MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Rock / Metalmuziek vanaf 2000

zoeken in:
ForzaRob
probeer Kalmah is. Vrij onbekend ook in de metalscene maar erg ondergewaardeerd.
Alhoewel hun laatste cd de blackwaltz al weer iets minder is.
De eerste 3 cd's zijn zeker de moeite waard

Stormlord, italianse symphonische black metal

Wintersun, melodic death/power/folk/black

Shadows fall, melodic death metal (oud) thrash/metalcore (later), alhoewel ze eerder thrash metal dan core zijn.

Thurisaz, melodieuze death/black metal met goeie clean vocals.

Hail of bullets is ook zeker niet te vergeten! old school death metal band met Martin van drunen (ex pestilence) als vocalist.

MetalDex schreef:
Wat nu-metal op het einde van de jaren '90 was, is emo-rock tegenwoordig: populair, maar werkelijk een schande voor de metal. Er is wel een pluspuntje: mensen komen in aanraking met metal, dus er is altijd nog hoop dat ze bekend worden met de oorsprong van de metal: Hard Rock, Heavy Metal, Thrash Metal en Death Metal; ik ben zelf ook 'begonnen' met Slipknot, en met mij is het goed afgelopen

Trouwens, de gevestigde garde doet het sinds 2000 ook weer goed: Drie topplaten van Iron Maiden sinds de terugkeer van Dickinson, Angel of Retribution van Judas Priest, de geweldige comeback van Exodus met Tempo of the Damned en Shovel Headed Kill Machine, en weer uitstekende albums van Kreator, Sodom, Overkill en Slayer.

Ik heb heel veel moeite met mensen die constant nu metal als schande voor de metal beschouwen.

kap daar toch is mee.

zijn genoeg goede recente bands die niks met nu metal te maken hebben. the ocean,burst,withered en natuurlijk mastodon(al houd ik mijn hart vast voor de volgende plaat)en er zijn er nog wel een paar.
alleen de meeste recente mainstream bands kunnen wat mij betreft meteen opgeheven worden.
trivium,bfmv,cod,avenged sevenfold etc. kan er helemaal niks mee,ff los van het behoorlijke kopieeergedrag van die bands

hmm geef mij maar wat powermetal(geen dragonforce of sonata arctica AUB) + wat thrash (zoals Evile:D) en nog wat oudere bands die terug gekomen zijn( Maiden en priest). Dan ben ik blij!

Silver schreef:
(quote)

Ik heb heel veel moeite met mensen die constant nu metal als schande voor de metal beschouwen.

kap daar toch is mee.

Ik ook, maar we zullen ze maar laten. En volgens mij zijn er wel wat mensen van gedachten veranderd, nu de hype over is.

Bobiej
mastodonner schreef:
mastodon(al houd ik mijn hart vast voor de volgende plaat)

Ik ook, ben ik bang, als ik zo de nieuwe track "Ghost of Korrilah" hoor...

Maar verder is Mastodon voor mij dé band van na 2000!

Hail of Bullets, goede plaat en een toplive band.

Tja, voor mij is Mastodon ook dé metalband van na 2000. Die nieuwe plaat gaat trouwens helemaal geweldig worden, alleen is het niet echt meer metal te noemen. Daar kun je in meegaan of niet. Je kunt echter niet ontkennen dat het muzikaal wel erg sterk in elkaar zit.

Mastodon is inderdaad een band waar we over twee decennia nog over gaan praten. Helaas ligt het mij niet zo, behalve Remission dan.

Stijn_Slayer
Ik vind het niveau van de 'mainstream metal' om te huilen. Metalcore vind ik ook 3x niks. Het is allemaal te vaak zo standaard, de vernieuwing is een beetje weg en alles lijkt op elkaar. In de underground scene zijn gelukkig nog zat leuke bands bezig (ook in Nederland trouwens).

De beste metalbands na 2000 (ongeveer dan) vind ik Agalloch, Necrophagist, Catarrhal en Nachtmystium.

Stijn_Slayer schreef:
Ik vind het niveau van de 'mainstream metal' om te huilen. Metalcore vind ik ook 3x niks. Het is allemaal te vaak zo standaard, de vernieuwing is een beetje weg en alles lijkt op elkaar.....

Voor echte goede metalcore: luister even naar Heaven Shall Burn, Maroon, All That Remains, Bring Me The Horizon's laatste, Emmure en Parkway Drive. Unearth ook, zou je normaal gezien zelfs enorm kunnen liggen.

De voorbeelden die ik gegeven heb zijn allemaal erg goede metalcore bands, en daarmee heb ik het niet over de "Bullet For My Valentine"-metalcore. De echte metalcore-hype is trouwens al een jaartje of twee gedaan.

Probeer anders eens wat varianten, zoals deathcore (pakken bruter), of beatdown (veel lomper) of iets dergelijks.

Verder heb ik nog een vraag: wat wordt heden ten dage beschouwd als "mainstream metal"?

Stijn_Slayer
Ik ken die bands allemaal op Emmure na, en vind er geen bal aan. Heaven Shall Burn kan ik nog wel een nummertje aanhoren, maar verder is het niet mijn cup of tea. Deathcore heb ik ook wel eens geprobeerd, het is al beter te verdragen maar ook niet mijn ding. Van Beatdown heb ik nog nooit gehoord, ik zal eens een keer wat opzoeken.

Tja mainstream metal, de meest populaire metal.. Aan de hand van wat voorbeelden is het misschien makkelijker te begrijpen: Children of Bodom, All That Remains, Trivium, Amon Amarth, Cradle of Filth, Slipknot, Lamb of God etc.

Ik ben zelf meer van de oude death metal (Death, Morbid Angel, Possessed, Master etc.) en de underground (depressive) black metal (Gheestenland, Hypothermia, Trist). Maar ook bands zoals King Diamond.

De meeste (metal)bands die ik luister zijn ook van na 2000 zoals je wel kan zien in mn top10. Ik denk dat dit vooral komt, omdat ik pas sinds die tijd naar harde muziek begon te luisteren.

De meeste van de 'populaire metal' voorbeelden die je net noemde kan ik ook totaal niet uitstaan. Klinkt me allemaal veels te gelikt en gemaakt en als het zo gelikt klinkt komt de rauwe agressie en emotie, wat ik juist zo waardeer, van de muziek niet meer over. Er zijn een paar hardcore en metalcore bands die dat nog wel hebben zoals Emmure (oude album), Have Heart, Blacklisted en nog wat andere bands.

Een genre waarin deze agressie en emotie wel heel erg overkomt is screamo. Hierin verdiep ik me de laatste tijd dan ook steeds meer in. Denk hierbij aan bands als Saetia, Hot Cross, Circle Takes the Square, Suis La Lune, Raein, enz. Verder luister ik ook nog wel geregeld naar deathcore en grindcore als Pig Destroyer, Nasum, All Shall Perish, Suicide Silence, Whitechapel, enz. gewoon omdat t zo lekker agressief klinkt.

Ik heb wat een haat/liefde-relatie met screamo. Op het ene moment raakt het mij enorm diep, op het andere moment irriteer ik er mij enorm aan. Als ik wat screamo opleg zal het Raein, Jeromes Dream of Orchid zijn.

Gast
geplaatst: vandaag om 23:42 uur

geplaatst: vandaag om 23:42 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.