Genres / Rock / Riff Raff: het belang van vette of hooky / catchy riffs in songs
zoeken in:
0
geplaatst: 26 maart 2016, 10:29 uur
13. East of Eden - Jig a Jig
Way back: prog meets fiddle
14. Kebnekaise - Rättvikernas gånglåt
Zweedse (traditionele) folk meets prog - fiddle ondersteund door de klank van de stem van Turid, hippie-folkzangeres: leidt tot gepimpte folk met een ferme 'drive'
Way back: prog meets fiddle
14. Kebnekaise - Rättvikernas gånglåt
Zweedse (traditionele) folk meets prog - fiddle ondersteund door de klank van de stem van Turid, hippie-folkzangeres: leidt tot gepimpte folk met een ferme 'drive'

0
buizen
geplaatst: 26 maart 2016, 10:45 uur
Filmmuziek. De theme song van The Good The Bad And The Ugly stond maandenlang in de US en UK charts evenwel.
Hier The Ecstasy Of Gold, met uitgestoten stemklanken als herkenbare wereldberoemde 'riff':
15. Ennio Morricone - The Ecstasy Of Gold
Hier The Ecstasy Of Gold, met uitgestoten stemklanken als herkenbare wereldberoemde 'riff':
15. Ennio Morricone - The Ecstasy Of Gold
0
geplaatst: 26 maart 2016, 10:49 uur
ITZHAK PERLMAN - WINTER FROM VIVALDI'S FOUR SEASONS - ALLEGRO NON MOLTO - PART 1/3 - YouTube
De beroemdste viool riff (vanaf 40 seconde duikt die op) moet die toch uit Vivaldi's Winter zijn en dan het eerste snelle deel (allegro),
buiten mededingen, maar niet onvermeld.
De beroemdste viool riff (vanaf 40 seconde duikt die op) moet die toch uit Vivaldi's Winter zijn en dan het eerste snelle deel (allegro),
0
geplaatst: 26 maart 2016, 10:57 uur
Rudi S schreef:
ITZHAK PERLMAN - WINTER FROM VIVALDI'S FOUR SEASONS - ALLEGRO NON MOLTO - PART 1/3 - YouTube
Vind deze - iets meer barok - wellicht nog fraaier; begin van de winter op 32:04
Janine Jansen - Vivaldi The Four Seasons - Amsterdam Sinfonietta - YouTube
buizen: even tellertje ophogen

0
geplaatst: 26 maart 2016, 11:01 uur
Mjuman schreef:
Vind deze - iets meer barok - wellicht nog fraaier; begin van de winter op 32:04
(quote)
JJ is dan ook al een echte ster geworden, Perlmans opnames zijn eigenlijk nooit Barok (richting authentiek) , ouderwetse fiddler, maar wel goed.
0
geplaatst: 26 maart 2016, 11:15 uur
Rudi S schreef:
JJ is dan ook al een echte ster geworden, Perlmans opnames zijn eigenlijk nooit Barok (richting authentiek) , ouderwetse fiddler, maar wel goed.
(quote)
Ik heb de vioolsonates van Beethoven - Perlman + Ashkenazy - die vind ik erg fraai. Live was JJ (homegirl, met vader op klavecimbel) erg goed, van ingetogen/strak tot zwierig/frivool met veel zeggingskracht en overtuiging
0
geplaatst: 26 maart 2016, 11:52 uur
16. King Crimson - Larks' Tongues In Aspic, Part One
Na een lange en mysterieuze introductie zet David Cross in de vierde minuut een ontzettend dreigend vioolmotief neer waar Robert Fripp overheen dondert met zijn gitaarpartijen.
Na een lange en mysterieuze introductie zet David Cross in de vierde minuut een ontzettend dreigend vioolmotief neer waar Robert Fripp overheen dondert met zijn gitaarpartijen.
0
geplaatst: 26 maart 2016, 12:43 uur
17. Neil Young - Ambulance Blues
Gezien de lengte van het nummer komt de viool eigenlijk maar weinig voor, maar toch drukken de terugkerende partijen zo'n stempel op het nummer, dat ik me het nummer niet meer voor kan stellen zonder.
18. Owen Pallett - E is for Estranged
Heel het nummer zit vol geweldig vioolspel (kijk vooral ook eens naar deze solo-uitvoering waarbij hij geweldig gebruik maakt van loops), maar het hoogtepunt van het nummer is wel de viool-'riff' bij 3:07
Gezien de lengte van het nummer komt de viool eigenlijk maar weinig voor, maar toch drukken de terugkerende partijen zo'n stempel op het nummer, dat ik me het nummer niet meer voor kan stellen zonder.
18. Owen Pallett - E is for Estranged
Heel het nummer zit vol geweldig vioolspel (kijk vooral ook eens naar deze solo-uitvoering waarbij hij geweldig gebruik maakt van loops), maar het hoogtepunt van het nummer is wel de viool-'riff' bij 3:07
0
Robertus
geplaatst: 26 maart 2016, 14:30 uur
19. John Cale - Venus In Furs
Altviooldrone als drager van dit epos. Het muzikale fundament van wijlen The Velvet Underground. Samen met 's mans oerschreeuw (hier niet aanwezig, houdt zich in) een handelsmerk van deze artiest.
Altviooldrone als drager van dit epos. Het muzikale fundament van wijlen The Velvet Underground. Samen met 's mans oerschreeuw (hier niet aanwezig, houdt zich in) een handelsmerk van deze artiest.
0
buizen
geplaatst: 26 maart 2016, 15:08 uur
Robertus schreef:
Eeh, sorry, maar vraagje: Hoe krijg ik die extra info in de link weg zonder de link ongeldig te maken? Ben nogal een digibeet...Zodra ik die truc weet plaats ik hem opnieuw...
Eeh, sorry, maar vraagje: Hoe krijg ik die extra info in de link weg zonder de link ongeldig te maken? Ben nogal een digibeet...Zodra ik die truc weet plaats ik hem opnieuw...
De tekst van wat er in de meegeknipte en geplakte link komt te staan, staat altijd tussen die begin- en eind-vierkante haakjes. Als je je eigen bericht 'bewerkt', later of voordat je het plaatst, kun je overbodige tekst weghalen en ontbrekende tekst (bijv. bij een hele lange titel van het nummer) aanvullen. Ik ga het niet letterlijk hier neerzetten omdat je dan exact hetzelfde krijgt als bij jouw nr. 19 maar schrijf alleen wat er tussen het begin- en eind-vierkantehaakjes'progammeer'taal staat, als voorbeeld:
]John Cale - Venus In Furs (Live) - YouTube[
. Hierbinnen kun je dus "(Live) - You Tube" weghalen (met delete).
. stel dat er een erg lange titel moest staan dan stond er "Venus in Furs and the.......", je kunt dan direct achter "the" zelf de titel aanvullen (en die stippeltjes weer weghalen).
Tussen de begin- ] en de eind- [ type je gewoon precies wat er hoort te staan.
Hopelijk is het duidelijk.
Slopmerking:
"Altviooldrone", voor zover het woord bestaat, is één woord (aan elkaar vast). Ik begrijp er echt niets van dat samengestelde woorden zo ontzettend vaak foutief geschreven worden. Niet om jou Robertus maar als voorbeeld van het ongeloof: je schrijft 'handelsmerk' wel goed (niet: "handels merk") in hetzelfde bericht.
Heel Nederland lijkt wel dyslectisch als het om samengestelde woorden gaat.
Al is het een samenstelling van tien woorden: vrijwel altijd alles aan elkaar vast dus, zo simpel als wat.
Beter spellen - rodewijnglazen - beterspellen.nl
0
Robertus
geplaatst: 26 maart 2016, 15:39 uur
buizen schreef:
De tekst van wat er in de meegeknipte en geplakte link komt te staan, staat altijd tussen die begin- en eind-vierkante haakjes. Als je je eigen bericht 'bewerkt', later of voordat je het plaatst, kun je overbodige tekst weghalen en ontbrekende tekst (bijv. bij een hele lange titel van het nummer) aanvullen. Ik ga het niet letterlijk hier neerzetten omdat je dan exact hetzelfde krijgt als bij jouw nr. 19 maar schrijf alleen wat er tussen het begin- en eind-vierkantehaakjes'progammeer'taal staat, als voorbeeld:
. stel dat er een erg lange titel moest staan dan stond er "Venus in Furs and the.......", je kunt dan direct achter "the" zelf de titel aanvullen (en die stippeltjes weer weghalen).
(quote)
Yep, gelukt!
0
catchup
geplaatst: 26 maart 2016, 22:32 uur
20. Laurie Anderson - Oh Superman
21. Goldfrapp - Lovely Head
Die tweede is niet echt goed van beeldkwaliteit, de originele video kon ik verder nergens vinden. Lekker voor bij een rodewijnglas...
21. Goldfrapp - Lovely Head
Die tweede is niet echt goed van beeldkwaliteit, de originele video kon ik verder nergens vinden. Lekker voor bij een rodewijnglas...
0
geplaatst: 26 maart 2016, 22:48 uur
22. First Aid Kit - My Silver Lining
Viool en altviool op deze inmiddels overbekende doorbraaktrack.
Viool en altviool op deze inmiddels overbekende doorbraaktrack.
0
geplaatst: 26 maart 2016, 22:50 uur
23. First Aid Kit - Emmylou
Hard op weg om een klassieker te worden.
Hard op weg om een klassieker te worden.
0
geplaatst: 26 maart 2016, 23:57 uur
Topnummer natuurlijk, maar waar zit dan de strijk- of overig instrument riff in Emmylou?
0
buizen
geplaatst: 27 maart 2016, 03:56 uur
Gelukkig is crosskip goed op zijn qui vive, maar inderdaad:
Nr. 23 is afgekeurd.
Een viool of repeterend aanstekelijk stemklankpatroon is in geen velden of wegen te bekennen in dit lied.
Gelieve een vervangende nr. 23 in te dienen.
En de muziekclip weg te halen. Misstaat in deze editie.
0
catchup
geplaatst: 27 maart 2016, 09:29 uur
Vooruitlopend op de verdwijnende eerstehulpmeisjes:
23. Arcade Fire - Wake Up
Dit mogen ze best draaien op mijn begrafenis...
24. John Cale & Brian Eno - Lay My Love
Deze niet, maar evengoed mooi
23. Arcade Fire - Wake Up
Dit mogen ze best draaien op mijn begrafenis...
24. John Cale & Brian Eno - Lay My Love
Deze niet, maar evengoed mooi
0
geplaatst: 27 maart 2016, 10:00 uur
Eddie Jobson is wat mij betzreft de meest iconisch rock violist, speelde o.a. bij Roxy Music, Uk en Zappa.
25. U.K. - Caesar's Palace Blues (live 1979) Good Audio! - YouTube
Maar een live opname om te showen, alles komt uit die viool.
0
geplaatst: 27 maart 2016, 11:01 uur
26. Django Reinhardt & Stephane Grappelli - Minor Swing
Klassiek uit 1934, maar fijn: Hot Club de France; het (automatisch) navolgende Sweet Georgia Brown mag er ook wezen.
Klassiek uit 1934, maar fijn: Hot Club de France; het (automatisch) navolgende Sweet Georgia Brown mag er ook wezen.
0
geplaatst: 27 maart 2016, 11:20 uur
Rudi S schreef:
Eddie Jobson is wat mij betzreft de meest iconisch rock violist, speelde o.a. bij Roxy Music, Uk en Zappa.
Jean Luc Ponty kon anders ook een aardig mopje strijken op de viool.
En dan vergeten we ook nog Jerry Goodman, van Mahavishnu Orchestra, te noemen.
0
buizen
geplaatst: 27 maart 2016, 13:33 uur
Over de 500 berichten alweer..

Fijn om al die aangedragen voorbeelden voorbij te zien komen en het regelmatig 'discussieren' of filosoferen over (het belang van) riffs in music songs, thanx mensen
Uit de miljoenenverkoophits van 2003:
28. Britney Spears - Toxic
In de clip een stewardess die de eerste viool speelt.
Fijn om al die aangedragen voorbeelden voorbij te zien komen en het regelmatig 'discussieren' of filosoferen over (het belang van) riffs in music songs, thanx mensen

Uit de miljoenenverkoophits van 2003:
28. Britney Spears - Toxic
In de clip een stewardess die de eerste viool speelt.
0
geplaatst: 27 maart 2016, 20:19 uur
Eerst getokkel dan gestrijk op de viool. Mocht het bekent voorkomen, dat kan...maar deze was eerst.
31. It's a Beautiful Day-Bombay Calling
31. It's a Beautiful Day-Bombay Calling
0
geplaatst: 27 maart 2016, 20:26 uur
Nog meer violen, cello's, fluiten en ander niet geidentificeerde multi instrumentaal geweld.
32. THE GENTLE STORM - Heart Of Amsterdam
0
geplaatst: 27 maart 2016, 21:04 uur
gigage schreef:
Nog meer violen, cello's, fluiten en ander niet geidentificeerde multi instrumentaal geweld.
Ben geneigd te zeggen dat een riff niet mag tellen als een posteur niet weer op welk instrument ie drijft. Dit is gewoon weer verkapte (feeën)rock. En het instrument heet yang chin (ook wel: qin - vanwege de omzetting vanuit het Chinees), familie van dulcimer, citer etc, bekend van Dead Can Dance.
33. Lisa Gerrard - Song of the Sibyl
0
geplaatst: 27 maart 2016, 22:12 uur
De europese powermetal of fantasyrock drijft zowat op vivaldi-like violen. Alleen deze schuif ik ertussen, dus dat moet wel kunnen voor een keer.Anders was het Mungo Jerry - Mighty Man geworden om een eer te bewijzen aan de kazoo
* denotes required fields.