menu

Genres / Rock / Beste rockband?

zoeken in:
avatar van laxus11
Ik ga voor Led Zeppelin, niet voor niets de nummer 1 uit mijn top 10

avatar van niels94
Can, in mijn geval. Faust op twee, Pere Ubu op drie. Een vooral Duits feestje, dus. Verdere vermeldingen: King Crimson, Radiohead en The Velvet Underground.

Sonic Youth, denk ik. Gekeken naar het aantal albums die ik geweldig (inclusief side-projects en SYR serie) vind en bovendien de rotsvaste nummer 2 positie in mijn top 10. Jep Jep. . Queen Adreena doet het wat dat betreft ook goed, met maar 1 studioalbum dat ik iets minder waardeer.

bennerd
Rockband... Dus geen punk of metal. Als ik Swans niet meetel, dan wordt het Melvins. En daarna een poel waarin Joy Division, Unwound, The Smiths en Unsane zich in bevinden.

Moeilijk, moeilijk. Joy Division heeft het geweldige Unknown Pleasures en het eveneens ijzersterke Still, maar veel luister ik er niet naar. Unwound is nog een iets te 'verse' ontdekking en moet zich nog wat bewijzen. Moet ook nog serieus wat werk doorploeteren vooraleer ze met de er kunnen gaan lopen. The Smiths is wel briljant, maar daarvoor moet ik serieus in de stemming zijn. Unsane heeft een belachelijk hard debuut, maar de rest van de discografie moet ik nog beter doornemen.

Maar Melvins weet me altijd wel te boeien. Eerst sludge opzetten, daarna beginnen dronen om vervolgens gewoon rechtdoorzee te rocken. Altijd anders, maar steeds typisch Melvins.

Punk vind ik Rock, als er geen Metal doorheen zit dan...

bennerd
In dit topic zie ik punk niet als rock, want dan moet ik opnieuw beginnen nomineren Dan zou Black Flag wel winnen.

Ziegler
Punk is rock. Metal is rock. Het is allemaal rock.

Fraggle Rock

Misterfool
Mmm, twee jaar geleden heb ik deze vraag ook al eens beantwoord. Ik denk dat een goede artiest(binnen het rockgenre) met name een tijd lang kwalitatief goede muziek moet maken(open deur). Daarnaast vind ik het belangrijk dat een artiest tijdens zijn looptijd een evolutie ondergaat. Uiteraard is er niet één band die ik het beste vind; daarvoor zijn er te veel verschillende rockstijlen.

Ik kom uit op:

* King Crimson
* Marillion
* Porcupine Tree.
* Swans
* Killing Joke

En

*Radiohead

Sammael
Moeilijk dit inderdaad. Zomaar wat namen die wat mij betreft kans zouden kunnen maken: Kyuss (absolute meesters in het zompige rockgeluid en de groove), Faith No More (enorm rockend maar tegelijkertijd erg experimenteel, al zijn ze misschien wel meer metal dan rock), Nirvana (meer om persoonlijke redenen, ze waren zo'n beetje mijn introductie in de muziek toen ik 15 was), Led Zeppelin en misschien Danzig ook wel (al is die wat minder origineel en kakte het bij hem later allemaal wat in). Nee ik kom er niet uit, het ligt ook erg aan de stemming waar ik op een bepaald moment in ben.

avatar van spinout
Stijn, als je Crazy Horse bedoelt, zegt dat dan. Ik vind andere bands waarin Young zat beter:The Squires, Buffalo Springfield, The Bluenotes, The Restless, Stray Gators, Shocking Pinks, Santa monica Flyers, of anders toch International Harvesters wel. Allemaal topbands, waarin Young slechts een bandlid was. En waarom haal je Elvis aan? Die speelde uiteraard wel in de beste rockband ooit:The Blue Moon Boys.

buizen
Dan denk ik toch Queen. Rock, niet echt hardrock.
Op 2 Led Zeppelin
Op 3 Motörhead
Op 4 Hanoi Rocks

De definitie van 'rock' is immers ruim
Beatles vallen sowieso af.

kistenkuif
The Kinks,
------+--------
Little Feat,
King Crimson,
Costello+Attractions,
Los Lobos,
Yo La Tengo.

buizen
Ik neem zondermeer aan dat mensen bij de keuze ook de beleving van live-concerten meenemen.
Je kunt niet zomaar zeggen dat een band de beste rockband is als je alleen maar schijfjes hebt geluisterd en de hele verzameling in de kast hebt staan en that's it.
Uitzonderingen zijn natuurlijk bands die je gezien je leeftijd nooit hebt kunnen zien: Beatles, Jimi Hendrix, Led Zeppelin.
Maar zomaar U2 of Motörhead op 1 zetten terwijl je nog nooit een concert hebt bezocht kan echt niet.

Ziegler
Kan best.

kistenkuif
buizen schreef:
Ik neem aan dat mensen bij de keuze ook de beleving van live-concerten meenemen.


Daar heb je een punt wat mij betreft.

avatar van bikkel2
Ik vind dit altijd moeilijke gevallen.
De term rock is nogal breed en hoe moet je het nu precies bepalen ?
Als je al jaren fan bent van een bepaalde rockact, komt er volgens mij altijd een soort van vooroordeel bij kijken.
Je hebt technisch geweldige bands, maar ook minder begaafde bands die wellicht meer losmaken.

Live peformance lijkt mij ook een belangrijke graadmeter.
Maar wat is nou de beste rockband ?
Ik heb het liever over wat is jou favorockband.
Dit alles zou voer voor een discussie moeten zijn,
maar dat is een gebed zonder end vrees ik.

buizen
Als ik het dan heb over 'grootsheid' van 'rock' dan kom je al gauw terecht op een totaal-overdonderende 'rockbeleving' tijdens concerten. Een CD'tje opzetten is allemaal leuk en aardig maar rock is een 'feel' en die energie voel je bij een goed live-optreden.
Zie daarom mijn lijst met de nrs. 1 t/m 4: keigoede live-rockbands.

avatar van nlkink
1. The Kinks - 3 maal gezien periode 1985 -1993
2. The Who
3. Golden Earring - zo'n 30 maal gezien

Ik ben geen concertganger, ik heb maar weinig bands live aan het werk gezien; dus ik baseer mijn mening uitsluitend op albums en losse nummers, soms in een studio opgenomen, soms niet, die tot mij zijn gekomen via indirecte media, zoals lp`s en cd`s en dvd`s en YouTube.

The Rolling Stones verdienen wat mij betreft de titel "Beste Rockband." Ze zijn zo ongeveer de eerste rockband op aarde en ze rocken ook nu nog.
The Red Hot Chili Peppers staan ook hoog bij mij. Hebben net als de Stones een geheel eigen sound en ik denk dat ook zij nog heel lang goede platen gaan maken. Het is niet helemaal mijn ding, niet in de mate waarin de Stones mijn ding zijn, maar ik neem mijn petje af voor Anthony en Flea.
Verder krijgt Fleetwood Mac een eervolle vermelding. Zij zijn veel minder productief geweest dan de Stones en ik vermoed dat RHCP de komende decennia nog veel albums gaat maken. Als dat ze lukt, dan zullen ze denk ik dezelfde status krijgen als die de Stones nu hebben. Hetzelfde geldt voor Radiohead. - Hoewel ik bij "rockband" nou niet bepaald denk aan Radiohead. Maar Fleetwood Mac heeft ook lang aan de top gestaan en ze rocken tot op de dag van vandaag. Vandaar de eervolle vermelding.

*Ik heb niet de pretentie dat de hierboven door mij gehanteerde criteria universeel toepasbaar zijn. Er zijn meer bands die lang meedraaien en die hit(album) na hit(album) opnemen of die altijd een zaal platspelen. Dit waren gewoon de eerste bands die bij me opkwamen en ik merkte dat ik buiten een unieke sound die mij aanspreekt, duurzaamheid ook van belang vind, als ik nadenk over welke band ik de beste rockband vind. Van de bands die ik ken, vertegenwoordigen bovenstaande bands deze twee eigenschappen het meest.

avatar van Altaria
Queen, vrij simpel. Daarna Deep Purple en Led Zeppelin. En als een solo-artiest in plaats van een band ook mag, David Bowie.


avatar van PUbu
1 The Tielman Brothers
Op een eenzame hoogte in Europa. Waren in de jaren 50 hun tijd ver vooruit. Bas, 2 gitaren en de drummer. En dan die shows! Er zijn hele leuke youtube filmpjes van hun.

avatar van T8T
T8T
Wat is rock, en welke artiesten mag je in het rock gerne indelen?
Veel rock artiesten maken ook wat softere muziek, en sommige maakte zelf een hele ommezwaai en gingen op de Jazz toer.

1 ding is wel altijd in rock te vinden, en dat zijn de instrumenten bass gitaar, drumstellen, electrische gitaren en zang.
Ook treden rock artiesten meestal op.

Metal vind ik wel beter in te delen. Het is meer specifiek een gerne vind ik.
Er mag meer, en dat vind ik goed voor de variatie in de metal. Daarom vind ik ook meer metal artiesten goed dan dat ik dat van hun rock collega’s vind.

Metal vind ik kunstzinniger. Kiss is echt Kiss, Iron Maiden onovertroffen, Venom brutaal, Motörheid het ultieme, Alice Cooper een legende, Megadeth lekker trashi, en Doro kikken. Om over AC/DC maar te zwijgen.

Rock is leuk, al geef ik dan meer om popmuziek.

avatar van Sir-Duke
Oeh, is toch een lastige maar ik denk toch echt dat ik voor Led Zeppelin moet gaan.

avatar van El Stepperiño
1. Marillion
2. Porcupine Tree
3. Sigur Rós

avatar van willemdeux
Ik heb gekeken eerst afzonderlijk:

Beste zanger
Beste drummer
Beste gitarist
Beste bassist

En toen het totaal plaatje en dan vallen de puzzelstukjes op zijn plaats, beste rockband is dan led zeppelin.

Voor mij is het The Band, niet te verwaren met de beste groep. want dat zijn dan weer de Beatles. Hoewel The Band ook weer niet echte Rock maakte, maar meerdere stijlen beheersten.

avatar van AbleMable
The Band, Creedence Clearwater Revival en Little Feat.

Wrathchild1
Beste Rockband die er ooit was en dat is een inkoppertje dus noemen is overbodig.

Gast
geplaatst: vandaag om 14:34 uur

geplaatst: vandaag om 14:34 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.