menu

Genres / Rock / Space rock

zoeken in:
Kingsnake
De bedoeling van deze topic, is om het genre Spacerock en aanverwanten onder de aandacht te brengen.

Hierin kunnen bands/acts getipt worden, of discussies plaats vinden over deze bands/acts.
Spacerock heeft ook raakvlakken met oa progrock, psychedelische rock en krautrock.

Voorbeelden van bekende acts zijn (ondermeer):

Ozric Tentacles
Hawkwind
Tangerine Dream
Hidria Spacefolk
Pink Floyd
Eloy
Kingston Wall

Minder bekend en nieuw op de markt, oa.

Masfél
Körai Öröm
Colorstar

avatar van orbit
Ik denk vooral aan Monster Magnet, vooral in het begin één van de briljante bands in dat genre! Hawkwind is natuurlijk klassiek.
Een genre dat bij tijd en wijlen wel aardige muziek voortbrengt, het meeste is echter te langdradig en van dusdanige kwaliteit dat het niet echt uitnodigt tot meer beluisteren.

Kingsnake
Klopt, ook stonerrock band dragen bij aan het genre spacerock.

En sommige spacerock (vnl shoegaze) is uitermate saai.


Veel spacerock heeft ook geen zang, wat velen saai vinden.
Maar het gaat dan ook meer om de sfeer die neergezet wordt.

Sommige slaan een brug naar dance/rave (Ozrics en haar spin-offs)

avatar van orbit
Overlap tussen spacerock en stonerrock is er zeker!
Shoegaze zou ik heel ergens anders onderbrengen echter, dat heeft raakvlakken met new wave, dreampop, psychedelic rock e.d... shoegaze vind ik juist een prima genre. Alhoewel er ook veel crap tussenzit, maar dat vind ik nog meer van Spacerock.

Kingsnake
Wat vind je crapbands in de Spacerock als ik vragen mag?

avatar van orbit
Nouja, uitgesproken crapbands zou ik zo een twee drie even niet kunnen bedenken, maar wel bands die veel te veel van hetzelfde hebben gemaakt en uiteindelijk alleen nog maar wat platen met hetzelfde gefreak maakten, zonder echte bezieling. Een band als Gong bijvoorbeeld, maar ook Hawkwind vertoont dat gebrek een beetje en Ozric Tentacles al helemaal. Heb eens aan de paddestoelen een hele avond met iemand daarnaar geluisterd. Begon nog leuk, maar na verloop van tijd werd het wel erg eentonig. Een beetje veel producties zonder variatie of uitschieters. Maar soms heeft het wel iets. Het is niet echt muziek waarnaar ik nu meteen actief op zoek zal gaan. De eerste platen van Monster Magnet vond ik wel geweldig, en het meesterlijke tab (een grote spacerock jam)


Kingsnake


Kijk, hier vind ik dus weer niets aan.

Een saaie poot van de spacerock, die shoegaze.

avatar van sdr
sdr
Colour Haze
Causa Sui
35007
Earthless

Een paar namen die zo in me opkomen. Misschien kennen jullie ze al, misschien hebben jullie er wat aan.

tangmaster
Tangerine Dream space rock, erg twijfelachtig.

Kingsnake
tangmaster schreef:
Tangerine Dream space rock, erg twijfelachtig.


Force Majeure in elk geval.

Kingsnake
sdr schreef:
Colour Haze
Causa Sui
35007
Earthless

Een paar namen die zo in me opkomen. Misschien kennen jullie ze al, misschien hebben jullie er wat aan.


Interessant.
Ik ken alleen 35007 (omgedraaid Loose, als ik het goed heb)
Maar de andere drie ken ik niet.
Ga ik eens opzoeken.



Kingsnake
orbit schreef:
(quote)


MM - All Friends and Kingdom Come

Spaceman3 is matig, DIT is spacerock ultimate!!


Monster Magnet is ook gewoon de diggity bom!

avatar van HammerHead
Acid Mothers Temple, in z'n diverse uitvoeringen en bezettingen. De éne plaat wat meer dan de andere.

Kingsnake
Cool.
Heb er wel eens van gehoord, maar nog nooit iets van gehoord.

tangmaster
Kingsnake schreef:
(quote)


Force Majeure in elk geval.


Ik geloof dat ik nu van m'n stoel val..............................

Sietse
Monster Magnet heb ik nooit zo kunnen bevatten.
Vind het eigenlijk een beetje mat.

Geef mij maar Acid Mothers Temple

tangmaster
* Ash Ra Tempel
* Ayreon
* Bardo Pond
* Cosmic Jokers
* Eloy
* The Flaming Lips
* Flying Saucer Attack
* FM
* Füxa
* Gong
* Hawkwind
* Hidria Spacefolk
* Lothar and the Hand People
* Muse
* Ozric Tentacles
* Pink Floyd
* Spacemen 3
* Space Ritual
* Spiritualized
* UFO

Een rijtje dat hier thuis hoort maar in verste verte geen Tangerine Dream, dat is puur electronisch.

Sietse
Flying Saucer Attack is lekker

Kingsnake
tangmaster schreef:
* Ash Ra Tempel
* Ayreon
* Bardo Pond
* Cosmic Jokers
* Eloy
* The Flaming Lips
* Flying Saucer Attack
* FM
* Füxa
* Gong
* Hawkwind
* Hidria Spacefolk
* Lothar and the Hand People
* Muse
* Ozric Tentacles
* Pink Floyd
* Spacemen 3
* Space Ritual
* Spiritualized
* UFO

Een rijtje dat hier thuis hoort maar in verste verte geen Tangerine Dream, dat is puur electronisch.


Wat jij neer zet slaat in ieder geval nergens op.

Muse? nee!

FM? ook niet, welgoed maar geen spacerock

UFO? laat me niet lachen.

Ayreon? Prima progmetal maar geen spacerock.

Spacerock is meer dan alleen over de ruimte praten.
Tangerine Dream en nog vele andere duitsen 70ies muziek ligt veel dichter tegen de spacerock aan dan je wilt. Helaas.

Krautrock en pysch-rock is erg verwant.

Shoegaze (zoals Spacemen 3) zit er verder vandaan.

Maar van Muse moest ik toch wel heel erg hard lachen.
Die prutsers maken 3 minuten punk/rock/pop met wat kleine synthriedeltjes. Driewerf neen!

En Force Majeure en meer platen uit die periode zijn 100% spacerock.

Het argument dat electronische muziek geen spacerock is nonsens.
Electronische muziek is juist een vorm van spacerock (Moskha, ZubZub). Zelfs platen van Schulze zijn er onder te scharen.

Mensen denken maar dat een metalband met een synthbleepbleepswush ding gelijk spacerock is, hebben het helemaal mis.

Luister eens naar bijv. Planets van Eloy, of Dark Side of the Moon van PF. Die zijn ook behoorlijk electronisch.

avatar van MissRose
Beste Tangmaster,

Ik ben een beetje teleurgesteld in je laatste reactie op in deze discussie (23 feb 2009, 17.45).
Je lijst komt direct van: Space rock - Wikipedia, the free encyclopedia - en.wikipedia.org

Nu mag jij mij vertellen met welke van deze bands jij in zoverre bekend bent dat je ze in een bepaald genre kunt plaatsen.

BTW Muse, hoewel prettig om naar te luisteren, maar zeker GEEN space rock.

Kortom: jamer de bammer!

avatar van The Scientist
Yume Bitsu
Landing
Surface of Eceon

dat zijn mijn eerste associaties met het woord "space rock"

avatar van Paalhaas
Belangrijke Westerse spacerockbands:

Hawkwind (de uitvinders van het genre)
(Vroege) Pink Floyd (denk Interstellar overdrive en A saucerful of secrets)
Chrome
SubArachnoid space
Bardo pond & Hash jar tempo
Yume bitsu, Surface of Eceon & Landing
Von Lmo
Hovercraft
Skullflower
Sabalon glitz
Tombstone valentine
Monster magnet
etc.

Maar ook Japan kende in de jaren 70s een vruchtbare spacerock-scene:

Les rallizes denudes
Keiji Haino
Flower travelling band
etc.

Deze stroming stond aan de wieg van de hyperpsychedelische, alsmaar luidruchtigere spacerock die Japan in de 80s en 90s voortbracht:

Fushitsusha
High Rise
Acid mothers temple
White heaven
Mainliner
etc.

Enkele aanbevolen albums:

SubArachnoid Space - Almost invisible (het ultieme spacerock-album wat mij betreft)
Hash jar tempo - Well oiled
Chrome - Half machine lip moves
Yume bitsu - Yume bitsu
Mainliner - Mellow out
High rise - Live

tangmaster
MissRose schreef:
Beste Tangmaster,

Ik ben een beetje teleurgesteld in je laatste reactie op in deze discussie (23 feb 2009, 17.45).
Je lijst komt direct van: Space rock - Wikipedia, the free encyclopedia - en.wikipedia.org

Nu mag jij mij vertellen met welke van deze bands jij in zoverre bekend bent dat je ze in een bepaald genre kunt plaatsen.

BTW Muse, hoewel prettig om naar te luisteren, maar zeker GEEN space rock.

Kortom: jamer de bammer!


Leg dan maar eens uit wat Space Rock is.

Kingsnake
Blijkbaar is er geen consensus over wat spacerock nu eigenlijk is.

:):)

Maar goed. Hawkwind in ieder geval.
En de rest staat open ter interpretatie.
In mijn opinie is spacerock muziek waar je lekker op kan trippen.
Rock of geen rock, het gaat op lange instrumentale passages (vergelijkbaar met symfo maar minder ingewikkeld) en thema's als mythologie, ruimtevaart, sprookjes, kabouters usw.
Gebruik van gitaar, synths, computers en samples, niets is vreemd om de sfeer lekker psychedelisch te maken.
Zoals al eerder gezegd is Hawkwind het schoolvoorbeeld alsmede Pink Floyd, Eloy etc.
En de eerste platen van Monster Magnet zijn ook wel redelijk spacey maar het latere werk is gewoon standaard-rock.

Als je spacerock intikt in een zoekmachine, krijg je slechts 3 hits (wikipedia.nl, wikipedia.co.uk en wikipedia.fr).
Dat wil dus zeggen dat er nog nooit echt aandacht besteed is aan het genre ansich.

Vandaar deze thread.
Dus kom maar op met de definities (of sluit men zich bij mijn stuk aan?)

cheerio en smoke nog een joint

tangmaster
Kingsnake schreef:
Blijkbaar is er geen consensus over wat spacerock nu eigenlijk is.

:):)

Maar goed. Hawkwind in ieder geval.
En de rest staat open ter interpretatie.
In mijn opinie is spacerock muziek waar je lekker op kan trippen.
Rock of geen rock, het gaat op lange instrumentale passages (vergelijkbaar met symfo maar minder ingewikkeld) en thema's als mythologie, ruimtevaart, sprookjes, kabouters usw.
Gebruik van gitaar, synths, computers en samples, niets is vreemd om de sfeer lekker psychedelisch te maken.
Zoals al eerder gezegd is Hawkwind het schoolvoorbeeld alsmede Pink Floyd, Eloy etc.
En de eerste platen van Monster Magnet zijn ook wel redelijk spacey maar het latere werk is gewoon standaard-rock.

Als je spacerock intikt in een zoekmachine, krijg je slechts 3 hits (wikipedia.nl, wikipedia.co.uk en wikipedia.fr).
Dat wil dus zeggen dat er nog nooit echt aandacht besteed is aan het genre ansich.

Vandaar deze thread.
Dus kom maar op met de definities (of sluit men zich bij mijn stuk aan?)

cheerio en smoke nog een joint


Juist, en wat zegt dat alles, helemaal niets. En dit is niet negatief bedoeld. Spacerock heeft bepaalde trekken in zich die je terug kunt vinden bij Hawkwind, Gong en in zekere mate bij de Ozric Tentacles enz. Dan gooien we sommige andere bands er ook maar onder en hupla daar hebben we er weer een. Jouw eerder genoemde album van TD Force Majeure hoort daar zeker niet bij. Als je een album van TD onder deze categorie wilt plaatsen dan is dat Alpha Centauri.

avatar van Fza
Fza
Kingsnake schreef:
In mijn opinie is spacerock muziek waar je lekker op kan trippen.


Dan vallen de helft van alle trance stijlen ook onder spacerock.

Monster Magnet is gewoon stonerrock. Spacerock klinkt als een compleet overbodig en vaag subgenre.

avatar van Paalhaas
Fza schreef:
(quote)


Dan vallen de helft van alle trance stijlen ook onder spacerock.

Monster Magnet is gewoon stonerrock. Spacerock klinkt als een compleet overbodig en vaag subgenre.

Monster magnet is niet gewoon stonerrock. Het is echt niet gek om Spine of God spacerock te noemen.

Een goeie definitie van spacerock: a hybrid of hard-rock and acid-rock that united the sonic power of the former and the free improvisation of the latter

Gast
geplaatst: vandaag om 20:45 uur

geplaatst: vandaag om 20:45 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.