100 Greatest Artists lijstjes
zoeken in:
0
Stijn_Slayer
geplaatst: 12 december 2010, 20:48 uur
@ herman: Ah, oke, dan begrijp ik je reactie wel.
0
ClassicRocker
geplaatst: 12 december 2010, 21:42 uur
The Beatles zijn de grootste en meest invloedrijke artiesten aller tijden, en uiteraard staan de fab four op 1 in VH1's grootste artiestenlijst, net als in zo'n beetje elke soortgelijke lijst.
De overige artiesten in de, pak hem beet, top-20, staan ook in de top-20 van de meeste soortgelijke lijsten, en zijn, afhankelijk van de criteria waarop beoordeeld wordt, inwisselbaar.
En natuurlijk staat Michael Jackson, de Mandela van de popmuziek, terecht hoog in de lijst. De acceptatie van zwarte artiesten door een groot blank publiek, is voor groot deel zijn verdienste. Ik treed Herman dus bij in zijn betoog dat bij dit soort lijsten niet alleen muzikale, maar ook socio-culturele factoren van invloed zijn.
De overige artiesten in de, pak hem beet, top-20, staan ook in de top-20 van de meeste soortgelijke lijsten, en zijn, afhankelijk van de criteria waarop beoordeeld wordt, inwisselbaar.
En natuurlijk staat Michael Jackson, de Mandela van de popmuziek, terecht hoog in de lijst. De acceptatie van zwarte artiesten door een groot blank publiek, is voor groot deel zijn verdienste. Ik treed Herman dus bij in zijn betoog dat bij dit soort lijsten niet alleen muzikale, maar ook socio-culturele factoren van invloed zijn.
0
geplaatst: 13 december 2010, 13:13 uur
ClassicRocker schreef:
Michael Jackson, de Mandela van de popmuziek

Over de doden niets dan goeds zeggen ze wel eens, maar je kunt het overdrijven mijn inziens...
0
geplaatst: 13 december 2010, 15:36 uur
ClassicRocker schreef:
En natuurlijk staat Michael Jackson, de Mandela van de popmuziek, terecht hoog in de lijst. De acceptatie van zwarte artiesten door een groot blank publiek, is voor groot deel zijn verdienste.
En natuurlijk staat Michael Jackson, de Mandela van de popmuziek, terecht hoog in de lijst. De acceptatie van zwarte artiesten door een groot blank publiek, is voor groot deel zijn verdienste.
Nou nou....
Denk je echt dat zwarte artiesten vóór het tijdperk van Michael Jackson nauwelijks door blanke artiesten gewaardeerd werden? Ik hoef alleen de namen van de échte grondleggers maar te noemen - Little Richard, Ray Charles, James Brown, Stevie Wonder, Marvin Gaye, Bob Marley, Ike & Tina Turner - en dan vergeet ik er nog tientallen die zwarte muziek bij een blank poppubliek populair hebben gemaakt in de jaren zestig en zeventig. Hooguit kun je zeggen dat Michael Jackson die ontwikkeling nog wat verder heeft doorgetrokken, onder meer door het gebruik van videoclips (waardoor zwarte artiesten ook op MTV kwamen). Maar hij deed dat vooral door zijn muziek zo 'blank' mogelijk te maken (en zichzelf, maar dat is weer een ander verhaal...
).Begrijp me goed: ik gun Michael Jackson absoluut zijn prominente plaats in de pophistorie. Wat mij betreft was hij in de jaren tachtig een zeer inspirerende popartiest. Maar de stelling - die ik wel vaker hoor verkondigen - dat Michael Jackson in hoge mate heeft bijgedragen aan de acceptatie van zwarte artiesten door een blank publiek is echt een beetje onzin. Er waren genoeg wegbereiders in wier spoor hij verder kon gaan.
0
geplaatst: 13 december 2010, 16:21 uur
gaucho schreef:
Denk je echt dat zwarte artiesten vóór het tijdperk van Michael Jackson nauwelijks door blanke artiesten gewaardeerd werden? Ik hoef alleen de namen van de échte grondleggers maar te noemen - Little Richard, Ray Charles, James Brown, Stevie Wonder, Marvin Gaye, Bob Marley, Ike & Tina Turner - en dan vergeet ik er nog tientallen die zwarte muziek bij een blank poppubliek populair hebben gemaakt in de jaren zestig en zeventig.
Denk je echt dat zwarte artiesten vóór het tijdperk van Michael Jackson nauwelijks door blanke artiesten gewaardeerd werden? Ik hoef alleen de namen van de échte grondleggers maar te noemen - Little Richard, Ray Charles, James Brown, Stevie Wonder, Marvin Gaye, Bob Marley, Ike & Tina Turner - en dan vergeet ik er nog tientallen die zwarte muziek bij een blank poppubliek populair hebben gemaakt in de jaren zestig en zeventig.
Om over andere (wellicht bij het klootjesvolk ietwat minder bekend, maar daarom zeker niet minder belangrijk) namen nog maar te zwijgen, zoals bijvoorbeeld:
Lead Belly, Robert Johnson, Howlin' Wolf, Chuck Berry, B.B. King, Miles Davis, Odetta, Bo Diddley en zo voorts...
0
geplaatst: 13 december 2010, 20:12 uur
ClassicRocker schreef:
Ik was zelf altijd meer van de vroege Malcolm X eigenlijk.
0
ClassicRocker
geplaatst: 13 december 2010, 20:12 uur
ClassicRocker schreef:
Stalin schreef:
Over de doden niets dan goeds zeggen ze wel eens, maar je kunt het overdrijven mijn inziens...
Natuurlijk, Michael Jackson was muzikant en Nelson Mandela politicus. In die zin gebruikte ik een metafoor om het belang van MJ voor de acceptatie van zwarte artiesten door een groot blank publiek, te illusteren.
En uiteraard hadden er voor MJ al andere zwarte artiesten succes bij een (groot) blank publiek. Echter, de grootte van dit succes is onvergelijkbaar met dat van MJ. 'The King of Pop' veroverde in de jaren '80 de halve wereld. Iets waar geen van de artiesten die door Stalin en Gaucho worden genoemd, ook maar in de buurt kwamen, en dat veel verder ging dan het nog wat verder doortrekken van een ontwikkeling. Dit was letterlijk revolutionair, zoals de anti-apartheidsstrijd van Mandela dat ook was.
Zelf heb ik daarentegen weinig met MJ, maar des te meer met door Stalin en Gaucho genoemde zwarte bluesartiesten die een flink aantal van mijn favoriete rockartiesten beïnvloed(d)en. Desondanks vind ik de door sommige users betwiste status van MJ als één van de grootste popartiesten aller tijden (het startpunt van deze MJ-discussie), mede door socio-culturele factoren, volkomen terecht.
0
geplaatst: 14 december 2010, 11:37 uur
ClassicRocker schreef:
Echter, de grootte van dit succes is onvergelijkbaar met dat van MJ. 'The King of Pop' veroverde in de jaren '80 de halve wereld. Iets waar geen van de artiesten die door Stalin en Gaucho worden genoemd, ook maar in de buurt kwamen
Echter, de grootte van dit succes is onvergelijkbaar met dat van MJ. 'The King of Pop' veroverde in de jaren '80 de halve wereld. Iets waar geen van de artiesten die door Stalin en Gaucho worden genoemd, ook maar in de buurt kwamen
Je geeft het ook niet op, nog even en we krijgen te horen dat ''Michael Jackson has died for our sins''

Het feit dat MJ in de jaren 80 de halve wereld veroverde, kwam ook door de niet aflatende (positieve en negatieve) steun van tijdschriften, radio en MTV.
Met name MTV is natuurlijk iets wat de door Gaucho en mij genoemde artiesten niet hadden omdat deze genitale wrat van de popcultuur pas sinds 1981 bestaat en destijds leek te zijn uitgevonden als propagandamachine omtrent MJ.
Wat betreft airplay en albumsales is MJ natuurlijk 1 van de allergrootsten, maar wat betreft invloed op anderen (met name mede-muzikanten), daar kun je over twisten.
De door Gaucho en mij genoemde namen hebben dan wel geen miljoenenverkopen gehad en je hoort/ziet ze vrijwel nooit op radio en TV, maar het zijn wel namen die van zeer grote invloed zijn geweest op artiesten die later op eigen houtje zouden uitgroeien tot zeer grote muzikale jongens en meiden.
0
geplaatst: 14 december 2010, 16:48 uur
Stalin schreef:
Je geeft het ook niet op, nog even en we krijgen te horen dat ''Michael Jackson has died for our sins''
But not for mine!
En kunnen we MJ dan, als het toch moet, niet beter vergelijken met Martin Luther King? MJ heeft nooit in de gevangenis gezeten, om er zonder haatgevoelens weer uit te komen. Bovendien zijn MJ en MLK allebei vermoord, schept ook wel een band denk ik.
0
ClassicRocker
geplaatst: 14 december 2010, 20:24 uur
@Stalin
Led Zeppelin, The Rolling Stones en The Who (3 van mijn favorieten) zijn mede mogelijk gemaakt door... juist ja, sommige van de zwarte artiesten die jij en Gaucho noemen. Ik heb veel meer met deze artiesten dan met Michael Jackson en de meeste van de artiesten die hij inspireert. Maar laten we niet doen of MJ geen absolute grootheid is. Ik denk oprecht dat er geen zwarte artiest is die zoveel heeft bijgedragen aan de acceptatie van zwarte muziek bij een groot blank publiek, dan 'The King of Pop'.
Kortom, we zijn het in principe eens. Gelukkig maar, gezien je username zou het anders weleens verkeerd met me kunnen aflopen
.
Led Zeppelin, The Rolling Stones en The Who (3 van mijn favorieten) zijn mede mogelijk gemaakt door... juist ja, sommige van de zwarte artiesten die jij en Gaucho noemen. Ik heb veel meer met deze artiesten dan met Michael Jackson en de meeste van de artiesten die hij inspireert. Maar laten we niet doen of MJ geen absolute grootheid is. Ik denk oprecht dat er geen zwarte artiest is die zoveel heeft bijgedragen aan de acceptatie van zwarte muziek bij een groot blank publiek, dan 'The King of Pop'.
Kortom, we zijn het in principe eens. Gelukkig maar, gezien je username zou het anders weleens verkeerd met me kunnen aflopen
.
0
geplaatst: 15 december 2010, 00:57 uur
ClassicRocker schreef:
@Stalin
Maar laten we niet doen of MJ geen absolute grootheid is. Ik denk oprecht dat er geen zwarte artiest is die zoveel heeft bijgedragen aan de acceptatie van zwarte muziek bij een groot blank publiek, dan 'The King of Pop'.
.
@Stalin
Maar laten we niet doen of MJ geen absolute grootheid is. Ik denk oprecht dat er geen zwarte artiest is die zoveel heeft bijgedragen aan de acceptatie van zwarte muziek bij een groot blank publiek, dan 'The King of Pop'.
. Siberië is nooit ver weg, voor niemand

Een ''zwarte artiest die zoveel heeft bijgedragen aan de acceptatie van zwarte muziek bij een groot blank publiek'' ?
Ik heb nooit gezegd dat MJ geen absolute grootheid is, maar het is wel een grootheid die zonder enige twijfel of nadenken de hemel ingeprezen schijnt te worden, iets waar ik als realist/cynicus graag mijn vragen bij mag stellen...
You take the monkey, I'll take the llama,
We'll have a party: get me a Pepsi --
Michael is Janet, Janet is Michael --
I'm so confused now --
Who is Diana?
He's oxygenated
His nose is deflated
And he thinks he looks good to you
He thinks he looks good to you
We'll have a party: get me a Pepsi --
Michael is Janet, Janet is Michael --
I'm so confused now --
Who is Diana?
He's oxygenated
His nose is deflated
And he thinks he looks good to you
He thinks he looks good to you

0
ClassicRocker
geplaatst: 15 december 2010, 19:44 uur
[quote]Stalin schreef:
Ik heb nooit gezegd dat MJ geen absolute grootheid is, maar het is wel een grootheid die zonder enige twijfel of nadenken de hemel ingeprezen schijnt te worden, iets waar ik als realist/cynicus graag mijn vragen bij mag stellen...[quote]
Daar lijkt het na zijn dood soms wel op. Een vroege, onnatuurlijke dood helpt in ieder geval enorm om pas ëcht legendarisch en onsterfelijk te worden.
Toch vind ik dat MJ ook op louter artistieke gronden aanspraak kan maken op een plaats tussen de allergrootsten. Binnen zijn genre behoort hij zowel qua muziek als performance onmiskenbaar tot de absolute top.
Ik heb nooit gezegd dat MJ geen absolute grootheid is, maar het is wel een grootheid die zonder enige twijfel of nadenken de hemel ingeprezen schijnt te worden, iets waar ik als realist/cynicus graag mijn vragen bij mag stellen...[quote]
Daar lijkt het na zijn dood soms wel op. Een vroege, onnatuurlijke dood helpt in ieder geval enorm om pas ëcht legendarisch en onsterfelijk te worden.
Toch vind ik dat MJ ook op louter artistieke gronden aanspraak kan maken op een plaats tussen de allergrootsten. Binnen zijn genre behoort hij zowel qua muziek als performance onmiskenbaar tot de absolute top.
0
geplaatst: 16 december 2010, 14:38 uur
ClassicRocker schreef:
Een vroege, onnatuurlijke dood helpt in ieder geval enorm om pas ëcht legendarisch
Dat was hij al, hoor. Hij is wel legendarischer geworden.Een vroege, onnatuurlijke dood helpt in ieder geval enorm om pas ëcht legendarisch
ClassicRocker schreef:
en onsterfelijk te worden.
Ironisch ja, hoe iemand pas echt onsterfelijk wordt, nadat hij/zij dood is.en onsterfelijk te worden.
0
geplaatst: 16 december 2010, 15:06 uur
Misschien moet Mark Knopfler eerst ook eens doodgaan, zodat ie niet meer door de hele wereld uitgekotst wordt.
0
ClassicRocker
geplaatst: 16 december 2010, 19:14 uur
@chevy93
Ook wij zijn het eens.
@Slowgazze
Ik vind Mark Knopfler absoluut geen mens of muzikant om van te kosten. Je bewering is dus onjuist.
Ook wij zijn het eens.
@Slowgazze
Ik vind Mark Knopfler absoluut geen mens of muzikant om van te kosten. Je bewering is dus onjuist.
0
geplaatst: 16 december 2010, 19:53 uur
Hoho, mijn bewering is onjuist, omdat jij Mark geen muzikant om van te kotsen vindt? Dan zeg ik vervolgens dat jouw bewering niet juist is, omdat ik dat wel vind van hem.
Je moet het principe "subjectiviteit" maar eens goed nazoeken, het zal waarschijnlijk veel dingen duidelijk voor je maken.
Je moet het principe "subjectiviteit" maar eens goed nazoeken, het zal waarschijnlijk veel dingen duidelijk voor je maken.
0
ClassicRocker
geplaatst: 16 december 2010, 20:07 uur
Volgens jou wordt Mark Knopfler door de hele wereld uitgekost. Doordat ik Knopfler niet uitkots, wordt hij dus niet door de hele wereld uitgekotst. Is het je nu duidelijk?
0
geplaatst: 16 december 2010, 20:20 uur
Moet ik je nou nog het verschil uitleggen tussen het letterlijke "de hele wereld" en het figuurlijke "de hele wereld"? Dat zoek je maar lekker zelf uit, jongen, hoe dat in elkaar steekt...
0
Zorin
geplaatst: 16 december 2010, 20:28 uur
Mark Knopfler wordt door menige gitarist/artiest gewaardeerd vanwege zijn bewezen songwriting én zijn karakteristieke stijl op de elektrische gitaar op de 'klassieke' manier , dus zonder plectrum. Dat 'menige' hier niet van zijn muziek houdt is een ander verhaal en vaak mede ingegeven door het idee dat het niet cool is om hem te waarderen , omdat je anders niet bij de "gang" hoort.
0
geplaatst: 16 december 2010, 20:37 uur
Kom nou, Leonard Cohen is mijn grootste held en ik lees boeken, veel boeken, uit vrije wil nota bene, dus denk je nou echt dat ik mezelf cool vind en bij de gang wil horen?
Het probleem met Dire Straits is gewoon dat het zo zaaddodend saai is.
0
geplaatst: 16 december 2010, 21:53 uur
Zorin schreef:
Mark Knopfler wordt door menige gitarist/artiest gewaardeerd vanwege zijn bewezen songwriting én zijn karakteristieke stijl op de elektrische gitaar op de 'klassieke' manier , dus zonder plectrum. Dat 'menige' hier niet van zijn muziek houdt is een ander verhaal en mede ingegeven door het idee dat het niet cool is om hem te waarderen , omdat je anders niet bij de "gang" hoort.
Mark Knopfler wordt door menige gitarist/artiest gewaardeerd vanwege zijn bewezen songwriting én zijn karakteristieke stijl op de elektrische gitaar op de 'klassieke' manier , dus zonder plectrum. Dat 'menige' hier niet van zijn muziek houdt is een ander verhaal en mede ingegeven door het idee dat het niet cool is om hem te waarderen , omdat je anders niet bij de "gang" hoort.
Wijs gesproken (geschreven).
0
geplaatst: 16 december 2010, 22:08 uur
Slowgaze schreef:
Kom nou, Leonard Cohen is mijn grootste held en ik lees boeken, veel boeken, uit vrije wil nota bene, dus denk je nou echt dat ik mezelf cool vind en bij de gang wil horen?
Cohen luisteren en boeken lezen is anders behooooorlijk cool

0
geplaatst: 17 december 2010, 01:21 uur
Rudi S schreef:
(quote)
En vruchtbaarder dan naar de zaaddodende muziek van Knopfler luisteren.
0
geplaatst: 17 december 2010, 01:44 uur
orbit schreef:
(quote)
Shit , nu weet ik hoe het komt dat ik onvruchtbaar ben geworden .

0
geplaatst: 17 december 2010, 03:19 uur
Je hebt nochtans essentiële albums in je top10 om je vruchtbaarheid weer terug te eigenen rudiger!
0
Zorin
geplaatst: 17 december 2010, 06:32 uur
Slowgaze schreef:
Kom nou, Leonard Cohen is mijn grootste held en ik lees boeken, veel boeken, uit vrije wil nota bene.
Kom nou, Leonard Cohen is mijn grootste held en ik lees boeken, veel boeken, uit vrije wil nota bene.
Dat is dan wel een dodelijk saaie combinatie
. Kalm aan maar, Slowgaze. Er zijn er ook genoeg die DS gewoon niks (aan) vinden, zoals jij dat van jezelf zegt.
0
geplaatst: 17 december 2010, 22:27 uur
Slowgaze schreef:
Moet ik je nou nog het verschil uitleggen tussen het letterlijke "de hele wereld" en het figuurlijke "de hele wereld"? Dat zoek je maar lekker zelf uit, jongen, hoe dat in elkaar steekt...
Zoek er dan ook even bij wat een generalisatie is. Of moet ik verkoopcijfers, gemiddelden en noteringen in toplijsten erbij gaan halen?Moet ik je nou nog het verschil uitleggen tussen het letterlijke "de hele wereld" en het figuurlijke "de hele wereld"? Dat zoek je maar lekker zelf uit, jongen, hoe dat in elkaar steekt...
0
geplaatst: 21 december 2010, 23:05 uur
Paar berichten verwijderd. Laten we het vriendelijk houden.
* denotes required fields.