Genres / Rock / Riff Raff: het belang van vette of hooky / catchy riffs in songs
zoeken in:
0
geplaatst: 23 maart 2016, 19:05 uur
Dit is een ware metaldrumriff, een van de drumpartijen waar veel metaldrummers zich op stukbijten (waaronder ik). Constante stotterende triplet bassdrum in 4/4 met een steady hi-hat-snarebeat, met minieme subtiele variaties.
33. Meshuggah - Bleed
33. Meshuggah - Bleed
0
geplaatst: 23 maart 2016, 19:33 uur
34. Sunday Bloody Sunday - U2
na drie slagen weet je al welke song het is.
na drie slagen weet je al welke song het is.
0
geplaatst: 23 maart 2016, 19:53 uur
Van deze denk ik dat die electronic is dus buiten mededinging Ultravox - Vienna
En deze is te leuk om te laten schieten maar een echte riff is het ook niet Bananarama & Fun Boy 3 - It Ain't What You Do, It's The Way That You Do
En deze is te leuk om te laten schieten maar een echte riff is het ook niet Bananarama & Fun Boy 3 - It Ain't What You Do, It's The Way That You Do
0
geplaatst: 23 maart 2016, 20:36 uur
Wat dacht je van Gordon Sumner? Check: Bring on the Night of de dvd All this Time, gefilmd bij zijn landhuis in Toscane (sept 2001, vlak na 9/11).
0
buizen
geplaatst: 23 maart 2016, 20:49 uur
Ik vind het wel een goed idee om naast een maximum van twee songs (met riffs) per band per editie ook de restrictie toe te passen dat slechts één instrument dè kenmerkende riff voor een song mag vervullen. Bij deze wordt deze aanvullende regel ingevoerd.
Dus één en hetzelfde nummer mag niet in twee verschillende instrumentedities voorkomen.
Zal de edities nog even langs lopen op 'dubbelaars' en dan moet daar nog een oplossing voor gevonden.
Het gaat om de riff in relatie tot de song (door een bepaalde artiest). Niet om of de indiening ook het ultieme voorbeeld is van het spel van de artiest/band. Het feit dat een 'gemankeerde gitarist' de riff van de song ook vlot kan naspelen kan juist een pré zijn voor een goede riff.
Als iemand een song indient met een zijns inziens goede riff, van een bepaalde artiest dan is dat diens keuze. Het wordt niet afgekeurd met "Ja maar die en die song is een beter voorbeeld" ofzo.
Ben blij met je tegenwichten aan de 'rock ketelaars', Mjuman.
Jazz is als het om riffs gaat soms een moeilijk genre.
Dat vind ik nou een typisch goed voorbeeld.
De drum hoor je en koppel je onmiddellijk met het nummer.
Flabbergasting drum'riff'.
Dus één en hetzelfde nummer mag niet in twee verschillende instrumentedities voorkomen.
Zal de edities nog even langs lopen op 'dubbelaars' en dan moet daar nog een oplossing voor gevonden.
Het gaat om de riff in relatie tot de song (door een bepaalde artiest). Niet om of de indiening ook het ultieme voorbeeld is van het spel van de artiest/band. Het feit dat een 'gemankeerde gitarist' de riff van de song ook vlot kan naspelen kan juist een pré zijn voor een goede riff.
Als iemand een song indient met een zijns inziens goede riff, van een bepaalde artiest dan is dat diens keuze. Het wordt niet afgekeurd met "Ja maar die en die song is een beter voorbeeld" ofzo.
Ben blij met je tegenwichten aan de 'rock ketelaars', Mjuman.
Jazz is als het om riffs gaat soms een moeilijk genre.
Dat vind ik nou een typisch goed voorbeeld.
De drum hoor je en koppel je onmiddellijk met het nummer.
Flabbergasting drum'riff'.

0
buizen
geplaatst: 23 maart 2016, 21:10 uur
RIFFTOPICNIEUWSBERICHT:
Nog even de (spel)regels van het topic op een rijtje. Er is ook een nieuwe regel* bij gekomen:
. Niet meer dan twee songs (met riffs) per artiest/band per editie;
. Maximaal twee indieningen per deelnemer per dag;
. * Een specifieke song mag maar éénmaal voorkomen in het gehele topic (editieoverstijgend): anders gezegd: er kan maar één instrument de kenmerkende leveren voor een song;
. we gaan tot de 40 per editie.
Zachte criteria:
. Blijf zoeken naar wat nu eigenlijk een 'riff' is. De genomineerde indiening moet eigenlijk 'direct begrepen' worden, qua riffgehalte / bedoelde riff, door de luisteraar, ook de leek.
Het geven van toelichtingen, secondes waarop de bedoelde riff (YT-link) start of achtergrondenverhalen is zeer welkom;
. Streef naar een eensluidende notatie als u een youtubelink indient. Zoals in de nrs. 1:
naam artiest/band - titel song. Al het overige binnen de vierkante haakjes ('bewerken') s.v.p. weghalen.
Nog even de (spel)regels van het topic op een rijtje. Er is ook een nieuwe regel* bij gekomen:
. Niet meer dan twee songs (met riffs) per artiest/band per editie;
. Maximaal twee indieningen per deelnemer per dag;
. * Een specifieke song mag maar éénmaal voorkomen in het gehele topic (editieoverstijgend): anders gezegd: er kan maar één instrument de kenmerkende leveren voor een song;
. we gaan tot de 40 per editie.
Zachte criteria:
. Blijf zoeken naar wat nu eigenlijk een 'riff' is. De genomineerde indiening moet eigenlijk 'direct begrepen' worden, qua riffgehalte / bedoelde riff, door de luisteraar, ook de leek.
Het geven van toelichtingen, secondes waarop de bedoelde riff (YT-link) start of achtergrondenverhalen is zeer welkom;
. Streef naar een eensluidende notatie als u een youtubelink indient. Zoals in de nrs. 1:
naam artiest/band - titel song. Al het overige binnen de vierkante haakjes ('bewerken') s.v.p. weghalen.
0
buizen
geplaatst: 24 maart 2016, 10:01 uur
Meest gejatte/geleende groovy drumbeat ever. De geboorte van de drum&bass zeg maar.
Ain't it funky?
35. James Brown - Funky Drummer
(Beat goed hoorbaar op 5.35)
Ook een band als INXS wist er wel weg mee.
Ain't it funky?
35. James Brown - Funky Drummer
(Beat goed hoorbaar op 5.35)
Ook een band als INXS wist er wel weg mee.
0
geplaatst: 24 maart 2016, 17:38 uur
36. Queens Of The Stone Age - Song For The Dead
No words needed..
Echt n drumnummer..begin en eind een en al drums en tussenin mooie riff denk ik...
Kan alleen n live versie vinden...
No words needed..
Echt n drumnummer..begin en eind een en al drums en tussenin mooie riff denk ik...
Kan alleen n live versie vinden...
0
geplaatst: 24 maart 2016, 17:52 uur
Ik neem deze niet mee in de nummering omdat ik toch het gevoel heb dat ie niet in alles voldoet aan de regels die buizen heeft opgesteld. Ik heb 'm notabene als jochie van 12 voor het eerst gehoord (en gezien) in het programma Stuif Es In met Ria Bremer die het niet kon laten om de groep aan te kondigen als zijnde de oudste van Nederland. in 1976 al........
Zodra ik de drums hoor weet ik meteen welk nummer het is:
37. Golden Earring - Bombay
Zodra ik de drums hoor weet ik meteen welk nummer het is:
37. Golden Earring - Bombay
0
buizen
geplaatst: 24 maart 2016, 18:58 uur
Zou er gewoon nr. 37 voor zetten. Dè riff van het nummer is meer de gitaar maar de drum drukt wel degelijk haar stempel met dat inderdaad uit 'duizenden' (nou ja) herkenbare intro.
0
buizen
geplaatst: 24 maart 2016, 20:22 uur
nlkink schreef:
Done!
Done!

Charlie Watts heeft nogal eens de neiging om als ie (in een vierkwartsmaat) op de snare slaat hij niet op de hihat tikt. Heel apart.
Wat goed aan de Stones is is dat zij al zo lang met hetzelfde clubje van toen zijn. Jagger, Richards, Watts.
38. Rolling Stones - Paint It Black
Mooi tomwerk. Een tribal ritme, je kunt niet blijven staan, hele stadions hossen.
0
geplaatst: 24 maart 2016, 20:33 uur
39. Shackleton - Massacre
Van een van de UK helden van de electronic (oa Fabric); dance-track gedreven door electronische, 'tribal' percussie (o.a. tabla's). Zie ook Shackleton - Fabric 55 (2010)
Van een van de UK helden van de electronic (oa Fabric); dance-track gedreven door electronische, 'tribal' percussie (o.a. tabla's). Zie ook Shackleton - Fabric 55 (2010)
0
buizen
geplaatst: 24 maart 2016, 20:55 uur
Nog nooit gehoord. Geweldig.
En inderdaad echte tribal beats.

0
buizen
geplaatst: 25 maart 2016, 06:20 uur
We eindigen met een iconische drum'riff'.
Als het nummer begint weet je waar het tijd voor is.
40. Led Zeppelin - Rock And Roll
Als het nummer begint weet je waar het tijd voor is.
40. Led Zeppelin - Rock And Roll
0
buizen
geplaatst: 25 maart 2016, 06:42 uur
EDITIE VII - Strijk, en overige instrumenten (incl. stembanden).
Violen en instrumenten uit exotische oorden vormden menig herkenbare riff.
In deze sloteditie komen deze uitgebreid aan bod.
Ook de stembanden komen aan bod. Zoals beroemd geworden fluitjes.
Let op: het betreft alleen klanken of fluiten, gesproken/gezongen woord telt niet.
We beginnen een beetje 'fout' doch wel de eerste countrybijdrage in het topic:
1. The Charlie Daniels Band - The Devil Went Down To Georgia
Violen en instrumenten uit exotische oorden vormden menig herkenbare riff.
In deze sloteditie komen deze uitgebreid aan bod.
Ook de stembanden komen aan bod. Zoals beroemd geworden fluitjes.
Let op: het betreft alleen klanken of fluiten, gesproken/gezongen woord telt niet.
We beginnen een beetje 'fout' doch wel de eerste countrybijdrage in het topic:
1. The Charlie Daniels Band - The Devil Went Down To Georgia
0
geplaatst: 25 maart 2016, 10:00 uur
2, Bob Dylan Hurricane - Video Dailymotion
Hier zit er wel meer in maar het bekendst is na 52 sec. , 1,35 etc.
Violiste Scarlet Rivera werd van de straat geplukt en was een van de sterren op het Desire album, die viool rockt mensen.
Hier zit er wel meer in maar het bekendst is na 52 sec. , 1,35 etc.
Violiste Scarlet Rivera werd van de straat geplukt en was een van de sterren op het Desire album, die viool rockt mensen.
0
geplaatst: 25 maart 2016, 10:09 uur
3. Kansas - Down The Road - YouTube
o.a. op 1.20 zit dus een hele echte!!!
Er zitten er nog wel een paar in.
Robby Steinhardt
o.a. op 1.20 zit dus een hele echte!!!
Er zitten er nog wel een paar in.
Robby Steinhardt
0
geplaatst: 25 maart 2016, 10:43 uur
Klassiek geval, onmiskenbaar, teiltje onder het scherm:
4. Steve Harley & Cockney Rebel - Sebastian
En deze, ruim 30 jaar later
5. The Irrepressibles - Arrow
Met dank aan Grand(music)master aERodynamIC die me met deze fijne band heeft kennis laten maken. Live: een bijzondere arty experience; wonderschoon: cello + viool - en we kennen er meer
4. Steve Harley & Cockney Rebel - Sebastian
En deze, ruim 30 jaar later
5. The Irrepressibles - Arrow
Met dank aan Grand(music)master aERodynamIC die me met deze fijne band heeft kennis laten maken. Live: een bijzondere arty experience; wonderschoon: cello + viool - en we kennen er meer

0
geplaatst: 25 maart 2016, 11:34 uur
Er komt nieuw werk aan Mjuman en wederom heb ik Jamie beloofd de promo-machine aan te slingeren 

0
geplaatst: 25 maart 2016, 14:27 uur
Rudi S schreef:
Klassieker die fluit van PG
Klassieker die fluit van PG
Jij hebt toch ook 'living proof' van de kwaliteiten van je eigen fluitspel

Al luisterend kom ik toch riffs tegen die eigenlijk (bijv piano) niet onvermeld hadden mogen blijven, zoals deze Agnes Obel - Dorian (Official Video) - YouTube
Dit is overigens niet een poging om die er alsnog in te 'sneaken' - alleen een teken van een lapsus mentalis

0
geplaatst: 25 maart 2016, 21:38 uur
hela ha, hela hoe een soort indianen riff met stem
7. Tom Waits - It's Alright With Me
7. Tom Waits - It's Alright With Me
0
geplaatst: 25 maart 2016, 21:42 uur
En wie herrinert zich nog de human beat box?
8. SnoopDogg & Doug E.Fresh - Ladi Dadi Live
Dit is niet het origineel, maar wel het beste beeld. Song start op 1:15
Volgens mij het b-kantje van The Show
8. SnoopDogg & Doug E.Fresh - Ladi Dadi Live
Dit is niet het origineel, maar wel het beste beeld. Song start op 1:15
Volgens mij het b-kantje van The Show
0
geplaatst: 26 maart 2016, 09:31 uur
* denotes required fields.