menu

Genres / Rock / Hardrock / metal: algemeen discussietopic

zoeken in:
geplaatst:
Bij AMG doen ze ook een record of the moth. Dat duurt altijd even maar Don's nummer 2 van de maand mei (idle hands) stond daar op 1 en mijn nummer 1 (paladin) op 2. Op 3 staat de symphonic metal van Kull met Exile, ook een prima album, dus ze krijgen er al aardig kijk op bij AMG haha

geplaatst:
Angry Metal Guy is sowieso mijn favoriete site voor metalrecensies. Ze zijn kritisch, schrijven zeer goed en hebben bakken met humor.

geplaatst:
Uit zweden, met onder andere Henrik Johansson en Micke Därth van Beyond Twilight waarvan nog een album in het topic 'Metal Album van de Week' is voorgesteld. Door Edwynn dacht ik.

Doet wat denken aan Savatage, maar dan rustiger: Nocturnal Alliance

geplaatst:
Juni, het is meer een festival maand dan een release maand. Degene die op die festivals spelen brengen hun albums het liefst toch een maandje of wat eerder uit. Ik heb dan ook de vreemdste top 3 samengesteld.
Op deze site sinds 8 juni en geen enkele media aandacht brengt deze 31 mei release bovenaan de juni lijst.

Op
1. Last Crack - The Up Rising (2019)

Dit bericht bevat ingevoegde media van de volgende externe locatie:

https://www.youtube.com/watch?v=DMRVkTzKS44

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MusicMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MusicMeter met je privacy omgaat.

28 jaar na the burning time komen 4 van de 5 OG's met deze opvolger. Deze alternatieve hard rock is catchy as hell maar verzuipt tussen de major releases.

2.Embrace of Disharmony - De Rervm Natvra (2019)
Zeer gecompliceerde symphonic prog metal uit Italië. Met electronics en waanzinnige maar niet al te veel gitaarsoloos

3. Varg - Wolfszeit II (2019)
Duitstalige Pagan blackened death met genoeg melodie om het interressant te houden. Remake van hun debuut.

Eervolle vermeldingen: Bloodred Hourglass (melo-death) en Bloody Hammers (hradrock doom) en Tyler Bryant (sleaze rock).Die bevallen me prima maar zijn nog niet gescoord.

geplaatst:
Top 3 van juni:

1. Yellow Eyes - Rare Field Ceiling

Yellow Eyes vind ik momenteel een van de ''puurste'' blackmetalbands die er rondlopen. Ze bevinden zich in een vreemd middengebied waar weinig andere bands zijn in het subgenre. De band heeft namelijk een ruw en primitief gevoel dat de oorsprong van de blackmetal oproept. Aan de andere kant is de muziek heel erg progressief met ingewikkeld kronkelend gitaarwerk dat tegelijkertijd ongelofelijk harmonieus en prachtig is, denk aan een band als Krallice. Yellow Eyes heeft een hele eigen gitaarstijl die mij enorm intrigeert. Ook is het gebruik van ''field recordings'' uit Siberië heel erg smaakvol en passend gedaan, het voegt echt iets toe aan de algehele sfeer van de plaat.

https://www.youtube.com/watch?v=YTDr1yiFMjY

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MusicMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MusicMeter met je privacy omgaat.

2. Fuming Mouth - The Grand Descent

Fuming Mouth brengt een mokerslag van een debuutalbum waarin korrelige old school deathmetal en donderende en springerige hardcoregrooves erg goed worden samen gebracht.

https://www.youtube.com/watch?v=hWemZUHGuRc

3. Cthuluminati - Reliqideus

Debutant uit Nederland. Uitstekende psychedelische blackmetal met stonerinvloeden.

https://www.youtube.com/watch?v=bQBQ3I4RzzE

Hardrock/metalreleases die je wat mij betreft in de gaten moet houden in juli:

01/07: False – Portent
05/07: Immortal Bird – Thrive on Neglect
05/07: Sacri Monti – Waiting Room for the Magic Hour
12/07: Torche – Admission
19/07: Tomb Mold – Planetary Clairvoyance
19/07: Wormed – Metaportal
19/07: Lingua Ignota – Caligula

geplaatst:
In juli gaat voormalig Creed zanger Scott stapp zijn nieuwe solo album prijsgeven, slaan de voormalig rhapsody of Fire zanger en gitarist de handen in één voor een.... rhapsody album , halen voormalig megadeth gitarist Poland en huidig MD bassist Ellefson herinneringen op en sluit majestica gitarist Tommy Johansson zich aan bij Sabatons negende worp. Niet veel bijzonders dus, vooralsnog, in mijn opinie.

geplaatst:
Blijkbaar gaat het er dan nu eindelijk toch van komen. Ik ben ook benieuwd.

geplaatst:
Kronos schreef:
Blijkbaar gaat het er dan nu eindelijk toch van komen. Ik ben ook benieuwd.

Ja op de PW Facebook pagina is er al jaren sprake van een nieuw album.

De top 3 van juli:

1. False - Portent

False brengt een ronduit episch blackmetalwerk dat qua ambitie me doet denken aan Emperor en Weakling. Zeer intense en bezielde uitvoering met spannend en dynamisch drumwerk.

https://www.youtube.com/watch?v=o1_W8eiFhy4

2. Tomb Mold - Planetary Clairvoyance

Tomb Mold behoudt de gure Finse deathmetalsferen van eerder werk, maar voegt daar een goede scheut techniek en zeer herkenbare melodie (denk Necroticism van Carcass) aan toe. Heerlijke plaat!

https://www.youtube.com/watch?v=ibDv77P7YVk

3. Falls of Rauros - Patterns in Mythology

Falls of Rauros vond ik altijd vrij voorzichtig klinken, maar nu brengen ze hun dromerige blackmetal met een folky ondertoon veel dynamischer en kleurrijker, wat resulteert in een erg mooie plaat.

https://www.youtube.com/watch?v=GhlpSo7UcKY

Hardrock/metalreleases die je wat mij betreft in de gaten moet houden in augustus:

01/08: Föllakzoid – I
02/08: Russian Circles – Blood Year
09/08: The Contortionist – Our Bones
16/08: King Gizzard & The Lizard Wizard – Infest the Rats' Nest
16/08: Killswitch Engage – Atonement
16/08: Pijn and Conjurer – Curse These Metal Hands
16/08: Uniform and The Body – Everything That Dies Someday Comes Back
23/08: Knocked Loose – A Different Shade of Blue
23/08: Tropical Fuck Storm – Braindrops
23/08: Isole – Dystopia
23/08: Book of Wyrms - Remythologizer
23/08: Ceremony – In The Spirit World Now
30/08: Culted – Vespertina Synaxis: A Prayer For Union & Emptiness EP
30/08: The Fifth Alliance – The Depth Of The Darkness
30/08: Hope Drone – Void Lustre
30/08: Imperium Dekadenz – When We Are Forgotten
30/08: Portrayal Of Guilt – Suffering Is A Gift
30/08: Tool – Fear Inoculum

Ik heb geen top 3 voor juli. Ik zal eens kijken of ik er bij augustus wat in kan mikken maar ik ben er bang voor.

Augustus is voorzien met wat Major releases zoals Volbeat, Slipknott en Tool.
Daarnaast nog Destruction, Hammerfall, Sixfornine, Killswitch engage , Sacred Reich, Twilight Force , Michael Schenker Fest u.v.a

Terrorizer komt zo te zien 23 augustus met Live Commando en Saxon bracht vorige week een uitstekend live-album uit.

Tot nu toe vier albums uit dit jaar gekocht waaronder Extreme Graveyard Tornado van Birdflesh.

De vijf beste hardrock/metalalbums van augustus (wat mij betreft):

1. Tool - Fear Inoculum

Lees mijn uitgebreide bevindingen van dit prachtwerk op de albumpagina.

https://www.youtube.com/watch?v=rj3IbZV_YQM

2. Knocked Loose - A Different Shade of Blue

''Knocked Loose stimuleert mensen nog steeds om de huiskamermosh te brengen, maar klinkt ook een stuk ''volwassener'' op zijn tweede plaat. Laugh Tracks was een heerlijke rechtse in je smoel, maar weinig dynamisch. A Different Shade of Blue behoudt de pissige energie van zijn voorganger, maar gaat veel dynamischer te werk. Het valt me op dat de sound vrij duister is, met zelfs best wel wat invloeden van deathmetal, doom en sludge (met de omineuze Hanneman-loopjes), waar je mij heel erg blij mee maakt. Daarmee doet de sound van deze plaat mee denken aan het debuut van Jesus Piece van vorig jaar. Nog geen beoordeling, maar dit is in ieder geval een ferme stap vooruit voor Knocked Loose.''

https://www.youtube.com/watch?v=u84ky2dZsA8

3. King Gizzard & the Lizard Wizard - Infest the Rats' Nest

Een niet-metalband brengt een van de vetste thrashmetalalbums van het jaar uit. Hoe? Door de liefde voor het subgenre stevig te laten doorschemeren met een twist. Je hoort invloeden van oude Metallica, Slayer en Voivod, maar met de psychedelische snufjes in sound en structuur die typerend is voor dit Australische gezelschap. Ook wordt er met Superbug een monsterlijke stoner/doomtrack op je afgevuurd die me doet denken aan Sleep en Electric Wizard en Mars for the Rich klinkt alsof Motörhead en Black Sabbath samenwerken. Ook de productie heeft een lekkere stoffige garagevibe. Ik word hier blij van!

https://www.youtube.com/watch?v=qtTi_uyYynA

4. Pijn & Conjurer - Curse These Metal Hands

Leden van de Britse bands Pijn (post-rock/metal) en Conjurer (sludge/doom/hardcore) besloten voor een gelegenheidsproject samen te werken zonder al te veel druk, gewoon lekker spelen. Dat hoor je ook aan deze EP af: ondanks dat er immens vette riffs gespeeld worden hangt er een hele euforische en aangename sfeer over de gehele EP. Voor de liefhebber van oude Baroness en Mastodon is dit niet te versmaden!

https://www.youtube.com/watch?v=ZbPC7UgaTa0

5. Sacred Reich - Awakening

Ondergewaardeerde thrashmetalveteranen keren na 23 jaar terug met no-nonsense comebackplaat. Geen grammetje vet qua songmateriaal, gewoon 31 minuten lang heerlijke groovende thrashmetal met vernieuwde energie in de vorm van de 22-jarige gitarist Joey Radziwill.

https://www.youtube.com/watch?v=u3jrZ36g4yM

September wordt een monstermaand qua hardrock/metalreleases, deze kun/moet je wat mij betreft in de gaten houden:

06/09: Mizmor – Cairn
06/09: Kayo Dot – Blasphemy
06/09: Vitriol - To Bathe from the Throat of Cowardice
06/09: Diagonal – Arc
06/09: Year of the Goat - Novis Orbis Terrarum Ordinis
11/09: Infant Annihilator - The Battle of Yaldabaoth
12/09: Nightfell – A Sanity Deranged
13/09: Monomyth – Orbis Quadrantis
13/09: Dead Neanderthals – Ghosts
13/09: Asagraum - Dawn of Infinite Fire
13/09: Weeping Sores - False Confession
13/09: Cloud Rat - Pollinator
13/09: Dold Vorde Ens Navn – Gjengangere I Hjertets Mørke EP
13/09: Haunter – Sacramental Death Qualia
20/09: No One Knows What The Dead Think – No One Knows What The Dead Think
20/09: Cult of Luna - A Dawn to Fear
20/09: White Ward - Love Exchange Failure
20/09: Kadavar - For the Dead Travel Fast
20/09: The Number Twelve Looks Like You - Wild Gods
20/09: Monolord – No Comfort
20/09: Coffins – Beyond the Circular Demise
20/09: Klone – Le Grand Voyage
20/09: Ecstatic Vision – For the Masses
20/09: Morast – Il Nostro Silenzio
27/09: Car Bomb – Mordial
27/09: Opeth – In Cauda Venenu
27/09: Borknagar – True North
27/09: Cranial – Alternate Endings
27/09: Creeping Death – Wretched Illusions
27/09: High Command – Beyond the Wheel of Desolation
27/09: Mars Red Sky – The Task Eternal

Augustus 2019, de top 3:
Op 1, het debuutalbum van The Offering. Heeft metal nog iets nieuws te bieden? Ja, en het komt uit Boston. Niet luisteren als je al nerveus bent of van plan het zo te gaan worden.

(afbeelding)
The Offering - Home (2019)

https://www.youtube.com/watch?v=pcCPT8KuGu4

Op 2:
Shadow of Intent - Melancholy (2019)
Kijk in de vijver...of liever niet

(afbeelding)
Melodic blackened death core uit de VS, in eigen beheer uitgebracht
SHADOW OF INTENT - Malediction (Official Music Video)

Op 3:
Tarja - In the Raw (2019)

(afbeelding)
Tarja is terug, en hoe. Was ze weg dan? Nee.
Tarja -Tears In Rain ( ode aan Rutger Hauer?)

September: Hellyeah, uitgestelde Michael Schenker Fest, Dragonforce, Nederlandse heavy metal Vortex, Sonata Arctica, Thin Lizzy (black star riders) , Opeth in 't Zweeds en na de opgewarmde prak van Tool, Possessed, Last Crack en Sacred Reich nu ook de nieuwe....

https://www.youtube.com/watch?v=nyIeOz7EOU0

Tsja, als behoorlijke Quo fan ben ik na het overlijden van mede boegbeeld Parfitt afgehaakt. Toch klinkt het nieuwe album best aardig. Het nummer Backbone vind ik dan persoonlijk tot de mindere nummers behoren. Maar toegegeven; die dekselse Rossi kan wel een nummer schrijven.

Een beetje rondneuzen leert ons dat Taylor Swift fans nogal veel waarde hechten aan een nummer 1 positie. Nu Tool dat heeft overgenomen zijn De meisjes pissed. Erger nog is dat volwassen Tool fans die tieners gaan retweeten. Maar ja, dat is mijn mening. Een ander lijstje dan. Meest gestreamde metal artiest in de laatste maand. Schokkend soms. 100 stuks, enjoy.
These Are The Most Listened to Hard Rock/Metal Artists on Spotify In The Last Month - metalinjection.net

Best veel old skool in die lijst. Verrast me behoorlijk moet ik zeggen.

Het is al over the news; Ozzy O. Heeft een top 10 hit nu 30 jaar en 3 maanden na zijn laatste #8 notering in 1989. Een hot 100 billboard record. Het meest schokkende daar aan vond ik dat No More Tears uit 91 dat dus niet was.

Dat was dus ook exact mijn reactie! En ik meen me te herinneren dat Mama I'm coming home ook een top 10 hit was in de Hot 100 destijds. Niet dus blijkbaar...

Gast
geplaatst: vandaag om 17:41 uur

geplaatst: vandaag om 17:41 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.