MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Rock / Riff Raff: het belang van vette of hooky / catchy riffs in songs

zoeken in:
Robertus
Hier sowieso een heel bekende:

19. David Bowie - Rebel Rebel - YouTube

Robertus
Berichtje verwijderd, had spelregels nog niet goed gelezen. Overigens is David Bowie ook meer catchy/hooky dan vet. U zegt het maar...

Robertus
De foto bij de eerste post van dit topic was voor mij al een inkopper:

20. NEIL YOUNG & CRAZY HORSE - Hey Hey, My My (Into the Black) - YouTube

Vet, vies en gruizig. Maar uit duizenden te herkennen. Het geluid van een zwaar mishandelde guitar amp...

buizen
Uit het allereerste startbericht:
Er komen misschien nog riffs bij.

En dankzij Robertus kunnen we ons vast voorbereiden op tenminste nog een editie V die nog zal worden toegevoegd.
I en II zijn echt voor de gitaren
III wordt bij nader inzien voor koperblaaswerk en piano
IV zal de legendarische drumfills behelsen
en dan moet de basgitaar dus nog ergens ondergebracht, misschien samen met fluit en 'harp' (mondharmonica) in een topic, we zien wel even het is nog niet zover.
Basgitaarloopjes dus liever niet bij de gitaarriffs, ze komen elders aan bod.

Ik weet wel dat men bij andere instrumenten spreekt over (repeterend) 'lick', 'loopje', of 'fill' etc. maar voor het gemak noemen we al die pakkende wereldberoemde riedels hier 'riffs'.

Robertus
The Scientist schreef:
De echte riftmeisters zijn toch gewoon Kraftwerk?.. geen gitaar, niet moddervet, maar uti duizenden herkenbaar, genoeg voorbeelden op te noemen maar de klassieker blijft toch altijd goed:

17. Kraftwerk - Das Modell

zijn ook meerdere voorbeelden te geven waarbij hun riffs in een meer rockende context zijn gezet

Ook eventueel nog een rubriek voor keyboards/electronica, buizen? Want deze verdient ook wat mij betreft nog wel ergens een plekje...Al zou ik van deze groep dan eerder Computer Liebe inbrengen..

buizen schreef:
(quote)

Deze nominatie is afgekeurd voor de huidige editie.
Een zeer fijne riff maar zoals Rudi S terecht ook al opmerkte: geen (oorspronkelijk) vette gitaarriff.

Gaarne een vervangende nr. 17 indienen.

Das Modell - Rammstein - YouTube

buizen
Zou je er even de nummering (nr 21) voor willen zetten, Arrie.
De gediskwalificeerde nr. 17 was door Rudi S reeds vervangen. Trouwens goede riffs in Das Modell.

Lijkt me onvermijdelijk, Robertus dat ook de keyboards ergens moeten ondergebracht.
Piano zit al bij de koperblazers (tot nu toe) en synths is wel een riffvallei apart.

Na editie I en editie II, als de gitaarrifs zijn geweest, zal er een kleine tussenbeschouwing volgen en ook even stil worden gestaan bij de keuzes, indeling en het verloop van de volgende edities.
Time is on our side.

Bijzondere verhalen/achtergronden m.b.t. welke riff dan ook zijn altijd welkom.

Ik zou ook liever piano los willen maken van de blazers.
Piano past meer bij synhts in een toetsengroep.
Harmonica zou misschien bij de blazers kunnen of zelfs in een aparte groep.

buizen
Ok Rudi S, ik neem jouw raadgevingen mee.
Aan de hand van suggesties, aanbevelingen en voortschrijdend inzicht zal na de gitaaredities dan voor een definitieve indeling worden gekozen en deze worden uitgelegd.
Tips zijn welkom.

Wat betreft 'vet' of 'hooky' zal lankmoedigheid worden betracht.
Rebel Rebel kan gewoon als 'vet' worden gezien dus, Robertus.
En wat was ie een rebel he, die Bowie.

buizen schreef:
Zou je er even de nummering (nr 21) voor willen zetten, Arrie.
De gediskwalificeerde nr. 17 was door Rudi S reeds vervangen. Trouwens goede riffs in Das Modell.

Oh van mij hoeft ie er niet per se bij hoor, ik heb toch niks met Rammstein.

Ging me er meer om dat het nummer dat gediskwalifceerd werd wegens gebrek aan gitaar toevallig nog door een gitaarband is gecoverd.

buizen
Arrie schreef:
(quote)

Oh van mij hoeft ie er niet per se bij hoor, ik heb toch niks met Rammstein.

Maar nr. 17 moest vervangen, spelregeltechnisch.
Maar misschien had je al gezien dat dat reeds was gedaan?
Ik heb ook totaal niks met Rammstein. Vind het zelfs een k*tband en de band trekt ook hele rare types aan. Maar dit terzijde.
Maar via die link van je vond ik Rammstein stiekem toch even lekker klinken.

We zijn op zoek naar 27 legendarische vette riffs.

Overigens iconische riffs, wat te denken van deze Chic - 'Le Freak', maar misschien hoort die in cattegorie II ?

buizen schreef:

Ik heb ook totaal niks met Rammstein. en de band trekt ook hele rare types aan.

Ja, Arrie

buizen
22. Iron Maiden - Phantom Of The Opera

Net als bij Slayer zitten de eerste albums van Iron Maiden nummer voor nummer boordevol vette riffs.

buizen

Misterfool

21 was al door mij opgevoerd onder nummer 10 Rudi S.....

Komende tijd zal ik een paar riffs uit de sixties plaatsen. En ik zal me wat The Kinks betreft proberen in te houden.

Robertus
24. The Doors - Wild Child (Remastered 2009) - YouTube

Over sixities gesproken. Dan mag deze band ook niet ontbreken!

21 is nog open.

buizen
Nr. 22 ('full album') toch maar even gewijzigd in één concrete song, met fantastische riff.
Dit ook i.v.m. het overzicht straks.
Een van de gekozen 27 legendarische vette riffs.

Heb geen verstand van gitaarriffs en gitaristi, maar wil graag deze nomineren voor plaats:

25: Cream Crossroads - YouTube

buizen
Mjuman schreef:
Heb geen verstand van gitaarriffs en gitaristi, maar wil graag deze nomineren voor plaats:

25: Cream Crossroads - YouTube

Thanx!, die mag inderdaad niet ontbreken.
Legendary.

Nog 2 te gaan in deze legendarische editie.
Ik hoop dat mensen met het indienen van riffs niet te lichtvaardig te werk gaan.
Het gaat om onvergetelijke riffs die elk tarten door de tijd doorstaan.
Ik moet mijn tong afbijten om niet (zelf) met een waanzinnige riff te komen maar ik laat de top-27 over aan het beloop der dingen.

(afbeelding)

Vooruit, zal ook eem bijdrage leveren:

26. The Smashing Pumpkins - Cherub Rock

Veel vetter wordt een gitaarriff mijns inziens niet.

Deze van Cream vind ik zo mogelijk nog 'iconischer' dan Crossroads. Hoop dat jullie dit een waardige nummer 27 vinden.

27. Cream - Sunshine Of Your Love (HD) - YouTube

nlkink schreef:
Deze van Cream vind ik zo mogelijk nog 'iconischer' dan Crossroads. Hoop dat jullie dit een waardige nummer 27 vinden.

27. Cream - Sunshine Of Your Love (HD) - YouTube

Zeker, op zich wel jammer dat er toch een groep "gedubbeld" wordt.

buizen klaar!!!

buizen
II DE MEEST CATCHY/HOOKY RIFFS:

We laten de zware metal grotendeels achter ons, deze editie richt zich op (gitaar)riffs die in music songs het verschil maakten door hun aanstekelijk karakter. Hooky/catchy dus.

1. Herman Brood - Saturday Night

Geen nummer 1 destijds maar het meest bekende nummers van wijlen Brood & The Wild Romance.
1978.
Pak de gitaar er maar bij en speel mee, je hoeft 'tussendoor' maar 3 akkoorden aan te slaan.
Riff made by Danny Lademacher.

Misschien niet heel catchy maar wel heerlijk en uit duizenden herkenbaar:
2. Lou Reed - Sweet Jane - Later... with Jools Holland (2000) - BBC Two - YouTube

Hier geeft Lou uitleg over een 'secret chord'
sweet jane riff - YouTube

Gast
geplaatst: vandaag om 15:29 uur

geplaatst: vandaag om 15:29 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.