menu

Genres / Rock / Hardrock / metal: algemeen discussietopic

zoeken in:
buizen
Een algemeen discussietopic over hardrock en metal was er nog niet zag ik tot grote schrik.

Wie speelde nou de eerste black metal, welke bands kunnen als allereerste heavy metal bands worden beschouwd? Waren 'poserbands' in de jaren '80 eigenlijk niet serieus te nemen of juist wel?
Komt het nog wel goed met de metal, boezemt de vergrijzing der fans van het genre ons angst in of geeft de jeugd vertrouwen dat metal juist weer groeiende is?
Zijn die gigafestivals nog wel leuk? Of preferen mensen kleinschaliger, intiemere, en prettiger geprijsde, festivals?
Dit en nog veel meer existentiële metalheadkwesties kunnen in dit hardrock/metal-topic aan bod komen.

Ik trap het topic niet af met een eerste eigen bijdrage. We zien wel even of er belangstelling voor is.
Zal volgende week een existentiële kwestie aan de orde stellen.

We hebben ooit wel eens een algemeen hardrocktopic gehad, geloof ik, maar er wordt meer over subgenres gediscussieerd. Een iets algemenere naam is voor het overzicht wel handig; vandaar dus aangepast.

Is dit dan nu het topic voor de klassieke metal stroming? Als Iron Maiden, DIO, Saxon etc?

Ik weet niet of ik hier op de goede plek ben om om tips te vragen? Af en toe wijk ik wat af van m'n jazz geneuzel en dan luister ik ook naar metal (en veel andere soorten muziek). Ik weet echter even niet waar ik verder moet gaan met ontdekken. Hopelijk hebben jullie een paar goede tips.

Zeer in de smaak vallen:
Metallica
System of a Down
Pantera
Down
Soulfly
Deftones
Rammstein
Rage Against The Machine

Daarnaast ook groot liefhebber van de Grunge van Pearl Jam, Alice in Chains, Nirvana, Soundgarde en Temple of The Dog dus cross-overs ook welkom.

Waar ik in ieder geval niet van hou:
Slipknot, Korn
Death Metal en daarmee dus Grunts en screams
Black Metal

Ik hoop dat jullie er iets mee kunnen.

Om er stempels op te plakken: groovy moderne metal die niet overdreven doet maar ook geen gimmick is?

Ik denk aan:
Machine Head (Burn My Eyes)
Dry Kill Logic (Dead and Dreaming)
Sepultura (Chaos AD of Roots)
Bury Your Dead (Beauty and the Breakdown)
Crowbar (Time Heals Nothing of Broken Glass)
Dagoba (What Hell is About)

Helpen die tips?

Die tips helpen zeker Bennerd, dankjewel! Sepeltura ken ik en die band bevalt me ook (had ook in m'n lijstje gekunt). Machine Head ken ik alleen van naam. Ik ga erachteraan

Sir Spamalot (crew)
Soledad, ik heb nog een lijst liggen met Metal van de jaren tachtig (1980 tot en met 1988), tips die ik in 2010 heb doorgegeven aan een collega op MusicMeter. Daar staan vanzelfsprekend de "grote" groepen alsook mindere goden op maar allemaal met in mijn ogen uitstekende albums. Mocht je zin hebben, roep maar. Mocht iemand anders ook zin hebben, ge moogt ook roepen.

Lamb of God misschien?

Dank voor de Tip Lau1986. En Sir Spamalot: graag! Alvast bedankt voor de PM!

Met Tool - Ænima (1996) kunnen de meeste niet en wel Metal-heads vaak wel wat mee. 1300 stemmen, score > 4 gemiddeld. zegt wel genoeg, denk ik .
Stone Sour - Come What(ever) May (2006) past ook wel in je rijtje.

Nu we het toch over het hele genre hebben, de vakantie is aanstaande en daar wil ik wel eens wat verzamelwerk op mijn mobiele speler plaatsen. De eerste geeft een mooi chronologisch overzicht van 1968 tot aan het grunge tijdperk (1991 zo ongeveer) en de tweede een mooi overzicht van nog actieve (op enkele na) metal en hard rock bands.
The Heavy Metal Box (2007) 1968-1991 4CD
Graspop Metal Meeting 1996 - 2015 (2015) 4CD

Heeft iemand nog andere gevarieerde metal boxes in de aanbieding?

Deze uiteraard: Metal: A Headbanger's Companion (2007)
Daar krijg je deathmetal/grindcore/metal-rock/industrial/punk-hardcore en leftfield (niet elders in te delen) te horen. Er verscheen nog een 2de deel van.

XXX (2013) heeft ook de nodige variatie.

O, wauw een 6cd en een 3 cd. Maar een micro sd kaartje bijkopen dus haha. Mooie keuzes!

Er moet meer zijn, zo bracht Earache meer grote compilaties uit zoals Worldwide Metal (2008) en het label Nuclear Blast o.a. The Blast Supper (2013).

Eén uit de oude doos is 12 Commandments in Metal (1985) maar als er ook hardrock op mag staan lijkt Pure... metal (2014) mij heel geschikt.

Die eerste is wel erg onbekent spul, die tweede een itunes release zo te zien, die derde is geen box maar die laatste ziet er wel heel gelikt uit. Thanks

Sir Spamalot (crew)
Blauwdruk van de NWoBHM: New Wave of British Heavy Metal '79 Revisited (1990).

Blauwdruk van Metal in het algemeen: IP blocked - rateyourmusic.com. Maar Don't Break the Oath van Mercyful Fate op 35?

Ja, die popoff lijst ken ik wel. Staat zowat de hele discografie van Maiden, Sabbath en Slayer in de top 100. Dan komt je geliefde MF er maar bekaait van af ja, geheel ten onrechte natuurlijk. Wel eens leuk om door te nemen welke ik nog niet ken. Maar dat boek is al aardig wat jaartjes terug verschenen , niet?

Sir Spamalot schreef:
Maar Don't Break the Oath van Mercyful Fate op 35?

Er is wel meer mis met deze lijst lijkt mij.....

Nee, alleen Mercyful Fate had'ie verkeerd geplaatst

In Rolling Stone heeft Slayer's Kerry King zijn top 10 favoriete Metal albums uit de doeken gedaan met uitleg waarom. Online te lezen aldaar maar hier alvast de list

Judas Priest - Stained Class (1978)
"Rob Halford is my favorite singer of all time, closely followed by Ronnie James Dio, closely followed by Bruce Dickinson."
AC/DC - Highway to Hell (1979)
Black Sabbath - Sabotage (1975)
Exodus - Bonded by Blood (1985)
Iron Maiden - The Number of the Beast (1982)
Mercyful Fate - Melissa (1983)
Metallica - Master of Puppets (1986)
Ozzy Osbourne - Diary of a Madman (1981)
Rainbow - Long Live Rock 'n' Roll (1978)
Venom - Black Metal (1982)

Klassiekertjes, all of them. Meerdere artiesten hebben hun top tien gegeven (ozzy, ward, shadows, halford) naar aanleiding van de top 100 metal albums of all time (volgens Rolling Stone dus)

The 100 Greatest Metal Albums of All Time | Rolling Stone - rollingstone.com

Verrassend hoog in die top 100 is Danzig op 23 (en Motley Crue op 22, maar het is een amerikaanse site)

AC/DC, Kiss, Led Zeppelin, Deep Purple en Guns n Roses worden niet onder Metal geschaard en staan dan ook niet in de lijst (maar Twisted Sister wel)

Tip metal / rock bands uit Duitsland : Primal Fear, Kreator, Axel Rudi Pell, Doro, Grave Digger, Accept, Edguy, Avantasia, Gamma Ray, Unisonic, Freedom Call, UDO, Uli Jon Roth, Blind Guardian, Helloween, Metalium, Destruction, Rage, Mystic Prophecy, Running Wild enz...

Judas Priest is bevestigd voor het Franse Hellfest (22-24 jun). Wat moet je ermee, want het is al lang uitverkocht. Maar dat betekent dat na de US tour de band met nieuw album op zak dus in Europa is deze zomer. Zo ook Megadeth (verrassend, dacht dat ze een album zouden doen), Iron Maiden en al eerder bekent Nightwish , Guns n Roses en Ozzy betreden het oude land.
Voor Fortarock (1-2 jun) zijn er nog wel plekjes vrij...

Dat geeft dus een mogelijke Graspop-headliner. Is Judas Priest live nog wat soeps?

Is toch een bucketlist artiest maar met wat hulpmiddelen zet JP nog een leuke show neer. Headliner is wat te hoog gegrepen denk ik.

Inmiddels aangekondigd als headliner toch

Wolfmother schreef:
Inmiddels aangekondigd als headliner toch

Als je op Graspop doelt niet toch, die hebben nog één spot vrij en met Iron Maiden, Guns 'N Roses en Ozzy de andere headlinespots vergeven. Daarnaast zal Avenged Sevenfold een hogere spot innemen gok ik, en ze zelfbevestigde Hollywood Vampires zullen ook wel een hoge plek krijgen. Prima line-up heeft Graspop wel.

Ik vind het maar een dodelijk saaie line-up

Gloeilamp schreef:
(quote)

Als je op Graspop doelt niet toch, die hebben nog één spot vrij en met Iron Maiden, Guns 'N Roses en Ozzy de andere headlinespots vergeven. Daarnaast zal Avenged Sevenfold een hogere spot innemen gok ik, en ze zelfbevestigde Hollywood Vampires zullen ook wel een hoge plek krijgen. Prima line-up heeft Graspop wel.
Die vampieren zullen wel een Alice Cooper-waardig plekje krijgen ja en als ik de poster zo zie, lijk je gelijk te krijgen over Avenged Sevenfold.
Terwijl ik me Priest nog als headliner kan herinneren (2014 of 2015). Ben dan wel benieuwd welke band ze hoger inschatten en daardoor als 4e headliner mag spele

Bij het uitverkochte Hellfest staat Priest wel boven avenged7x. Verder ben ik benieuwd naar wat meer aansprekende namen voor Fortarock op 2 juni. Kreator en meshuggah is me wat mager voor de prijs. Ik weet ook niet of er dan al bands aan t touren zijn? Italië heeft meestal ook zo'n vroeg festival.
Edit: t is tegelijk met rock am ring. Dus kies daar maar wat uit
Dan doe mij maar avenged sevenfold en body count

Gast
geplaatst: vandaag om 17:42 uur

geplaatst: vandaag om 17:42 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.