MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Rock / 52 essentiële klassiekers uit de pop/rock geschiedenis

zoeken in:
In de geest van dit topic ben ik ook een voorstander van de (vergeten) klassiekers. Er worden hier een boel frustraties geuit over vergeten klassiekers. Als we onze voorkeuren moeten promoten, wordt het helemaal een eindeloos topic. Zo kan ik ook wel alle Dire Straits-albums naar voren schuiven. Maar ik heb niet de illusie dat die muzikaal gezien een grote rol gespeeld hebben.

En of iets een klassieker is of niet is natuurlijk subjectief, maar moet toch wel enigszins onderbouwd worden (vandaar de recensie) en met enige logica kan men wel bepalen of het ook daadwerkelijk voor (al dan wel niet persoonlijke) klassieker door kan gaan. Zo mag ik Year of the Cat wel een klassieker vinden, maar in de geest van dit topic moeilijk voor te dragen.
Plekken om je persoonlijke favorieten naar voren te schuiven zijn er genoeg.

aldus de "persona non grata"

chevy93 schreef:
Iemands voorkeur boeit me niet zoveel.

Ben je in "real life" eigenlijk wel enigszins sociaal?

Ik bedoel meer dat er voor het vooruitschuiven van iemands favorieten andere plekken zijn. Die zin kan ook beter weg.
Het is niet de reden dat ik naar dit topic kom, laat ik het zo zeggen.

Als men kiest voor persoonlijke voorkeuren bestaat (voor mij in ieder geval) de kans dat de albums geen kans krijgen. Als je 10 verschillende albums op je afkrijgt onder het mom van "dit vind ik geweldig". Hoe groot is de kans dat je ze gaat beluisteren? Dit lees je immers 50 keer per dag hier.

Misterfool
toch maakt het bericht van deze persona non grata best sense.

Casartelli (moderator)
Vind ik ook. En volgens mij dwing je dat toch net wat makkelijker af als je het aantal deelnemers per jaar wel maximeert (op bijvoorbeeld 7 dagen lang elke dag 1 zoals in het initiële voorstel). Voor de meest ondergewaardeerde niet-essentiële platen van musician vinden we dan wel een ander podium.

Ambitieuze regels, maar zouden er wel echt 7 mensen bereid zijn die bij een jaar een interessant stuk te produceren? Als je kijkt naar de stukjes bij de Cultuurkenner en met alle respect voor de gebruikers hier, denk ik dat er maar een handvol gebruikers ook echt wat te melden zal hebben. Waarmee ik vooral aan wil geven dat het geen inschrijven om het inschrijven moet worden, maar dat men kwalitatief ook een goed stuk schrijft.

Want juist één van de redenen dat ik dit topic zo leuk vind, is omdat het niveau van discussiëren op veel momenten erg hoog ligt. Vaak genoeg vind ik het geweldig om alleen al de berichtjes hier te lezen. Ik neem aan dat ik hier niet alleen in sta. Toch?

Casartelli (moderator)
Al dat gespeculeer...

Goed, ik meld me aan om een Eigen doch Essentiële Favoriet uit 1966 voor te dragen. Idem uit volgende jaren.

Dit niet om morgen te beginnen, maar er is kennelijk behoefte om de belangstelling vast wat te peilen.

Voor de goede orde: ik dacht enkel mee en heb geen intentie om dit topic in handen te nemen.
Daarvoor heb ik al genoeg topics lopen die ik in de gaten moet houden of graag wil updaten.

Maar gewoon lekker meedoen wel natuurlijk.

Ik ben geen groot 1966 kenner, dus ik doe wel mee vanaf 1973 of zo.

chevy93 schreef:
Ambitieuze regels, maar zouden er wel echt 7 mensen bereid zijn die bij een jaar een interessant stuk te produceren?

Ik wil er anders wel zeven doen hoor

Benno
Hoewel ik er niets meer van begrijp, meld ik me voor wat dan ook aan (1966?).

Voor de goede orde: ik dacht enkel aan een verlenging, en heb geen intentie om in dit topic terug naar de sixties of waar dan ook te gaan.
Daarvoor heb ik hier van de regelmatige bezoeker al genoeg tips meegekregen die ik in de gaten moet houden of me graag mee wil updaten.

Maar gewoon lekker meedoen in een nieuw topic wel natuurlijk.

Ik ben geen groot 1966 kenner, ook geen van1973, dus ik doe wel mee vanaf 1980 of zo.

En wat betreft dit topic, hoop ik dat binnen zes weken de regelmatige bezoekers mij max. 2 albums pm-men die zij essentieel achten voor 1995. Wanneer het tijd (vrijdag) is om het nieuwe album voor te stellen, publiceer ik het lijstje van binnengekomen albums/users, en de twee die het meest naar voor geschoven zijn geweest representeren in het betreffende jaar als "essentieel". Een vrijwilliger schrijft het desbetreffende begeleidende stukje. (bij gebrek hieraan zal ik trachten mits wat opzoekwerk iets in elkaar te flansen, maar ik denk niet dat dit nodig zal zijn)

Niks spectaculairs, maar sinds de deelname vrij is (per jaar/ week), en ik reken op het gezond verstand en zelfrelativering van de pm-mer(s), zou er toch een redelijk resultaat uit de bus moeten komen.

Edit: Dat van dat resultaat valt nog af te wachten natuurlijk, maar aan stof voor discussie zal het niet ontbreken, is mijn bescheiden vermoeden...

Verder kan een eventuele initiatiefnemer om een/het topic opnieuw te starten in de vroege pop/rock geschiedenis ook op mijn belangstelling, en sporadische (poging?) tot deelname rekenen.

Vinden jullie Document ook zo'n goed album?

Alvast niet echt een "document" uit de muziekgeschiedenis....

Cabeza Borradora schreef:
Alvast niet echt een "document" uit de muziekgeschiedenis....

Maar dat zijn ook geen documenten, maar albums - i.e.lp, cd of cassette - commonly referred to as "muziekdragers". En een document is geen drager, want dat is het papier waarop het rust.

En wat betreft dit topic, hoop ik dat binnen zes weken de regelmatige bezoekers mij max. 2 albums pm-men die zij essentieel achten voor 1995.

Ik vind dat toch wel erg lastig. Ik heb wel een paar albums in mijn hoofd, maar het hangt er ook vanaf wat er nog langs komt in dit topic. Stel dat ik twijfel tussen Andre Hazes en Koos Alberts, maar er komt opeens een album van Koos uit 1994 langs, dan maakt dat mijn keuze iets makkelijker. En dat gaat nog maar over artiesten, je kunt het ook op genres betrekken (ik ga geen happy hardcore noemen als dat straks nog een paar keer langskomt).

Ik acht het bv. ook niet onwaarschijnlijk dat er artiesten die veel genoemd gaan worden al eerder langs zijn geweest en het zou ook wel mooi zijn die 1 album per artiest-regel aan te houden (straks krijgen we nog een lijstje met 4 keer Radiohead...).

De jaren '90 lijkt me in ieder geval leuk om te doen, omdat ik dat destijds heel actief heb beleefd.

document:
1) Akte 2) Belangrijk papier 3) Bescheid 4) Bewijs 5) Bewijsstuk 6) Bul 7) Deel van een computer 8 ) Diploma 9) Geschreven stuk 10) Geschrift 11) Noot 12) Nota 13) Officieel stuk 14) Oorkonde 15)

In betekenis 5, wijsneus

(ook nog:
document:
gegevens die bij elkaar behoren, onafhankelijk van de plaats waar zij zich bevinden, zodat delen van eenzelfde logisch record gespreid kunnen zijn over verschillende fysieke records
)

Edit: Ach ja, sorry, randstadhumor natuurlijk!

herman schreef:
(quote)

Ik vind dat toch wel erg lastig. Ik heb wel een paar albums in mijn hoofd, maar het hangt er ook vanaf wat er nog langs komt in dit topic. [...]

Je hebt zeker een punt. Mijn punt was vooral dat ik niet als "verantwoordelijke" terug de sixties inwil...

Mijn hoop aangaande dit topic:

herman schreef:
De jaren '90 lijkt me in ieder geval leuk [...]

Ook al omdat ik die ook zeer bewust heb meegemaakt, maar met oog(oor)kleppen op

Het idee is slechts een vage richting, maar ik heb nog 6 weken om het wat beter op punt te stellen. Suggesties welkom natuurlijk, zolang het maar over 1995-2005 gaat.

document:
1) Akte 2) Belangrijk papier 3) Bescheid 4) Bewijs 5) Bewijsstuk 6) Bul 7) Deel van een computer 8 ) Diploma 9) Geschreven stuk 10) Geschrift 11) Noot 12) Nota 13) Officieel stuk 14) Oorkonde 15)

In betekenis 5, wijsneus

(ook nog:
document:
gegevens die bij elkaar behoren, onafhankelijk van de plaats waar zij zich bevinden, zodat delen van eenzelfde logisch record gespreid kunnen zijn over verschillende fysieke records
)

Grapske - voortaan zal ik er smiley bij zetten - Geitneus

Overigens, wat was je bron?
Die laatste tekst (wellicht van een wiki) is echt klinklare nonsens: vanuit data-integriteit is een record een logische entiteit die idd over meerdere sectoren op een hard disk verdeeld kan zijn (bij voorkeur aangrenzend), maar die afzonderlijke delen worden niet met de term record aangeduid. Dat is nl cyclisch (een record zou dan uit meerdere records bestaan).

shit, juist te laat met m'n edit! Maar ik had hem he! Nog een beetje traag maar, het is een begin!

Mjuman schreef:

Overigens, wat was je bron?
Die laatste tekst (wellicht van een wiki) is echt klinklare nonsens: vanuit data-integriteit is een record een logische entiteit die idd over meerdere sectoren op een hard disk verdeeld kan zijn (bij voorkeur aangrenzend), maar die afzonderlijke delen worden niet met de term record aangeduid. Dat is nl cyclisch (een record zou dan uit meerdere records bestaan).

http://www.woorden-boek.nl

Wat gokjes voor morgen:

U2 - The Joshua Tree (1987). Band is nog niet langsgeweest, maar wellicht gaan ze in 1991 voor Achtung Baby. Lijkt me stug dat ze aan beide albums voorbij gaan.

Prince - Sign 'O' the Times (1987). Z'n beste, en ook hier geldt dat ze Prince onmogelijk niet kunnen opnemen in de lijst.

Guns N' Roses - Appetite for Destruction (1987). \m/

Talk Talk - Spirit of Eden (1988). Baanbrekend, uniek en bij elitaire muziekjournalisten erg geliefd.

Pixies - Surfer Rosa (1988). Ook een echte journalistenfavoriet.

Aangezien er ook soul in de lijst staat is hiphop wellicht ook een mogelijkheid, ook al is dit geen pop/rock:

Eric B. & Rakim - Paid in Full (1987)
Public Enemy - It Takes a Nation of Millions to Hold Us Back (1988)
N.W.A. - Straight Outta Compton (1988)

Ik kan me niet voorstellen dat Pixies, U2, Prince en Talk Talk niet langskomen, maar of het met deze albums is...

Van de hiphop-albums verwacht ik vooral Public Enemy, typisch zo'n plaat die het goed doet bij het rockpubliek.

Laat ik dan nog maar 2 outsiders noemen:

The Replacements - Pleased to Meet Me (1987)
Bruce Springsteen - Tunnel of Love (1987)

Nee, als ze Bruce niet opnemen met Darkness..., Born to Run of zelfs The River verwacht ik niet dat ze vervolgens wel voor Tunnel of Love kiezen als zijnde essentieel. Daar zouden ze zich onsterfelijk belachelijk mee gemaakt hebben.

Als we het dan toch over outsiders hebben:

Dinosaur Jr. - You're Living All over Me (1987)
Dead Can Dance - Within the Realm of a Dying Sun (1987)
The Sisters of Mercy - Floodland (1987)
Pet Shop Boys - Actually (1987)
David Sylvian - Secrets of the Beehive (1987)
Depeche Mode - Music for the Masses (1987) (zou wel een verrassing zijn i.p.v. Violator)

En een jaartje later:

The Waterboys - Fisherman's Blues (1988)
The Church - Starfish (1988)
Galaxie 500 - Today (1988)

Stijn_Slayer
Doe maar Dead Can Dance of Prince.

Wellicht nog Ride - Nowhere (1990) of My Bloody Valentine - Loveless (1991)
Maar die zullen sowieso nog niet aan bod komen.

Nee, dit zijn puur de gokjes voor morgen, anders wordt m'n lijst te lang. Hoe meer gokjes, hoe groter de kans dat ik het goed voorspel

Maar bij Spirit of Eden staat geen bericht van Zachary.
Bij Prince ook niet.

Pixies - Surfer Rosa (1988)
Guns N' Roses - Appetite for Destruction (1987)
U2 - Achtung Baby (1991)

Rudi S schreef:
'morgen Prince

De aanhouder wint

Gast
geplaatst: vandaag om 08:48 uur

geplaatst: vandaag om 08:48 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.