menu

Genres / Rock / Space rock

zoeken in:
_Lynn_
Hawkhead schreef:
Des te meer valt er nog voor je te ontdekken! (leuk zo'n vader )

Inderdaad!

Op de eerste 3 LP's was UFO nog een heel andere band, met andere bezetting en geluid. Je hebt gelijk, valt niet te vergelijken.

Ah, dat over die andere bezetting wist ik dus niet. Bedankt voor de informatie.

Misschien is 'You' (mijn favoriet) een betere instap.

Oké, dan zal ik die eens beluisteren. Toch hoor ik over het algemeen liever mannelijke vocalen, misschien ligt het daar aan.

Hawkhead
'You' is vrijwel instrumentaal, op een paar korte stukjes na, die dienen om het verhaal te vertellen.
Ik vind het wel apart dat je als 17 jarig(e) meisje/vrouw (doorhalen wat niet van toepassing is) van space-rock en andere 'oudere' muziek houdt!

_Lynn_
Hawkhead schreef:
'Ik vind het wel apart dat je als 17 jarig meisje van space-rock en andere 'oudere' muziek houdt!

Ik ben nog geen 18, dus noem mij maar nog een meisje.

Ja, vroeger had ik het zelf ook nooit gedacht. Het is niet enkel door mijn vader, ik ben eerst uit mezelf naar grunge muziek beginnen luisteren en dan steeds verder achteruit gegaan (jaren '60-'70). Als je ook de algemene rock van vandaag hoort...
Pas op, ik wil niet zeggen dat er geen goede bands meer zijn, die zijn er zeker wel, maar als ik ze met oudere muziek vergelijk heb ik toch liever dat laatste denk ik.

Hawkhead
_Lynn_ schreef:
(quote)

Ik ben nog geen 18, dus noem mij maar nog een meisje.

Ja, vroeger had ik het zelf ook nooit gedacht. Het is niet enkel door mijn vader, ik ben eerst uit mezelf naar grunge muziek beginnen luisteren en dan steeds verder achteruit gegaan (jaren '60-'70). Als je ook de algemene rock van vandaag hoort...
Pas op, ik wil niet zeggen dat er geen goede bands meer zijn, die zijn er zeker wel, maar als ik ze met oudere muziek vergelijk heb ik toch liever dat laatste denk ik.

Met 'steeds verder achteruit gegaan' bedoel je toch hopelijk alleen qua tijd, hé, en niet qua muziek Ik ben het wel met je eens, ik vind dat de mooiste muziek in de jaren zestig en zeventig gemaakt werd. Het meeste van nu is al eerder en beter gedaan. Het belangrijkste verschil vind ik, dat vroeger muzikanten echt leefden voor de muziek en de meeste bands van nu spelen dat ze rockster zijn, voor de status die dat met zich mee brengt. Het ontbreekt vaak aan passie voor de muziek. Maar dat is mijn persoonlijke mening.
Leuke nieuwe avatar trouwens!

_Lynn_
Hawkhead schreef:
Met 'steeds verder achteruit gegaan' bedoel je toch hopelijk alleen qua tijd, hé, en niet qua muziek

Tuurlijk, wat dacht je?

Het belangrijkste verschil vind ik, dat vroeger muzikanten echt leefden voor de muziek en de meeste bands van nu spelen dat ze rockster zijn, voor de status die dat met zich mee brengt. Het ontbreekt vaak aan passie voor de muziek. Maar dat is mijn persoonlijke mening.

Voor een deel heb je waarschijnlijk wel gelijk, maar in de jaren '80, met die glam metal, vind ik toch ook dat ze al speelden dat ze rockster waren, dan nog met al die show daar rond...

Leuke nieuwe avatar trouwens!

Dank je, het is héél toevallig Dave Brock.

Hawkhead
_Lynn_ schreef:
(quote)

Tuurlijk, wat dacht je?

(quote)

Voor een deel heb je waarschijnlijk wel gelijk, maar in de jaren '80, met die glam metal, vind ik toch ook dat ze al speelden dat ze rockster waren, dan nog met al die show daar rond...
(quote)

Dank je, het is héél toevallig Dave Brock.

Daar heb je helemaal gelijk in, wat de jaren '80 en glam metal betreft. Het is natuurlijk van alle tijden, mensen die alleen voor roem kunst beoefenen, zonder er passie voor te hebben. Alleen vind ik dat dat tegenwoordig in de muziek wel erg veel voorkomt. Komt natuurlijk ook door al die shitty talentenjachten op TV. Het is teveel een industrie geworden en als band heb je het tegenwoordig ook veel moeilijker.

Goh, was me helemaal niet opgevallen...

_Lynn_
Zouden we niet beter een PB (Persoonlijk Bericht) opstarten? We kunnen hier anders nog uren doorgaan...

Hawkhead
_Lynn_ schreef:
Zouden we niet beter een PB (Persoonlijk Bericht) opstarten? We kunnen hier anders nog uren doorgaan...

Goed idee, _Lynn_, pb onderweg!

avatar van i.Ron S.
Ik kom er even bij(weeral te laat, maar "met 3 dat gaat niet" zeggen ze altijd bij ons).
Over Gong, ik vind Angel's Egg dan weer de beste.
Maar Flying Teapot is toch al wat waar Gong voor staat, nogal gek allemaal maar zeer ontspannend. Zeer sterke muzikanten, ze laten het allemaal zo gemakkelijk
klinken. Het eerste album Magick Brother vind ik ook een aanrader, heel dromerig.

Hawkhead
Kom er gerust bij, i.Ron S., je kunt ook zeggen: hoe meer zielen, hoe meer vreugde!
Angel's Egg vind ik ook geweldig. Flying Teapot had bij mij ook wel wat luisterbeurten nodig, voor ik die LP echt ging waarderen (was de eerste Gong die ik ooit hoorde).
De groep en muziek voor Flying Teapot is wel anders, minder spacey en meer psychedelisch (Blake en Hillage ontbraken nog), maar ook zeer de moeite waard (vind ik).Opvallend dat je Magick Brother noemt, want Camembert Electrique ligt meer voor de hand.
Pierre Moerlen's Gong vind ik niets aan, steriele jazz-rock.
Er zijn waanzinnig veel versies/afsplitsingen van Gong, die allemaal weer anders klinken; Planet Gong is een soort space-punk, New York Gong was ietwat funky (met oa Bill Laswell), Gongmaison folkachtig, enzovoort.
En wat ik ook niet onbelangrijk vind bij Gong, is de humor!

avatar van i.Ron S.
Camembert Electrique vind ik ook wel een aanrader, maar Magick Brother werkt altijd voor mij, heel zweverig.
Van Camembert Electrique krijg ik af en toe hoofdpijn, je wordt er niet bepaald kalmer van, een nummer als Dynamite bvb.,
You Can't Kil Me is een topper. Dat was trouwens het eerste album wat ik van Gong had.
Pierre Moerlen's Gong heeft me ook nooit veel gezegd, het is best mooi maar het is allemaal zo opgepoetst en zielloos, Camel heeft zo ook wel enkele albums en die vibrafoon of wat het ook is gaat snel vervelen.
Bij Gong ben ik de afsplitsingen nog niet nagegaan. Ik kan er wel eens wat tijd insteken nu, herstellend van een gebroken scheenbeen

avatar van trebremmit
Kunnen jullie Litmus ook waarderen?



avatar van i.Ron S.
Ja, best goed, het doet me denken aan de hedendaagse versie van Master of the Universe van Hawkwind, dit nummer toch al.

avatar van trebremmit
Lijkt inderdaad wel wat op Hawkwind maar dat heb je al snel.
Erg fijne band vind ik het.

Voor de betere improvisatie space rock is Oresund Space Collective een aanrader.
Vooral dit album It's All About Delay

Hawkhead
Ik ken heel weinig van Litmus...trebremmit.
Ron, ik begrijp wat je bedoelt wat Camembert en Magick Brother betreft. Magick Brother is ook wel een beetje ondergewaardeerd. Dynamite is wel een favoriet nummer van mij uit de beginperiode, maar echt rustgevend is het niet, nee.
Ik kan je van de Gong afsplitsingen Planet Gong erg aanraden, de andere afsplitsingen lijken meestal meer op Daevid Allen solo. Planet Gong is Daevid/Gilli met Here And Now, ook een goede band trouwens.
Wat op Gong slaat, slaat ook op Hawkwind; er is ontzettend veel mooie muziek gemaakt door afsplitsingen en in solo-projecten. Ik heb zo een hoop ontdekt. Gong en Tim Blake ben ik bijvoorbeeld gaan luisteren omdat ik Tim Blake's nummer Lighthouse op Hawkwind's Live '79 helemaal te gek vond.
En Ron, beterschap!

avatar van i.Ron S.
Bedankt, het is niet Ron hoor, het is Stijn.
Een verbastering door mijn fan zijn van Iron Maiden en Iron Butterfly, al jaren gebruik ik die nickname.

Van Hawkwind ben ik de nevenprojecten of de eerste groepen van bandleden wel al gaan opzoeken, zo ook van Eloy en Jane bvb.
Het internet is perfect om dingen te ontdekken, anders had ik volgens mij nog geen 10e gevonden.
Via die blogspots en vroeger kazaa, illegaal eigenlijk maar sommige dingen, waaronder veel prog zijn echt slecht of niet te vinden. Het kan wel wat verslavend zijn, ik was eigenlijk bijna afgekickt van dingen te zoeken en dan stampen ze mijn been weer over .
De dingen die ik goed vind koop ik dan wel eerlijk als ze er tenminste zijn. Zoals een valse cd-versie van Warrior on the Edge van Hawkwind waar ik 20 euro voor betaalde. Je hoort natuurlijk niet dat hij vals is maar ik had hem al veel langer van Internet.
Dat zou mooi zijn dat ze die eens heruitbrengen maar het staat niet bij de Atomhenge site, ze zijn trouwens de originele opnametapes verloren maar dat zal je allemaal wel weten als Hawkwind-fan.

Hawkhead
i.Ron S. schreef:
Bedankt, het is niet Ron hoor, het is Stijn.
Een verbastering door mijn fan zijn van Iron Maiden en Iron Butterfly, al jaren gebruik ik die nickname.

Van Hawkwind ben ik de nevenprojecten of de eerste groepen van bandleden wel al gaan opzoeken, zo ook van Eloy en Jane bvb.
Het internet is perfect om dingen te ontdekken, anders had ik volgens mij nog geen 10e gevonden.
Via die blogspots en vroeger kazaa, illegaal eigenlijk maar sommige dingen, waaronder veel prog zijn echt slecht of niet te vinden. Het kan wel wat verslavend zijn, ik was eigenlijk bijna afgekickt van dingen te zoeken en dan stampen ze mijn been weer over .
De dingen die ik goed vind koop ik dan wel eerlijk als ze er tenminste zijn. Zoals een valse cd-versie van Warrior on the Edge van Hawkwind waar ik 20 euro voor betaalde. Je hoort natuurlijk niet dat hij vals is maar ik had hem al veel langer van Internet.
Dat zou mooi zijn dat ze die eens heruitbrengen maar het staat niet bij de Atomhenge site, ze zijn trouwens de originele opnametapes verloren maar dat zal je allemaal wel weten als Hawkwind-fan.

Iron Maiden is ook een toffe band, Stijn. Van Iron Butterfly ken ik alleen maar de hit. Ja, die blogspots zijn behoorlijk verslavend, heb heel wat obscure platen gevonden, en live opnamen.
Wat Warrior betreft (ook zo'n geweldig album); de Amerikaanse mastertapes zijn er nog. Het probleem is dat voormalig Hawkwind en Motörhead manager Doug Smith de rechten bezit, en Lemmy niets meer met hem te maken wil hebben (hij staat niet al te best bekend en heeft Lemmy veel problemen bezorgd). Het enige dat een CD heruitgave in de weg staat, is Lemmy's toestemming. Of dat gaat gebeuren, is niet te voorzien...
Het is in ieder geval dé CD waarvan een heruitgave het meest gewenst is onder Hawkwind fans. Dit album, een van de absolute Hawkwind klassiekers, hoort natuurlijk ook op CD te krijgen te zijn.

avatar van i.Ron S.
Dat wist ik niet, ze zaten nog allebei in die documentaire van BBC4 'do not panic'. Niet al te best wat daarin te horen was.
Toch maar hopen dat Lemmy eens wat bijdraait.

avatar van Fza
Fza
Lekker nummer trebremmit.

i.Ron S. schreef:
Dat wist ik niet, ze zaten nog allebei in die documentaire van BBC4 'do not panic'. Niet al te best wat daarin te horen was.
Toch maar hopen dat Lemmy eens wat bijdraait.


En bedankt voor de tip ik ga nu de documantaire op youtube bekijken.

Space rock, valt daar alles van Arjen Lucassen ook onder?
Ik bedoel; het lijkt mij van wel, als er íéts onder space rock valt...?

Ozric Spacefolk
Dit jaar komt er weer een nieuwe Ozric Tentacles uit en op deze site staat de te verwachten Quantum Fantay ook al toegevoegd.

Ik ben benieuwd wat er nog meer dit jaar aan instrumentale spacerock uitkomt. Misschien weer eens tijd voor een nieuwe Hidria Spacefolk, of Mantric Muse, of Nodens Ictus, of ColorStar of Korai Orom...

avatar van Toon1
Tijdje geleden deze Space Rock-special van Shindig! - 's werelds beste muziekmagazine - in de brievenbus gevonden.

Shindig! Magazine - Psychedelia, Garage, Beat, Powerpop, Soul, Folk - shindig-magazine.com

Voor de liefhebber!

avatar van HugovdBos
Nog een aanrader op het gebied van spacerock en wel uit Nederland, Monomyth. Laatst gezien op Life I Live festival in Den Haag. De band speelde een overtuigende liveset waarbij de opbouw van de songs fenomenaal was.

avatar van DjFrankie
DjFrankie (moderator)
Spacerock / psychedelica van deze tijd








En via soundcloud het geweldige
Verma

@ Lynn (en anderen natuurlijk):
Luister ook eens naar de band Cave (uit Chicago). De muziek klinkt als een mix van Neu! en Hawkwind, dat gecombineerd met een eigen herkenbaar geluid.

Check de albums:

Psychic Psummer (2009)
Neverendless (2011)

avatar van Sunderland
Blijkbaar is space rock al weer een tijdje 'uit', gezien het laatste bericht alhier. Ik ben niet thuis in het genre maar ik weet wel dat de band Broken Hands uit de UK genoemd staat onder dit genre en dat ze zeer fijne muziek maken wat ook gerelateerd wordt aan een band als Hawkind.

Check out hun laatste album Turbulence.

avatar van Bakema NL
Spacerock is nogal verwant aan krautrock/psych/stoner....af en toe weet je het niet meer onder te brengen...al is dat niet echt nodig.

Aantal bands nog niet hier genoemd :

Secret saucer



3rd ear experience



Maat lander



Yuri Gagarin



The spacelords



Sula Bassana



Bland bladen



Lunar dunes


avatar van Homer
Luister de laatste tijd veel naar Moon Duo . Deze band zou je ook dit genre kunnen rekenen. De muziek is hypnotiserend, repeterend.
Mono Duo is weer een side project van de gitarist van Wooden Shjips , een band die soortgelijke muziek maakt.

avatar van Mssr Renard
De laatste tijd weer lekker naar die oude duitse bands aan het luisteren, met als aanvoerder Eloy.

Eloy is dan wel meer progressieve space rock, maar het is (in mijn boek) gewoon space rock.
Ik maak zelf altijd onderscheid tussen:

1. Krautrock / electronische spacerock (Amon Duul, Tangerine Dream)

2. Progressive spacerock (Eloy, Pink Floyd, Ozric Tentacles)

3. Psychedelische spacerock (Hawkwind, etc.)

4. Stonerrock/sludge (Monster Magnet, etc.)

Mijn voorkeur gaat uit naar 1 en 2.

avatar van Michiel Cohen
Mssr Renard schreef:
De laatste tijd weer lekker naar die oude duitse bands aan het luisteren, met als aanvoerder Eloy.

Eloy is dan wel meer progressieve space rock, maar het is (in mijn boek) gewoon space rock.
Ik maak zelf altijd onderscheid tussen:

1. Krautrock / electronische spacerock (Amon Duul, Tangerine Dream)

2. Progressive spacerock (Eloy, Pink Floyd, Ozric Tentacles)

3. Psychedelische spacerock (Hawkwind, etc.)

4. Stonerrock/sludge (Monster Magnet, etc.)

Mijn voorkeur gaat uit naar 1 en 2.

Iets voor u?


avatar van Bakema NL
Een voor mij onbekende band maar kwam hem tegen in de release lijst....Møtrik. Klinkt verdraaid goed.



Gast
geplaatst: vandaag om 11:45 uur

geplaatst: vandaag om 11:45 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.