MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Rock / New wave / post-punk / gothic aanraders

zoeken in:
Als je van Afrikaanse groove houdt kun je beter naar Salif Keita luisteren, dat is lekkere muziek hoor!

Of wat dacht je van The Royal Burundi Drummers a.k.a. Burundi Black - die begeleiden Echo & Bunnymen bij All My Colours/Zimbo op een Womad (world) Festival in (84?) - legendarische opname!

Denk dat ACR en Medium Medium, C-Cat Trance dan ook niets voor vriend A. is

Vind dit zelf niet verkeerd klinken; eerder als Bob Marley die leentjebuur speelt bij gang of Four en en passant Fela Kuti meeneemt.

Dat nummer ken ik van dansavonden in The Sound in Groningen. Vind het voor een feestje prima, doet ook denken aan Rip Rig & Panic en Liquid Liquid uit dezelfde tijd.

Andere tip uit Sweden:

Puik nummer, van een uitstekend album.

Heren kijk eens op hun website - heb 'em ff niet bij de hand (en moet zo tukken); Google'n en u vindt e.ea. aldaar om naar beneden te trekken. Heel fijne band - nog steeds actief - Gorleben zat er ook in. Soeck ende ghy zult vinden.

Vooruit deze dan nog even:

Ståålfågel, tegenwoordig actief als Dansdepartementet; DD was eerder, meen ik, tip van Azra.

Klinkt alsof ze hier Still in the Air in het zweeds coveren, maar zonder maar in de buurt van de klasse van Twice a Man te komen.

Opvallend dat in dit topic voornamelijk 'ouwe meuk' genoemd wordt; ook leuk, maar er is wat betreft recente(re) muziek ook zoveel moois te beleven.
(en nee, dan doel ik niet op al die britpop/altow toestanden als editors e.d.)

Ik zou zeggen: post er een paar. Ik hoor en zie het graag.

(als het maar niet van die kitscherige, synth/electro gothic is met van die zwaar over the top arrangementen met vleermuizen-zang o.i.d. )

Ik merk dat ik veel dingen in dit topic niet kan waarderen kwa obekende bandjes die hier getipt worden terwijl ik de grote van het genre (the sound,the chameleons,joy division,echo and the bunnymen,gang of four enz) juist heel erg kan waarderen.

beetje jammer vind ik het,want volgens mij is er zat moois te beleven in de meer underground wave.

Silver schreef:
beetje jammer vind ik het,want volgens mij is er zat moois te beleven in de meer underground wave.

Ook voor jou geldt: posten maar! Het zou jammer zijn als je ons al dat moois zou onthouden.

23 Skidoo met twee nummers van het album 'Seven Songs' (1982).

Een kruisbestuiving tussen A Certain Ratio, Cabaret Voltaire, Throbbing Gristle e.d.

Crush schreef:
Opvallend dat in dit topic voornamelijk 'ouwe meuk' genoemd wordt; ook leuk, maar er is wat betreft recente(re) muziek ook zoveel moois te beleven.
(en nee, dan doel ik niet op al die britpop/altow toestanden als editors e.d.)

Wat (bekender en minder bekend) nieuwer materiaal in en om het genre, waarvan een en ander natuurlijk ook al eerder genoemd is:
De Volanges
Object
Made In Poland
Audra
Blacklist
Entertainment
UNI.FORM
Decorate Decorate
Feeding Fingers
The SlimP
Veil Veil Vanish

Op mijn site vind je ook regelmatig nieuw materiaal in het genre.
Ouwe meuk vind ik leuk om te ontdekken, maar zeer zeker ook al het nieuwe moois. Er is enorm veel gaande in deze scene. Ik kan het in elk geval niet bijbenen, maar probeer toch steeds weer leuke dingen binnen te halen. En júist cd's van bandjes die niet in gewone cd-winkels verkrijgbaar zijn vind ik erg interessant. Ik vind het gewoon altijd wat leuker als het nog niet zo massaal bekend is.

In winkels als plato kom ik alleen nog af en toe om het tweedehands aanbod te bekijken. Voor de aanschaf van nieuwe CD's kan ik er veelal niet terecht.

Nog wat tips:
The Cruxshadows, Wolfsheim, Fertile Reality, Soko Friedhof, The peoples republic of Europe, Ng-Pro, Schwarzblut, Diary of Dreams, Sophya (niet te verwarren met Sophia!), Boudoir, XMH, Angels & Agony, Mechanical Moth, Spider Lilies, Otto Dix, Other Day, Frank the baptist, Leandra, Deviant UK, Nik Page, Digital Factor, Sonictune,
Ego likeness, Beati Mortui, Steinkind, XP8

Wat voor muziek zijn de meeste bands? Ik zie The Cruxshadows en Fertile Reality staan en die verschillen net zoveel als appels en huizen.

Ja maar zo groot zijn die verschillend inderdaad, want Cruxshadows wordt wel tot goth gerekend, maar is meer electronisch en op dansen gericht en bijv. Fertile Reality is meer post-punk / new wave. Wolfsheim heeft wat weg van Depeche Mode en Sophya is weer meer darkwave a la Clan of Xymox.

Vele subgenres onder de groep 'donkere muziek'.

Leuk nummer dit, verre van uniek, beetje erg interpol-achtig maar kan het toch wel waarderen. Dit is een Wave-Revival trouwens, belgisch bandje.

Customs - Rex
YouTube - customs - rex

OK, een paar recentere darkwavers/ cybergothers:

Dit is toch gewoon metal?
Doet me aan Godsmack denken.

Metal??? Nee man! Pinokkio heeft toch ook geen metalen benen!?

Maar wel een groeiende neus als hij liegt.

Ja, maar dat is nooit bewezen. Er gaan zelfs geruchten dat Gepetto het verkeerde stuk hout op de plek voor zijn neus zette. Omwisselen ging niet meer want de lijm was al droog. Daarom heeft hij het andere stuk hout maar laten zitten. Gevolg is dat hij geen broek aanhoefde want daar zat toch niks. Gepetto was erg meelevend, anders had Pinokkio rondgelopen met zijn neus in zijn eigen slip en dat is pas erg!

Stel je voor dat als wij mensen opgewonden raken, onze neus gaat groeien.

Volgens mij was het leven dan een stuk makkelijker geweest: iedereen weet waar hij/zij aan toe is.

reptile71 schreef:
Ja, maar dat is nooit bewezen. Er gaan zelfs geruchten dat Gepetto het verkeerde stuk hout op de plek voor zijn neus zette. Omwisselen ging niet meer want de lijm was al droog. Daarom heeft hij het andere stuk hout maar laten zitten. Gevolg is dat hij geen broek aanhoefde want daar zat toch niks. Gepetto was erg meelevend, anders had Pinokkio rondgelopen met zijn neus in zijn eigen slip en dat is pas erg!

reptile jongen, je moet echt vroeger naar bed gaan, je begint 's nachts te ijlen.

Even een paar artiesten die ik ben tegengekomen de laatste tijd. (Closed Session is de aanrader der aanraders)

Saigon Het eerste nummer is meteen het minste nummer maar de sfeer die over het album heerst is vrij goed. Als ze een andere zanger hadden konden ze in een lijstje met klassiekers want instrumentaal klinkt het afwisselend en met een eigen sound. De stem is niet slecht, maar te 'zacht' om het album te kunnen leiden wat het eigenlijk zou moeten kunnen.

La Strada. Dit is een Servische band wat gezien wordt als een hoogtepunt uit de new-wave scene uit het Oosten. Verder als new-wave gaat het ook niet en het is mij iets te langgerekt. Maar als de taal bij MIP geen probleem was is dat hier ook niet. Ook een mooi album.

Of A Mesh. Dit is fascinerend spul. Het wordt gezien als de beste dark-rock/wave band uit NY. Het klinkt heerlijk duister, spookachtig op menselijk niveau. Ik vind het klinken als Khmer Rouge (al iets van teruggehoord?) en dat is zeker positief.

Art Decade. Een zeer sterk album alweer. Deze band is afkomstig uit Frankrijk en dit is zeer goede cold-wave. Heel interessant, zoals ik het nu aan het beluisteren ben is het een album wat je gewoon een 8 geeft omdat het niveau over het algemeen enorm hoog is maar niet hoger omdat de superieuriteit nog onvindbaar is (misschien na meer luisterbeurten wel). Deze komt in mijn top -5 lijstje van Franse bands denk ik. En dat is van hoog niveau.
1) Epitaphe
2) Closed Session
3) Formes Nouvelles
4) Neva
5) Art Decade
(even uit mijn hoofd, kan zijn dat ik een belangrijke band vergeten ben)

Closed Session. Een magnifieke band, zou zomaar eens in mijn top 10 kunnen belanden.(als ik in ieder geval eerst een moderator kon bewijzen dat dit album bestaat!, wat waarschijnlijk lastig gaat worden omdat dit album slechts op 80 tapes staat) Dit is het beste cold-wave album wat ik ken. Het heeft een kille sfeer en de stem verheft de muziek naar een hoger niveau. Dit album kan ik zo vaak na elkaar draaien als ik wil want er staat gewoon geen slecht nummer op. Maar wel 2 hoogtepunten! Greta en Song for Sale. Als je dit album nog nooit gehoord hebt zul je het de eerste keer ervaren als iets totaal nieuws en eigenstijls. Aanrader!

Yell-O-Yell. Dit is een aanrader voor iedereen van die van Magazine houdt. Dit is een bandje uit Griekeland en zeer apart (positief). Typische post-punk met een soortgelijk stemgeluid als Devoto.

enjoy!

Dead Guitars

Postpunk uit Duitsland van zeer hoog nivo.

Johny Favourite
deric raven schreef:
Stel je voor dat als wij mensen opgewonden raken, onze neus gaat groeien.

Of dat je een stijve krijgt als je liegt. Genant tijdens sollicitatiegesprekken.

deric raven schreef:
Dead Guitars

Postpunk uit Duitsland van zeer hoog nivo.

Ha, band van Carlo van Putten, goede vriend van wijlen Adrian Borland.

Johny Favourite schreef:
Of dat je een stijve krijgt als je liegt. Genant tijdens sollicitatiegesprekken.
Ik weet niet wat jij in je broek hebt hangen maar wil zo'n apparaat tijdens een sollicitatiegesprek opvallen bij je gesprekspartner moet dat een aardige kolos zijn, gezien je bij zo'n gesprek toch meestal aan een tafel zit.

Gast
geplaatst: vandaag om 10:32 uur

geplaatst: vandaag om 10:32 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.