Genres / Overigen / Klassieke muziek
zoeken in:
0
geplaatst: 10 februari 2005, 14:09 uur
aERodynamIC schreef:
Ik vind Te Deum erg mooi .............
(quote)
Ik vind Te Deum erg mooi .............
Kende Te Deum niet zo goed, dus meteen maar weer ff geluisterd.
Ik moet zeggen dat-ie ook zeker erg mooi is ja

0
geplaatst: 19 februari 2005, 00:30 uur
En last but not least:
Simeon ten Holt--> jawel, een Nederlander
Zijn schier oneindige pianoduel Canto Ostinato móet je gewoon een keer gehoord hebben!
Wat mooi om Canto Ostinato hier te zien, hypnotiserend mooi. Ik heb in De Oosterpoort Groningen een keer de integrale compositie met vier vleugels bijgewoond - magisch. En nu ik hier toch ben: Stabat Mater van Pergolesi - hij is maar 26 jaar geworden en heeft dus op tijd gepiekt. Heel erg prachtig.
Simeon ten Holt--> jawel, een Nederlander
Zijn schier oneindige pianoduel Canto Ostinato móet je gewoon een keer gehoord hebben!Wat mooi om Canto Ostinato hier te zien, hypnotiserend mooi. Ik heb in De Oosterpoort Groningen een keer de integrale compositie met vier vleugels bijgewoond - magisch. En nu ik hier toch ben: Stabat Mater van Pergolesi - hij is maar 26 jaar geworden en heeft dus op tijd gepiekt. Heel erg prachtig.
0
geplaatst: 19 februari 2005, 12:45 uur
Da's toch die kerel die dat stuk componeerde waar familieleden na de begrafenis van een dierbare samen komen om de erfenis te bespreken. Waar de conversaties werden vervangen door keer op keer met het geijkte "bi-ba-bo" uit te spreken.
Dat vond ik toch redelijk geniaal

0
geplaatst: 19 februari 2005, 19:18 uur
lebowski schreef:
En nu ik hier toch ben: Stabat Mater van Pergolesi - hij is maar 26 jaar geworden en heeft dus op tijd gepiekt. Heel erg prachtig.
En nu ik hier toch ben: Stabat Mater van Pergolesi - hij is maar 26 jaar geworden en heeft dus op tijd gepiekt. Heel erg prachtig.
Er blijken hier mensen te zitten die wel degelijk weten wat goede klassiek is.
Tjonge.....
Als ik nog wat aanvullingen mag geven op eerdere gegeven favorieten:
Beethoven: Piano concerto no.5 "Emperor"
Beethoven: Fantasia for piano, chorus & orchestra "Choral Fantasy"
Brahms: viool concert
Mahler: symphony no. 2
Fauré: Requiem
Dvorak: Cello concerto
Bruch: viool concert
0
geplaatst: 19 februari 2005, 22:25 uur
Als we het over klassieke klassieke muziek gaan hebben... 
Stabat Mater van Pergolesi is inderdaad ook prachtig, net als het Requiem van Fauré (bedankt aERodynamIC dat je me er even aan herinnerde). Eenieder die het Requiem van Fauré beluistert raakt er (soms tot tranen toe) van ontroerd; vooral het In Paradisum klinkt hemels.
Ik ben zelf tevens nog erg gecharmeerd van deze werken:
Franz Schubert: Die Winterreise
Johannes Brahms: Ein Deutsches Requiem
Jean Sibelius: Karelia-Suite
Peter Iljitsj Tsjaikovski: De Notenkraker (beetje cliché, maar ach)
Maurice Ravel: Pianoconcert no. 2
en een beetje moderner, maar al wel dood:
Francis Poulenc: Clavecimbelconcert (jawel, 20e eeuws)
Igor Stravinski: Symphonie des Psaumes, Petroesjka, Le Sacre Du Printemps, etc...
Dimitri Sjostakovitsj: veel
maar vooral zijn symfonie no. 7 "Leningrad", met een magnifiek crescendo
Aaron Copland: Rodeo, El Salón Mexico en uiteraard Fanfare for the Common Man
Wat ben ik soms blij dat mijn vader een hele kast klassieke muziek heeft...
Degenen die Górecki kunnen waarderen, kan ik verder het stuk 'Kleines Requiem für eine Polka' aanbevelen. Een stuk wat diep droef is, maar waarbij je door het carnevaleske karakter van het stuk soms moeite zult hebben je lach in te houden

Stabat Mater van Pergolesi is inderdaad ook prachtig, net als het Requiem van Fauré (bedankt aERodynamIC dat je me er even aan herinnerde). Eenieder die het Requiem van Fauré beluistert raakt er (soms tot tranen toe) van ontroerd; vooral het In Paradisum klinkt hemels.
Ik ben zelf tevens nog erg gecharmeerd van deze werken:
Franz Schubert: Die Winterreise
Johannes Brahms: Ein Deutsches Requiem
Jean Sibelius: Karelia-Suite
Peter Iljitsj Tsjaikovski: De Notenkraker (beetje cliché, maar ach)
Maurice Ravel: Pianoconcert no. 2
en een beetje moderner, maar al wel dood:
Francis Poulenc: Clavecimbelconcert (jawel, 20e eeuws)
Igor Stravinski: Symphonie des Psaumes, Petroesjka, Le Sacre Du Printemps, etc...
Dimitri Sjostakovitsj: veel
maar vooral zijn symfonie no. 7 "Leningrad", met een magnifiek crescendoAaron Copland: Rodeo, El Salón Mexico en uiteraard Fanfare for the Common Man
Wat ben ik soms blij dat mijn vader een hele kast klassieke muziek heeft...

Degenen die Górecki kunnen waarderen, kan ik verder het stuk 'Kleines Requiem für eine Polka' aanbevelen. Een stuk wat diep droef is, maar waarbij je door het carnevaleske karakter van het stuk soms moeite zult hebben je lach in te houden

0
geplaatst: 20 februari 2005, 02:46 uur
Zachary Glass schreef:
Da's toch die kerel die dat stuk componeerde waar familieleden na de begrafenis van een dierbare samen komen om de erfenis te bespreken. Waar de conversaties werden vervangen door keer op keer met het geijkte "bi-ba-bo" uit te spreken.
(quote)

Yep dat issum, uit 1980 alweer of daaromtrent. Simeon ten Holt is inmiddels in de 80.
0
geplaatst: 20 februari 2005, 02:55 uur
0
dutch2
geplaatst: 2 april 2005, 22:19 uur
Ik heb hier al een boel fraaie werken voorbij zien komen maar nog bedroevend weinig opera's. En dat terwijl de opera's van Verdi, Puccini, Wagner (sommige dan toch), Mussorgsky, Mozart, Bizet en Rossini vaak om te janken zo mooi zijn. En soms nog grappig bovendien. Ik zou ze in ieder geval nooit hebben willen missen!
0
geplaatst: 2 april 2005, 23:25 uur
Enkel Carmen van Bizet kan ik blijven luisteren, de rest kan ik niet opbrengen om tot mij door te laten dringen. Verdi hetzelfde, enkel Attila heb ik vele malen geluisterd. Wagner daarentegen... Wagner slik ik als zoete koek:
-Tristan und Hisholde: de grens van het tonale, het Tristan akkoord, teveel interessante dingen om op te noemen.
-Parsifal: met de sublieme omzwaai van de natuur in de derde acte, het succes was er mee deze eindelijk voor zijn dood.
-Ringe Der Nibelungen: woorden schieten bij de 4 prachtstukken tekort. Wel heb ik Gotterdammerung en Walkure altijd op een iets hogere voet staan dan de twee andere. Zijn duidelijke beste werk!
-Tristan und Hisholde: de grens van het tonale, het Tristan akkoord, teveel interessante dingen om op te noemen.
-Parsifal: met de sublieme omzwaai van de natuur in de derde acte, het succes was er mee deze eindelijk voor zijn dood.
-Ringe Der Nibelungen: woorden schieten bij de 4 prachtstukken tekort. Wel heb ik Gotterdammerung en Walkure altijd op een iets hogere voet staan dan de twee andere. Zijn duidelijke beste werk!
0
dutch2
geplaatst: 3 april 2005, 01:17 uur
Da's grappig, de werken van Wagner die je noemt zijn mij iets te Wagneriaans (behalve Walkure). Te veel dissonanten voor mijn overgevoelige oren. Ik hou meer van Rheingold en Der Fliegende Hollander, die liggen ook iets beter in het gehoor. Maar als je Carmen mooi vindt, zul je de latere werken van Puccini (Il Tabarro bv.) misschien ook wel kunnen waarderen. Wat mij betreft is Il Tabarro de mooiste opera aller tijden maar dat is natuurlijk voor een zeer groot deel een kwestie van smaak.
0
geplaatst: 3 april 2005, 11:45 uur
neo schreef:
Heerlijk woord is het niet
(quote)
Heerlijk woord is het niet

Bedoel je niet "heerlijk woord, is het niet?" ?
Matrix zit er namelijk vol mee

0
geplaatst: 3 april 2005, 12:05 uur
Dat klopt maar ik kende al aardig wat Wagner voor 1999. Dus niet dat je denkt dat ik het alleen goed vind doordat.... 

0
geplaatst: 3 april 2005, 12:22 uur
Haha, nee hoor, maar ik dacht even dat je gewoon niet van dissonantie hield... Hoe kon ik?

0
dutch2
geplaatst: 3 april 2005, 12:58 uur
Neo schreef:
Puur als woord vind ik 'atonaal' toch een stuk fraaier. Maar het blijven natuurlijk wanklanken
heerlijk woord is het niet
Puur als woord vind ik 'atonaal' toch een stuk fraaier. Maar het blijven natuurlijk wanklanken

0
geplaatst: 11 april 2005, 12:17 uur
kent iemand het stuk cacharel van Fauré? Dit is echt een briljant stuk, maar... Ik kan het dus nergens vinden.
Volgens mij heet het eigenlijk anders oid. Het is uitgevoerd op piano?
Volgens mij heet het eigenlijk anders oid. Het is uitgevoerd op piano?
0
geplaatst: 11 april 2005, 22:43 uur
Een beetje googlen op Faure en Cacharel levert een paar resultaten die lijken te melden dat de reclame voor de parfum Cacharel Loulou een fragment uit Faure's Pavane, Op. 50 bevat, als ik het goed begrijp (maar mijn Frans is niet zo best). Misschien bedoel je dat?
0
geplaatst: 19 mei 2005, 23:05 uur
Geachte klassieke muziek liefhebbers,
Ik ben student aan de Vrije Universiteit te Amsterdam. Momenteel ben ik met mijn afstudeerscriptie bezig en daarvoor doe ik onderzoek naar klassieke muziek.
Met mijn onderzoek probeer ik te achterhalen waarom sommigen liever thuis naar klassieke muziek luisteren en waarom sommigen liever een live uitvoering bezoeken in een klassieke concertzaal.
Hiervoor heb ik gegevens nodig en daarvoor heb ik een enquête opgesteld. Ik zou het heel erg op prijs stellen en u zou mij heel erg op weg helpen als u mijn enquête zou willen invullen. Het kost u ongeveer 5 minuten van uw tijd en is een kwestie van aanklikken. Onder de deelnemers zullen 5 Nationale DVD & CD Bonnen van € 7,50 worden verloot als dank voor uw moeite. Op onderstaande link komt u bij mijn enquête terecht. Alvast hartelijk bedankt!
Met vriendelijke groet,
Kam Wei Ng
Vrije Universiteit te Amsterdam
http://www.studentenonderzoek....
Ik ben student aan de Vrije Universiteit te Amsterdam. Momenteel ben ik met mijn afstudeerscriptie bezig en daarvoor doe ik onderzoek naar klassieke muziek.
Met mijn onderzoek probeer ik te achterhalen waarom sommigen liever thuis naar klassieke muziek luisteren en waarom sommigen liever een live uitvoering bezoeken in een klassieke concertzaal.
Hiervoor heb ik gegevens nodig en daarvoor heb ik een enquête opgesteld. Ik zou het heel erg op prijs stellen en u zou mij heel erg op weg helpen als u mijn enquête zou willen invullen. Het kost u ongeveer 5 minuten van uw tijd en is een kwestie van aanklikken. Onder de deelnemers zullen 5 Nationale DVD & CD Bonnen van € 7,50 worden verloot als dank voor uw moeite. Op onderstaande link komt u bij mijn enquête terecht. Alvast hartelijk bedankt!
Met vriendelijke groet,
Kam Wei Ng
Vrije Universiteit te Amsterdam
http://www.studentenonderzoek....
0
geplaatst: 20 mei 2005, 11:15 uur
Mijn ervaring met het bijwonen van klassieke concerten is helaas beperkt tot 1 keer in mijn hele leven, dus dat was itt tot al het andere moeilijk in te vullen 

0
geplaatst: 20 mei 2005, 16:45 uur
ook geprobeerd. Ik vind de vragen te moeilijk te beantwoorden. Mijn laatste klassieke CD was er een van meerdere componisten die ik kocht voor Pachabels Canon. Ik weet niets van de beste man (?)
0
geplaatst: 27 mei 2005, 11:51 uur
Beste lezers,
Ik ben student aan de Vrije Universiteit van Amsterdam en onderzoek of er verschil is in de mate van identificatie en op het sociale vlak tussen mensen die alleen thuis naar klassieke muziek luisteren en zij die dat ook in een concertzaal doen.
Hiertoe heb ik een enquete opgesteld die online staat. Ik zoek nog een aantal mensen die alleen thuis luisteren en 10 minuten de tijd hebben om mijn enquete in te vullen. Hij is te vinden onder de volgende link:
www.studentenonderzoek.com/webform/index.php?formID=2114
Alvast bedankt!
Met vriendelijke groet,
Ruben Steur
Ps. Onder de respondenten worden 5 cd-bonnen verloot a euro 7,50
Ik ben student aan de Vrije Universiteit van Amsterdam en onderzoek of er verschil is in de mate van identificatie en op het sociale vlak tussen mensen die alleen thuis naar klassieke muziek luisteren en zij die dat ook in een concertzaal doen.
Hiertoe heb ik een enquete opgesteld die online staat. Ik zoek nog een aantal mensen die alleen thuis luisteren en 10 minuten de tijd hebben om mijn enquete in te vullen. Hij is te vinden onder de volgende link:
www.studentenonderzoek.com/webform/index.php?formID=2114
Alvast bedankt!
Met vriendelijke groet,
Ruben Steur
Ps. Onder de respondenten worden 5 cd-bonnen verloot a euro 7,50
0
geplaatst: 21 juni 2005, 23:10 uur
Mijn favoriete klassieke componist is Dmitri Shostakovich: symfonie 1 t/m 15. Dat is depressieve, zware Russische kost maar wel wonderschoon. Als je ernaar luistert, dan voel je de Russische dramatiek (revolutie, oorlog en vrede, onderdrukking, e.d.). Verder vind ik Dvorak en Bilder einer Ausstellung (Pictures at an Exhibition) van Mussorgsky erg goed.
0
Dionysos
geplaatst: 22 juni 2005, 08:49 uur
dynamo d schreef:
Mijn favoriete klassieke componist is Dmitri Shostakovich: symfonie 1 t/m 15. Dat is depressieve, zware Russische kost maar wel wonderschoon.
Mijn favoriete klassieke componist is Dmitri Shostakovich: symfonie 1 t/m 15. Dat is depressieve, zware Russische kost maar wel wonderschoon.
Die beschrijving trekt meteen de volledige aandacht, dat gaan we eens spoedig beluisteren.
Als je ernaar luistert, dan voel je de Russische dramatiek (revolutie, oorlog en vrede, onderdrukking, e.d.)
Dat trekt mij ook zo aan in Rusland, dat tragische en die chronische melancholiek. Wat een getekend volk is dat toch eigenlijk, jammer dat het zo'n blinde vlek is voor ons westerlingen.
0
geplaatst: 22 juni 2005, 10:36 uur
Wat dat betreft hebben Poolse klassiek grootmeesters als Chopin ook veel gecomponeerd met zo'n zelfde ''Russische houding''.
0
dutch2
geplaatst: 22 juni 2005, 10:43 uur
Ik denk dan eerder aan een componist als Mussorsgky. Als je naar zijn opera's luistert is het alleen maar moord en doodslag. Ik geloof dat in 'Kovanshina' maar 1 van de hoofdpersonen de opera overleeft. De rest wordt gekeeld, verbrand, pleegt zelfmoord of krijgt een mes in zijn donder. En het eind van Boris Godunov is ook al zo lekker vreedzaam (NOT). Maar tegelijk inderdaad die melancholie. Als Boris Godunov uiteindelijk sterft bezingt hij dat zoooo mooi en melancholisch. Rare jongens eigenlijk, die Russen.
* denotes required fields.