MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Rock / Riff Raff: het belang van vette of hooky / catchy riffs in songs

zoeken in:
Robertus
3. The Cure - Boys Don't Cry (1979) - YouTube

Nog nét in de seventies (1979)

Robertus
5. The Clash - Should I Stay Or Should I Go - YouTube

Nu we toch bezig zijn. Twee akkoorden en weer terug; D-G-D. Niet übergeniaal, wel hooky/catchy en meteen herkenbaar!

6. The Who - I Can't Explain - YouTube

Misschien leuk om achteraf nog even het volgende verhaal te vermelden, opgetekend uit de Kinks biografie The Sound And Fury van Johnny Rogan.
Toen The Kinks in 1964 doorbraken met You Really Got Me hadden ze op dat moment dezelfde producer, Shel Talmy. Deze herkende de stylistische verwantschap tussen The Who en The Kinks en beval Townsend min of meer een nummer te schrijven dat kon worden voorzien van 'a Kinks like sound'. Pete Townsend kwam enige tijd later met Can't Explain. Talmy was tevreden en met de juiste produktionele trucs wist hij The Who als een soort Kinks neer te zetten. De opzet slaagde want Can't Explain werd een behoorlijke hit.
The Kinks waren ondertussen al een tweede hit verder, een album en een EP. Kort gezegd, het was een hectische tojd. Toen Can't Explain voor dan ook het eerst door de radio schalde zaten de heren groepsleden gezamenlijk ik het tourbusje. Dave Davies keek op, luisterde naar het nummer, keek zijn broer en de bassist Pete Quaife aan en riep vertwijfeld: "Fuck, I can't remember we recorded this!"

buizen
Even een punt van orde. Niet te beteuterd zijn a.u.b., maar het moet:
'Eigenlijk' wou ik de regel invoeren dat per dag niet meer dan twee riffs/songs mogen ingediend per deelnemer.
Omdat het er maar 27 zijn.
Als iemand, of meerdere iemanden, 4 of 5 of 6 riffs zal indienen - per dag - gaat het veel te hard. Dat is eén.
Tweede punt is dat ik graag zou zien dat de 27-lijst toch is samengesteld door een zo gemêleerd mogelijk gezelschap deelnemers. Dan soms maar gewoon eventjes geduld tot een nieuwe indiening.

Point taken, buizen. En ik ben niet beteuterd, hoor. Ik ga vanaf nu tot en met nummer 27 kijken wat de resterende bijdragen zijn.

Robertus
Dat was net op tijd, buizen, maar het kriebelt zo....Ik heb nog net een berichtje geaborteerd..

buizen
Ok.
Thanx voor het begrip.

Joshua68 schreef:

Hier geeft Lou uitleg over een 'secret chord'
sweet jane riff - YouTube

Leuk, zo'n toevoeging. Much better than 'College Tour'!

Dat is toch wel een ultiem voorbeeld van catchy en hooky

Overigen is een categorisering naar decennium, zoals in het totaaloverzicht van vette riffs, zomaar een keuze. Een volgende editie-overzicht kan weer heel anders zijn, bijv. onderverdeeld in (ongeveer) land van oorsprong: USA, UK, 'Scandinavie', Nederland, Duitsland, etc. Of naar hoogste plaats in een hitlijst. Alles is mogelijk. We zien het vanzelf.

Het max. van 2 indieningen per deelnemer per dag hoeft mensen er niet van te weerhouden het topic toch levendig te houden. "Ik kan die riff spelen, al vanaf m'n 14e" of "Hier: onze coverband, waarmee we dat nummer spelen" of een 'riff tutorial' mag allemaal.

Tot slot:
De ingediende nrs. 7, 8 en 9 zijn afgekeurd i.v.m. de (nieuwe) maximumregel.
Zouden Robertus en nlkink deze willen weghalen? Je mag ook een andere weghalen, die dan door een - andere - deelnemer vervangen zal moeten worden, de twee favoriete indieningen p.p. mogen blijven staan. Zie maar even.

Mag ik dan Fame van David Bowie - met de fameuze Alomar-riff (gekopieerd door de Godfather of Soul nb) - als vervanger van een van die songs voorstellen?

Misterfool
Waarom zou je niet er niet 54 van maken om vervolgens liefhebbers van diverse genres hier te taggen,buizen. Zo krijg je ook een lijst die wat diverser is.

buizen
Dat is prima, Mjuman. Nlkink of Robertus zullen een bijdrage weg moeten halen (liefst hele bericht), dan kun je 'm zelf plaatsen, met dat nummer. Is dat (daarop wachten) teveel gedoe dan hoop ik dat Nlkink of Robertus hun nummer vervangen door Fame. Alleen zij kunnen hun bericht wijzigen.

buizen
Misterfool schreef:
Waarom zou je niet er niet 54 van maken om vervolgens liefhebbers van diverse genres hier te taggen,buizen. Zo krijg je ook een lijst die wat diverser is.

Tja dat gevoel bekroop mij gaandeweg ook al.
Denk er over na.
(maar ook bij 54 nrs. zou ik het niet prettig vinden als specifieke deelnemers, niet om hen persoonlijk, helemaal niet, maar om het spel, in enthousiaste buien 4, 5, 6, 7 riffs indienen per dag).

buizen, Mjuman, Misterfool,

Robertus heeft nummers 8 & 9 al verwijderd.

Nummer 7 heb ik zojuist verwijderd. Wat mij betreft kan Mjuman zijn Bowie bijdrage leveren!

Robertus
buizen schreef:
Dat is prima, Mjuman. Nlkink of Robertus zullen een bijdrage weg moeten halen (liefst hele bericht), dan kun je 'm zelf plaatsen, met dat nummer. Is dat (daarop wachten) teveel gedoe dan hoop ik dat Nlkink of Robertus hun nummer vervangen door Fame. Alleen zij kunnen hun bericht wijzigen.

We gaan verder bij nummer 7. Tromgeroffel klinkt........Mjuman?

buizen
Bedankt voor het weghalen, Robertus en nlkink.
Komende berichten even goed de nummering (vervanging) in de gaten houden. Mjuman diende een 'voorstel' in, dit voorstel is aangenomen. Ik voer het wel even voor 'm uit, dan kunnen we verder.
Anyway: hier een nieuwe nr.:

7. David Bowie - Fame

Carlos (de riffschrijver) over Bowie:
He was very easy to connect with. He was happy. He and I shared one gigantic, human thing: We are so damn curious. I wanted to know about everything from his Spiders From Mars; he wanted to know everything about what working with James Brown was like. I wanted to know what the hell is up with all that orange hair and all that glam-rock stuff; he wants to know about the Chitlin' Circuit. He listened to jazz; I played jazz. It was a meeting of the minds.

He eventually said, "What kind of guitar do you play?" And I said, "I play any guitar that pays." So when you start a relationship like that, you see that it's professional. As always, you have a need and you have a want, and when they meet, great music is made.

Read more: Rolling Stone - rollingstone.com

buizen
Talkin' about glamrock.
De riff is van CCR (1970) en al jaren gecovered door Monroe.

8.Hanoi Rocks - Up Around The Bend

Met Razzle toen nog.

(En zo gaat dat tegenwoordig).

buizen
Misterfool schreef:

Nog even kom ik hier op terug.
In de loop van maandag zal er een definitief besluit hieromtrent worden genomen.
Misschien is 27 te weinig. Maar de vette riffs zijn al afgesloten, maar dat geeft niet als het er toch meer (hadden moeten) worden. Niets mooiers dan op het einde van alle edities nog een extra aantal 'vette riffs' als bonus.

Je zit natuurlijk ook met zijn er wel 54 hooky bassloopjes of sax-licks of drum-fills te vinden. Maar ik denk van wel.
45 riffs is misschien ook een mooi getal: Forty-five ands still alive.
Maandagavond meer info.

In tussentijd zijn suggesties voor de indeling na de gitaarriffs welkom, evenals anekdotes of couleur locale verhalen aangaande riffs. En de huidige belangrijkste spelregels zijn vooralsnog, per editie:
. niet meer dan twee songs per artiest/band
. niet meer dan twee indieningen per deelnemer per dag
. we zijn op zoek naar ultieme en onvergetelijke riffs!

buizen
Punk('pop').
Hele nummer wordt 'gedragen' door de riff.
Hier een live-uitvoering. Iggy wordt op het laatst aangerand door vele Belgen. Hij lijkt het niet erg te vinden.

9. Iggy Pop - The Passenger

buizen
10. Mike Oldfield - Shadow On The Wall

(Needs no introduction).

Robertus
11. Michael Jackson - Beat It (Digitally Restored Version) - YouTube

Geen groot fan van deze artiest, maar dat hij veel voor de popwereld betekend heeft staat buiten kijf. Fantastische riff begint in dit filmpje op 0.45. Eddie Van Halen speelt hierop, maar weet niet of hij alleen de solo's speelt of ook de riff...

Slash, Robertus? Bedoel je niet Eddie van Halen?

Robertus
nlkink schreef:
Slash, Robertus? Bedoel je niet Eddie van Halen?

Ik zal wikipedia er eens bijhalen, want nu begin ik ook te twijfelen..

Edit: Je hebt helemaal gelijk! Het is Eddie van Halen.

buizen
Tuurlijk is het Eddie van Halen. Robertus!
(on tour speelde Orianthi Panagaris, een vrouw, vaak).

Best nog wat wikken en wegen over hoe lang een riff-editie nou moet gaan worden. Wou er eerst over laten 'stemmen' maar dat wordt een gebed zonder end. Als 27 te weinig is hoeveel dan? Gevoelsmatig dacht ik onmiddellijk aan 40, een mooi getal. Maar daar zijn er al topics van. 50? Dat is wat veel.

Toch, besluit:
Elke riff-editie gaat t/m de 40.

40 steengoede riffs dus. We zijn nu bij de hooky riffs op gitaar.
Straks komen nog andere instrumenten aan bod, in andere edities.
En afsluitend een "Alle 13 Goed"- vette gitaarriffs, want er zijn daarvan nog maar 27 geweest.

De hitparade kent ook 40 hits en het blijft toch het beste aantal voor een editie. Er kan veel aan bod komen en toch loopt het topic toch ook wel vlot door.

Aan mensen 'taggen' begin ik niet. Wie moet je taggen? Wie houdt er nu niet van riffs? Ik zou het niet weten. Mensen die iets met riffs in welke vorm dan ook hebben zien echt wel het bestaan van dit topic, dat van harte iedereen uitnodigt tot deelname. Er zijn al heel wat mooie riffs voorbij gekomen.
Schroom niet!

12. Built to Spill - Randy Described Eternity

Geen moddervette riff, maar 4 noten die het hele nummer terugkomen, en daarna de hele dag in je hoofd terugkomen.

En ik doe er meteen nog een, misschien wel stevige rock, maar niet heavy genoeg voor categorie 1.... dus hierbij

13. Tool - Schism

15 The Undertones-Teenage Kicks - YouTube

Voor mij een van de allermooiste.

buizen schreef:

40 steengoede riffs dus.

Prima beslissing, met het hoge tempo is het ook geen enkel probleem

buizen
Robertus schreef:
5. The Clash - Should I Stay Or Should I Go - YouTube
Twee akkoorden en weer terug; D-G-D. Niet übergeniaal, wel hooky/catchy en meteen herkenbaar!

Maar dat is, herstel, vind ik nu juist een belangrijk element van een (wel) 'geniale' riff: dat ie zo 'simpel' is en maar uit een paar (overbekende) akkoorden bestaat.
De manier hoe het aangeslagen wordt, de volgorde, de dynamiek, wat kun je allemaal wel niet doen met slechts een paar akkoorden die een legendarische riff creëren.

16. U2 - I Will Follow

Robertus
buizen schreef:
(quote)

Maar dat is, herstel, vind ik nu juist een belangrijk element van een (wel) 'geniale' riff: dat ie zo 'simpel' is en maar uit een paar (overbekende) akkoorden bestaat.

Ja, dat is zeker zo. Alleen vind ik het geen echt mooie riff, eerder een beetje simplistisch. Kijk, die riff van Michael Jackson bijvoorbeeld is én zeer herkenbaar én heel goed te neuriën. Bijna een liedje op zichzelf.

Hier dan een voorbeeld van een riff waar ik persoonlijk helemaal niets aan vind, maar wel enorm bekend is en tot vervelens toe nagedaan wordt door een hoop wanna-be-gitaristen. Hoe dan ook stomvervelend, maar wel uiterst geniaal anderzijds:

17. Metallica - Nothing Else Matters [Official Music Video] - YouTube

Gast
geplaatst: vandaag om 15:29 uur

geplaatst: vandaag om 15:29 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.