MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Rock / Rockumentaries

zoeken in:
HugovdBos schreef:
(quote)

Inderdaad een schitterende documentaire die een goed beeld geeft van de persoonlijkheid Bobby Liebling. Van een junk tot een persoon die er weer zin in heeft het beste van zijn tijd te maken. Een mooi voorbeeld van een docu die de band weer zijn verdiende bekendheid heeft gegeven.

Geweldige docu inderdaad. Toen ik hem op het IDFA zag had ik nog nooit van de band gehoord, pas in de laatste tien minuten wordt duidelijk dat deze echt heeft bestaan. Dat gaf het onbedoeld nog een extra laagje.

Een mooie rockumentary vond ik ook deze:

Telstar: The Joe Meek Story (2008) - MovieMeter.nl

herman schreef:
(quote)

Geweldige docu inderdaad. Toen ik hem op het IDFA zag had ik nog nooit van de band gehoord, pas in de laatste tien minuten wordt duidelijk dat deze echt heeft bestaan. Dat gaf het onbedoeld nog een extra laagje.

Bedankt voor de tip, zal hem op mijn lijstje zetten. De afgelopen tijd weer redelijk op dreef wat betreft muziekdocumentaires, dus deze zal binnenkort ook wel langskomen.

BBC had van de week ook een Kraftwerk-documentaire. Maar er zijn er zoveel...

herman schreef:
BBC had van de week ook een Kraftwerk-documentaire. Maar er zijn er zoveel...

Kraftwerk: Pop Art review – more influential than the Beatles?

The Guardian

Trouwens, zijn die drie documentaires van pitchfork hier al genoemd. Niet echt rockumentaries maar meer portretten over albums, maar wel mooi.

Belle and Sebastian - If Your Feeling Sinister

Modest Mouse - The Lonesome Crowded West

The Flaming Lips - The Soft Bulletin

Wat heeft de 2 jaar en 2 maanden durende wereldtournee van Metallica, de revolutie in Nigeria, paarden polo, 4 mooie vrouwen en een met wandelstok meppende bejaarde met elkaar te maken?
Beware of mr. Baker. De jazzdrummer ginger baker in een rockband Cream was afgelopen weekend op tv. Als oliver Stone het had verfilmd dan zou je het te ver gezocht vinden. Misschien nog op uitzending gemist?

Volgens mij is ie op You Tube ook te vinden.
Ik heb 'm voor de 2e keer gezien en het is en blijft een boeiende docu.
Een geweldig en gewaardeerd drummer, maar wat een dwaas...... niet te geloven.
Zelfs Eric Clapton weet na al die jaren nog steeds niet wat ie met hem aan moet.

Moet je gezien hebben !

Je bent blut, je doet een paar reunie concerten met clapton en bruce, verdient 5 miljoen dollar dus koop je 38 paarden die je laat invliegen, weer blut. hahaha. De rest is minstens zo mooi.

Hilarisch !

Ginger Baker deed alles in een opwelling. Hij deed het gewoon, verkeerde investeringen, de drugs, zijn vrouwen die kwamen en gingen.

De man zou gewoon achter zijn drumstel in een kooi opgesloten moeten worden- richt ie het minste aan en is ie waarschijnlijk nog het gelukkigst ook.

Nou ok vooruit, met paard.

Herman schreef:

--------------------------------------------------------------------------------

Dat is inderdaad een geweldige film! Maar geen Rockumentary. Maar buiten dat een ongelooflijk goede film met een verhaal waarvan je denkt: "Dat kan toch niet echt zo gebeurd zijn". Hetzelfde heb ik ooit ook gehad met de film 'Ed Wood' van Tim Burton. Ik had 'm opgenomen op VHS en uitgeleend aan een collega die dacht dat het allemaal verzonnen was.

Ik vond 'Telstar' zo goed dat ik 'm bij de BBC heb opgenomen en binnen een dag twee keer bekeken. Tenslotte heb ik 'm via Amazon op DVD voor zo weinig geld dat ie meer aan portokosten heeft gekost dan dat de DVD zelf kostte.

Documentaire over de Wrecking Crew aanstaande.

LA Weekly

Director Denny Tedesco tackles that question with The Wrecking Crew, a heartfelt, engrossing documentary 19 years in the making, which finally sees theatrical release in New York and Los Angeles on March 13.
His late father, guitarist Tommy Tedesco, was one of the core members of that integral session group, and a man whose sense of humor was as big as his six-string talent. The guitar intros to TV's The Twilight Zone, Green Acres, Bonanza, M*A*S*H and Batman? That's Tommy.

Ik heb vanaf nu op platendraaier een overzicht staan van ongeveer 100 muziekdocumentaires vanaf de jaren zestig tot het heden. Allemaal voorzien van informatie waar de docu over gaat en afbeeldingen van de hoes. De meest uiteenlopende muziekgenre's kun je hierin terugvinden.

HugovdBos schreef:
Ik heb vanaf nu op platendraaier een overzicht staan van ongeveer 100 muziekdocumentaires vanaf de jaren zestig tot het heden. Allemaal voorzien van informatie waar de docu over gaat en afbeeldingen van de hoes. De meest uiteenlopende muziekgenre's kun je hierin terugvinden.

Dank je Hugo
Best nuttig voor mij of elke andere muziekfiel
Ik verzamel naast fysieke geluidsdragers ook DVD concerten maar liefst muziekdocumentaires
De info die er bij staat is juist handig

bikkel2 schreef:
Volgens mij is ie op You Tube ook te vinden.
Ik heb 'm voor de 2e keer gezien en het is en blijft een boeiende docu.
Een geweldig en gewaardeerd drummer, maar wat een dwaas...... niet te geloven.
Zelfs Eric Clapton weet na al die jaren nog steeds niet wat ie met hem aan moet.

Inderdaad, volkomen van de pot gerukt die Ginger. Maar oa daardoor een zeeer vermakelijke docu. De man is ook gewoon eerlijk en oprecht (lijkt mij) in deze docu. Heel leuk om naar te kijken. Met prachtige anekdotes. Met drie lekkere meiden in je auto, en dan via de radio moeten vernemen dat je bent overleden. "This must be heaven than" ha ha. Heerlijk!!

De laatste tijd weer een aantal muziekdocumentaires gezien, waarvan Jason Becker: Not Dead Yet een grote indruk op mij maakte.

Jason Becker was een talentvolle gitarist die al vanaf jongs af aan indruk maakte met zijn verschillende speelstijlen. Het kwam als snel tot een samenwerking met Marty Friedman (Megadeth) en op 19-jarige leeftijd werd hij de nieuwe gitarist van The David Lee Roth Band. Echter kent zijn levensloop een treurige wending als bij hem de ziekte ALS (Amyotrophic Lateral Sclerosis) wordt geconstateerd. Maar een vechter als hij is probeert hij nog steeds op alle mogelijke manieren de wereld van zijn muziek te laten genieten. Een indrukwekkende documentaire over vriendschap, familie en het niet op willen geven.

buizen
Ook in Nederland (in Duitsland is het nog veel en veel erger) zie je toch dat er steeds meer 'gecensureerd' word door Youtube. Zal wel met auteursrechten en heffingen etc. te maken hebben. Bepaalde documentaires die er eerder volledig op stonden, in originele taal en incl. Nederlandse ondertiteling zelfs zijn er verdwenen.
Zoals: Lemmy The Movie bijvoorbeeld.

buizen
HugovdBos schreef:

Jason Becker was een talentvolle gitarist die ....
... de ziekte ALS (Amyotrophic Lateral Sclerosis) ...
.. Maar een vechter als hij is ...
.. over vriendschap, familie en het niet op willen geven...

(embed)

Lijkt indrukwekkend inderdaad, die trailer. Maar ook deze docu is niet (meer) volledig op Youtube te zien. Het is toch niet de bedoeling dat je zo'n docu-movie in de winkel moet kopen?

Het is nogal een prijzige ziekte als het ware. Dus die zal wel te koop zijn. Ieder jaar wordt er ook een concert gegeven onder dezelfde naam met bekende gastartiesten.

Heb de documentaire op dvd en een zeer aangrijpend, maar toch ook met een lichte zonnestraal door de doorzettingskracht die er in Becker schuilgaat. Er wordt inderdaad een jaarlijks benefietconcert gehouden, met kleinere en grotere namen uit de wereld van de rock en metal. Komt ook nog een stukje van terug in de documentaire.

buizen
"Look at me for fucks sake,
Does this looks glamorous to you?
I'm making - cunting - sandwiches
The band is off-stage
We're in a rest to [be] packed up
I'm making sandwiches
Being interviewed by you, cunts
And all I wanna do is going in the bus
and drink Jack Daniels,
for fucks sake"

Dat zijn dus mooie inkijkjes in the road crew
Motörhead - We Are The Road....

buizen
Hedennacht, op HBO, Sonic Highways
"Ter ere van hun 20e verjaardag hebben de Foo Fighters de totstandkoming van hun achtste studioalbum - genaamd Sonic Highways - vastgelegd in de 8-delige documentairereeks Foo Fighters Sonic Highways. De serie duikt diep in het hart en de ziel van de Amerikaanse muziek en doet het muzikale erfgoed van acht prominente steden verder uit de doeken aan de hand van interviews met lokale beroemdheden."

Vanwege de laatste discussie nog wat olie op het vuur. BBC docu van ca 55 minuten. Het is niet allemaal even interressant.

Ook in 2015 verschenen er weer een aantal kwalitatief hoogwaardige documentaires over zowel legendarische muzikanten als onbekende grootheden. Centraal stonden dit jaar de de biografieën van Amy Winehouse en Kurt Cobain, waarvoor diep de archieven is ingedoken. Bewonderenswaardig is de grote investering die Metallica’s Robert Trujillo deed om de invloedrijke Amerikaanse bassist Jaco Pastorius in beeld te brengen. De platenindustrie kreeg de aandacht met de opkomst van de online muziekindustrie, krachtig neergezet in de ondergang van Tower Records. Soulzangeres Nina Simone wist in de documentaire van Liz Garbus echter de meeste indruk achter te laten, in haar ongekende muzikale werkjes, tegenslagen en haar inzet voor gelijke rechten voor de zwarte bevolking.

Top 5 uit 2015
5. All Things Must Pass: The Rise and Fall of Tower Records
4. Amy
3. Jaco
2. Cobain: Montage of Heck
1. What Happened, Miss Simone?

Voor uitgebreide toelichting kijk hier.

buizen
Vannacht rond 01.00uur wordt op NPO3 een docu over Lemmy uitgezonden. Welke precies is me onduidelijk. Als het die ene, meest recente, is is het absoluut de moeite waard te kijken.
Stond eerder integraal op YT maar is er al lang afgehaald, toen een tijdje een Duitse versie maar die staat ook niet meer op YT. Hopelijk is het die docu. Begint met beelden van Lemmy in zijn appartement in L.A. Boordevol WOII-memorablia.
http://exclaim.ca/images/Lemmy-2---c.-of-Mongrel-Media.jpg

buizen schreef:
Vannacht rond 01.00uur wordt op NPO3 een docu over Lemmy uitgezonden. Welke precies is me onduidelijk. Als het die ene, meest recente, is is het absoluut de moeite waard te kijken.
Stond eerder integraal op YT maar is er al lang afgehaald, toen een tijdje een Duitse versie maar die staat ook niet meer op YT. Hopelijk is het die docu. Begint met beelden van Lemmy in zijn appartement in L.A. Boordevol WOII-memorablia.
(afbeelding)

Het is de britse uit 2010

Daar gaat hij piepers snijden en bakken toch? De crew moest eerst zijn keuken poetsen anders wilde hij niet in beeld haha.

Er kwamen geen piepers bij kijken haha. Ik denk dat Lemmy ook geen rijbewijs (nodig) had.

buizen
Het was wel 'die ene' docu. Die hele goeie. Dinsdagnacht gemist: ik sliep. Maar inmiddels via uitzending gemist nogmaals bekeken. Het lijkt wel alsof de docu gemaakt is postuum, als eerbetoon aan Lemmy, maar nee: dit is gewoon opgenomen bij leven van Lemmy: hij kreeg toen al die waardering en respect.

In de docu vertelt Dee Snider over een tour in Finland, sinds lange tijd weer eens samen met Motorhead spelen (Twisted Sister in voorprogramma): "Ik trad met ze op, had ze meer dan tien jaar niet ontmoet en - surprise surprise - het was dezelfde crew als in de jaren '80. En de jaren '90.
Typisch Lemmy".
Klopt.
Wat zal de rest van de band, de road crew, de merchandisedames, het tourmanagement etc. in een diep zwart gat vallen zeg. Je gaat niet zomaar even met een andere band op tournee. Motorhead was één grote familie.

Mooi dat de NPO dit de hele maand januari nog aanbiedt.
Er is veel te weinig goede muziek/docu's op TV.

Gisteravond op TV de Rhinestone Cowboy zanger Glen Campbell. De countrylegende heeft Alzheimer en wordt gevolgd tijdens zijn laatste tournee Deze Aangrijpende documentaire laat zien dat de man zijn muziek zich goed herinnert maar de namen van zijn vrouw en kinderen uiteindelijk niet meer.
http://assets.rollingstone.com/assets/images/story/country-star-glen-campbell-diagnosed-with-alzheimers-20110622/rectangle.jpg

Heb 'm ook gezien. Inderdaad aangrijpend. Af en toe waren er momenten dat ik met samengeknepen billen zat te kijken. Op een gegeven moment begaf de autocue het. Gelukkig werd het probleem opgelost. En tijdens zo ongeveer het laatste concert toen hij ontevreden over het geluid tevergeefs zijn strat probeerde een minder schel geluid te geven.

Inderdaad een mooie docu. Las op Internet dat Glen inmiddels in een verzorgingshuis zit. Een van zijn kinderen heeft een rechtszaak aangespannen omdat zijn huidige vrouw Glen aan zijn lot zou overlaten en de rest van zijn kinderen uit eerdere huwelijken bij hem zou weghouden. Ze zijn bang dat er niet veel geld meer overblijft Zo'n lieve vrouw, dat zal toch niet

Tja, geld maakt meer kapot dan je lief is. Opmaken dus

2016 bracht ons weer een reeks aan aangrijpende, humoristische en meeslepende documentaires over een aantal zeer invloedrijke muzikanten uit de afgelopen 50 jaar. Zo wordt in Gimme Danger de rol van The Stooges als belangrijke proto-punk band uitgelicht en geeft regisseur Thorsten Schutte alle ruimte aan Frank Zappa om zijn verhaal te doen in Eat That Question. Een andere documentaire waar veel over te doen was is Supersonic, een humoristisch overzicht van de beginjaren van de Britpop band Oasis. Ron Howard slaagde er in om de totale gekte van de optredens van The Beatles vast te leggen in zeer fraaie beelden en krachtige audio-opnames op Eight Days a Week. Maar geen één documentaire was afgelopen jaar zo aangrijpend als One More Time with Feeling, het verhaal rond het verwerkingsproces van de dood van Nick Cave’s zoon Arthur en de opnames voor zijn persoonlijke album Skeleton Tree.

Top 5 uit 2016:
5. Gimme Danger (The Stooges)
4. Eat That Question: Frank Zappa in His Own Words
3. Oasis: Supersonic
2. The Beatles: Eight Days a Week
1. Nick Cave: One More Time with Feeling

Voor een uitgebreide toelichting kijk hier.

Gast
geplaatst: vandaag om 12:58 uur

geplaatst: vandaag om 12:58 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.