MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Rock / Grunge

zoeken in:
Joy
Bij Smashing Pumpkins - Mellon Collie and the Infinite Sadness (1995):

onder grunge valt nirvana, pearl jam, alice in chains,dat soort geluiden

ik vind dit totaal geen grunge, het lijkt er nie eens op

Joy schreef:
onder grunge valt nirvana, pearl jam, alice in chains,dat soort geluiden

ik vind dit totaal geen grunge, het lijkt er nie eens op
Je bent duidelijk niet zo bekend met Grunge. Ik zag ook al een berichtje van je bij Ten. Hoewel de Pumpkins niet uit Seattle kwamen werden ze wel degelijk toegevoegd aan de stroming die ze Grunge noemden. Wat mij betreft is dat ook duidelijk te horen.

Nirvana, Pearl Jam, Soundgarden, Breeders en Alice in Chains waren de belangrijkste vertegenwoordigers. Ook andere grote rockbands uit deze tijdsperiode, zoals Smashing Pumpkins, kenden sterke grunge-invloeden.

bron: wikipedia

DonDijk
The Godfather of grunge: Neil Young

Die Wikipedia blijkt dan maar weer eens hoogst onbetrouwbaar: Breeders als belangrijkste vertegenwoordiger van grunge noemen slaat nergens op. Indieband in optima forma, geen grunge te bekennen.

itchy schreef:
Die Wikipedia blijkt dan maar weer eens hoogst onbetrouwbaar: Breeders als belangrijkste vertegenwoordiger van grunge noemen slaat nergens op. Indieband in optima forma, geen grunge te bekennen.
Klopt. Misser van Wiki. Maar ik wilde niet gaan knippen in de tekst.

SM klinkt overduidelijk als een grungeband. Prima te scharen in het rijtje Nirvana, PJ en Alice & Chains wat mij betreft.

Stijn_Slayer
Tja Grunge, soms wat moeilijk vast te stellen inderdaad. Persoonlijk is Nirvana 1 van m'n favoriete bands, Pearl Jam vind ik ook erg goed en Alice in Chains is ook gewoon leuk. Ja, en Neil Young dan als die ook telt.

Maar dan houdt het op, Soundgarden, Hole, Stone Temple Pilots etc. vind ik helemaal geen zak aan. En dan wordt er ook nog wel eens gesproken over post-Grunge, met dingen als Nickelback (wat ik dan bijvoorbeeld weer totaal niet Grunge vind)... Ach het blijft moeilijk, ik bedoel Nirvana en Pearl Jam lijken ook totaal niet op elkaar en het is beide Grunge. Maar dat is misschien ook wel een beetje het leuke eraan, er zit veel verschil in.

Mudhoney en Dinosaur jr. vind ik wel grondleggers voor dit genre.
Misschien zelfs wel de Nederband The Outsiders met hun krakende en slordige sound, die was er al in de sixties als pre-grunge band.

Als grondlegger dan ook nog maar even de Melvins noemen, voor ze weer vergeten worden.

HammerHead schreef:
Als grondlegger dan ook nog maar even de Melvins noemen, voor ze weer vergeten worden.

Ja klopt die hoort er ook bij, maar ze zijn natuurlijk zo gek dat ze nergens worden binnengelaten behalve in de harten van de benodigden.

Zucht..

Grunge is géén muziekstroming maar een etiketje dat media gaven aan praktisch elke alternatieve band die opkwam begin jaren negentig. Daarnaast kwam er een circus van ´grungy´ kleding bijkijken (de Eddie Vedder ´houthakkerslook´). Natuurlijk is het wel zo dat ´Seattle´ het RockMekka werd in die jaren maar muzikaal lagen de bands verder uitelkaar en zijn ze al zeker niet op een ´grunge´ stapel te kwakken. Er is nogal een verschil tussen Mudhoney en Screaming Trees.

Zucht..

dix schreef:
(quote)

Ik hoor ook The Replacements terug in de sound van Nirvana, overigens op een manier die me niet stoort.

Sonic youth, meat puppets, Dinosaur JR ook. Maar goed. Het klinkt in mijn oren ook niet storend.

Grunge is een door de pers gelanceerde term en slaat op rauwe rockbands uit Seatle die hardrock of meer traditionele rock koppelen aan de instelling van (post)punk.
Invloeden van Nirvana zijn o.m. Pixies, Sonic Youth, Melvins, Meat Puppets.

Stijn_Slayer
Maar natuurlijk ook dingen als Black Sabbath en Neil Young

Neil Young (& Crazy Horse) heeft eveneens veel invloed op de grunge-scène.

Johny Favourite
Grunge is weliswaar hoogstwaarschijnlijk door de pers in zwang gebracht, maar het is wel een term die zonder enige moeite door ons - kritische kids van de jaren '90 en fans van het eerste uur - werd overgenomen.
De Breeders horen daar inderdaad niet bij en, eerlijk gezegd, hoewel ik nu elementen in de platen van de Pumpkins hoor die sterk doen denken aan het geluid van de meeste grungebands, toentertijd hadden wij hen nooit tot grunge gerekend. Zelfs Afghan Whigs zouden we toen geen grunge genoemd hebben.

Onderling zijn er toch ook wel veel verschillen tussen de grunge bands. AIC is metal-achtiger dan de rest, Pearl Jam bijna een klassieke rockband, Mudhoney toch net iets meer punk dan de andere bands en Nirvana maakte er op Never Mind pop met een kartelrand van. En hiermee sla ik de misschien wel meest prototypische grungeband, Screaming Trees, haast over. Nu, bij dezen dan.

Johny Favourite schreef:
En hiermee sla ik de misschien wel meest prototypische grungeband, Screaming Trees, haast over. Nu, bij dezen dan.

Beste grungeband ooit!

D-ark schreef:
(quote)

Beste grungeband ooit!
Grappenmaker.

Johny Favourite
Nou, persoonlijk vind ik als band Mudhoney net iets leuker, maar Lanegan is, denk ik, wel het grootste talent dat levend (nou ja, min of meer) de jaren '90 uitgekomen is.
Bovendien zijn Buzz factory, Uncle Anesthesia en Sweet Oblivion fantastische platen.

Fza
Joy4ever schreef:
(quote)
Grappenmaker.

Ik geef hem anders gelijk.

Johny Favourite
Fza schreef:
(quote)

Ik geef hem anders gelijk.

Ik geef hem bijna gelijk; top 5'je zou er zo uitzien:

1. Mudhoney
2. Screaming Trees
3. Nirvana
4. Alice in Chains/ Pearl Jam
5. Soundgarden

Een band als de Pumpkins (of Afghan Whigs) zou een plek in deze top 5 hebben, maar ik zie hen niet per se als grungebands.

Wordt Godsmack gerekend tot grunge?

Verder vind ik Alice In Chains wel sterk, Nirvana mwa-mwa, en Pearl Jam zo net niet.

clutch
Wordt wel eens aangeduid als post-grunge geloof ik.

James Douglas schreef:
Zucht..

Grunge is géén muziekstroming maar een etiketje dat media gaven aan praktisch elke alternatieve band die opkwam begin jaren negentig. Daarnaast kwam er een circus van ´grungy´ kleding bijkijken (de Eddie Vedder ´houthakkerslook´). Natuurlijk is het wel zo dat ´Seattle´ het RockMekka werd in die jaren maar muzikaal lagen de bands verder uitelkaar en zijn ze al zeker niet op een ´grunge´ stapel te kwakken. Er is nogal een verschil tussen Mudhoney en Screaming Trees.

groot gelijk ! grungebands zijn moeilijk te bestempelen en te vergelijken. Ze doen namelijk allemaal hun eigen ding en verschillen enorm van elkaar.

mensen zouden wat verder moeten gaan dan het
Nirvana-AIC-soundgarden-pearljam- setje.

de onbekendere bands verdienen evenveel aandacht. persoonlijk kunnen soundgarden en AIC me niet boeien.

voor mensen die egt in grunge geintresseerd zijn:

love battery - skin yard - grunttruck -Tad - Paw - U-men - meat puppets - blood circus - green river- mudhoney - Melvins - seaweed - hammerbox - days of the new - monkeywrench - blind melon - Babes in toyland - L7 -bikini kill - 7 year bitch - Dinosaur Jr. -
Hole ( als je van wannabe Babes in toyland houdt )- screaming trees- fecal matter - Helmet - candlebox.

bands die geen grunge te noemen zijn maar dicht bij het genre aansluiten:
SONIC YOUTH ( en cicconne youth ) - pixies -breeders - KYUSS - Mogwai

Hier een lijstje van mijn favoriete "grungebands"

Bikini Kill, Screaming Trees, Tad, Huggy Bear, Dickless, Babes in Toyland, L7, Mudhoney en Poster Children. Ik heb er wel meer, maar dit zijn de beste die bij me opkomen!

Stijn_Slayer
@ winodude:

Fecal Matter is inderdaad zéér interessant. Kurt Cobain in zijn jonge jaren

De meeste van de bands die jij noemt ken ik wel, maar kunnen me niet echt boeien.. maar ik ben dan ook geen echte grunge liefhebber. Via Nirvana heb ik me er eens dieper in verdiept, maar dat heeft dus niks opgeleverd. Desondanks een best leuke scene.

clutch
winodude schreef:

bands die geen grunge te noemen zijn maar dicht bij het genre aansluiten:
Mogwai

Dan kun je de Bangles ook wel bijna-grunge noemen inderdaad.

Stijn_Slayer schreef:
@ winodude:

Fecal Matter is inderdaad zéér interessant. Kurt Cobain in zijn jonge jaren

.

Hihi !!!! Zo oud is hij niet geworden hoor

Gast
geplaatst: vandaag om 05:05 uur

geplaatst: vandaag om 05:05 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.