Genres / Rock / New wave / post-punk / gothic aanraders
zoeken in:
0
geplaatst: 2 augustus 2009, 21:27 uur
Nog twee in de categorie Next Big Thing volgens NME (en het klinkt best lekker):
0
geplaatst: 2 augustus 2009, 22:17 uur
Ja Lowline kreeg ik vanavond toevallig van azra door en ik kreeg direct het idee dat die wel eens flink geboost kunnen gaan worden door een grote platenmaatschappij.
In november komt er een EP uit, in februari hun album.
Heb hun eerste album gehoord, klinkt behoorlijk noisy.
Premonition schreef:
Of de nieuwe Verve, het gitaarwerk lijkt veel op het vroegere werk van Nick McCabe. Ik vind het geweldig klinken deze gitaarstormen, bedankt voor de tip, Paul!
Of de nieuwe Verve, het gitaarwerk lijkt veel op het vroegere werk van Nick McCabe. Ik vind het geweldig klinken deze gitaarstormen, bedankt voor de tip, Paul!
In november komt er een EP uit, in februari hun album.
deric raven schreef:
Al iemand naar Nice Strong Arm geluisterd?
Al iemand naar Nice Strong Arm geluisterd?
Heb hun eerste album gehoord, klinkt behoorlijk noisy.
0
geplaatst: 7 augustus 2009, 18:44 uur
Meer leuks uit Kopenhagen: Death by Kite
Dus we hebben al Decorate Decorate, Green Concorde en Death by Kite. Fijn stadje dat Kopenhagen.
En hier nog wat vette noise uit Kopenhagen: MOB
Dus we hebben al Decorate Decorate, Green Concorde en Death by Kite. Fijn stadje dat Kopenhagen.

En hier nog wat vette noise uit Kopenhagen: MOB
0
Lost Highway
geplaatst: 12 augustus 2009, 12:06 uur
Nog maar weinig genoemd hier; Front 242.
Geen fans van deze Belgische pioniers?
Geen fans van deze Belgische pioniers?
0
geplaatst: 12 augustus 2009, 12:08 uur
Hm, ik heb een keer 2 nummers van hun beluisterd. En dat terwijl ik dacht dat het een andere band was. Ik was namelijk op zoek naar een download van .... (geen flauw idee) en toen ik het eindelijk had gevonden bleek dat ik iets van Front 242 gedownload had. Dus al meteen een afkeer jegens deze band gehad - komt ook bij kijken dat de muziek mij niet positief overdonderde.
0
Lost Highway
geplaatst: 12 augustus 2009, 12:35 uur
Dan maar enkele klassiekers, in NL is deze band blijkbaar niet zo bekend :
YouTube - Front 242 - U-Men
YouTube - Front 242 No Shuffle
YouTube - Front 242 - Kampfbereit
Misschien niet zo populair bij de meer gitaargeoriënteerde waveliefhebber, toch een invloedrijke en zeer vernieuwende band.
YouTube - Front 242 - U-Men
YouTube - Front 242 No Shuffle
YouTube - Front 242 - Kampfbereit
Misschien niet zo populair bij de meer gitaargeoriënteerde waveliefhebber, toch een invloedrijke en zeer vernieuwende band.
0
geplaatst: 12 augustus 2009, 13:26 uur
Ben op zich wel fan van Front 242, maar vind het weinig gothic of new wave, horen wat mij betreft toch bij de lichting industrial pioniers. Tuurlijk heeft dat zijdelings wel iets te maken met goth en aanverwante stijlen, maar toch dusdanig verschillend dat het wat mij betreft in een apart topic thuishoort. En Nederland heeft sowieso nooit veel opgehad met industrial (of goth for that matter), waarschijnlijk past dat niet in ons nuchtere gehoorpatroon 
Headhunter en Circling Overland zijn wat mij betreft 2 van 242's beste nummers..

Headhunter en Circling Overland zijn wat mij betreft 2 van 242's beste nummers..
0
geplaatst: 12 augustus 2009, 13:52 uur
orbit schreef:
Ben op zich wel fan van Front 242, maar vind het weinig gothic of new wave, horen wat mij betreft toch bij de lichting industrial pioniers. Tuurlijk heeft dat zijdelings wel iets te maken met goth en aanverwante stijlen, maar toch dusdanig verschillend dat het wat mij betreft in een apart topic thuishoort. En Nederland heeft sowieso nooit veel opgehad met industrial (of goth for that matter), waarschijnlijk past dat niet in ons nuchtere gehoorpatroon

Ben je geweest met Summer Darkness? Heb je ook gezien wat de Gothic Babe Fashion is? Naast feejurken, nu ook vacuüm getrokken latex-topjes met bijzonder hoge plateaulaarzen - gaf mij een soort van Wasteland gevoel; mijn inzicht in de mensheid groeit nog steeds.
Back 2 music: d' r waren van die knakkers die Front 242 - EBM noemden - kan jij dat beamen?
0
geplaatst: 12 augustus 2009, 14:13 uur
De cybergoth-look! Jaja, die ken ik wel! Soms ook nog gecombineerd met fluorescente roze beenwarmers of andere fluffy details 
Ebm kan wel als aanduiding voor Front 242, alhoewel ik als oude knakker de band toch nog steeds bij industrial schaar. Ebm is een term die in zwang kwam met acts als Nitzer Ebb en de darkwave patronen combineert met redelijk recht-toe recht-aan industrial beats en geluiden. Meestal ook met een zanger die via de distortion microfoon wat zwartgallige teksten in de microfoon schreeuwt. De ebm vandaag de dag is ook helemaal op de dansvloer toegesneden en vertoont opvallend veel overlap met techno en zelfs trancespul. Sensation Black zou bijna een half ebm feest kunnen zijn
Zo plichtmatig dansbaar is Front 242 nooit geweest, daarnaast hebben ze veel tracks die afwijken van het traditioneel pakket ebm-ingrediënten. Vandaar dat ik ze erbuiten plaats. Eigenlijk geldt dat voor zo'n beetje alle pioniers op het gebied van de steviger electronic in de jaren 80. De moderne acts houden zich meestal wel aan de formules en regeltjes 

Ebm kan wel als aanduiding voor Front 242, alhoewel ik als oude knakker de band toch nog steeds bij industrial schaar. Ebm is een term die in zwang kwam met acts als Nitzer Ebb en de darkwave patronen combineert met redelijk recht-toe recht-aan industrial beats en geluiden. Meestal ook met een zanger die via de distortion microfoon wat zwartgallige teksten in de microfoon schreeuwt. De ebm vandaag de dag is ook helemaal op de dansvloer toegesneden en vertoont opvallend veel overlap met techno en zelfs trancespul. Sensation Black zou bijna een half ebm feest kunnen zijn
Zo plichtmatig dansbaar is Front 242 nooit geweest, daarnaast hebben ze veel tracks die afwijken van het traditioneel pakket ebm-ingrediënten. Vandaar dat ik ze erbuiten plaats. Eigenlijk geldt dat voor zo'n beetje alle pioniers op het gebied van de steviger electronic in de jaren 80. De moderne acts houden zich meestal wel aan de formules en regeltjes 
0
Lost Highway
geplaatst: 12 augustus 2009, 14:28 uur
Het eerste Front albom, Geography, vind ik nog veel meer naar New Wave gaan dan naar Industrial. België heeft/had wel nog meer van dat fijn koud oud elektronisch spul, denk maar aan Snowy Red, The Neon Judgement, The Klink, Shoc Corridor ea.
0
geplaatst: 12 augustus 2009, 14:40 uur
Sommige daarvan zijn zeker meer New Wave vind ik.. maar Front 242 heeft zich meer de "techno"(?) kant ontwikkeld.
Snowy Red en The Neon Judgement zijn vette aanraders bijvoorbeeld!! The Klinik is een vreemde eend in de bijt, bijna avant-gardistische industrial, zoals ook latere projecten van Dirk Ivens oncompromisloze richtingen inslaan. Eigenlijk is de man pionier in meerdere genres tegelijk! Knap.
Snowy Red en The Neon Judgement zijn vette aanraders bijvoorbeeld!! The Klinik is een vreemde eend in de bijt, bijna avant-gardistische industrial, zoals ook latere projecten van Dirk Ivens oncompromisloze richtingen inslaan. Eigenlijk is de man pionier in meerdere genres tegelijk! Knap.
0
geplaatst: 12 augustus 2009, 14:41 uur
Welcome To Paradise blijft een heerlijk dansbaar nummer van Front 242.
0
geplaatst: 12 augustus 2009, 14:55 uur
Mjuman sprak even met een soort opper-goth, een Wez (Roadwarrior 2) look-a-like, die mij strak aankeek toen ik zei: "industrial"; hij keek me aan, meewarig en zei: "EBM", draaide zich om en liep weg. Ik vind het namelijk prettig om wat ik heb (12" s en een album) ook bij de naam te kunnen noemen.
Het is wel strak - het viel me nl op. omdat op de 12"s het aantal BPM's staat vermeld en dat is in deze context voor mij iets nieuws.
Het is wel strak - het viel me nl op. omdat op de 12"s het aantal BPM's staat vermeld en dat is in deze context voor mij iets nieuws.
0
geplaatst: 12 augustus 2009, 15:02 uur
Ach, die goth kids.. weten zo veel, begrijpen nog maar zo weinig 
In de tijd dat ik nog vaak naar die gothfeesjes ging (Inrichting, Medusa, Cyberia, ACU Gruis, etc etc) kwam ik ook altijd van die gepiercde en beschilderde snotapen tegen, het blijft een elitair volkje.. Maar de muziek is nog steeds uitermate fijn. Op de betere gothfeesten werd trouwens gewoon alles qua aanverwante stijlen gedraaid en liep de muziekkeus uiteen van Siouxsie of Bauhaus tot en met Ministry, In Slaughter Natives of Coil.. de Inrichting en Medusa hadden daarvoor zelfs gescheiden zalen! Goede oude tijd

In de tijd dat ik nog vaak naar die gothfeesjes ging (Inrichting, Medusa, Cyberia, ACU Gruis, etc etc) kwam ik ook altijd van die gepiercde en beschilderde snotapen tegen, het blijft een elitair volkje.. Maar de muziek is nog steeds uitermate fijn. Op de betere gothfeesten werd trouwens gewoon alles qua aanverwante stijlen gedraaid en liep de muziekkeus uiteen van Siouxsie of Bauhaus tot en met Ministry, In Slaughter Natives of Coil.. de Inrichting en Medusa hadden daarvoor zelfs gescheiden zalen! Goede oude tijd

0
geplaatst: 12 augustus 2009, 15:23 uur
Als belpop consultant kan ik de volgende Front 242 schijven aanbevelen.
De verzamelaar van het vroege materiaal ...
Front 242 - Back Catalogue (1987)
Enkele reguliere albums (en een ep) ...
Front 242 - No Comment (1984)
Front 242 - Politics of Pressure (1985)
Front 242 - Official Version (1987)
Front 242 - Front by Front (1988)
Op CD met totaal andere hoezen en de onvermijdelijke bonustracks.
Freddze en ik hebben de discografie op MuMe een maand geleden gefinetuned.
Ik heb ondertussen ook alles netje in mp3 op schijf.
Front 242 - Tyranny >For You< (1991)
Vanaf bovenstaand album gaat het langzaam bergaf.
De verzamelaar van het vroege materiaal ...
Front 242 - Back Catalogue (1987)
Enkele reguliere albums (en een ep) ...
Front 242 - No Comment (1984)
Front 242 - Politics of Pressure (1985)
Front 242 - Official Version (1987)
Front 242 - Front by Front (1988)
Op CD met totaal andere hoezen en de onvermijdelijke bonustracks.
Freddze en ik hebben de discografie op MuMe een maand geleden gefinetuned.
Ik heb ondertussen ook alles netje in mp3 op schijf.
Front 242 - Tyranny >For You< (1991)
Vanaf bovenstaand album gaat het langzaam bergaf.
0
geplaatst: 12 augustus 2009, 19:57 uur
Tyranny >For You< bevat anders wel een van hun beste nummers Tragedy >For You
0
geplaatst: 12 augustus 2009, 22:12 uur
deric raven schreef:
Dat is een uitermate sublieme single ... 100% akkoord.
Maar het album zelf is een kleine tegenvaller.
Die single was trouwens de reden waarom ik het album
zelf ook nog linkte en er "langzaam" bergaf bij noteerde ...
0
Lost Highway
geplaatst: 12 augustus 2009, 22:33 uur
En het debuut, Geography, is toch ook meer dan de moeite?
0
geplaatst: 13 augustus 2009, 11:47 uur
Lost Highway schreef:
Meer dan de moeite misschien wel, maar niet zo aan mij besteed.
Ik vind ze daarop nog geen eigen geluid hebben ... richting zoekend nog.
Staan wel leuke nummers op en die staan ook op de verzamelaar Backcatalogue.
0
geplaatst: 20 augustus 2009, 19:51 uur
Nieuw bandje met een fantastische debuutplaat uit: The XX
Clipjes:
Clipjes:
0
geplaatst: 20 augustus 2009, 20:11 uur
Vooral de stem van die zangeres spreekt mij aan.
Het heeft een verrassend eigen geluid, en nodigt uit om op zoek te gaan naar vrijgevige zielen die deze band een warm hart toe dragen.
Het heeft een verrassend eigen geluid, en nodigt uit om op zoek te gaan naar vrijgevige zielen die deze band een warm hart toe dragen.
0
geplaatst: 20 augustus 2009, 20:44 uur
Behalve het gitaargeluidje zo af en toe vind ik het niet echt in deze topic passen (hun cover van Womack and Womack's Teardrops geeft dat ook al een beetje aan; ze hebben denk ik wat te veel 'soul' om in dit vakje thuis te horen), maar maakt verder niet uit. Zelf moet ik ook wel wat aan Portishead denken. De invloeden die ze op hun MySpace noemen maken de verwarring niet minder groot (o.a. Pixies to Mariah Carey). Inderdaad een heel aardig bandje met een, voor zover ik daarover kan oordelen, vrij origineel geluid. Die zullen het vast nog ver schoppen. Zag trouwens dat ze op Metropolis zijn geweest, toch wel een festival dat erom bekend staat bandjes te strikken die op het punt staan door te breken.
0
geplaatst: 20 augustus 2009, 20:46 uur
Inderdaad, geen onaardig bandje. Ik heb even hun myspace beluisterd en het is wel aangename muziek, maar het spreekt me niet enorm aan.
Ik ga weer verder met The Chameleons beluisteren - al een ruime tijd niet meer in de cd-speler gehad
Ik ga weer verder met The Chameleons beluisteren - al een ruime tijd niet meer in de cd-speler gehad

0
geplaatst: 20 augustus 2009, 21:09 uur
Beetje wave, beetje Afghan Whigs, beetje Triffids, wat Triphop met Heather Nova.
Eigenlijk van alles wat, waardoor het niet helemaal te plaatsen is.
Crystalized en Shelter springen er wel uit, de rest haalt dat nivo niet.
Eigenlijk van alles wat, waardoor het niet helemaal te plaatsen is.
Crystalized en Shelter springen er wel uit, de rest haalt dat nivo niet.
0
geplaatst: 20 augustus 2009, 22:10 uur
Ik vind het ook moeilijk te duiden. Op last.fm wordt het wel heel vaak als post-punk getagged (ik geloof na 'indie' het tweede hoofdgenre).
Vind deze er trouwens niet echt uitspringen, heb gewoon de eerste twee waarvan ik links kon vinden hier neergezet.
Vind deze er trouwens niet echt uitspringen, heb gewoon de eerste twee waarvan ik links kon vinden hier neergezet.

0
Lost Highway
geplaatst: 21 augustus 2009, 19:36 uur
Bandje van hierboven (The XX) mag wat mij betreft wel doorbreken.
The Arms Of Someone New - Love, Power & Justice (destijds getipt door Reptile?) staat slechts met drie stemmen genoteerd. Dringend tijd dat dit nog eens onder de loep wordt genomen.
Dromerig gitaarwerk en zachte synths (ik meen wel een drumcomputer te horen, iets wat sommigen misschien als een probleem ervaren)
The Arms Of Someone New - Love, Power & Justice (destijds getipt door Reptile?) staat slechts met drie stemmen genoteerd. Dringend tijd dat dit nog eens onder de loep wordt genomen.
Dromerig gitaarwerk en zachte synths (ik meen wel een drumcomputer te horen, iets wat sommigen misschien als een probleem ervaren)
* denotes required fields.