MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Rock / Space rock

zoeken in:
beaster1256
ik hou enorm van de groep '' man '' , vooral hun cd's be good to yourself met het schitterende c'mon en ook keep on grinting , prachtig en ook back into the future , hemelse muziek

ook " flying " van UFO is heerlijke space rock , het moet niet altijd hawkwind zijn .

Kingsnake
Fza schreef:
(quote)

Dan vallen de helft van alle trance stijlen ook onder spacerock.

Monster Magnet is gewoon stonerrock. Spacerock klinkt als een compleet overbodig en vaag subgenre.

Bullshit.

De kaders zijn misschien moeilijk te zetten, zoals je uit de discussies kan afleiden. Maar bands als Ozrics, Gong en Hawkwind maken niets anders dan spacerock.

Dat er bands zijn die niet in hun gehele oeuvre spacerock maken maar ook stoner of kraut etc., betekent niet dat bepaalde songs van een band (of albums) niet onder spacerock vallen.

En inderdaad sommige psy-trance heeft raakvlakken met spacerock (al ligt de nadruk minder op rock), bijv. Infected Mushrooms etc.

Kingsnake
Paalhaas schreef:

Enkele aanbevolen albums:

SubArachnoid Space - Almost invisible (het ultieme spacerock-album wat mij betreft)
Hash jar tempo - Well oiled
Chrome - Half machine lip moves
Yume bitsu - Yume bitsu
Mainliner - Mellow out
High rise - Live

Ik ga eens op zoek. Thanx...

Litmus
Farflung
Galacticka
U.S Christmas
Oresund Space Collective
Monkey3
35007

Enkele van mijn favoriete space-rock bands van tegenwoordig.

Kingsnake
trebremmit schreef:
....Oresund Space Collective
...

Ja, geweldig, heh?

Zone Six is trouwens ook een aanrader.

US Christmas - Eat the Low Dogs (2008)

Een van mijn favoriete space rock albums van vorig jaar.

Kingsnake
Pff, sinds ik op Music Meter zit, download en koop ik me suf.

Maar goed, weer een op de verlanglijst.

Thanx

Kingsnake schreef:
Pff, sinds ik op Music Meter zit, download en koop ik me suf.

Dat herken ik wel, ja.

Ik ben niet zo bekend met dit genre en heb de topic ook niet helemaal doorgelezen, maar rekenen jullie de eerste drie platen van Journey (dus zonder Steve Perry) ook tot de space-rock? Of is dat meer jazz-rock met een spacy tintje? Ze hebben in elk geval wel ruimtepakken aan op de hoes van hun eerste LP.
En de oude platen van de Steve Miller Band?

Kingsnake
gaucho schreef:
(quote)

Dat herken ik wel, ja.

Ik ben niet zo bekend met dit genre en heb de topic ook niet helemaal doorgelezen, maar rekenen jullie de eerste drie platen van Journey (dus zonder Steve Perry) ook tot de space-rock. Of is dat meer jazz-rock met een spacy tintje?
En de oude platen van de Steve Miller Band?

Nou, ik vind dat je als spacerock liefhebber zeker de eerste 3 platen van Journey in bezit moet hebben

Fusion/spacerock combi met lekkere solo's van Rolie en Schon.

Steve Millerband ben ik niet bekend mee.
En omdat ik hun hits haat, heb ik me nooit verdiept in die band.

lambf
Christine 23 Onna

Kingsnake schreef:
Nou, ik vind dat je als spacerock liefhebber zeker de eerste 3 platen van Journey in bezit moet hebben

Fusion/spacerock combi met lekkere solo's van Rolie en Schon.

Steve Millerband ben ik niet bekend mee.
En omdat ik hun hits haat, heb ik me nooit verdiept in die band.

Ha, dan heb ik in elk geval drie spacerock-platen in huis. Hier hoor je ze inderdaad lekker tekeer gaan als muzikanten, ruim buiten de kaders van de gemiddelde vier-minuten popsong. Hoewel een goede vier-minuten popsong evengoed genieten kan zijn.

Wat de Steve Miller Band betreft: ik denk dat zijn muziek te song-georiënteerd is om space-rock genoemd te worden (hoewel die 'space-intro's van Fly like an eagle en Jet airliner wel wat hebben, vind ik). Misschien dat zijn echte oude werk, van '68 tot '72, voor space-rock kan doorgaan, dat is allemaal wat experimenteler en psychedelischer.

Kingsnake
Ik neem altijd de oude platen van Hawkwind of het jaren 90 werk van the Ozrics als uitgangspunt.

Het hoeft van mij niet helemaal bol te staan van de synths, er mogen ook etnische invloeden in verwerkt zijn.
Zolang het maar pyschedelisch is en buitenaards aanvoelt

Kingsnake
Bijvoorbeelde de oude elpees van Jade Warrior.
Waarbij de heren westerse rock verweven met aziatische muziek.
Veel fluit en snaarinstrumenten en percussie in plaats van drums.

Kingsnake
Mijn top 10 Spacerock bands (jonge generatie):

1. Hidria Spacefolk
2. Ozric Tentacles
3. Øresund Space Collective
4. Korai Öröm
5. Taipuva Luotisuora
6. Colorstar
7. Másfél
8. Porcupine Tree
9. Oceansize
10. Monster Magnet (eventueel)

Porcupine tree?

Kingsnake
trebremmit schreef:
Porcupine tree?

Ja en dan niet die vervelende laatste platen maar The Sky Moves Sidewayes, Voyage 34, Up the Downstair en Signify.
Pure spacerock.

Pas later zijn ze de mainstream neoprog/metal kant op gegaan.

Sietse
lol

(ja ik lach je uit)

niet zo provocerend plz.

Kingsnake
Sietse schreef:
lol

(ja ik lach je uit)

...omdat je een achterlijke gladiool bent?

Maar serieus...
Wat is je fucking probleem?

Sietse
porcupine tree

en daarna nog serieus proberen te zijn ook...

ik weet niet hoor, maar space rock...kom op.

Sietse schreef:
porcupine tree

en daarna nog serieus proberen te zijn ook...

ik weet niet hoor, maar space rock...kom op.

Ooit de eerste platen van ze beluisterd? Die bevatten toch zeker een hoop elementen van space rock.

Sietse
ja bevatten elementen, maar dat maakt het nog geen...

Kingsnake
Sietse schreef:
ja bevatten elementen, maar dat maakt het nog geen...

Wat kan jou dat nou schelen, man?
Die eerste platen van Porcupine Tree staat in mijn top 10 spacerock.

Moet je mn top 10 country eens opvragen.
Daar staan ondermeer Fennesz , Six Organs of Admittance en Bark Psychosis in.

Sietse
doet dat er toe?

waar het mij omgaat is dat mensen te pas en onpas alles maar in hokjes gaan schuiven omdat, dat op dat moment gewoon ff zo goed uit komt, terwijl het eigenlijk gewoon onzin is.

Kingsnake
Sietse schreef:
doet dat er toe?

waar het mij omgaat is dat mensen te pas en onpas alles maar in hokjes gaan schuiven omdat, dat op dat moment gewoon ff zo goed uit komt, terwijl het eigenlijk gewoon onzin is.

Het is geen onzin.
Jij vindt het onzin, is iets heel anders.

Sietse schreef:

Grappig dat je dit zegt. Als je "iets in een hokje schuiven" onzin vindt, moet je ook niet krampachtig proberen duidelijk te maken dat iets juist niet in dat hokje past. Dan ben je zelf net zo zwart-wit bezig.

Als iemand vind dat Porcupine Tree bij space rock thuishoort dan is het toch prima dat hij dat hier neer zet? Ben je het daar niet mee eens dan is dat jou zaak maar ga niet andere mensen opdringen dat het onzin is.

Sietse
hmm ik zie dat niet als hetzelfde.
mensen stoppen soms dingen in een hokje om dat ze het dan bij dat hokje kunnen noemen, terwijl het niets met dat hokje te maken heeft (of hoogstens een lichte invloed daar van heeft).

Omdat Radiohead op Kid A gebruik maakt van elementen uit de IDM maakt het nog niet zo dat Radiohead IDM is. Het zelfde gaar hier op.
En daarom noem ik het onzin.

Dat lijkt me toch niet zo heel erg moeilijk te begrijpen, of wel dan?

Ben jij van de genre politie ofzo? Maak je toch niet zo druk.

Kingsnake
zie het dan zo, nare man.

Net als dat iemand een top 10 fijne chillplaten, of een top 10 brute teringherrie kan opsommen, maak ik een top10 waarvan ik vind dat er een spacey sfeer wordt neergezet, zonder het in een hokkie te douwen.

Gast
geplaatst: vandaag om 06:24 uur

geplaatst: vandaag om 06:24 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.