Genres / Rock / MuMe Nuggets: Maak kennis met jaren '60 rock (garage, psychedelic, mod, proto-punk, etc.)
zoeken in:
0
geplaatst: 9 maart 2012, 22:41 uur
Het leek me leuk een jaren '60 variant op de 'Maak kennis met'-topics te hebben. Wel eentje met de rockmuziek uit die tijd en liefst de onbekende. Daarom de volgende regels:
- Elke dag post iemand na 22:00 een nummer uit de jaren '60
- Andere users stemmen hierop en/of geven op een andere manier hun mening over dit nummer.
- Max. 1 nummer per 24 uur
- Het nummer komt van een album met 100 of minder stemmen (het gaat mij echt om het ontdekken van wat onbekendere juweeltjes)
Laat ik starten met dit nummer, dan zien we wel of dit topic wat wordt.
Uit 1968:
Van het album Listening - Listening (1968)
- Elke dag post iemand na 22:00 een nummer uit de jaren '60
- Andere users stemmen hierop en/of geven op een andere manier hun mening over dit nummer.
- Max. 1 nummer per 24 uur
- Het nummer komt van een album met 100 of minder stemmen (het gaat mij echt om het ontdekken van wat onbekendere juweeltjes)
Laat ik starten met dit nummer, dan zien we wel of dit topic wat wordt.

Uit 1968:
Van het album Listening - Listening (1968)
0
geplaatst: 9 maart 2012, 23:31 uur
Geweldig he. Prima keuze als eerste single.
Band en nummer zeiden mij helemaal niets, maar dat is ook min of meer de bedoeling van dit topic. Een prima initiatief omdat ik er (ook) van overtuigd ben dat de jaren '60 heel veel inmiddels onbekende muziek herbergt die volledig aan de aandacht voor jonge muziekliefhebbers dreigt te ontsnappen.
En wie deze psychedelica ook prachtig vind, voor hen is er helemaal veel te ontdekken. Eerder deed ik al een oproep om 60-ers of zelfs 70-ers uit te nodigen voor onze site omdat zij in ieder geval een generatie zijn die die tijd hebben meegemaakt, kunnen putten uit hun geheugen en ons voor een belangrijk deel op de hoogte kunnen brengen van wat er destijds allemaal is verschenen.
En ons daar voor kunnen interesseren. Kocht laatst een cd van The Pretty Things, ook uit 1968. Is iedereen aan te bevelen, albums uit de jaren '60.
Maar dit initiatief is natuurlijk alvast geweldig, Herman. Waar heb je dit nummer bijvoorbeeld opgedoken, hoe heb je het gevonden?
Band en nummer zeiden mij helemaal niets, maar dat is ook min of meer de bedoeling van dit topic. Een prima initiatief omdat ik er (ook) van overtuigd ben dat de jaren '60 heel veel inmiddels onbekende muziek herbergt die volledig aan de aandacht voor jonge muziekliefhebbers dreigt te ontsnappen.
En wie deze psychedelica ook prachtig vind, voor hen is er helemaal veel te ontdekken. Eerder deed ik al een oproep om 60-ers of zelfs 70-ers uit te nodigen voor onze site omdat zij in ieder geval een generatie zijn die die tijd hebben meegemaakt, kunnen putten uit hun geheugen en ons voor een belangrijk deel op de hoogte kunnen brengen van wat er destijds allemaal is verschenen.
En ons daar voor kunnen interesseren. Kocht laatst een cd van The Pretty Things, ook uit 1968. Is iedereen aan te bevelen, albums uit de jaren '60.
Maar dit initiatief is natuurlijk alvast geweldig, Herman. Waar heb je dit nummer bijvoorbeeld opgedoken, hoe heb je het gevonden?
0
geplaatst: 9 maart 2012, 23:36 uur
Was vorig jaar genomineerd voor de MuMeladder.
Ik vermoed dat Herman het ook daardoor kent.
Leuk nummer inderdaad, en leuk topic!
Ik vermoed dat Herman het ook daardoor kent.Leuk nummer inderdaad, en leuk topic!
0
geplaatst: 9 maart 2012, 23:41 uur
nice dit ga ik volgen want ik ken zo goed als niks uit de jaren '60
7,5 echt een leuk psychedelic nummer en kan zeker nog groeien
7,5 echt een leuk psychedelic nummer en kan zeker nog groeien

0
geplaatst: 9 maart 2012, 23:43 uur
Leuke topic en meteen al een geweldige ontdekking met dit nummer, Herman. Deze voor mij totaal onbekende progrock band doet een beetje denken aan the Doors. De mij zo geliefde hammond orgel is prominent aanwezig, dus meteen al een hoog cijfer: 8,5
0
geplaatst: 10 maart 2012, 00:42 uur
Arrie schreef:
Ik vermoed dat Herman het ook daardoor kent.
Ik vermoed dat Herman het ook daardoor kent. Klopt, ik heb het daardoor ontdekt. Geen idee eigenlijk wie het ooit genomineerd heeft daarvoor, want verder is dit enorm onbekend gebleven, inderdaad. Ik ben diegene in ieder geval wel dankbaar, want vind dit ook wel een mooie/spannende plaat.

Doet mij net als Heicro aan The Doors denken ook.
0
geplaatst: 10 maart 2012, 09:17 uur
Leuk topic, en het eerste nummer is al meteen raak. Ik kende het ook al door de ladder, maar ik was het nummer wat uit het oog verloren de laatste tijd. Maar een mooi nummer is het wel, inderdaad wat Doors-achtig. Wie nomineert deze voor volgend jaar? 

0
geplaatst: 10 maart 2012, 10:18 uur
jassn schreef:
Misschien mag dan ook dit topic worden aanbevolen
1968 - Tipparade-, singles-en eigen lijsten/besprekingen
...voor diepgravend onderzoek!

0
Stijn_Slayer
geplaatst: 10 maart 2012, 10:25 uur
Ah, als psych, garage en Nuggets liefhebber zal ik dit een beetje in de gaten houden. 

0
shadowboxer
geplaatst: 10 maart 2012, 11:07 uur
Gaan we volgen. The more to be discovered, the better hea 

0
geplaatst: 10 maart 2012, 11:11 uur
Mooi topic. Sinds vorig jaar ben ik buiten The Beatles ook wat andere acts van de jaren '60 gaan ontdekken en dat decennium herbergt ontzettend veel moois. Al is het bij mij vooral gebleven bij de grote namen (The Kinks, The Rolling Stones etc.).
0
geplaatst: 10 maart 2012, 22:00 uur
Zal ik dan maar het volgende nummer posten?
Spirit- I Got A Line On You
Een zeer sterk, uiterst meezingbaar nummer van de Amerikaanse band Spirit. Hoewel het heel begiftigde muzikanten waren die veel genres en stijlen aankonden - tot jazz toe - ontbrak het hen aan staying power. Deze I Got A Line On You was hun enige top 40 hit in Amerika (nummer 25) en buiten de landsgrenzen was waarschijnlijk niemand op de hoogte van het bestaan van deze band. Ze maakten nog tot ver in de jaren '80 muziek samen, maar ze zijn nooit meer uit de obscuriteit geraakt.
Ik had waarschijnlijk ook nooit van deze band gehoord mocht dit nummer niet staan op een uitstekend verzamelalbum van Columbia Records dat ik in mijn bezit heb genaamd 'Rock: the train kept a-rollin': the golden era of rock', een chronologisch overzicht van rockmuziek uit de periode 1965-1998 met, naast muziek van groten als Bob Dylan en Iggy Pop, ook heel wat obscure bandjes zoals deze Spirt.
Oh ja, dit nummer komt uit 1969 en staat op het album The Family That Plays Together.
Ikzelf geef dit nummer alvast een 9! En Stoned Is een 7,5.
Spirit- I Got A Line On You
Een zeer sterk, uiterst meezingbaar nummer van de Amerikaanse band Spirit. Hoewel het heel begiftigde muzikanten waren die veel genres en stijlen aankonden - tot jazz toe - ontbrak het hen aan staying power. Deze I Got A Line On You was hun enige top 40 hit in Amerika (nummer 25) en buiten de landsgrenzen was waarschijnlijk niemand op de hoogte van het bestaan van deze band. Ze maakten nog tot ver in de jaren '80 muziek samen, maar ze zijn nooit meer uit de obscuriteit geraakt.
Ik had waarschijnlijk ook nooit van deze band gehoord mocht dit nummer niet staan op een uitstekend verzamelalbum van Columbia Records dat ik in mijn bezit heb genaamd 'Rock: the train kept a-rollin': the golden era of rock', een chronologisch overzicht van rockmuziek uit de periode 1965-1998 met, naast muziek van groten als Bob Dylan en Iggy Pop, ook heel wat obscure bandjes zoals deze Spirt.
Oh ja, dit nummer komt uit 1969 en staat op het album The Family That Plays Together.
Ikzelf geef dit nummer alvast een 9! En Stoned Is een 7,5.
0
geplaatst: 11 maart 2012, 02:53 uur
Mooi dat je het meteen voortzet Arthur.
Ik ga morgen luisteren.
Ik ga morgen luisteren.
0
Poa
geplaatst: 11 maart 2012, 22:53 uur
Deze mag hier alvast niet ontbreken vind ik:
The United States of America - The American Metaphysical Circus
Psychedelisch en licht experimenteel, erg tof.
Uit 1968, van het album The United States of America.
The United States of America - The American Metaphysical Circus
Psychedelisch en licht experimenteel, erg tof.
Uit 1968, van het album The United States of America.
0
geplaatst: 11 maart 2012, 23:41 uur
Tof nummer inderdaad van sowieso een geweldig album (reken ik wel tot mijn 10 favoriete platen uit de 60s). Had zelf wel voor een andere track gekozen, maar bij dit album vind ik het sowieso lastig er een enkel nummer uit te pikken.
0
geplaatst: 12 maart 2012, 11:19 uur
I Got A Line On You van de Spirits is een tof nummertje zeg. Ook nog wat andere nummers van dat album geluisterd op Youtube maar die waren weer een stuk minder rock 'n roll maar ook zeker de moeite waard 

0
geplaatst: 12 maart 2012, 12:55 uur
I Got A Line On You van Spirit. Cijfer: 8,5
Vreemd dat de jongens van Veronica, destijds met de top 40 toonaangevend in Nederland, dit nummer nooit hebben geplugd. Volgens mij had het een hit geworden.
The United States of America - The American Metaphysical Circus. Cijfer: 6
Dit nummer kan mij niet helemaal boeien. Ik ben gek op psychedelica maar dit nogal gekunstelde werkje is over de top.
Een aantal andere tracks van dit album bevallen mij overigens veel beter.
Vreemd dat de jongens van Veronica, destijds met de top 40 toonaangevend in Nederland, dit nummer nooit hebben geplugd. Volgens mij had het een hit geworden.
The United States of America - The American Metaphysical Circus. Cijfer: 6
Dit nummer kan mij niet helemaal boeien. Ik ben gek op psychedelica maar dit nogal gekunstelde werkje is over de top.
Een aantal andere tracks van dit album bevallen mij overigens veel beter.
0
geplaatst: 13 maart 2012, 22:00 uur
Kort en krachtig kun je dit nummer typeren. Goed gezongen en nu eens inclusief een kopersektie.
Deze Londense band, protegé van John Lennon, heeft maar twee jaar bestaan.
Hoewel hun twee albums niet opzienbarend waren heeft dit nummer een onuitwisbare indruk op mij gemaakt.
Uit 1969 Deep Water van Grapefruit.
Deze Londense band, protegé van John Lennon, heeft maar twee jaar bestaan.
Hoewel hun twee albums niet opzienbarend waren heeft dit nummer een onuitwisbare indruk op mij gemaakt.
Uit 1969 Deep Water van Grapefruit.
0
geplaatst: 13 maart 2012, 23:21 uur
Je kan natuurlijk ook eens posten wat je van een nummer vindt, Stijn. 
Zelf vind ik deze van Grapefruit wel erg fijn. Het heeft wel iets spannends en mysterieus op een bepaald manier. Had nog nooit van de band gehoord, eigenlijk. Mooi beeldmateriaal ook trouwens.

Zelf vind ik deze van Grapefruit wel erg fijn. Het heeft wel iets spannends en mysterieus op een bepaald manier. Had nog nooit van de band gehoord, eigenlijk. Mooi beeldmateriaal ook trouwens.
0
Stijn_Slayer
geplaatst: 14 maart 2012, 11:01 uur
Het is niet echt een Nuggets-nummer. I.p.v. garage en/of psych is dit veel soulvoller. Ik zie op Wiki dat ze echter wel psych hebben gemaakt, ken deze band zelf verder niet.
Zesje, vind 't niet bijzonder.
Zesje, vind 't niet bijzonder.
0
geplaatst: 14 maart 2012, 11:03 uur
Ik geef het nummer een 7,5. Leuke song!
Ik kende het overigens al, zo onbekend is dit toch niet? Was dit een hit?
Ik kende het overigens al, zo onbekend is dit toch niet? Was dit een hit?
0
geplaatst: 14 maart 2012, 22:17 uur
Even wat inhalen, ik ben veel weggeweest:
Spirit:
Prachtige single (9) Hoe komt het dat dit nooit een hit is geweest? Het ontbrak waarschijnlijk aan een goede plugger of de platenmaatschappij had het net druk met de release van een album van één of andere grootheid. Jammer.
The United States of America:
Ook heel weird (8). Zelfs een vrij rustig nummer maar mooi experimenteel.
Grapefruit:
Deep water is natuurlijk wat bekender maar wil nog niet zeggen minder goed (8)
Aorta:
Dat begin is uiteraard heel bijzonder, dan zit er een hele boeiende gitaar in een typisch jaren '60 nummer (9). Waarom zegt mij de band Aorta helemaal niets?
Spirit:
Prachtige single (9) Hoe komt het dat dit nooit een hit is geweest? Het ontbrak waarschijnlijk aan een goede plugger of de platenmaatschappij had het net druk met de release van een album van één of andere grootheid. Jammer.
The United States of America:
Ook heel weird (8). Zelfs een vrij rustig nummer maar mooi experimenteel.
Grapefruit:
Deep water is natuurlijk wat bekender maar wil nog niet zeggen minder goed (8)
Aorta:
Dat begin is uiteraard heel bijzonder, dan zit er een hele boeiende gitaar in een typisch jaren '60 nummer (9). Waarom zegt mij de band Aorta helemaal niets?
0
geplaatst: 15 maart 2012, 11:05 uur
Het is goed te horen dat de band Aorta duidelijk is geinspireerd door Yes, maar daar is niks mis mee, want het klinkt best lekker. Cijfer: 7,5
0
Stijn_Slayer
geplaatst: 15 maart 2012, 11:31 uur
Yes hoor ik er niet direct in. Ja, Yes van hun debuutalbum, maar daar had Yes zelf nog geen eigen geluid (veel bands hadden toen een enigszins vergelijkbaar geluid).
0
geplaatst: 15 maart 2012, 16:17 uur
Je hebt gelijk Stijn. Yes begon ook in 1969, dus kan er van inspiratie van Yes geen sprake van.

0
geplaatst: 15 maart 2012, 18:40 uur
Ik had er ook nog nooit van gehoord, maar snap de vergelijking met Yes wel. Door het orgeltje wellicht. Maar kan niet zeggen dat ik er echt wild van word. Geen verkeerd nummer, maar het had iets onstuimiger gemogen. Een 6,5 heb ik er nog wel voor over. 

* denotes required fields.