MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Rock / New wave / post-punk / gothic aanraders

zoeken in:
Bij mij heeft nog nooit iemand kunnen tippen aan het genieschap van Ian Curtis, zelfs Newton niet.
Niceville Dit is ook wel lekker. Heeft iets meeslepends en heel moois. ('t zal de zanger zijn, PAUL DEVINE, jazeker, de zanger van Siiiii). Ik denk dat het vrij veel mensen kan bekoren, het eerste nummer is wat algemener, tweede nummer is meeslepend, derde nummer wat jazzie, en zo hebben al die myspace nummers wel iets.

Tijdsdocumenten voor liefhebbers:
Bij Plato zijn nu "Control" (van Corbijn) en uitgebreide documentaire "Joy Diviison" van Grant Gee (96 min.) in de aanbieding.

Beide 9,95; de eerste zeer verantwoord artistiek (cinefiel); laatste is een must-have tijdsdocument.

Ik vond Control met de Joran van der Sloot look-a-like niet zo'n geweldige film. Had meer van Corbijn verwacht.

Red Lorry Yellow Lorry
Ghost Dance

Gallow
Ik vind het album van A Place to Bury Strangers ook lekker, maar weet niet zeker of het in deze genres thuis hoort. (Denk het wel)

Lost Highway
@ Gallow : Yep die band staat ook op mijn verlanglijsjte, en staat wat mij betreft hier op zijn plaats.

All the Saints - Fire on Corridor X getipt vanwege Bauhaus-invloeden. Is dit interessant?

Gallow
Klinkt zeker interessant, even de pindakaas pakken.

Dansdepartementet met het album Niagara.
Goede post-punk / gothic

Als je toch met Zweden bezig bent, luister dan ook naar Ståålfågel, 1e gelijknamig + SÄLLSKAPA MIG GENOM NATTEN (de 2e lp) - eerste versie van Dansdepartementet. die band. Naam letterlijk: Staalvogel

Kijk ook eens naar "Twice a Man".

Twice a Man ken ik
Wel aardige muziek maar mist in mijn ogen iets. (wat weet ik niet precies)
Ståålfågel ken ik nog niet, 'ns even achteraan gaan.

Ik had net even iets gedownload, en ik wou net voordat ik ging nog even snel een nummer beluisteren, Starfalgn. Mijn eerste reactie was 'gaaf!'

A Girl Called M
Een bandje uit Nederland, staan in de kwartfinale? van Nu of Nooit, en het klinkt allemaal wel lekker.

Stem klinkt á lá Justin Curfman en Robert Smith (sfeer van Seventeen Seconds)
(luister verder dan enkel het eerste nummer, nummertje 6 is bijvoorbeeld echt prachtig)

Beste (Siouxsie meets Cranes meets vette lekkere post-punk sound)
Astral - Orchids (2004) (eindelijk weer voor een normale prijs verkrijgbaar)
Blackouts - History in Reverse 1979-1984 (2004)
They Fade In Silence - Apologies... Are Hard to Find (2007) (voor de meer poppy new wave liefhebbers, dit is oud jaren 80 materiaal van de band verzameld op 1 cd)
Skywave - Echodrone (1999) (speciaal voor liefhebbers van The Jesus and mary Chain)

Artery
Weer een heerlijk post-punk bandje uit de jaren 80 uit Sheffield.

Ik weet niet of White Lies al eens is genoemd, maar wellicht toch nog een tip.

Ik vind er zelf (nog) niet veel aan. Maar anderen mss wel (en er moest hier toch weer eens gepost worden nu Azra (kennelijk) zijn aandacht op andere dingen is gaan richten dan ons te bedelven onder tips )

Zie ook nog:

deze

en

deze

White Lies heb ik nog niet eerder gehoord. Zo op het eerste gehoord hoor ik een krachtige, donkere stem in een mix van wat hardere darkwave á la The Cruxshadows alleen veel minder dance. Daar ga ik eens achteraan.

Als er gevraagd wordt ben ik altijd nog wel te vinden hoor Ben constant op ontdekking.
Een rijtje met bands.
Perverted By Language Een vrijwel geniaal bandje uit België. De zanger heeft een geweldige stem die vol met emotie zit. Ik ben m'n best aan het doen om hem naar Midden-Limburg te halen voor een concertje te geven in de Azijnfabriek of in de Bosuil (wie daar over meer wilt weten moet me maar pm'en)
Fertile Reality. Ook een erg sterk bandje, te vergelijken met A Spectre Is Haunting Europe Een bandje wat het goed zou doen bij een wat groter publiek maar toch een eigen sound behoudt. Darkwave die toch niet heel zwaar valt maar zeker de moeite waard is.

Unless The Never Ook weer een plaatselijk bandje, maar deze band heeft zeker potentie en over een paar jaar zullen ze zeker met enkele goede albums op deze site te vinden zijn.
Flowers For Francis Een vroeger bandje van twee leden uit Cradle. Meer electric en een zeer vette sound
Enja, wie kent deze nog niet. Reptile71. Ik vind toch dat hij hier wel genoemd mag worden. Zijn nummer Harder and Harder laat het kippenvel over mijn armen rennen.

En als allerlaatste, een echt wanhopig op zoek zijnde naar goede muziek zou het wel zijn opgevallen. In mijn top 10 staat een album van ene Epitaphe.
Ik zou graag wat willen laten horen van deze band, maar op youtube staat niets, net zoals op myspace (een nieuwsgierige kan me wel pm'en voor deze band toch te mogen kunnen ontdekken, want waard is het zeker!)

Kun je hier weer even mee vooruit Chameleon Day ?

Sheplays
Mjuman schreef:
Als je toch met Zweden bezig bent, luister dan ook naar Ståålfågel, 1e gelijknamig + SÄLLSKAPA MIG GENOM NATTEN (de 2e lp) - eerste versie van Dansdepartementet. die band. Naam letterlijk: Staalvogel

en de titel? Ik verkoop mijn natte kabouter?

En dag i varuhuset

@Sheplays: ben jij Sneeuwitje en ruil jij je (kabouter)partners in als ze nat zijn?

SÄLLSKAPA MIG GENOM NATTEN = Hou me vannacht gezelschap
(en da's de vertaling).

En dag i varuhuset - Een dag met mijn kabouter (nee: in het warenhuis).

Red Lorry Yellow Lorry is mij te gloomy en ik will All the Saints - Fire on Corridor X nogmaals noemen.

Mag ik ook voor deze Scandi-naaf een beetje aandacht vragen: Mikael Simpson (heeft ook links met oa Trentemöller en Lulu Rouge) is dus eigenlijk ook een beetje electronic/dance - maar ik vind 't fijn.

azra schreef:
Kun je hier weer even mee vooruit Chameleon Day ?

Veel dank hoor. Je hoort mij een paar weken niet meer.

O ja, ik herhaal nog maar een keer (bij gebrek aan eerdere reacties ) en nu met beelden:

Handsome Furs - We Hate Thi...

Handsome Furs - Can't Get S...

Handsome Furs - What We Had

Geen echte wave, maar indierock met duidelijke jaren 80 wave invloeden. Die zanger doet denken aan Ian McCulloch.

@Sheplays; ik hoop voor jouw dat als je in Zweden bent, en ze wensen je daar een mooie dag toe, dat je dan niet denkt dat ze vragen of je hun natte kabouter wilt zien.

Sheplays
Mjuman schreef:
@Sheplays: ben jij Sneeuwitje en ruil jij je (kabouter)partners in als ze nat zijn?

Ja, ik ben een snøe Snøhvit.

deric raven schreef:
@Sheplays; ik hoop voor jouw dat als je in Zweden bent, en ze wensen je daar een mooie dag toe, dat je dan niet denkt dat ze vragen of je hun natte kabouter wilt zien.

Als ik daar ben roepen ze meestal: Ha det bra!
Ik krijg ze niet aan hun verstand dat ik al genoeg BH's heb!

Chameleon Day schreef:
[

O ja, ik herhaal nog maar een keer (bij gebrek aan eerdere reacties ) en nu met beelden:

Handsome Furs - We Hate Thi...

Handsome Furs - Can't Get S...

Handsome Furs - What We Had

Zojuist de eerste helft van de cd beluisterd en de 2 bands die mij te binnenschoten waren Arcade Fire en Wolfparade (niet gek omdat dit ook een zijproject is van iemand van de laatst genoemde). Volgens mij is het gewoon goede avant-garde-rock.

Op 30 januari komt er een nieuw album uit van het bandje The Slimp. Ik heb het hele album al kunnen horen en vond het na 1 luisterbeurt toch direct behoorlijk lekker klinken.

Overigens is hun MySpace wat verouderd. Het album klinkt veel beter!

Klinkt goed! Wordt misschien de eerste dark-wave/goth band met een zangeres die me weet te boeien.

Jep, klinkt heel behoorlijk hè! Draai het album nu voor de 2de keer. Wordt gereleased door af-music, Duits label waar ik goed contact mee heb, dus die staat binnenkort op de shop. Zij verzorgen ook de distributie naar download-stores van het Reptile71 album, dat straks dus op i-Tunes, e-music en al dat soort sites verkrijgbaar is. Leuk man!

Speciaal voor liefhebbers van The Search: check Curious.

Waarom de vergelijking met The Search, terwijl The Search weer zo enorm beïnvloed is door allerlei veel bekendere 80's wave bandjes? Voornamelijk omdat het stemgeluid me wat aan de zanger van The Search doet denken (klein accentje ook uiteraard, want Curious is Duits), maar ook omdat ze muzikaal gezien in staat zijn om dezelfde pakkende liedjes te maken. Luister op de MySpace van Curious bijv. eens naar het nummer Slowly Decaying. Het album bevat een heel aantal erg lekkere nummers.

Hollow Ox is een band uit Tennessee, die een soort crossover maakt van postrock, dreampop, wave en shoegaze. Veel nummers zijn instrumentaal, maar zodra je de zanger hoort denk je aan een psychedelische Kings of Leon.
Voor gratis downloads van al hun songs, klik je hier. Met toestemming van de band overigens . Face the Stone is een fantastisch nummer!

Heb ik nou eens wat meegemaakt dit weekend! Ik kreeg deze link van Reptile71. Dat ik maar even moest kijken of er iets leuks tussen zat. Dit label is vooral op het digitale netwerk gericht. Alle albums zijn legaal gratis te downloaden en je kunt er voor betalen als je wilt. Maar ik had een rustig zaterdagavondje voor de boeg dus ik had even naar de beschrijving van de bands gekeken en er 7 uitgepikt, gedownload en even op een cd'tje gebrand om later hiernaar te kunnen luisteren in alle rust met goede kwaliteit. Ik zal nu even in het kort de 6 bands bespreken en zeggen waarom je ze écht moet gaan beluisteren.

The Transisters Echt goede electric post-punk. Sommige nummers zijn echt geniaal en de rest is van een hoog niveau.

The Glass Spider Meer electric, minder post-punk. Maakt het niet slechter, zelfs beter dan The Transisters voor de liefhebber.

The Forced Oscillations Wie kent Fra Lippo Lippi's eerste album nog!! Wie nu denkt, 'gaaf' moet hier zeker naar gaan luisteren. Niet zo'n donkere bassen, iets beter verstaanbaar (volgens mij russisch maar dat is zeker geen beperking) maar deze band is in mijn ogen verder gegaan op het punt waar FLL na het eerste album gestopt mee is.

Sleazy Romance Voor de liefhebber van de typische new-wave anno 2008. Vrij luchtige maar toch aangename muziek met veel leuke melodieën en een goede stem

Der Zerfall De eerste naam die hier in mij op kwam was Falco, alleen heeft deze 'Falco' zich op ons gebied begeven. En het nummer Gott ist Überall is het beste Duitstalige nummer dat ik ooit gehoord heb!!! Hoe emotioneel de stem is, prachtig gebruik gemaakt van de instrumenten. oef

En nu vraag je je vast af wie die andere 2 bands zijn. Dat zijn de bands die Reptile71, hierboven al heeft genoemd, Curious en The SlimP.

Ben eigenlijk wel benieuwd wat jullie hiervan vinden: Toiling Midgets - Son (1992)
Geen echt new wave of post-punk geluid, maar hun vorige albums hebben op discogs wel het genre new wave / punk meegekregen. Die albums zoek ik eigenlijk...

Gast
geplaatst: vandaag om 16:37 uur

geplaatst: vandaag om 16:37 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.