MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Rock / New wave / post-punk / gothic aanraders

zoeken in:
Lost Highway
Dat bandje van azra vind ik lang niet slecht.
What about OMD en Ultravox? Ik weet dat dit vaak als fout wordt bestempeld ( en waarschijnlijk zeker in die tijd ), maar ik vind dat die bands ook erg fijne muziek gemaakt hebben.

Ultravox, het o zo aanbeden bandje door sommige Het is geen verkeerde muziek in mijn ogen, zitten ook écht goede nummers bij. Maar voor mij is het iets te commercieel (in de minder goede zin van het woord d.w.z. dat het lijkt alsof de muziek zich aanpast met doel een zo groot mogelijk publiek aan te spreken).
OMD is niet slecht, maar niet mijn ding (geen duidelijke reden voor)

Ik ken eigenlijk niet genoeg van Ultravox of OMD om er een gedegen oordeel over te vormen. Die paar hits die ik ken zijn denk ik niet representatief voor hun hele oeuvre.. en beide acts bestonden al een heel lange tijd in de new wave scène. Je zou dus kunnen stellen dat ze de originators zijn van de synthsound van de jaren 80 (en nu).

Lost Highway
Dit vind ik toch wel een héél mooi nummer van OMD; dit kan zich gemakkelijk meten met het betere werk van onze geliefde bands :

http://www.youtube.com/watch?v=fufgVs5hAWk

Jammer dat ik hier geen link kan plaatsen naar het ( tevens fraaie ) nummer Remebrance van Dragons; want dat heeft er denk ik zeer dicht naast gelegen.

@LH - helemaal eens; die gedachte had Dazzler bij mij in het hoofd doen postvatten?

Hij wees op de verwantschap/analogie met 'Decades' en dat maakte hij zeer aannemelijk duidelijk - communiceren jullie soms via een 'hidden' subsite'?

Ik ga binnenkort trouwens een pleidooi houden voor Positive Noise - niet alleen vanwege de naam, maar omdat ik vind dat die band meer aandacht mag hebben: 2 hele stemmen - terwijl hun werk de moeite waard is, zeker de eerste twee albums.

@LH ; Dit is een prachtig nummer zeg, ook vind ik de tekst vrij goed (met de achterliggende gedachte dat hij aan Ian Curtis is dedecaded (ik weet even geen goed nederlands woord ervoor:p))
Misschien dat ik toch nog eens moet gaan overpeinzen meer te gaan beluisteren

Lost Highway
Dit is wel zowat het meest desolate nummer van de band, dus daar mag je je ook niet op blind staren. Toch vind ik de eerste drie albums van OMD gewoon erg goed, en bovendien erg invloedrijk voor de toenmalige synthpop en new wave. Het zet ook een prima tijdsbeeld neer. Het mooie Statues komt uit 'Organisation'; hun tweede album en misschien wel hun beste. Als geheel is dit album zeker de moeite. Het start wel met Enola Gay, commercieel I know maar voor mij blijft dit wel een poppareltje. Dit mooie nummer staat er ook op; Second Thought :

http://www.youtube.com/watch?v=2gIr3a1rUpw

@Azra: dedicated = "opgedragen aan"; poëtischer (meer jouw ding): "gewijd aan".

@LH: "Enola Gay" da's nou net de crux: poppy muziek, vrolijk qua toon, maar oh wat een inhoud en betekenis.
Je zou het juxtapositie van vorm (muziek) en inhoud (betekenis) kunnen noemen; en dat bevestigt weer het tragische dilemma: het einde van de Tweede Wereldoorlog door die bom te droppen en het levenseinde van vele Japanners (en het decenniadurende leed erop volgend). Als je de context eenmaal kent, kan je eigenlijk het lied niet meer onbevangen meezingen en da's een verdienste.

De vroege OMD is zonder meer goed. Soms wel wat (te) lichtvoetig, maar zeker niet storend.

@Mjuman: ik ben zeer benieuwd naar beschouwingen van jouw hand over Positive Noise. Zegt mij helemaal niets, maar ik sta open voor onontdekte parels van de vroege jaren 80 wave. 'Sort Sol - Under en Sort Sol' was iig een voltreffer! Evenals 'Medium Medium'.

Lost Highway
@ Mjuman : Ik las net nog eens de recensie van dazzler, en zag dat hij daar idd dezelfde clip heeft geplaatst. Puur toeval.
Je beschrijft Enola Gay treffend, en ja mijn mening over popmuziek ken je hé ( zie Glasvegas ). Ik heb Organisation pas nog eens beluisterd; wat een prachtplaat, die komt zeker niet onder de 4,5* bij mij. Het album opent al knap met Enola Gay, maar wat dan gezegd over het laatste nummer.

Ik lees dat je Positive Noise aanraadt; tot mijn eigen grote verbazing zie ik dat ik daar al gestemd heb en een erg negatief stukje heb neergeschreven. Moet ik mij nu gaan schamen en nog eens luisteren? Ik herinner het mij ook maar zeer vaag, het stond me bij de eerste luisterbeurt erg tegen dacht ik; nadien geen aandacht meer aan besteed.

@
Chameleon Day : Medium So Hungry So Angry Medium?

Positive Noise ga ik later van de week fileren; net de 2e gedraaid toen ik een stuk aan het schrijven was - muziek helpt soms bij formuleren/denken - en bedacht dat er inderdaad meer aandacht voor moet komen. Positive Noise is een groep die niet altijd het kompas even gericht had staan, maar wel qua emotie en drive/energie een zuivere en heldere intentie had.

Medium Medium is toch ook weer niet zo echt vrolijk funkend als ik aangaf, maar ACR zit net ff wat anders in elkaar, verstild en meer jazz-invloeden. Alhoewel er van ACR een relatief tenenkormmende uitvoering van ('acid jazz' song - u ken t het wel Incognito van menig verzamelaar) "Don't You Worry 'bout a Thing op de jouwbuis staat. ACR bestaat overigens nog steeds.

Lost Highway schreef:
@ Chameleon Day : Medium So Hungry So Angry Medium?

Yep, maar MM wijkt idd wel af van ACR. ACR (let wel: het oude werk!) is wat zwaarder en kouder, meer abstract, met vlakke zang, atmosferische gitaarklanken en percussie. Als ik bijv. het album 'To Each' (1981) moet visualiseren, dan zie ik een strak blauwe winterlucht boven een beetje een wit landschap. Industriële doom funk die ook anno 2008 zijn tijd nog vooruit is. Sterk onderschat album! MM heeft dat niveau nmm niet.

azra schreef:
32 Ohm
Hier gaan we denk ik nog vrij veel van horen. Dit is van Nederlandse makelarij en meer weet ik er nog niet over. Moet ik nog even uit gaan vissen. Ik weet alleen dat ze de 28ste in Geleen op Geleen Calling staan

(klinkt als editors/interpol (positief bedoelt) met iets meer electric)

Klinkt best goed en lekker on-Nederlands tenminste. Hebben ze al een cd?

Ultravox vind ik niks aan, behalve een paar nummertjes. Die bestaan al sinds 1974 en waren voor Midge Ure in 1978 in de band kwam trouwens absoluut niet commercieel.

OMD heeft echt een heel aantal hele lekkere nummers gemaakt begin 80. Ik heb zelf een cd'tje samengesteld met oude nummers van hun en dat is echt een top cd! Later hebben ze het natuurlijk compleet verknald, zelden een band zichzelf zo voor lul zien zetten als OMD, maar goed ik doe gewoon net alsof deze band na Dazzle Ships in1983 gestopt is en vergeet de rest.

Lost Highway
Laten we hun samenwerking met Atomic Kitten best maar zo snel mogelijk vergeten. Sommige artiesten hebben geen eergevoel; maar goed, laten we vooral genieten vnOrganisation want dat is een uitstekende plaat.

Architecture & Morality vind ik ook schitterend!

reptile71 schreef:

Ultravox vind ik niks aan, behalve een paar nummertjes. Die bestaan al sinds 1974 en waren voor Midge Ure in 1978 in de band kwam trouwens absoluut niet commercieel.

Ik heb met U'vox uit de post-Foxx tijd een soort haat-liefde verhouding (daarvoor absoluut niet). Heb je tijd, kijk dan eens naar mijn opmerkingen bij Visage en U'vox. Frappant hoe polariserend mensen soms kunnen zijn.

BTW: op vinyl zijn de pre-Ure opnames trouwens tweedehands veelal duurder dan de platen vanaf Vienna - is dat een teken? Datzelfde geldt ook voor de platen van Foxx (die trouwens nog steeds actief is, en niet onverdienstelijk).

Pre-Ure is gewoon veel obscuurder en minder massaal uitgekomen dus moeilijker verkrijgbaar en daarom duurder.... denk ik...

"Hiroshima, mon amour", "The Wild, the Beautiful and the Damned", "Dangerous Rhythm", "I Want to Be a Machine" zijn geen kinderachtige nummers.

Sommige Post-Foxx nummers ("Hymn" bijvoorbeeld) geven mij een gevoel van onwelbehagen; en dat zit ook in de teksten (verheerlijking van het heldendom en de mannenkamp). Het is ook vrij bombastisch en barok..

Lost Highway
Ik ben nu nog het album van Sort Sol eens aan het beluisteren, hmm het schitterende Marble Station steekt er wel met kop en schouders bovenuit. Post-Punk met de nadruk op Punk; hoewel ik af en toe knap gitaarspel hoor en een lekkere galm.

Lost Highway schreef:
Ik ben nu nog het album van Sort Sol eens aan het beluisteren, hmm het schitterende Marble Station steekt er wel met kop en schouders bovenuit. Post-Punk met de nadruk op Punk; hoewel ik af en toe knap gitaarspel hoor en een lekkere galm.

'Marble Station' is idd de topper van het album. Net daaronder zitten de openingstrack 'Repeature' en het nummer 'Misguided'. Alles na Misguided is niet zo punky, maar imo rasechte post-punk, zij het wel minder romantisch dan veel van de Britse tijdgenoten. Het zijn vooral de tracks 2 t/m 5 die een punky touch hebben. Maar echte punk is het zeker niet.

En zorgt dat punky sausje er niet voor dat dit een van de weinige "echte" post-PUNK albums is?

Edit: zo ben nu 'Repeature' over de koptelefoon aan het beluisteren. Nou dat galmt er toch echt lekker over hoor! Sterke, sfeervolle opener van het album.

reptile71 schreef:
Klinkt best goed en lekker on-Nederlands tenminste. Hebben ze al een cd?

Ja, Leidenschaft. Ben maar niet bang, ze hebben maar één duits nummer. Het is een mini cd met enkel 4 nummertjes er op. Te koop voor een 6 euro + verzendkosten via hun site http://www.32ohm.net/ (even geen zin om moeite te doen om de url in een woord te omhullen )

Heb een verrassing voor je.

Kan iemand mij wat vertellen over In The Nursery? De youtube-nummers klinken goed en de band stamt af uit 1982 en heeft vele albums gemaakt.

Bedoel je niet "In the Nursery" uit Sheffield? Industrial ( a la Cabaret Voltaire, Clock DVA) met beetje Gothic-invloeden - volgens mij band van 2 broers die later ook filmmuziek hebben gemaakt. Dacht dat ze nog steeds bestaan; kijk hier eens (ook een download-button).

http://www.inthenursery.com/

Aandacht gevraagd
Dit vind ik dus echt een bandje waar ik het album gewoon van moet hebben. Dit is het enige nummer wat ik op youtube kan vinden, maar dit is dus echt míjn ding

(voor andere mensen wie dit ook echt hún ding is ; klik

Edit;
Wauw, dat album is goed Mensen, mensen, dit is iets moois, beluister!

*bevindt zich in de hemel*
(andere keer uitleg )

Sorry, azra, maar dit vind ik dus helemaal niks....maar ik heb dan ook zeer weinig op met echte gothic rock.....neemt niet weg dat ik je veel luisterplezier "in heaven" gun!

Dat is niet de enige reden
Nog wat bands die ik wil noemen:
Brotherhood of Pagans (aanrader!)
Human Drama (iets rustiger, weet niet of hij hier thuis hoort)
UK Decay (klinkt een beetje als een wat rustigere Corpus Delicti)
Pink Turns Blue (gewoon beluisteren!)
A Spectrem is Haunting Europe (leuk )

Ik vind Resurrection een heel aardig nummer. Uiterlijk en teksten zijn nogal gothic georiënteerd, maar de muziek is post-punk zoals dat begin jaren tachtig werd gespeeld. Ik word er wel blij van...

Vroeger toen alles nog eenvouig en duidelijk was:

* de goede oude tijd, toen je ouders het zo slecht hadden
* voor 1 piek twee mét (patat of friet - afhankelijk van de rivieren)
* mannen waren van staal
* air was clean; sex was dirty
* mensen hadden een hart van goud

Toen was een 'gothic novel' een griezelroman a la Frankenstein (Mary Shelley) en meer van die dingen.

Gothic in music - I have't got a clue; er lijkt steeds meer bij te horen: Cure, Siouxsie, Sisters of Mercy, Gene Loves Jezebel - wat nog meer. Moet ik nu ook een gothic pyjama gaan kopen en dragen.
En hoe herken ik die - is dat soms een nachthemd?

@Azra: was het nou "In the Nursery"

Gast
geplaatst: vandaag om 07:39 uur

geplaatst: vandaag om 07:39 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.