MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Rock / New wave / post-punk / gothic aanraders

zoeken in:
Ik vind Fra Lippo Lippi niet echt vergelijkbaar met Poesie Noir. Het debuut van FLL vind ik best wel ok. Maar goed, van Poesie Noir ken ik verder ook geen album, maar n.a.v. de clips die ik gezien heb heb ik ook niet echt die behoefte.

Ik heb trouwens van de week The Early Years van FLL binnen gekregen, hun eerste 2 albums op één cd.

@azra: Ik neem zelf wel een paar therapiesessies om Poesie Noir te kunnen accepteren als iets wat nou eenmaal bij je hoort.

Lost Highway schreef:
Nog iets helemaal anders, maar toch ook wel een beetje tot ons genre behorend, is dit mooie nummer :

http://www.youtube.com/watch?v=uDRLW748j68

Ik vind het niet direct goed... even wennen misschien... en in rust beluisteren.

Wat vinden jullie van Your Black Star?

Lost Highway
Op basis van dat ene nummer klinken ze toch meer als een afrekening rockbandje dan als een bijzonder Postpunk of Dreampop collectief...

Ik vond FLL destijds (88) een beetje new wave 'lite' - een soort semi AHA-Erlebnis - als u tenminste bedoelt wat ik begrijp.

LCD Soundsystem is mij meermaals aangeraden - maar ik vind het te wisselvallig, te ongelijkmatig: het ene nummer, een soort 'yes'-gevoel, het volgende nummer weer vervelend.

Blackstar: ook al eens geprobeerd; please file under: "Fake Wave" a.k.a. US AOR - in the UK: Middle of the Road Rock. Misschien ben ik een beetje strak in de leer, want ook een band als Danse Society (op zich o.k.) had toch wel iets poseur-achtigs.

Ik denk dat je het eerste album uit 1981 van FLL niet kent. Dat is namelijk eerder new wave 'heavy'. Met A-HA heeft het in elk geval weinig te maken. Eigenlijk doen ze daar de Martin Hannett sound na maar dan nog net ff een stuk killer, waardoor het ook nogal eens als fake wordt afgeschilderd, wat ik ook wel weer kan begrijpen, maar ergens vind ik die kille sound wel lekker.

Als je zang en muziek even van elkaar kan scheiden in je hoofd en je pleurt die zanger dus even weg en doet net alsof de zanger van Interpol zingt zou Your Black Star onder de nu wave vallen. Dit nummer zou dan net een Interpol nummer zijn. Bijzonder is het ook niet verder hoor. Andere nummers op de cd doen weer aan The Cure denken, maar de hele cd is met dezelfde rock-zanger en dat vind ik dus wel jammer. De muziek is hier en daar namelijk goed te pruimen.

Jeej, 10 houten guldens verdient
(stuur ze maar naar Reptile, kan hij wat leuks kopen voor zijn SFS)

Het eerste album van FLL , was dat niet ergens te downloaden op deze site omdat het bijna nergens meer verkocht werd? (ik weet het niet meer)

Lost Highway
Mjuman schreef:

LCD Soundsystem is mij meermaals aangeraden - maar ik vind het te wisselvallig, te ongelijkmatig: het ene nummer, een soort 'yes'-gevoel, het volgende nummer weer vervelend.

True. Zeer wisselvallige band, maar wel een aantal erg mooie nummers ( When someone great is gone is ook fraai ).

ILIKETRAINS

Ok - volgend keer dat ik de eerste of tweede van LCD Soundsystem zie liggen voor ca. 7 euri scoor ik 'em. Per slot van rekening koop je soms een plaat op de gok voor 1 nummer; voorbeeldje: Martha & The Muffins - Echo Beach.

Mjuman schreef:
Suggesties qua oud: (....)

Sort Sol (betekent: Zwarte Zon) Deense band; album: Under en Sort Sol....

Ha Mjuman, ik zie nu dat je avatar is afgeleid van de albumhoes van 'Under en Sort Sol'.

Dat is een uitstekend album vind ik, met een heerlijke duistere sfeer. Heb hem nu een paar keer beluisterd. Voor mij totaal onbekende post-punk uit 1980. Ik kan iedereen aanraden dat album op te snorren. Zeer genietbaar. Referenties? Mengelmoesje van (vroege) Wire, Pere Ubu, Modern Eon, JD en Section 25. Maar toch niet echt. Zeker ook met een eigen smoel.

Het album - en de band - staat nog niet op MuMe. Kan iemand hem toevoegen? (mij lukt het niet)

4**** plaatje!!

Vreemd Sort Sol staat op discogs als Sods... zie nu op rateyourmusic dat ze inderdaad onder 2 namen bekend zijn, apart.

Lost Highway
De hierboven vermelde 'Early Years' van FLL ( ik waag me niet meer aan de volledige naam ) kan ik zeker aanraden, maar dan wel om Small Mercies. De eerste kom ik met moeite doorheen, klinkt me in de oren als monotoon gezeur. De tweede daarintegen is warm ( of kil het is maar hoe je het bekijkt ), sfeervol en bevat ook echte songs. Now and Forever moet ongetwijfeld het mooiste nummer zijn van deze band.

@reptile : Sort Sol is indd bekend onder twee namen. Het volledige album ken ik niet maar Marlble Station is een topper in het genre.

Valt me ook op hoe weinig stemmen de albums van Danse Society hebben. Dit is toch echt verplichte kost ( en veel beter dan de zogenaamde oppergoths van Sisters Of Mercy ).

@ Reptile71: Ze zijn idd begonnen onder de naam Sods. Het debut-album is onder die naam uitgebracht (1979). Naar verluid het eerste Deense punkalbum. 'Under en Sort Sol' is het tweede album van de band. Nu geen punk meer, maar post-punk. Het is mij idd niet duidelijk of zij zich ten tijde van dat album al hadden hernoemd tot Sort Sol. De bandnaam wordt volgens mij niet op de albumhoes vermeld.

Zie hier voor wat meer info over de band.

Heb het album doorgegeven onder de naam Sods omdat hij zo op discogs staat. Heb er bij gevraagd of beide namen aangegeven kunnen worden. Nu ga ik het ook maar eens zoeken.... is volgens mij out of print trouwens dus een tastbaar exemplaar zal niet goedkoop zijn.

edit:

Jazeker, dat was hun nieuwe naam - ik had toen een Deense vriendin en die nam 'em mee. Meestal ging het met platen in een andere richting. Sort Sol had een distributiedeal met 4AD.

Op Discogs willen ze je er een poot voor uitdraaien en op E-bay ben ik overboden door een Deen, dus als Sietse van de Kameleon 'em heeft, dan...

Wie 'em t'eerst heeft.
Vandaag ook gekeken naar DCD nieuw op vinyl: 22 euri voor nr 1; en 32,- voor de dubbelaar met Garden of Arcane Delight erbij in.

BTW: guys - Dislocation Dance was dat nou nog wat? Mijn gevoel zei nee, maar de hoes zag er ok uit.

Mjuman schreef:
BTW: guys - Dislocation Dance was dat nou nog wat? Mijn gevoel zei nee, maar de hoes zag er ok uit.

Was dat geen synth-pop/wave bandje? In een heel ver verleden wel eens wat van gehoord, maar ben het kwijt.

Ik heb vanmiddag zo'n 600 (!) cd's opgehaald voor mijn webshop. Als ik dan begin met checken zoek ik toch wel uit op hoes, maar neem maar van mij aan: die kan vaak erg misleidend zijn haha.... helaas...

In DK vond ik:

http://shopping.kelkoo.dk/ssc-150401-sort-sol-musik.html

Under en sort sol - op cd voor 99, - Deense kronen = ca. 11 euri.

Dislocation Dance: 'k denk een beetje a la Altered Images maar dan met blond huppelmeisje.

Zie hier:

Dislocation Dance

En dit staat ook al niet op de site. Geen post-punk, maar best aardige muziek voor als je eters hebt of zo. Beetje jazzy pop, met blazers e.d..

Mjuman schreef:
In DK vond ik:

http://shopping.kelkoo.dk/ssc-150401-sort-sol-musik.html

Under en sort sol - op cd voor 99, - Deense kronen = ca. 11 euri.

Dislocation Dance: 'k denk een beetje a la Altered Images maar dan met blond huppelmeisje.
Dat is een download, kijk maar goed. (en die heb ik hierboven al gratis aangeboden)

Det var som faen! Jeg blev knullat av en Dansk site!

D'r stond onder:
Lagerstatus: På lager (voorraadstatus: op voorraad). Ik wil 'em eigenlijk op vinyl (sweet memories).

Mjuman schreef:
Det var som faen! Jeg blev knullat av en Dansk site!

D'r stond onder:
Lagerstatus: På lager (voorraadstatus: op voorraad). Ik wil 'em eigenlijk op vinyl (sweet memories).
Uiteraard is een download op voorraad. Er staat ook 'fragt: Gratis'. Vrachtkosten berekenen voor een download zou een goeie zijn!

En wat vinden we hiervan?

The Snake Corps

Voortgekomen uit Sad Lovers & Giants.

reptile71 schreef:
Ik heb vanmiddag zo'n 600 (!) cd's opgehaald voor mijn webshop. Als ik dan begin met checken zoek ik toch wel uit op hoes, maar neem maar van mij aan: die kan vaak erg misleidend zijn haha.... helaas...

600 cd's
Dat is aardig veel. Dan ga ik binnenkort weer eens rondneuzen

Sort Sol klinkt heel aardig zo op het eerst

Sort Sol klinkt opperbest zou ik zeggen. Typisch jaren 80 post-punk geluid. Wel met een punky touch. Maar dat is niet verkeerd.

Ik luister nu voor het eerst de eerste noten van Sort Sol, jammie... klinkt veelbelovend zeg!

azra schreef:
600 cd's
Dat is aardig veel. Dan ga ik binnenkort weer eens rondneuzen
Dat gaat echt van pop tot metal en industrial, maar tot nu toe ben ik nog geen post-punk en new wave tegen gekomen, maar goed van de 4 dozen heb ik nog geen éénderde doos gecheckt dus. Veel onbekend spul dus des te groter is de uitdaging.

skyline
Chameleon Day schreef:
En wat vinden we hiervan?

The Snake Corps

Ja. Goed. Eindelijk gevonden, gewoon op bloody i-tunes of all places.
Vooral Smother Earth is uitstekend. Luister maar eens naar "Calling You" of "Is This Seagull?". Soort kruising tussen Danse Society en Chameleons. En da's lekker.

Dhr. Tristan Garel-Funk (prachtige naam) kan zich wmb meten met Dave Fielding. Al is zijn spel hier wat steviger (lees: meer overdrive/distortion) dan zijn super-atmosferische werk op het prachtige Feeding the Flame.

Laat die Gedistingeerde Keukens maar zitten. Ik meld me vrijwillig voor het SlangenKorps.

Ik heb 'More Than the Ocean' al een tijdje op mijn PC staan maar vond daar weinig aan volgens mij.

Mjuman schreef:
Sort Sol
Nou daar heb ik Glamourpuss van. In de stapel nog uit te checken collector's items voor cdvriend.nl. Binnenkort verkrijgbaar dus.Voor een prikkie, dat beloof ik

Madrugada.
Iemand ooit van deze band gehoord? Ik plaats hem hier maar even ook al weet ik niet zeker of hij hier thuis hoort.

Gast
geplaatst: vandaag om 02:49 uur

geplaatst: vandaag om 02:49 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.