menu

Genres / Rock / Power metal

zoeken in:
avatar van Nergal131
Sir Spamalot schreef:
Als Helstar ook powermetal is, dan noem ik hun vier volgende platen:
- Burning Star (1984)
- Remnants of War (1986)
- A Distant Thunder (1988)
- Nosferatu (1989)

Vooral hun debuutalbum Burning Star vind ik nog altijd een klassieker.


Helstar is zeer zeker Power Metal, een van de betere in America zelfs. Nosferatu is m'n favoriet maar een slecht album hebben ze niet.

avatar van Sir Spamalot
Delicate vraag maar ik wil duidelijkheid scheppen, vooral voor mezelf. Ik ben een jaren tachtig rocker / metalhead en toen speelde die onderverdeling niet zo'n rol. Ik vertik het om dit op Wikipedia te zoeken, ik wil het weten van de liefhebbers zelf: Wat verstaan jullie onder powermetal?

avatar van Devoo
Bedankt Nergal voor de tips en toelichtingen. Ik ben er zeer veel mee!

Shatter Messiah kende ik dan wel al, en vind ik inderdaad een sublieme band.

avatar van Devoo
Sir Spamalot schreef:
Delicate vraag maar ik wil duidelijkheid scheppen, vooral voor mezelf. Ik ben een jaren tachtig rocker / metalhead en toen speelde die onderverdeling niet zo'n rol. Ik vertik het om dit op Wikipedia te zoeken, ik wil het weten van de liefhebbers zelf: Wat verstaan jullie onder powermetal?


Vrolijk, luchtig, zeer snel en met veel gebruik van keyboarden. De zang is clean, en meestal hoog. Daar bestaan natuurlijk ook uitzonderingen op. Power Metal is ook zeer melodieus, heeft veel solo's en de zang bestaat vaak uit meerdere lagen. Vooral in de refreinen komt dat element vaak naar voren.

avatar van Nergal131
Power Metal is divers en komt in verschillende vormen voor, USPM en European Power Metal voornamelijk. Ik versta Power Metal onder muziek dat ervoor dat je een episch/machtig (European zoals Hammerfall of Rhapsody) of een krachtig/ik-wil-mensen-slaan (USPM, zoals Jag Panzer of Iced Earth) gevoel krijgt.

Het grote verschil vaak is de stem. European neigt vooral naar heel hoge maar minder krachtige stemmen te gaan, terwijl USPM vooral dieper, krachtiger en bruter gezongen wordt. De stem is heel belangrijk want zonder een goede zanger is "the total package" vrij waardeloos.

Een welgeplaatste solo is altijd welkom maar sommige groepen doen het toch een beetje te extreem (Dragonforce bv.) Het gitaarwerk is vaak relatief simpel maar toch niet saai (ik zeg vaak omdat er bands zoals Auvernia toch wel iets speciaal van maken).

avatar van Nergal131
Devoo schreef:
Bedankt Nergal voor de tips en toelichtingen. Ik ben er zeer veel mee!

Shatter Messiah kende ik dan wel al, en vind ik inderdaad een sublieme band.


Np, ben blij dat er nog mensen zijn die Power Metal kunnen appreciëren.

avatar van Devoo
Nergal131 schreef:
(quote)


Np, ben blij dat er nog mensen zijn die Power Metal kunnen appreciëren.

Al jaren mijn favoriete genre.

Ben nu trouwens bezig met wat albums uit jou lijstje die nog niet op de site stonden aan het toevoegen.

avatar van Nergal131
Devoo schreef:
(quote)

Al jaren mijn favoriete genre.

Ben nu trouwens bezig met wat albums uit jou lijstje die nog niet op de site stonden aan het toevoegen.



Same, sinds Jag Panzer's Ample Destruction en Riot's Thundersteel ben ik niet meer weg te keren van Power Metal. Underrated genre imo. Wordt veel te vaak scheef bekeken door luie mensen die het niet de moeite vinden om eens verder te kijken dan hun neus lang is (Dragonforce of Rhapsody dus).

avatar van Lau1986
Jag Panzer is inderdaad geniaal! Riot ben ik niet zo een fan van, hoewel ik niet alle albums van ze ken.

Trouwens Nergal131, hou je een beetje van de US power metal? Wellicht zijn dit wat bandjes voor je, mocht je ze nog niet kennen.

Omega Point
Zions Abyss
Scarlet Rayne (http://www.myspace.com/scarletraynemusic)

Wel hele obscure bandjes, waarvan nu toevallig de demo's/ep's die ze hebben uitgebracht zijn heruitgegeven. Maar wel zeer prachtige muziek! Het zijn voornamelijk bandjes die in de jaren 90 actief waren en niet opgepikt zijn vanwege andere belangstelling in genre's.

Mocht je ze niet kunnen vinden moet je anders maar even een PM sturen. Geld trouwens ook voor Devoo

avatar van Nergal131
Lau1986 schreef:
Jag Panzer is inderdaad geniaal! Riot ben ik niet zo een fan van, hoewel ik niet alle albums van ze ken.

Trouwens Nergal131, hou je een beetje van de US power metal? Wellicht zijn dit wat bandjes voor je, mocht je ze nog niet kennen.

Omega Point
Zions Abyss
Scarlet Rayne (http://www.myspace.com/scarletraynemusic)

Wel hele obscure bandjes, waarvan nu toevallig de demo's/ep's die ze hebben uitgebracht zijn heruitgegeven. Maar wel zeer prachtige muziek! Het zijn voornamelijk bandjes die in de jaren 90 actief waren en niet opgepikt zijn vanwege andere belangstelling in genre's.

Mocht je ze niet kunnen vinden moet je anders maar even een PM sturen. Geld trouwens ook voor Devoo


US Power Metal vind ik net het beste. European is leuk maar USPM is gewoon ongelooflijk goed.

Ik ken de namen maar nog niets van gezocht/gevonden, ik zal ze zeker eens onder de loep nemen. Dank u voor de herinnering!

avatar van Nergal131
Oja, heeft iemand Fool's Game - Reality Divine al beluisterd? Ik vind het werkelijk een fantastisch album.

Zanger van Manticora, gitarist van Pharaoh, bassist van Division, drummer van Malmsteen, Ark, Powermad en meer en keyboardist van Redemption.

Je kan het een supergroup noemen maar dan is het toch wel een die daadwerkelijk een album aflevert naargelang hun line-up. Album van 2009 voor mij hoor.

avatar van master-rens
Zijn er hier nog mensen die Powerwolf kennen?
Normaal gesproken hou ik niet zo heel erg van power metal maar Powerwolf is echt ontzettend vet.
Hun nieuwste album uit 2009, Bible Of The Beast, kan ik iedere power metal liefhebber aanraden.

Powerwolf is zeer catchy, en een zanger die vroeger in de opera heeft gezeten (volgens mij).

Kingsnake
Niet zelden vermengd met Progmetal, zoals bijv. Helloween, Labyrinth, Mob Rules, Vanden Plas, Iced Earth.

Pure powermetal als oude Blind Guardian, Nocturnal Rites, Gamma Ray heb ik minder mee.
Alsmede de godfathers: Judas Priest en Iron Maiden doen mij niets.

avatar van vin13
Mob Rules en Iced Earth prima bands. Vandenplas vind ik goed maar is meer symfo dacht ik.

avatar van horned_reaper
Voor de mensen die eens een beetje progressieve GOEDE !!! power metal willen luisteren.... Probeer Circus Maximus eens !

avatar van Lau1986
Nu allemaal de twee nieuwe platen van Avantasia luisteren! Geniaal!

avatar van jasper1991
Sir Spamalot schreef:
Delicate vraag maar ik wil duidelijkheid scheppen, vooral voor mezelf. Ik ben een jaren tachtig rocker / metalhead en toen speelde die onderverdeling niet zo'n rol. Ik vertik het om dit op Wikipedia te zoeken, ik wil het weten van de liefhebbers zelf: Wat verstaan jullie onder powermetal?
het is een bepaalde feeling. eigenlijk moet je een paar nummers horen van diverse bands die binnen het power metal genre uiteenlopende sound hebben.
dus bijvoorbeeld van rhapsody naar helloween naar sonata arctica naar hammerfall naar symphony x

power metal is altijd met zang en is snel en melodieus. sommige mensen zeggen dat de gangbare power metal drum heel snel kudukkutsjiekudukkutsjiekudukkutsjiekudukkutsjie etc. is(met "tsjie" als snare en kudukku als de basspedalen)

een typisch power metal nummer is mijns inziens:
dreamtale-wings of icaros

The Oath
In Muziek > Algemeen > Wat zijn de uitersten in je muzieksmaak?:

jasper1991 schreef:

alhoewel ik het meest toch naar power metal luister.


Als er nu 1 metal-genre is dat ik nooit echt geprobeerd heb is het Power Metal. Ik denk dat het mij wel gaat liggen, maar heb het eigenlijk ook nooit geprobeerd.

avatar van jasper1991
beetje off maar goed;

aan je top tien te zien zal jij bands als iron savior, thunderstone en kiuas zeker waarderen.
echte power metal met koortjes en veel keyboards heb ik mijn twijfels bij want volgens mij ben jij toch meer rock'n roll.

The Oath
jasper1991 schreef:
beetje off maar goed;

aan je top tien te zien zal jij bands als iron savior, thunderstone en kiuas zeker waarderen.
echte power metal met koortjes en veel keyboards heb ik mijn twijfels bij want volgens mij ben jij toch meer rock'n roll.


Ik heb eens Helloween gedownload op mijn vorige (gecrashte) PC. Nooit naar geluisterd. Is dat iets voor mij? Ik ben ook meer fan van 'old stuff"

avatar van jasper1991
nja bands moet je denk ik nooit uitsluiten. helloween bestaat natuurlijk al 25 jaar:

-periode 1 is van 1984(oprichting) tot 1989 met de legendarische zanger kai hansen. dit is de oude rouwe helloween en de beste exponent uit deze periode is mijns inziens het album: "keeper of the seven keys part II" die zou je een kans moeten geven denk ik.

-over periode 2, 1989-1993, zal vriend en vijand zeggen dat helloween de draad en inspiratie een beetje kwijt was

-periode 3 loopt van 1993 tot heden en hier heeft helloween met de nieuwe zanger andreas deris de draad weer opgepakt: "the dark ride" is absoluut ook het proberen waard.

avatar van jasper1991
DEFIBRILLEER!

Klopklopklopklopklopklop

Zo, nog Power metal liefhebbers? Het topic met mooiste genre moet gewoon in leven blijven.

Yann Samsa







avatar van jasper1991
Heeft er dan niemand iets zinnigs te zeggen...

PriestMaiden
Grave Digger is een goede band. Ook Grand Magus (denk ik wel dat dit onder power metal valt) is een goede band.

PriestMaiden
Welke band zouden jullie mij nog aanraden?

Ik heb van volgende power metalbands cds:

- Helloween
- Iced Earth
- Manowar
- Dragonforce
- Grave Digger
- Accept (valt mss niet volledig onder deze stijl)
- Hammerfall
- Grand Magus

Ik luister vooral old school metal (Priest, Maiden, Saxon) maar ik ben nu vooral geïntresseerd in dit subgenre omdat het het meeste aanleunt bij old school metal en de meeste 'moderne' metal zoals black metal en harde death metal mij niet boeit.

Bands als Dream Evil, Primal Fear, Firewind, Gamma Ray, Edguy, Rage, Masterplan en Rhapsody vind ik wel goed en ik ga op zoek naar albums daarvan binnenkort.

Heeft iemand wat luistertips?

avatar van vin13
De band Shadow Gallery vind ik top, zit tussen symfo en power metal in. Diverse zangers, Gary Wehrkamp het brein. Past wel in het rijtje met Gamma Ray, Primal Fear.

avatar van jasper1991
Thunderstone, Domine, Kiuas en Iron Savior kan ik je nog tippen, PriestMaiden. Ik zie dat je toch graag wat rauwheid wilt, Rhapsody (of Fire) zou ik je derhalve af willen raden.

PriestMaiden
jasper1991 schreef:
Thunderstone, Domine, Kiuas en Iron Savior kan ik je nog tippen, PriestMaiden. Ik zie dat je toch graag wat rauwheid wilt, Rhapsody (of Fire) zou ik je derhalve af willen raden.

Dank je voor de tips. De recentste van Rhapsody of Fire heb ik me dit weekend aangeschaft en die klinkt wel goed - het is wel symfonisch maar wel mooi.

avatar van jasper1991
Van Rhapsody kun je dan rustig de rest van de discografie beluisteren.

Ik heb het niet zo op power metal in de pure vorm. Wel hou ik van bands die dat combineren met een progressieve elementen. De complexiteit van prog metal gecombineerd met de catchiness van power metal. vind ik heel geslaagd. Denk daarbij aan bands als Seventh Wonder, Shadow Gallery en Symphony X. Kamelot spreekt me ook aan vanwege de erg goede zanger en de symfonische elementen.

Gast
geplaatst: vandaag om 08:22 uur

geplaatst: vandaag om 08:22 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.