menu

Genres / Overigen / Klassieke muziek

zoeken in:
neo
Bedoelde dan ook meer qua tragiek. Dat er veel meer verschillen zijn tussen hem en zijn Chopin mag duidelijk. Dat Chopin dat subtieler of wellicht soms daadkrachtiger overbrengt zonder er tever in door te draaien (wat ook heerlijk is uiteraard). Zo zie ik het tenminste...

dutch2
Ja, daar heb je wel gelijk in. Bij Mussorgsky denk je niet meteen aan subtiliteit, hoewel de ouverture van Kovanshina wel weer heel erg lieflijk en fijnzinnig is. Ik ken trouwens te weinig muziek van Chopin om daar een gefundeerd oordeel over te kunnen geven. Het (piano)werk dat ik van hem ken vind ik meer elegant en dromerig dan tragisch. Maar nogmaals, ik ken te weinig muziek van hem.

neo
dutch2 schreef:

Het (piano)werk dat ik van hem ken vind ik meer elegant en dromerig dan tragisch. Maar nogmaals, ik ken te weinig muziek van hem.


Zeer bedriegelijk muziek eigenlijk voor niet-kenners. Heb zelf al aardig mensen de tragiek ervan kunnen laten inzien na verloop van tijd. Niet dat mensen er tragiek van in moeten zien.
Soms door middel van films waarin zijn muziek is gebruikt, neem The Pianist, weten mensen het op tragisch niveau te schatten. Dat is misschien ook wel het mooie voor sommige componisten en hun werken die door andere mediums in het oog kunnen springen.

Ik neem aan dat iedereen weet dat je deze maand de symfonieen van Beethoven kunt downloaden van de BBC-site? Een liefhebber van klassieke muziek heeft die natuurlijk al lang, maar ik vond het wel leuk en het is erg laagdrempelig, gratis en zo

neo
Tja is er iemand die de rechten van Beethoven in zijn bezit heeft?

avatar van lebowski
Ja ik maar ze geloven me niet.
Napoleon.

neo
Werkelijk?

De rechten op de muziek zijn verjaard denk ik, net zoals het patent op de gloeilamp (of moet je daar de Edison-familie voor betalen?)

Klassieke muziek is niet mijn muziek,ik vind het gewoon te saai om er uren naar te luisteren. Ekseption daarentegen speelt klassieke muziek in moderne stijl en dat vind ik toch wel erg goed en mooi.
Het swingt gewoon meer en het is niet saai. Vooral mooi is hoe de toetsenist van Ekseption speelt. Echt met 4 keyboards op elkaar. (heel mooi om te zien,heb er DVD van gezien)

avatar van dynamo d
Music4ever schreef:

Klassieke muziek is niet mijn muziek,ik vind het gewoon te saai om er uren naar te luisteren. Ekseption daarentegen speelt klassieke muziek in moderne stijl en dat vind ik toch wel erg goed en mooi.
Het swingt gewoon meer en het is niet saai. Vooral mooi is hoe de toetsenist van Ekseption speelt. Echt met 4 keyboards op elkaar. (heel mooi om te zien,heb er DVD van gezien)


Klassieke muziek van Shostakovich is echt niet saai en een symfonie duurt vaak net zo lang als een gewoon pop/rock album. Bovendien hoor je de spanning van de Russische geschiedenis in Shostakovich' muziek. Probeer eens een keer zijn 5e, 8e of 10e symfonie (of stukken daarvan)?!

neo
Filmmuziek kan vaak een goed alternatief van klassiek. Er zijn zelfs mensen die ik ken die filmmuziek luisteren om de reden dat het sneller kan zijn, afwisselender en niet een voor hun idee 20 minuten hoeft te duren voordat er iets gebeurd. Zelf geniet ik altijd evenveel van klassiek als filmscores. Maar het kan ook gewoon een kwestie zijn van zoeken naar een klassieke componist die je wel kan waarderen. Ik heb zo ook bepaalde componisten waar ik niet vaak iets bij voel. Dat begon voor mij pas met rond mijn 9e met Wagner vooral.

avatar van lebowski
Pas rond je 9e

neo
Of 10e, precies weet ik het niet meer.

dutch2
Bloody Hell, bij mij gebeurde dat pas op mijn 23e.

neo
Kan ik het helpen. Al durfde ik dat toen niet toe te geven. Filmmuziek wel en ik heb er denk ik weinigen plezier mee gedaan om de score van bijvoorbeeld Face Off op te zetten bij een knutsel middagje in groep 8 op vrijdag

dutch2
Toen ik van die leeftijd was luisterde ik naar 'Alle 13 goed' (een soort prehistorische hitzone). Maar van klassiek moest ik toch echt niets hebben. En ik vraag me ernstig af of ik toen wist wat een filmscore was.

Is later wel goed gekomen hoor

neo
Ik kan mij nu nog verrot lachen toen ik in de 4e van de havo zat en ik zetten Journey to the Line op van Thin Red Line voor een muzikaal onderdeel van culturele vorming. Ging om het moeten bevatten van een bepaalde spanning en ja uiteraard (en gelukkig maar) waren er wel veel het er mee eens, na sommige die met rommel aankwamen. Maar een paar gezichten zal ik niet vergeten

dutch2
En waarschijnlijk zullen die gezichten de muziek van Thin Red Line ook niet meer vergeten

neo
Aangezien het geen indruk maakte.. De rest mag jij invullen

´k Ben niet echt een liefhebber van "pure" klassieke muziek, maar in een modernere vorm (lees: coverversie) mag ik het graag horen. Thuis heb ik 2 CD´s "Synthesizer Greatest - The Classical Masterpieces", waarvan ik de zware covermeesterwerken erg kan waarderen.

Eén album is een geheel eigen creatie van Ed Starink, die in een klassieke stijl een pracht van een synthesizermuziekstuk heeft neergezet in zijn "The Synthfony Album". Dat album blijf ik draaien.....inmiddels al 12 jaar.

Mijn favoriete componisten zijn Camille Saint-Saëns en Antonio Vivaldi!

Wolfgang Amadeus Mozart

in de film word al gezegd: elke verandering, 1 enkele noot en de muziek word minder
zijn muziek is idd PERFECT

avatar van Koekebakker
Die indruk heb ik ook, ja. En dat is voor mij een belangrijke reden waarom ik niet zoveel met Mozart heb. Ik heb altijd de indruk dat het vooral geconstrueerd is: je neemt een themaatje in de ene toonsoort, eentje in een andere, werkt netjes alle toonsoorten door en dan is de muziek helemaal af. Maar het raakt me nooit.

(en datzelfde probleem heb ik dus met grofweg alle muziek die tussen 1600 en 1800 is geschreven)

dutch2
Koekebakker schreef:

Ik heb altijd de indruk dat het vooral geconstrueerd is: je neemt een themaatje in de ene toonsoort, eentje in een andere, werkt netjes alle toonsoorten door en dan is de muziek helemaal af.
Maar dat geldt dan vooral voor zijn instrumentale muziek (maar zelfs dan kunnen somiggen stukken mij nog wel raken). Maar de vocale muziek die ik van hem ken raakt me echt wel diep. Ik ben zeker geen Mozartfan en ik luister ook liever naar muziek uit de 19e en 20e eeuw. Maar er zijn uitzonderingen, wat mij betreft.

Koekebakker schreef:

Ik heb altijd de indruk dat het vooral geconstrueerd is: je neemt een themaatje in de ene toonsoort, eentje in een andere, werkt netjes alle toonsoorten door en dan is de muziek helemaal af.

Ik denk dat het wel wat meer vergt om één mooi geheel te vormen.

Dionysos

(afbeelding)

Nog altijd mijn absolute held.

avatar van Koekebakker
dutch2 schreef:

Maar dat geldt dan vooral voor zijn instrumentale muziek

Zou best eens kunnen, ja. Ik kan zo gauw geen vocale werken van Mozart herinneren. Heb je toevallig tips voor me?

@Xfofaxx: Het moge duidelijk zijn dat ik enigszins chargeerde, hoop ik toch? Maar even goed is dat "strak geconstrueerde" en "netjes volgens regeltjes uitgewerkte" wel de reden waarom veel van de 17e en 18e eeuwse muziek die ik tot nu toe beluisterd heb, mij niet aanspreekt.

dutch2
Koekebakker schreef:
(quote)

Zou best eens kunnen, ja. Ik kan zo gauw geen vocale werken van Mozart herinneren. Heb je toevallig tips voor me?
Het Requiem vind ik zelf erg mooi. En van de opera's vind ik vooral Der Zauberflote een topper, met ook nog eens een heel leuk verhaal. Het probleem met de opera's van Mozart is wel weer dat er afgrijselijk veel in geouwehoerd wordt ('parlando' in deftig taalgebruik). Is wel leuk als je zo'n opera voor het eerst hoort, maar na twee keer gaat dat toch echt vervelen.

avatar van Koekebakker
Oke, bedankt. Ik zal zeker het Requiem binnenkort eens beluisteren. En wie weet kan ik me er zelfs eens toe zetten een complete Mozart-opera door te worstelen

Bach is voor mij het hoogste van het hoogste, maar ik ben erg dol op Brahms met zijn ''hungarian dances'', en natuurlijk Vivaldi met zijn ''four seasons''. En van dat laatste dan vooral het herfstgedeelte! Dat zijn echt mijn toppers, ookal zal dit bij vele zo zijn!

Gast
geplaatst: vandaag om 13:50 uur

geplaatst: vandaag om 13:50 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.