menu

Genres / Overigen / Op zoek naar de mooiste dialectmuziek

zoeken in:
avatar van philtuper
Hi muziekliefhebbers. Een goede vriend van mij is programmeur bij een theater en wil een festival samenstellen van de tofste dialect acts. Dit om ze sowieso een kans te geven om op te treden als het weer kan en om een nieuw format op te zetten met uitsluitend dialect. Aan jullie de vraag of jullie met toffe dialect acts kunnen komen, Nederlands, Belgisch, Duits. Kom maar op!


avatar van Poek
De Janse Bagge Bend (bekend van de hit Sollicitere uit 1982) bestaat nog steeds.

Janse Bagge Bend | Dialectpop uit Limburg - jansebagge.nl

avatar van philtuper
Dank trebremmit en Poek, Daniel Lohus en Janse Bagge hadden de revue uiteraard al gepasseerd. Maar de andere namen niet dus die ga ik doorgeven. We zijn dus echt op zoek naar pareltjes, ook die misschien nog niet ontdekt zijn. Namen als Jack Poels, Björn van der Doelen, Flip Kowlier, Daniel Lohues, Meindert Talma, Peter Beeker, JW Roy, Harold K. en André Manuel zijn al voorbij gekomen. Maar dat kan niet alles zijn.

avatar van ZAP!
Boh Foi Toch en (weet niet of ze nog actief zijn) Höllenboer misschien.
Harrie Jekkers?

-edit- 't Hof van Commerce.

avatar van philtuper
ZAP! schreef:
Boh Foi Toch en (weet niet of ze nog actief zijn) Höllenboer misschien.
Harrie Jekkers?

-edit- 't Hof van Commerce.
Thnx!

avatar van ZAP!
En als er in de pauzes nog plaatjes gedraaid gaan worden, kan de lijst natuurlijk een stuk langer worden...?

Ede Staal, bv.!

ohmusica
De ‘tofste acts’ zijn vaak lokale gasten die uitsluitend voor eigen publiek spelen, acts waar mensen zich in herkennen omdat het lokaal is, het is vaak feestmuziek of lokale troubadours die het plaatselijk of regionaal sentiment uitdragen. Deze gasten komen tot bloei op eigen podium, dus hou het regionaal. Als het weer kan weten ze hun podium wel zélf te organiseren.

avatar van trebremmit
Nog een.

Bert Hadders en de Nozems

edit: gestopt in 2018 zie ik, dan is ie vast nog wel solo te boeken.

Bert Hadders & Joost Dijkema - Kokeleko (2019)

avatar van philtuper
Klinkt heel aardig trebremmit. En ohmusica, ik snap je goedbedoelde advies maar dat laat ik toch echt aan de programmeur. Die heeft een plan. Lokaal en regionaal talent zal zeker vertegenwoordigd zijn, maar ik vind het juist wel tof om dialecten uit allerlei oorden te verenigen. Het heeft ook iets verbroederends, iets gemeenschappelijks. Vind het wel mooi in deze voor muzikanten zo moeilijke tijden.

avatar van Michiel Cohen
Hier in de regio zijn er wel wat.












avatar van Poek
Met dank aan ranja:






avatar van philtuper
Dank allen!

avatar van ZAP!
De Boegies - band in ruste, maar voor in de pauze misschien.

avatar van Poek
ZAP! schreef:
De Boegies - band in ruste, maar voor in de pauze misschien.


Die zongen in het Grenglish, Grussisch en Grederlands, maar niet in Gronings dialect, dacht ik. Mogelijk één van de opvolgers wel?

avatar van ZAP!
Poek - lang niet alles was dialect, maar sommige nummers toch wel, te zien aan titels als 'Zoeplap', 'Mien Schoefmaat Is Vot', 'Oafdekk'n', 'Buitenlaant', 'Dikke Tamme' en 'Kwait Nait'...? Ben geen Boegies kenner hoor, dus...

avatar van Tempel
Je zei ook Duits philtuper dan kun je niet om BAP heen. Keuls dialect van de bovenste plank!

BAP - Vün Drinne Noh Drüsse (1982)

avatar van philtuper
Tempel schreef:
Je zei ook Duits philtuper dan kun je niet om BAP heen. Keuls dialect van de bovenste plank!

BAP - Vün Drinne Noh Drüsse (1982)


Nee, daar kan ik inderdaad, zeker als Noord-Limburger, niet omheen. Sterker nog, ben zelfs opgegroeid met BAP. Prachtband. Werd vroeger grijs gedraaid door mijn moeder. Kristallnaach, Verdamp lang her, Do kans zaubere, allemaal klassiekers en nog steeds goed! Dank voor de trip down memory lane!

Gast
geplaatst: vandaag om 22:11 uur

geplaatst: vandaag om 22:11 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.