MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Rock / Zijn er nog bands met gitaarsolo's?

zoeken in:
Het lijkt wel, en uiteraard bevestigen uitzonderingen de regel, alsof er tegenwoordig geen gitaarsolos meer in nummers zitten. Zou dat 'not done' meer zijn. Geen idee, ik ben geen muzikant slechts liefhebber.
En dan uiteraard niet uit de hoogtijden van de rock, maar hedendaagse of zelfs nieuwe bands die een nummer uitzwaaien of anderzijds voorzien van een lekkere gitaar solo?
Ik denk aan qotsa of pearl die nog wel eens iets doen maar verder......? Uw tips alsublieft.

Er zijn zat bands die nog aan gitaar-solo's doen.

ClassicProgRock1
Hedendaagse retro in de stijl van Deep Purple en Uriah Heep voorzien van verscheidene onweerstaanbare gitaar- en orgelsolo's, aanbevelenswaardig voor een ieder die zich thuis voelt in progressieve(re) kringen:

Kill_illuminati schreef:
Er zijn zat bands die nog aan gitaar-solo's doen.
(embed)

Dat is er alvast één! Das nòg niet zat. Wel een heel lekker nummer van een band die ik nog niet ken

Dan kan ik deze nog aanbevelen...

Wederom met een flinke retro-saus, maar wel degelijk uit het hier en nu.

Wat je opmerking over "not done" betreft. Dat was zeker een hele tijd zo ja leek het wel. Voorheen moest er gewoon een fatsoenlijke solo in een hardrock/metalnummer zitten. Totdat die glamrock een beetje op de laatste benen liep. En daarna leek "men" wel wat anders over die hoek van muziek te gaan denken en werden de solo's meer sporadisch. Ik moet zeggen dat ik het zelf ook wel minder belangrijk ben gaan vinden. Maar toch is het allemaal wel wat aan het terugkomen, ook al omdat de jaren '70 weer behoorlijk in zijn al een tijdje. Dus best veel muziek dat nu gemaakt word in de geest van die tijd en ja, vaker weer met lekkere solo's er in. Mij bevalt het wel eigenlijk. Ook bovenstaande Wicked minds klinkt niet verkeerd.

Met deze kun je je wat dat betreft ook wel vermaken......

Nog eentje.....Mojobone...

Jav-

Bedank me later.

In de titel 'gitaarsolsos'... oeps...

reptile71 schreef:
In de titel 'gitaarsolsos'... oeps...

Gezien! Kan het alleen niet wijzigen. Maar toch bedankt voor de constructieve bijdrage

Straks even met de hoofdtelefoon alle tips beluisteren. Mijn dag kan al niet meer stuk... Bedankt allemaal

soundpacca schreef:
Gezien! Kan het alleen niet wijzigen. Maar toch bedankt voor de constructieve bijdrage
Graag gedaan.

Echt hele vette tips, bands waarvan ik zeker meer zal gaan beluisteren.

Toch bevestigd dit eigenlijk mijn voorgevoel, want het gros van deze bands, uitgezonderd Simeon soul Charger en al in mindere mate Steven Wilson, spelen retro muziek. Dus uit de tijd dat solo's (of solsos voor reptile) nog gemeengoed waren.

Hedendaagse bands, die ook hedendaagse, als dat al bestaat, muziek spelen lijken toch echt af te haken. Uitzonderingen bevestigen de regel, zo verraste Calexico een paar jaar geleden met het fantastische Man Made Lake of Impossible Germany van Wilco waarin ook nog een heerlijke mellow solo in zat. Daarmee zeg ik ik ook dat ik heb heb over de wat toegankelijkere bands. Niet commercieel, dat zeker niet, maar ook niet in 'crate diggers' hoek van obscure bands. Ik blijf bij het idee dat daar de solo uitgebannen is.

Houd u niet in en kom met die tips, voorlopig gooi ik mijn haar los en ga ik nog even genieten van de bovenstaande retro rockers!

ClassicProgRock1
Het lijkt wel of gitaarsolo's tegenwoordig per definitie retro zijn.

Hoe dan ook, van al mijn favoriete bands die de laatste jaren doorbraken kan ik er geen noemen met een volstrekt eigen geluid (voor zover dat in de rockmuziek überhaupt nog mogelijk is). Lang leve de retro dus maar!

@soundpacca:
In het nummer Doris van Simeon Soul Charger zit een mooie solo. Alleen jammer genoeg staat dat nummer niet op Youtube, wel op Spotify overigens.

Ga ik checken... De muziek spreekt me aan. Tnks

Schnee
?
In bijna alle gitaarrock nummers zitten toch solo's.... toen en nu.
Maar er is misschien een verschil in opvatting hoe een "solo" moet klinken. Als het van dat dire straits of queen gepiel moet zijn ben ik blij dat dat minder voorkomt.

Schnee schreef:
?
In bijna alle gitaarrock nummers zitten toch solo's.... toen en nu..

Naar mijn mening niet, een riff is geen solo. Het hoeft echt niet perse een minuten durend spektakel te zijn, maar wel een'bruggetje' in een nummer waarmee het naar een hoger plan wordt getild, met als mooiste korte solo voorbeeld, sympathy for the devil.

Overigens vind ik sultans of swing een fantastisch mooi nummer, met fantastische solo dus praten we sowieso langs elkaar.

Al eens van Joe Bonamassa gehoord? Als je van mooie gitaarsolo's houdt, zeker eens waard om te luisteren.

Maar het is wel een erg "ruime" vraag hoor. Als het je puur om de gitaarsolo's gaat dan kom je al snel uit bij de bluesrock en andere soorten rock/metal. Daar bevat elk nummer wel een of meerdere gitaarsolo(s). Maar ja, als je niet van deze muziek houdt, wordt het toch weer een ander verhaal.

Nee dat is jst niet de kern van de vraag, al valt het me moeilijk om die duidelijk te formuleren. Het gaat me eigenlijk niet om bands die in een stijl spelen waar solo's deel van het meubilair zijn. Retro bands of inderdaad blues. Niet dat ik daar niet van hou, maar vaak heb ik daar al snel een gevoel van, dit is eerder èn beter gedaan.

Waar ik naar zoek zijn bands die een 'eigentijdse stijl' hebben, maar die een solo ook niet uit de weg gaan. Zeg maar gewoon pop met een randje. Eigenlijk ontdek ik al doende al dat dat er eigenlijk bijna niet is.
Toch raar, ik bedoel vroeger waren solo's niet alleen in die hoek te vinden. Poppie (soft)rock bands als fleetwood mac en the eagles hadden briljante gitaarsolo's en vergeet vooral niet dat ermin Michael Jackson's beat it nog een geweldige solo zat.
Het is dus niet zo dat je dit kunt zeggen dat solo's alleen in een bepaalde hoek voorkomen.

ClassicProgRock1
jailhouserocker1 schreef:
Al eens van Joe Bonamassa gehoord? Als je van mooie gitaarsolo's houdt, zeker eens waard om te luisteren.

Tot voor kort speelde Bonamassa in de supergroep Black Country Communion, waar ook Glenn Hughes (ex-Deep Purple) en Jason Bonham (zoon van Led Zeppelin-drummer John) deel van uitmaakten.

Uit 2011 onderstaand Zeppelinesque pareltje - met betoverend gitaarspel van Bonamassa - dat Kashmir doet herleven:

Veel "oudgedienden" maken nog steeds niet geheel onverdienstelijke muziek.......probeer de laatste Steve Lukather eens dan...

ClassicProgRock1
En probeer de laatste Deep Purple ook maar eens. Over een "return to form" gesproken...

Hoewel het wel onder de noemer blues valt, wil ik toch Gary Clark jr. even noemen. Ik vind dat hij de blues op een eigentijdse manier vertolkt, waardoor het behoorlijk hedendaags klinkt. Hij is een geweldige gitarist en laat dat regelmatig horen. Overigens is John Mayer ook een geweldige gitarist, maar als je dat wilt horen moet je wel een live plaat van hem luisteren (zoals Where The Light Is) want op z'n laatste studioplaten beperkt hij zich tot vrij saaie en gladde pop/countrymuziek waarop maar weinig gitaargeweld te horen is.

YouTube - Ryan McGarvey - Muddy Jesus - live for Bluesmoose radio

De beste van de nieuwe generatie bluesgitaristen, pas 25 jaar oud.

Fantastisch die Gary Clarke Jr het stoute (stief) broertje van de black keys. Waar laatstgenoemden de laatste anderhalve cd voor wat poppie sound gaan (niets mis mee) doet Gary lekker rauw. Dit is nou zo'n lekkere ontdekking!

Zit me plotseling te bedenken, dat al die grote lijsten met de 'best guitar solo's " van NME, guitarworld en Rolling Stone eigenlijk irrelevant (deels althans) zijn. Er staat geen nummer van na de jaren 90 in. Dan te bedenken dat we al in 2013 zitten.
Mooi onderwerp voor een eigen topic eigenlijk! Beste guitaarsolo's van(af) de 00's....
Ik noem 'Little sister' (qotsa) kort en krachtig en 'impossible germany' (wilco) lang en heerlijk zwoel.

Die lijsten van Rolling Stone kan je het best met een korreltje zout nemen. In hun lijst van de beste gitaristen aller tijden staan bijvoorbeeld Kirk Hammett en Slash in de top 15. Dat is voor mij weer te veel van het goede.

Twee favoriete soli van de afgelopen tien jaar:
Mastodon - Blood and Thunder (1:38)
Opeth - The Grand Conjuration (2:15)

Daarom noemde ik die van NME en Guitarworld er ook maar bij
Al komen ze in grote lijnen wel overeen trouwens....

Ik denk dat Rolling Stone zn gitaristenlijst heeft gewijzijgd, ik kan er wel redelijk in meegaan. Al schrik dan wel van Lindsey Buckingham op nummer 100

100 Greatest Guitarists | Rolling Stone - rollingstone.com

Ohja The John Butler Trio. Deze muziek wordt ook voorzien van een solo hier en daar, en erg fijne muziek om naar te luisteren! Klein voorbeeldje voor de mensen die het niet kennen: YouTube - John Butler Trio - Zebra (Live at Wave Aid)

Wellicht dat de Dave Matthews Band iets is voor je? Er staat veel van ze op YouTube, zeker de moeite waard om te checken, al willen ze live nog wel eens doorslaan in jammen waardoor het soms langdradig kan worden.

Gast
geplaatst: vandaag om 06:23 uur

geplaatst: vandaag om 06:23 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.