menu

Genres / Overigen / Reggae

zoeken in:
avatar van misja82
ben ik prince far i vergeten.
en horace andy. maar dan gaan we echt richting de dub. wat ook heerlijk is.

en iets nieuws is inderdaad groundation.

avatar van misja82
heb nu een soort verzamel cd'tje.
dub - original bass culture. verschillende artiesten, maar voornamelijk the upsetters, lee perry, king tubby en the aggrovators.

avatar van Woody
Volgens mij als je van Raggae houdt moet je op zoek gaan naar de studio one platen. Enorm veel reggae giganten hebben daar hun platen opgenomen. Ik heb een aantal mooie verzamel albums van dit label gehoord eens.

Hier 1: Studio One Dub Vol. 2 (2007)

avatar van John Doe
mooi artikel over reggae (geschreven door DJ Joost)

avatar van ewalk
Don Carlos en John Wayne: Moeny & Woman:
YouTube - Don Carlos "Money & Women"

Prachtig!

U Roy: Runaway Girl
YouTube - U-Roy - Runaway Girl - Reggae 45rpm

Go there natty dread:
YouTube - U-Roy - Go There Natty Dread (Audio)

Klassiek!!

avatar van Timmie
oude topic.
Maar ik luister nu alleen maar hip-hop eigelijk en ik wil eens reggae gaan luisteren ik ken bob marley al redelijk goed. maar welk reggae album is het beste om me te beginnen.

avatar van sq
sq
Lijkt me nogal voor de hand liggen dat je als hiphopper begint met Matisyahu:
YouTube - Matisyahu - King Without A Crown
(Album Matisyahu - Youth (2006)

Van gelijknamig album:
YouTube - Dr. Alimantado - Best dressed chicken in a town (1978)

avatar van HenriVieuxtemps
Dichterbij heeft ook een reggaenummer gemaakt met violen:
Pantippel (tekst van dichter Cees Buddingh)


avatar van Matthijs160
hallo allemaal,

ik ben redelijk nieuw bij de reggae scene,vond het altijd al chille muziek, maar ben nooit echt op onderzoek uitgegaan. nu ben ik gaan zoeken naar chille nummertjes, ik heb er al een aantal gevonden, maar dacht misschien kunnen de experts onder ons me wat verder op weg helpen.

dit zijn wat nummers die ik al gevonden heb:

Inner Circle - Sweat
YouTube - Inner Circle - Sweat (A La La Long).mp4

Alborosie - Herbalist
YouTube - Alborosie - Herbalist (OFFICIAL VIDEO)

Barrington Levy - Oh Jah, Can't You See
YouTube - Barrington Levy--Oh Jah,Can't You See

Capleton - Who am I
YouTube - Capleton - Who I Am

C'daynger - Never Give In
YouTube - C'Daynger - Never Give In

Cocoa Tea - Rastaman
YouTube - Cocoa Tea - Rastaman

Collie Buddz - Blind To You Haters
YouTube - Collie Buddz - Blind To You [Reggae1008]

Gentleman - Superior
YouTube - Gentleman - Superior

Gyptian - Sensi
YouTube - Gyptian - Sensi

MONYAKA - Go Deh Yaka
YouTube - MONYAKA "Go Deh Yaka"

Postmen - U Wait
YouTube - Postmen - U Wait

Pressure - Be Free
YouTube - Pressure - Be Free

UB40- Food For Though.
YouTube - UB40 - Food For Thought

het zou heel chill zijn als iemand nog wat leuke reggae weet, die een beetje in dit straatje past

Check deze, bijvoorbeeld:

Sugar Minott
http://www.youtube.com/watc...

Home T, Cocoa Tea & Cutty Ranks:
http://www.youtube.com/watc...

avatar van Arti Far I
Momenteel luister ik veel naar IJslandse reggae. Hjalmar heeft inmiddels al 6 albums op zijn naam staan en Ojba Rasta is een redelijk nieuwe band. Je verstaat er geen woord van, maar de sfeer op de albums is goed.
Verder uit de regio Los Angeles The Delirians en The Expanders. The Delirians spelen meer rocksteady, terwijl The Expanders meer rootsreggae spelen.
Uit Canada The Beatdown. Een goeie mix van The Specials, The Slackers en een flinke scheut The Aggrolites.

avatar van Poek
Ik ga hem missen.



avatar van Poek
Hadden andré sq T.O. en anderen trouwens al Muziek >> Muziekgames >> Reggae Top 100 gezien?

avatar van royals
Dit zijn mijn favoriete reggae platen tot nu toe:

ABIJAH > ABIJAH
ABIJAH > MOVING 2 THE TOP
ANTHONY B > BLACK STAR
ANTHONY B > STREET KNOWLEDGE
ASWAD > ROOTS ROCKING: THE ISLAND ATNHOLOGY
BLACK UHURU > LIBERATION: THE ISLAND ANTHOLOGY
BOB MARLEY > LEGEND
BOB MARLEY > A LEGEND: 50 REGGAE CLASSICS
BURNING SPEAR > ROCKING TIME
BURNING SPEAR > SOCIAL LIVING
CAPLETON > REIGN OF FIRE ('04)
HARRY J. ALLSTARS > LIQUIDATOR
SEAN PAUL > DUTTY ROCK
THE CONGO'S > HEART OF THE CONGO'S

bennerd
Geen idee hoe hard het gaat met reggae op MusicMeter. Zijn er users hier die de nieuwe reggae-releases wat in de gaten houden? En daarbij wat moois kunnen aanraden?

Ben ook wel benieuwd, maar het lijkt niet het populairste genre om MuMe helaas. Ik ben al jaren een reggaefan en ben sinds de aanschaf van een platenspeler in de roots-reggae van de jaren 70 gedoken (Jacob Miller, Gladiators, Maytals, Dennis Brown, Twinkle Brothers, Congos, Paragons, Heptones, Abyssinians, Hugh Mundell, Horace Andy, Judy Mowatt, Michael Prophet, Culture, Johnny Clarke, Ijahman Levi, Wailing Souls, Heptones, Joe Higgs, Don Carlos, Diamonds, Scientist (dub), om er een paar te noemen voor mensen die hierin willen duiken en niet alleen Marley en Tosh willen kennen). Daar is zo ongeveer alles wat uit Jamaica kwam goed. Begin nu ook wat meer Londonse reggae scene uit die periode te ontdekken.

De jaren 80 is het mijns inziens een stuk minder (gek genoeg voor 90% van de artiesten die ik dan tof vind ligt de grens tussen goed en matig exact op 1980). En daarna ben ik het wel een beetje kwijt met betrekking tot Jamaica. Gezegd moet worden dat het voor mij vrijwel alleen op Roots reggae gaat, al is een beetje Ska/Rocksteady niet verkeerd. Maar vooral dancehall ben ik niet in geinteresseerd. Daarom vind ik het tegenwoordig ook zo lastig om een goede bron van nieuwe releases te vinden. Alle "Reggae" nieuwssites hebben een ernstig hoog gehalte aan dancehall (wat in mijn ogen toch iets anders dan Reggae is). Dus zoals Bennerd ookal vroeg, is er hier iemand die een goede bron heeft? Wat is bijvoorbeeld nou heden ten dage de grootste Roots reggae band van Jamaica zelf? Ik weet van Chronixx, Kabaka Pyramid, Jah9 en Proteje, maar daar zit toch ook een groot aandeel dancehall in en ze hebben soms ook nog wel last van overproductie (autotune etc).

Lijkt alsof afrika meer te bieden heeft in recentere tijden (Lucky Dube, Alpha Blondy, Tiken Jah Fakoly, Meta and the Cornerstones), iemand daar nog goede tips? (zie dit vooral niet als een vergelijking van een heel continent met een klein eilandje en dan klagen dat er relatief weinig van dat ene eilandje komt )

avatar van Poek
eswa schreef:
Lijkt alsof afrika meer te bieden heeft in recentere tijden (Lucky Dube, Alpha Blondy, Tiken Jah Fakoly, Meta and the Cornerstones), iemand daar nog goede tips? (zie dit vooral niet als een vergelijking van een heel continent met een klein eilandje en dan klagen dat er relatief weinig van dat ene eilandje komt )


Gezien dat je recentere tijden vrij ruim neemt, kan deze ook wel (mix van soul en reggae):




En dit is minder recent dan het jaartal suggereert:

Ibrahim Hesnawi - The Father of Libyan Reggae (2023) - MusicMeter.nl

avatar van Venceremos
En best wel matig, op een enkel nummer na. Ik blijf het problematisch vinden als reggae niet uit JA afkomstig is.

avatar van Poles Apart
Venceremos schreef:
En best wel matig, op een enkel nummer na. Ik blijf het problematisch vinden als reggae niet uit JA afkomstig is.

Hoe luidt dat spreekwoord ook weer? Van de reggae in de dub raken?

avatar van Mjuman
Venceremos schreef:
En best wel matig, op een enkel nummer na. Ik blijf het problematisch vinden als reggae niet uit JA afkomstig is.


Misschien even het denkraam ietsjes open zetten - wel op tijd dicht ivm nakende storm. Reggae-kenner David Rodigan komt op FabricLive.54 bijv met Alborosie aanzetten en ook het NL Beef was live uiterst 'genietbaar' om maar 'ns mume-speak te gebruiken, net als - ik durf het nu nog te zeggen - de allereerste UB40, Signing Off.

avatar van Mjuman
Poles Apart schreef:
(quote)

Hoe luidt dat spreekwoord ook weer? Van de reggae in de dub raken?


Maar dan alleen zoals Wim Zonneveld, Op de step

Leuke tips wel Poek, en ja "recent" is vrij rekbaar, al weet ik dat een plaat uit 2004 alweer 20 jaar oud is
Kan me het gevoel van Venceremos ergens wel voorstellen (misschien dat je er Jamaicanen die elders wonen, London bijvoorbeeld, aan toe kan voegen), maar ik vind ook dat er wel degelijk kneiter goede reggae elders gemaakt wordt (met name Afrika), heb misschien meer het gevoel (en nu moet ik oppassen, bedoel het met een dikke knipoog) dat blanke reggae toch beduidend minder is

Anyway, zo overduidelijk is het dus niet waar er tegenwoordig goeie roots reggae gevonden kan worden zonder autotune of dancehall invloeden. Mocht iemand nog een goede bron hebben, graag!

avatar van Poek
eswa schreef:
dat blanke reggae toch beduidend minder is


Ook geen fan van




?

Anyway, zo overduidelijk is het dus niet waar er tegenwoordig goeie roots reggae gevonden kan worden zonder autotune of dancehall invloeden. Mocht iemand nog een goede bron hebben, graag!


Album of the year en RYM zijn goede manieren om de hoog gewaardeerde albums in een bepaald genre te vinden (al kan je niet filteren op autotune helaas en wordt het soms wat ruim genomen).

The Best Reggae Albums of All Time - Album of The Year - albumoftheyear.org
Best Roots Reggae albums of all time - Rate Your Music - rateyourmusic.com

(bij de laatste kan je verder filteren op b.v. deze eeuw of alleen uit Africa)

Poek schreef:

Ook geen fan van
(...youtubelinkje naar matishyahu...)
?


Album of the year en RYM zijn goede manieren om de hoog gewaardeerde albums in een bepaald genre te vinden (al kan je niet filteren op autotune helaas en wordt het soms wat ruim genomen).

The Best Reggae Albums of All Time - Album of The Year - albumoftheyear.org
Best Roots Reggae albums of all time - Rate Your Music - rateyourmusic.com

(bij de laatste kan je verder filteren op b.v. deze eeuw of alleen uit Africa)

Uitzondering bevestigd de regel, en ik zeg niet dat er absoluut geen goede blanke reggae gemaakt is natuurlijk
Maar thanks voor de 2 tips, ik kwam die 2 websites wel eens tegen maar heb me er niet echt in verdiept verder, maar dat ga ik zeker eens doen!

avatar van Venceremos
Bij Beef destijds een prima feestje gebouwd op Lowlands en Alpha Blondy was live erg goed maar platen draai ik niet van ze.

Op de Analog Africa re-issues staan overigens een paar zeer goede reggae-achtigen, vooral uit Somalië, de 1e in mijn lijstje is echt wel heel vet:








Gast
geplaatst: vandaag om 09:46 uur

geplaatst: vandaag om 09:46 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.