MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Rock / Grunts

zoeken in:
Over vette grunts gesproken.....er komt een nieuwe Swallow the sun aan, nieuw nummer is deze.....(met Nightwish' Annette Olzon die wat vocalen verzorgt). Pas tegen de 4e minuut komt de grunt er in......en hoe. Ook zo'n heerlijke band.

En bij het debuut kende ik deze band al en werd door dit nummer/intro compleet omvergeblazen. Zo zet je een grunt er ff in zeg maar. Dat intro had ik nog een tijdje als ringtone....maar men keek me nogal raar aan als mijn telefoon afging in de bus.

Iets meer dan een jaar geleden zag ik deze band live en heb toen Solstafir ook nog ontdekt die in het voorprogramma stonden.....wat een avond!!

En Penumbra kan ik ook erg waarderen......te lang niks gehoord van deze band. Maar ik kan me goed voorstellen dat de grunts mensen afschrikken.....als het gitaarwerk dat al niet doet, daar de meeste mensen dat al niet willen horen.

[

Bakema NL schreef:
Ik vind het meer schreeuwen dan grunten (en dus ook geen scream zoals die vaak aangeduid worden). Wat verder niet erg is, want ook daar zit lekker werk tussen.

Klopt, maar ik vind het ook meer een grunt dan een scream dus noem ik het maar zo... Zit er eigenlijk een beetje tussenin.

Meestal pas ik voor bands met Grunts, schreeuwen vind ik niet erg.. maar echt grunten daar word ik een beetje naar van.
Bij Opeth valt dat opzich wel mee, en gek genoeg kan ik Fintroll wel waarderen

Grunts ben ik inmiddels compleet gewend. Mijn favoriete grunt is die van Mikael Akerfeldt, die is overdonderend en best wel goed verstaanbaar. De koning van de extreme vocalen is wat mij betreft Travis Ryan van Cattle Decapitation. Wat de man heeft neergezet op het laatste album is echt onmenselijk. Van superlage grunts naar superhoge krijsen en een soort van gorgelzang die nog melodie heeft ook! Dit kom je allemaal tegen in het nummer Kingdom Of Tyrants:

Is dat maar 1 zanger? Indrukwekkend. Wat voor rare geluiden krijt die allemaal uit zijn strot, zeg. Binnenkort maar eens heel het album checken. Speciaal artwork alleszins.

Uit een ver verleden toen ik nog metal e.d. luisterde is dit nummer me bij gebleven.
Volstaat het (behalve qua grunts)?

Vrij onbekende band wel. Lang geleden dat ik het nog gehoord heb, vond het destijds niet zo speciaal, maar ook niet slecht.

Soledad
Grunts houden mij altijd een beetje weg uit het death metal genre. Instrumentaal vind ij het vaak wel erg knap. Grunten zelf is ook knap maar ik trek het niet. Krijg het zelf in ieder geval nog niet voor elkaar na 2 pakjes Lucky Strike. Zou ook een effectief middel moeten zijn om alle Nickelson vuilniszakkenjacken de discotheek uit te jagen.

Fijne snuiters trouwens metal liefhebbers. Hebben altijd een ongeremde passie voor hun muziek. Daar hou ik van

Ja, of je moet Mikael Akerfeldt heten. Trouwens ook een zeer behoorlijke grunter naar mijn mening.

Soledad schreef:
Grunts houden mij altijd een beetje weg uit het death metal genre. Instrumentaal vind ij het vaak wel erg knap. Grunten zelf is ook knap maar ik trek het niet. Krijg het zelf in ieder geval nog niet voor elkaar na 2 pakjes Lucky Strike. Zou ook een effectief middel moeten zijn om alle Nickelson vuilniszakkenjacken de discotheek uit te jagen.

Fijne snuiters trouwens metal liefhebbers. Hebben altijd een ongeremde passie voor hun muziek. Daar hou ik van

Probeer dan dit eens. Instrumentale technische death metal.

Royalengineer
Bij Pixies - Doolittle:

Bovendien: zangtechnieken als schreeuwen en grunten kun je beschouwen als een onvermogen om werkelijk te kunnen zingen. Ja, ja, Lemmy en Lux Interior zijn ook geen geweldige vocalisten. Schreeuw of grom hier en daar, maar geen bijna continu gebler..... ?

Dat de vocalen van Lemmy klonken alsof hij een grafstem heeft? Dat klopt, want sinds december 2015 is hij niet meer bovengronds. Merry Christmas!

Royalengineer schreef:
Bovendien: zangtechnieken als schreeuwen en grunten kun je beschouwen als een onvermogen om werkelijk te kunnen zingen.

Dat vind ik een opmerking die redelijk kort door de bocht gaat. Als goede schreeuwer/grunter moet je flink wat besef hebben over hoe je je stembanden gebruikt, dus dan kun je zeker ook redelijk zingen. Soms is die stijl sowieso veel beter passend bij de muziek.

Bij Tame (van deze plaat) werken de maniakale schreeuwen van Black Francis ontzettend goed in combinatie van de typerende hard/zacht-dynamiek van Pixies.

Royalengineer
Don Cappuccino schreef:
(quote)

Dat vind ik een opmerking die redelijk kort door de bocht gaat. Als goede schreeuwer/grunter moet je flink wat besef hebben over hoe je je stembanden gebruikt, dus dan kun je zeker ook redelijk zingen. Soms is die stijl sowieso veel beter passend bij de muziek.

Bij Tame (van deze plaat) werken de maniakale schreeuwen van Black Francis ontzettend goed in combinatie van de typerende hard/zacht-dynamiek van Pixies.

Grunten en schreeuwen hou ik niet van, en bovendien: je vernielt je stembanden wanneer je dit vaak doet. Zang met af en toe een scream is best effectief. Jim Morrison, Jimi Hendrix. Janis Joplin schreeuwde weer teveel naar mijn zin. OK?

Royalengineer schreef:
Grunten en schreeuwen hou ik niet van, en bovendien: je vernielt je stembanden wanneer je dit vaak doet.

Ook dat is niet waar. Wanneer je een goede techniek gebruikt voor grunten en schreeuwen is het net zo schadelijk als normaal praten.

Royalengineer
Don Cappuccino schreef:
(quote)

Ook dat is niet waar. Wanneer je een goede techniek gebruikt voor grunten en schreeuwen is het net zo schadelijk als normaal praten.

Heb je wel eens een zangdocent geconsulteerd? Ik wel namelijk, zelfs zangles gehad. Hier laat ik het bij. Er is een verschil tussen gelijk hebben en gelijk krijgen. 1 moet de verstandigste zijn. ?

Ik was duidelijk genoeg; over-en-uit. ?

Ik heb geen zangles gehad, maar weet wel dat er inmiddels speciale docenten zijn voor metalzang aangezien het een compleet andere discipline is dan gewone zangles. Zo heeft Melissa Cross de Zen of Screaming-serie waarin verschillende soorten grunts en screams worden bestudeerd met een veilige techniek voor de stembanden. Vermoeide stembanden kan zeker het geval zijn na een lange tour (zo zie je zangers van verschillende bands langs komen voor een ''tune-up''), maar vernield zou met een goede techniek geen sprake van moeten zijn.

Robertus
Ik zit nu zelf wederom in een metal-fase, maar mijn kennis/ervaring beperkt zich nu nog tot drie namen: Fernando Ribeiro (Moonspell; heeft naast zijn grunts en screams de beste zangstem naar mijn bescheiden mening), Aaron Stainthorpe (My Dying Bride) en Nick Holmes (Paradise Lost).

Van die drie vind ik mijnheer Holmes de beste grunt hebben (ten tijde van het album Gothic dan); diep, maar toch verstaanbaar. Fernando Ribeiro heeft de meeste afwisseling in stemgebruik en schakelt makkelijk. Zijn grunts zijn iets aggressiever.

My Dying Bride is een prachtige band, maar Stainthorpe legt het zowel als zanger als grunter af tegen de andere twee. Hij is dan voor mij wel weer de beste tekstschrijver. Laat hem dus schrijven, Holmes grunten en Ribeiro zingen/screamen en de spoken words doen. Dan nog een gastrol voor Anneke van Giersbergen als beste metal female vocalist en je bent er helemaal!

zaaf
Royalengineer schreef:
Heb je wel eens een zangdocent geconsulteerd? Ik wel namelijk, zelfs zangles gehad. Hier laat ik het bij. Er is een verschil tussen gelijk hebben en gelijk krijgen. 1 moet de verstandigste zijn. ?

Ik was duidelijk genoeg; over-en-uit. ?
Deze komt bijna in aanmerking voor een memorabele quote nominatie.

Royalengineer schreef:
(quote)

Grunten en schreeuwen hou ik niet van

De aap uit de mouw. Daar houdt de discussie op.

Onweerwolf
bennerd schreef:
(quote)

De aap uit de mouw. Daar houdt de discussie op.

Kan ik dit beschouwen als een onvermogen om werkelijk te kunnen discussiëren?

Onweerwolf schreef:
(quote)

Vertel meer.

Royalengineer
Onweerwolf schreef:
(quote)

Eerder een veto uitspreken. Maar ja, dat neem ik meteen maar weer terug, want anders wordt ik misschien buiten spel gezet.

Onweerwolf
bennerd schreef:
(quote)

Vertel meer.

Over?

Royalengineer schreef:

Bovendien: zangtechnieken als schreeuwen en grunten kun je beschouwen als een onvermogen om werkelijk te kunnen zingen.

Er zijn ook vocalisten die grunts of screams afwisselen met cleane vocalen. Dit is dus zeker niet waar.

Mensen schreeuwen of grunten omdat het beter past bij hetgeen dat zij willen uiten met hun muziek. Dat jij er niks mee kan, prima, maar je hoeft daar verder niet zo neerbuigend over te doen.

Onweerwolf schreef:
(quote)

Volgens mij was je bericht te subtiel voor de meeste mensen.

Gast
geplaatst: vandaag om 18:44 uur

geplaatst: vandaag om 18:44 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.