menu

Genres / Overigen / Klassieke muziek

zoeken in:
avatar van Kronos
Ver ben ik nog niet geraakt hoor. Ben ook nog bezig met die andere 1001 lijst.

Af en toe iets moderner uitkiezen kan als het saai dreigt te worden een mooi contrast geven. In het vernieuwde KMSKA hangen tussen de oude meesters hier en daar zorgvuldig uitgekozen moderne werken, en omgekeerd. Dat is niet alleen verfrissend maar geeft ook een nieuwe kijk. In Spotify playlists ervaar ik dat ook zo met muziek. Door een mix kan oud werk verrassend modern klinken en nieuw werk gaat er nog meer van sprankelen.

avatar van madmadder
Dat afwisselen kan inderdaad op een heel fijne manier dingen in perspectief plaatsen. Ik heb nu een jaren '60 - jaren '70 luisterproject (ik hang al vrij lang in 1961 en ben nog lang niet uitgeluisterd, dus dat gaat zo'n project zijn waar ik misschien nooit ver mee komen, maar dat is helemaal niet erg), ik volg nieuwe releases in allerlei genres, ik heb mijn metalproject waar ik steeds wissel tussen perioden en subgenres, en nu ook de klassieke muziek, het wisselt elkaar allemaal heel mooi af, ik luister binnen die projecten waar ik op dat moment zin in heb en die wisseling tussen projecten, genres en periodes zorgt ervoor dat de verveling nooit toeslaat en dat het altijd voelt alsof ik met 'verse' oren naar iets kan luisteren.

Het 1001 boek heb ik net ook besteld (de Nederlandse versie), heb al drie andere in de reeks en het zijn fijne naslagwerken om te hebben.

Vandaag in ieder geval in vervoering gebracht door Canticles of Ecstasy, gecomponeerd door Hildegard von Bingen en uitgevoerd door Sequentia. Dat is een mooi begin van deze reis (ok, met het allereerste album uit de lijst kon ik wat minder ). Wie weet ga ik hier ook wel eens stukjes over schrijven op mijn blog.

avatar van Jazper
De Vier Jaargetijden van Vivaldi is zó bekend dat ik nooit de moeite heb genomen er eens aandachtig naar te luisteren.
Tot nu! Ik zag de versie met Janine Jansen liggen voor een tientje en heb ik die meegenomen.
Ik vind het, naast dat het heel toegankelijk is, ook echt heel mooi en er vallen me allerlei dingen op die me bij oppervlakkige beluistering nooit zijn opgevallen. Logisch natuurlijk.
Het laatste deel van de herfst is echt onweerstaanbaar.
Had niet gedacht dat het me zo zou bevallen.

avatar van ZAP!
Ik krijg m'n portie klassiek via de Inspector Morse / Lewis series en dergelijke, en in films - dus vaak kort, maar wel sfeervol en mooi. Het gebruik van klassiek in The Man Who Wasn't There -

Maar de cd's die m'n moeder heeft achtergelaten, talloze, luister ik nooit...

avatar van Kronos
ZAP! schreef:
Maar de cd's die m'n moeder heeft achtergelaten, talloze, luister ik nooit...

Zit er niks moderns tussen?

Ik zou denken dat bijvoorbeeld Gorecki - Symphony No. 4 (cd 7) en Philip Glass - Einstein on the Beach wel in jouw smaak vallen.

avatar van ZAP!
Kronos - Er zal niet veel moderns tussen zitten denk ik, maar het is al even geleden dat ik er tussen heb gekeken. Ooit wel es wat van geluisterd, maar heel weinig (en vooral om te gebruiken in eigen geknipte en geplakte tracks). Op het moment geef ik de voorkeur aan 'pop'muziek (dus ook metal e.d.). Ik weet niet precies wat de drempel is, maar hij is nogal hoog.

avatar van madmadder
Ik ben tot nu toe al wel enkele dingen tegengekomen in het boek die ik echt heeeeeeel erg mooi vind. Ik ben blijkbaar zeer vatbaar voor christelijk gedoe (maar dat had ik ook wel verwacht). De hoogtepunten tot nu toe:

* Hildegard von Bingen - Canticles of Ecstasy (uitgevoerd door Sequentia)
* Josquin des Prez - Missa Pange Lingua & Missa La Sol Fa Re Mi (uitgevoerd door The Tallis Scholars en Peter Philips)
* Thomas Tallis - The Lamentations of Jeremiah (uitgevoerd door The Hilliard Ensemble)

Ik zou erg graag wat uitgebreidere stukken schrijven over deze albums, maar ik kom tijd tekort op het moment. Wie weet volgende maand als ik vakantie heb.

avatar van Kronos
madmadder, als je die schrijfsels dan graag zou bundelen in het topic 1001 Klassieke Opnamen, doe gerust. Maar dit algemene topic over klassieke muziek hebben waarschijnlijk meer mensen in hun updates zitten.

Mijn favorieten uit de oude muziek zijn Missa Papae Marcelli van Palestrina en de Vespers van Monteverdi. Beide muziekstukken vooruitstrevend in hun tijd.

avatar van Arrie
Josquin des Prez heeft inderdaad prachtige dingen gemaakt. Ik denk dat je niet eens iets met geloof hoeft te hebben om geraakt te worden door dergelijke muziek. Dat geldt in ieder geval voor mij.

Ook een aanrader wmb is Miserere van Allegri.

avatar van Fathead
Ik heb een beetje een rare vraag: ik heb ooit een cd gehad (verkocht) met Gershwins Rhapsody in Blue. Hoe die eruitzag / welke uitvoerenden weet ik niet meer. Maar als ik nu het stuk wil luisteren vind ik op Spotify maar geen mooie uitvoering. Ze zijn wat mij betreft allemaal veel te snel. Deze uitvoering komt nog het dichtst in de buurt (erg mooi zelfs), maar ik ken hem nóg trager.

Kent er iemand zo'n uitvoering?

avatar van Kronos
Fathead schreef:
Kent er iemand zo'n uitvoering?

Bernstein staat bekend om zijn trage tempo's. Zoek je deze?

avatar van Fathead
Bedankt! Prachtige uitvoering inderdaad! Hij is zelfs trager dan dat ik hem ken.

Ik denk dat dit interessant is voor jullie popliefhebbers die het aandurven een excentriek stapje buiten de gewone paden te wagen:
https://www.youtube.com/watch?v=Gr2DAs4YIXU.

Dit zijn kunstliederen van Charles Ives, de grootste Amerikaanse componist van de 20ste eeuw, die heel modernistisch (avant-garde) zijn maar tegelijk heel Amerikaans met sterke invloeden van Amerikaanse volksliederen en daarmee ook enigszins verwant zijn met wat wij als pop kennen.

Knussen: Where The Wild Things Are


avatar van madmadder
madmadder schreef:

Vandaag in ieder geval in vervoering gebracht door Canticles of Ecstasy, gecomponeerd door Hildegard von Bingen en uitgevoerd door Sequentia. Dat is een mooi begin van deze reis (ok, met het allereerste album uit de lijst kon ik wat minder ). Wie weet ga ik hier ook wel eens stukjes over schrijven op mijn blog.


Het stukje is er nu dan

(Als je liever hebt dat ik het hele stuk hier plaats, dat kan ook, maar ik wil jullie niet vervelen met mijn ellenlange persoonlijke schrijfsels. )

madmadder schreef:
(quote)


Het stukje is er nu dan

(Als je liever hebt dat ik het hele stuk hier plaats, dat kan ook, maar ik wil jullie niet vervelen met mijn ellenlange persoonlijke schrijfsels. )


Mooi stuk! Hierbij ook de link naar wat Jan de Kruijff ooit over Hildegard neerpende. Zeer het lezen waard: HILDEGARD VON BINGEN: DIVERSE WERKEN - musicalifeiten.nl

avatar van madmadder
Waverick schreef:
(quote)


Mooi stuk! Hierbij ook de link naar wat Jan de Kruijff ooit over Hildegard neerpende. Zeer het lezen waard: HILDEGARD VON BINGEN: DIVERSE WERKEN - musicalifeiten.nl


Tof ja, ook leuk dat verschillende uitvoeringen zo naast elkaar besproken worden. Ik zal me eens wagen aan enkele andere opnames.

Gast
geplaatst: vandaag om 10:38 uur

geplaatst: vandaag om 10:38 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.