MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Rock / New wave / post-punk / gothic aanraders

zoeken in:
Premonition had ze al eens genoemd bij Decorate Decorate en mij was al eens gevraagd of ze op Sounds for Sure zouden komen: Green Concorde uit Kopenhagen. Ik kende ze niet maar inmiddels heb ik hun beide cd's en vooral hun nieuwste "Down the Corridor to the Exit Through the Gates Out into Safety" bevalt me zeer goed. Hoewel ze gepromoot worden als voor liefhebbers van Interpol, Editors en Joy Division denk ik dat ze best een ruimer publiek kunnen aanspreken. Zo doen ze bijv. hier en daar aan dEUS denken. Sowieso hebben ze niet zo'n Interpol-achtig geluid, maar een behoorlijke eigen sound, die op hun 2de album een stuk milder (maar zeker niet soft) is geworden dan op hun debuut "Ten Cities" uit 2007.

Wat vinden jullie hiervan? Flink uptempo en funky, maar wel erg opzwepend.

Grace Jones heeft er trouwens niet veel mee te maken.

Voor mij is dit gewoon disco, en heeft het meer te maken met Grace Jones, dan met dit Topic. Ik moet aan Chic denken, maar vreemd genoeg ook aan Setting Sun van Chemical Brothers.

Ik moet ook wel denken aan dingen als Liquid Liquid en Gang of Four...

Liquid Liquid ken ik niet, dus daar kun je best gelijk in hebben.
Op Gang Of Four vind ik het niet lijken.

Je kent de uitdrukking:
Wel de klok horen luiden, maar niet weten waar de klepel hangt?
Dit is meer:
Zelfs de klok niet kunnen vinden.

Maar prima, als jij dit op wave / post-punk vind lijken.

deric raven schreef:
Je kent de uitdrukking:
Wel de klok horen luiden, maar niet weten waar de klepel hangt?
Dit is meer:
Zelfs de klok niet kunnen vinden.

Maar prima, als jij dit op wave / post-punk vind lijken.

Tja, als je in een dorp woont is dat niet moeilijk: daar staat de kerk in het midden. Stadsmensen hebben het lastiger!

Mjuman; wat vind jij van The Dance?
Ben wel benieuwd naar jouw oordeel.

Bas en gitaar zijn puur funk, vnl. zang is nogal afwijkend en misschien omdat het 1980 was is het om die reden gelijk maar onder de new wave gegooid destijds. Ik zou het ook nooit new wave noemen in elk geval.

deric raven schreef:
Mjuman; wat vind jij van The Dance?
Ben wel benieuwd naar jouw oordeel.

Ik weet niet of je benieuwd bent naar mijn oordeel,maar ik vind het echt geweldig.

The Dance - Do-Da-Da, heel leuk een heel herkenbaar: in eerste instantie qua stijl Talking Heads, dan beetje Mod-dettes (Blind Mice), Au-Pairs (Armagh, It's Obvious), Delta5 (Mind Your Own Business), Pigbag - goed mixen ("shaken, not stirred") - duidelijk te plaatsen; en ook nog een beetje Quando Quango (alle genoemde bands wil ik warm aanbevelen). En idd: Gang of Four is ook funky, maat hoekiger (dit is niet hoekig); Au Pairs heb ik even getwijfeld - die spelen soms ook hoekig - maar dat zit er wel in.

Urban Verbs - gewoon goed (middenmoter); familie (ook letterlijk) van de Heads, maar minder maf en daardoor meer voorspelbaar - bezingen veelal stadsneurose - zijn weer bij elkaar gekomen/geweest; met een beetje zoeken zijn beelden van dat reünieconcert te vinden.

deric raven schreef:
Voor mij is dit gewoon disco, en heeft het meer te maken met Grace Jones, dan met dit Topic. Ik moet aan Chic denken, maar vreemd genoeg ook aan Setting Sun van Chemical Brothers.

Die laatste twee associaties hoor ik dan weer totaal niet. De Gang of Four-link hoor ik zelf vooral in de percussie, vergelijk maar eens met een nummer als To Hell with Poverty. En ook Pigbag hoor ik wel terug.

Op Wikipedia staat trouwens:
Post-punk laid the groundwork for alternative rock by broadening the range of punk and underground music, incorporating elements of Krautrock (particularly the use of synthesizers and extensive repetition), Jamaican dub music (specifically in bass guitar), American funk, studio experimentation, and even punk's traditional polar opposite, disco, into the genre.

Ik ben zelf nog een beetje zoekende in het genre, maar voor mij kan post-punk en disco ook best binnen één nummer. New wave zou ik dit gevoelsmatig ook niet noemen.

Ben dus nog een beetje aan het aftasten in dit genre, probeer veel uit met wisselend succes. Heb jarenlang maar naar een paar bands (the usual suspects: Joy Division, Gang of Four, Magazine, Talking Heads met name) geluisterd. Ik vraag me af of ik tot een paar jaar geleden ueberhaupt van post-punk had gehoord: voor mij was dat een nieuwe term toen hij een paar jaar geleden in verband werd gebracht met !!!, The Rapture, LCD Soundsystem, etc. Was ook wel verbaasd dat de term al langer mee ging.

--

Wat betreft Urban Verbs: nooit van gehoord, maar klinkt goed. Nogal unheimisch eigenlijk en daardoor wat deprimerend, maar dat is helemaal niet erg. De YouTube-kwaliteit is niet optimaal, maar ik neem aan dat Eno de achtergrondvocalen zingt? Hoe heet dit nummer eigenlijk? Ik wil hier wel meer van horen.

Ik kende dit nummer van Urban Verbs niet, weet ook niet hoe het heet (en wat voor rol Eno heeft). Staat volgens mij op geen van hun beide albums. Ik vind Early Damage best een lekkere plaat van ze, staan een paar heel behoorlijke nummers op en heeft een lekker donker onheilspellend sfeertje. Hun eerste vind ik niet zo veel aan (voor zover ik me kan herinneren want die heb ik al heel lang niet gehoord).

Het is een track van het eerste album: Urban Verbs - ST; de track heet The Next Question - Eno doet 'treatments' + synth - onmiskenbaar over de hele linie Talking Heads feel - More Songs/Fear of Music.

Ah, toch van de eerste dus. Kon het me niet herinneren. Ik zocht eigenlijk een studioversie van een nummer van Early Damage op YouTube, maar alleen die live opnames van die reunie staan erop.

reptile71 schreef:
Ah, toch van de eerste dus. Kon het me niet herinneren. Ik zocht eigenlijk een studioversie van een nummer van Early Damage op YouTube, maar alleen die live opnames van die reunie staan erop.

Al eens op deze site gezocht (ik zelf nog niet).

henke

Exit Calm: de nieuwe U2?

Nice Strong Arm - Date Of Birth

Nice Strong Arm - Framingham

Kruising tussen Nick Cave en Joy Division, maar dan beter gedaan dan The Horrors uit 1987/1988.
Toch wel een band die meer aandacht verdiend.

Kent iemand Kafblau, een Nederlands new wave bandje met 1 album uit 1988 en een EP uit 1983? Ik kwam het toevallig tegen en vroeg me af of het wat is.

Nee, zegt me niks. Mjuman mss?

De naam kwam me al vrij bekend voor, en blijkt dat ik ook hun eerste EP hier op de pc heb staan. Nu even snel aan het beluisteren maar het is niet echt denderend. De zang is storend, mat en klinkt soms wat Oosters (denk aan de zang die je hoort als je Alladin op de markt ziet lopen) Instrumentaal is niet verkeerd, een synt die er lekker doorheen gaat maar de rest is weer te gewoon. Aardig om 'ns een keer te beluisteren maar niets wat je in je platencollectie moet hebben.

Misschien dat ze in de 5 jaar wel grote vooruitgangen hebben geboekt, dat weet ik weer niet.

Ja ik zag dat die EP op een blog staat, maar ben op werk dus kan hem niet downloaden. Was nieuwsgierig. Ze komen uit Amsterdam, dacht misschien beetje uit die scene van Mecano enzo.

Daar heeft men youtube voor uitgevonden, Reptile!
Dit nummer klinkt wel beter dan al die andere nummers van de EP

Ik zit op mijn werk en kan daar niet luisteren en downloaden. Ik had zowel het blog waar hij te downloaden is als dat youtube clipje al gezien, maar kon er niks mee dus ik dacht "eens vragen aan mijn mede wavers".

azra schreef:
Dit nummer klinkt wel beter dan al die andere nummers van de EP

Als dit al beter klinkt dan de EP belooft die EP niet veel goeds...

Al iemand naar Nice Strong Arm geluisterd?

Broertje van Neil Armstrong?

reptile71 schreef:
Exit Calm: de nieuwe U2?

Of de nieuwe Verve, het gitaarwerk lijkt veel op het vroegere werk van Nick McCabe. Ik vind het geweldig klinken deze gitaarstormen, bedankt voor de tip, Paul!

Gast
geplaatst: vandaag om 19:01 uur

geplaatst: vandaag om 19:01 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.