MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Rock / Maak kennis met Punk en beoordeel

zoeken in:
DjFrankie (moderator)
Mjuman schreef:
Na het gezeik over wel of geen punk, commercieel, of meiligheid ben ik ook hier alweer klaar. Het zijn m.n degenen die destijds (77/78) < 11 jaar waren die met de grootst mogelijke stelligheid over punk (wel niet niet) lopen te oreren en post van anderen te 'dissen'. Zonde van mijn tijd, daarom houdoe en bedankt; in dit topic steek ik geen tijd meer

Imo is Cockney Rejects een van de instigatoren geweest van één van de meest verfoeilijke off-shoots, de uitermate racistische Oi-punk.

Je laat je wel kennen Mjuman, ik heb al bijna 20 jaar deze cd The Indie Scene 80 (1992) in bezit met Spizzenergi - Where's Captain Kirk? erop.

Ik vind en vond dat altijd een melig nummer maar dat mag niet gezegt worden omdat jij dat inbrengt? En mensen die wat jonger zijn mogen daar geen mening over hebben??
Lijkt me wat kort door de bocht allemaal, maar ja. Ieder zijn mening
Ik heb altijd een voorliefde voor de Oi punk gehad met Cockney Rejects en ook Sham 69 als voorbeeld, later is extreem rechts dat inderdaad ook gaan gebruiken, maar niet ten tijde van voorgenoemde bands. Ik heb totaal niks met extreem rechtse denkbeelden trouwens.

Ik weet wel uit eigen ervaring dat je die anders denkenden halverwege jaren 80 ook tegen kwam bij concerten van UK Subs bijvoorbeeld. Ik bleef er wel zoveel mogelijk uit de buurt.

Screeching Weasel - Dingbat 7 (hoor hier ook veel jaren 90 punkbands in terug).

aslan (crew)
spizzenergi 7 grappig
cockney rejects 7 nooit echt mijn ding geweest doch dit nr is ok
screeching weasel 6 is dit de onbekendere bad religion variant? nieuw voor mij!!

DjFrankie schreef:
Je laat je wel kennen Mjuman, ik heb al bijna 20 jaar deze cd The Indie Scene 80 (1992) in bezit met Spizzenergi - Where's Captain Kirk? erop.

Laat ik het dan anders zeggen - veranderende omstandigheden bewerkstelligen dat ik niet - zoals destijds bij het wave-topic - de tijd en energie kan & wil opbrengen om telkenmale discussie over wel/geen punk te voeren en gemaakte keuzes te verdedigen. Als ik herinneringen aan destijds bovenhaal zie ik legio punks met een veeltal badges en pins en daar hoorden bijv. ook Jam, Clash, Skids, Damned, Angelic Upstarts, Undertones (maar da's vast ook weer pop, net als The Buzzocks) en GBH bij. Destijds waren punks blijkbaar ruimhartiger en breder van oriëntatie dan wat hier nu gedebiteerd wordt, dreuzelarij?

Als ik X-Ray Specs al als "meer wave" hoor typeren, dan zegt mij dat voldoende, net als die flauwe opmerkingen over dat nummer van The Adverts - dat was destijds echt gewoon een shock en redelijk controversieel (google maar eens op Gary Gilmore) om dat te tonen op Top of the Pops - maar nee, context is irrelvant het gaat gewoon om lawaaipapegaaiplaatjes ook al zijn ze rechtser dan de rechterpink van Thatcher met d'r rechterarm strak langs haar rechterheup.

aslan (crew)
capital scum

Spizz Energie, grappig nummer. Beetje wave, niet meer dan grappig. 5/10

Cockney rejects, overbekend voor mij. Ben dan ook een enorme "Oi" fan. (Overigens is oi voor mij gewoon lekkere meezingpunk met simpele teksten en een hoog pogo gehalte met niet al teveel politieke teksten) 8/10

Screeching Weesel, klinkt erg laat jaren tachtig, begin jaren negentig. Dat vind ik best lekkere punk. 7/10

Capital Scum, Hell Yeah, nooit van gehoord, maar dit klinkt erg lekker. 8/10

DjFrankie (moderator)
Capital Scum 7,5 ook totaal onbekend voor mij, maar rammelt lekker weg.

aslan (crew)
capital scum (scherpenheuvel, belgië - hageland hardcore), midden tot eind jaren tachtig geregeld te zien in belgië!!

capital scum

Screeching Weasel; Was er nog nooit van gekomen iets van deze heren te beluisteren. Lekker in het gehoor liggende punkrock met inderdaad Bad Religion invloeden. Ga op Spotify maar eens naar deze band op zoek. 7,0/10

Capital Scum; Dit beukt er lekker op los en denderd door als een zware dieseltrein. Punk meets metal. Leuk om te horen dat het geluid van de opname van de clip van vinyl komt. 7,5/10

capital scum

Inderdaad punk meets metal; moest ook gelijk aan een band als Motorhead denken.

Skapunk van de voorlopers van Rancid, tevens gecoverd door Green Day.
Operation Ivy - Knowledge.

aslan (crew)
operation ivy 5,5 niet zo mijn ding - dat green day dit covert kan ik dan ook helemaal begrijpen

Rancid kan ik zeker waarderen. Dit nummer van Operation Ivy vind ik niet zo sterk. 5/10

DjFrankie (moderator)
Operation Ivy wel lekker 7

Een oudje weer:

Lekkere rammelende punk met een gitarist die ook naar AC/DC luistert, tenminste dat denk ik.

7

The Members - The Sound Of The Suburbs
Ook een oudje.

DjFrankie (moderator)
Members een 7,5 nummer is me bekend.

aslan (crew)
dead boys 6 the members 7

Ik vind Dead Boys echt vreselijk slecht. 2/10

The Members is wel erg leuk 7,5/10

Zowiso - Blacks Prison

aslan (crew)
zowiso 8,5/10 !i!i!i!i!i!

Zowiso: 8/10

Ik ben dit topic een beetje aan het volgen, ik vond vooral Crass heel erg goed!

zowiso 8,5

Mooie percussie en heerlijke western gitaren (kan er geen andere benaming voor vinden).
Hiermee onderscheid je jezelf wel.
Komt blijkbaar ook uit de omgeving van Wormer.
Creatieve omgeving; brengt ook The Ex en De Kift (Svätsox) voort.

Oorwormer (1982)

Op dit album krijg je een beeld daarvan.

aslan (crew)
conflict - carlo giuliani

carlo giuliani

De dood van Carlo Giuliani was voor Conflict weer een reden om van zich te laten horen.
De politieke boodschap is duidelijk.
Wist niet dat ze zolang actief waren.
Dacht dat ze al lang gestopt waren.

8

Conflict, 7/10 goed nummer, aardige break, maar ik mis een echt lekker herkenbare riff.

Ik loop wat achter, zie ik…

Spizz Energi – Where’s Captain Kirk?

Nummer met een enorme drive. Niet voor de hand liggend, maar wel goed 7/10

Cockney Rejects – I’m Not A Fool

Niet onmiddellijk ‘my cup of tea’, doorsnee tweedegeneratiepunk 5/10

Screeching Weasel – Dingbat

Vrolijke punkpop, ken de band niet, maar dit is ok 6,5/10

Capital Scum – Slavery

Betonpunk in de stijl van GBH en Discharge (vooral die laatste). Lekker: 7/10

Operation Ivy – Knowledge: 6/10

Dead Boys – Down In Flames

Van hun had ik ‘Sonic Reducer’ verwacht (klassieker). De rest van hun vind ik niet zo bijzonder: 5,5/10

The Members – Sound Of The Suburbs

Poppy nummer voor ze de folk-toer op gingen: 6,5/10

Zowiso – Black Prison

Sapnnende, dreigende Wormer-punk. Zelf houd ik heel erg van het geluid van die bands (vroege Ex, Svätsox, Pitfall e.d.) 8/10

Conflict – Carlo Giuliani

Een band die ik ook al een hele tijd uit het oog heb verloren. Gelukkig dat er nog bands zijn die geëngageerd zijn en een boodschap hebben: 7/10

Amerika is nog niet veel aan bod gekomen dus vandaag deze

Minor Threat - Filler

aslan (crew)
klasse!! straight edge minor threat!
it's in your head! you call it religion, you're full of shit
8.5

Grappig; ik twijfelde zelf om (I'm Not Your) Steppin' Stone van Minor Threat te plaatsen.
Die vind ik nog beter dan Filler.

8

Minor Threat, lekker hoor. 8/10

Gast
geplaatst: vandaag om 12:11 uur

geplaatst: vandaag om 12:11 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.