MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Overigen / Wat is jouw smaak?

zoeken in:

Ik kan veel muzieksoorten wel waarderen, maar mijn voorkeur gaat uit naar (Classic) Rock, jaren '80 muziek en enkele Metalbands.

Dat is nou juist één van de weinige vragen waarbij het me gewoon niet lukt om het echt goed te kunnen beantwoorden.

breed

Genres: Emo, Screamo, Hardcore, Punk, Metalcore, Nu-Metal, rock (maar geen Indie rock ),...

Favoriete Bands: The Cure, Placebo, HIM, From First To Last, Siouxsie and the Banshees, Velvet Underground, Green Day, Lords of Acid, Type O Negative,...

Bij The Beatles - The Beatles (1968):

naar aanleiding van:
Koenr schreef:
The White Album dus, na Revolver en Sgt. Pepper m'n 3e en waarschijnlijk laatste Beatles. Waar die eerste 2 allebei onder de 40 minuten duiken en zelfs een paar aardige nummers hebben, duurt dit album maarliefst 1,5 uur en is het nauwelijks uit te zitten.

De eerste 3 nummers zijn erg mak maar vallen nog mee. Het gaat pas voor het eerst echt fout bij Ob-La-Di, Ob-La-Da, dit is toch te genant voor woorden? Hier zou echt elke artiest zich voor moeten schamen. Wild Honey Pie is het eerste nummer waarvan ik wel een glimlach krijg, vind de zang niet geweldig maar verder best een aardig nummertje. Helaas gaat het daarna direct weer fout met het ongelofelijk vervelende The Continuing Story of Bungalow Bill en While My Guitar Gently Weeps, waarvan die laatste niet zou misstaan op een Dire Straits album.

De volgende paar nummertjes gaan allemaal vrij onopvallend voorbij, al irriteert I'm So Tired wel een beetje. Blackbird is onverwacht nog best aardig, al zit ik wel het hele nummer lang met het gevoel dat het beter had gekund. Vervolgens gaat het album verder met nummers die allemaal tussen irritant en flauw invallen waarvan ik geen zin meer heb om ze apart te behandelen. Nog wel even een aparte melding voor Honey Pie, wat een ongelofelijk knullig nummertje is dat. Eigenlijk is het verder wachten op Revolution 9, waarvan ik niet wist wat ik moest verwachten maar nog wel een beetje hoop voor had.

Rev. 9 dan, best een aardig nummertje, beter dan ik had verwacht. Deze 8 minuten zijn ook een stuk sneller voorbij dan die paar minuten van de andere nummertjes. Vooral het 'number 9, number 9...' erdoorheen vond ik erg geslaagd. Daarna sluit het album nog even af met het ongelofelijk brakke Good Night, wat een slechte keuze zeg.

1*, voor Rev. 9 en Wild Honey Pie, waardeloos album.

snel een paar herkansingen geven, Koen.
white album tot waardeloos bestempelen gaat mij ook te ver.

Ik vind het moeilijk om mijn 'genre' te omschrijven, maar ik luister voor naar 'commerciële alternatieve rock'. Het klinkt moeilijk, maar ik probeer het uit te leggen. Alternatieve bands, zijn in mijn ogen bands die muziek maken die afwijkt van de weg. Muziek die niet zal aanslaan bij het grote publiek, maar wel met passie gemaakt is. Volgens mij is The Scientist (om maar even iemand te noemen) iemand die veel alternatieve muziek luister (aangezien ik maar 2 bands uit zijn top 10 echt ken, vermoed ik dit, ben niet zeker).

Als je echter met je 'alternatieve' muziek, toch bekend wordt, is het dan nog alternatieve muziek? Moeilijk om te zeggen vind ik, vandaar mijn term. Bands die ik hiermee bedoel zijn (bijvoorbeeld) Radiohead, Smashing Pumpkins, Muse, Pixies, Incubus, dEUS... Dat is zowat de muziek die ik de laatste tijd luister. Niet echt commercieel te noemen, maar ik denk wel dat veel mensen iets anders begrijpen onder alternatief! Bands die ik nu ook stilaan ontdek in hetzelfde genre zijn Sigur Ròs, Pink Floyd, My Bloody Valentine en Tool.

Naast deze 'alternatieve' rock, luister ik ook naar 'commerciële' rock (Foo Fighters, Feeder, Jimmy Eat World etc.) en ook behoorlijk veel Punk. Veel mensen vinden punk voor pubers, maar bij mij lijkt mijn voorkeur voor punk te blijven. Punkgroepen die ik goed vind zijn o.a. The Offspring (jeugdsentiment, eerste cd...), Millencolin, No Fun At All, Bad Religion, Lagwagon, Green Day...

Zo, dat is ongeveer mijn smaak!

shappy1010
@koenr grappig man, ik reageerde net als jou op de beatles tot ik 15 was, ik vond het allemaal 3x niks en superovergewaardeerd, dit laatste vind ik nog steeds, maar met de jaren ben ik wel gaan inzien dat de beatles en met name deze white album aan de wieg stond van de moderne pop & rock, en ze toch wel hele diverse en mooie nummers hebben gemaakt. Of het je smaak is is een tweede, ik zal niet snel een rembrandt ophangen in mijn moderne interieur, maar om nou te zeggen dat de man niet kon schilderen....

Grappig man.

Tot ik 15 was dacht ik juist dat The Beatles, net als als Queen, Dire Straits of Phil Collins, wel aardige muziek maakten. Sinds ik serieuze interesse in muziek kreeg en zelf op zoek ben gegaan naar muziek vind ik het ongelofelijk matig of zelfs slecht.

Dat het aan de wieg heeft gestaan zal best, maar daarom hoef ik het nog niet te waarderen, het is allemaal veel te mak en al honderden keren beter gedaan. Moet ik grotschilderingen van holbewoners dan ook maar gaan waarderen?

ik zal niet snel een rembrandt ophangen in mijn moderne interieur, maar om nou te zeggen dat de man niet kon schilderen...

Of hij wel of niet kon schilderen laat ik in het midden, maar als ik het lelijk vind dan zeg ik dat ook gewoon.

Koenr schreef:

Of hij wel of niet kon schilderen laat ik in het midden, maar als ik het lelijk vind dan zeg ik dat ook gewoon.

En gelijk heb je. Ik ben een grote fan van The Beatles, maar als je het niks vindt, dan moet je dat gewoon kunnen zeggen.

Koenr schreef:
Grappig man.
Dat het aan de wieg heeft gestaan zal best, maar daarom hoef ik het nog niet te waarderen, het is allemaal veel te mak en al honderden keren beter gedaan. Moet ik grotschilderingen van holbewoners dan ook maar gaan waarderen?

(quote)

Natuurlijk kun je dat gewoon zeggen. Maar als je iemand een knal in zijn gezicht geeft dan moet je er niet van op staan te kijken als je er een terug krijgt... als je begrijpt wat ik bedoel.

Waarom word jij totaal niet serieus genomen als je in een museum tegen een kunstkenner staat te verkondigen dat je een Rembrandt of van Gogh lelijk vind???

Omdat je mening duidelijk ongenuanceerd is en berust op weinig kennis van zaken.

Heel fijn voor je dat je het ruk vind, maar kijk ook even naar de feiten. En het feit dat the Beatles aan de wieg stonden van de moderne pop/rock muziek is zeer zeker een rede om er wel waardering voor te hebben. (Dit wil natuurlijk niet zeggen dat je het goed moet vinden, het blijft een kwestie van smaak). Maar als je deze feiten in gedachte houd dan zou je misschien tot een iets genuanceerdere mening kunnen komen.

Koenr schreef:
Helaas gaat het daarna direct weer fout met het ongelofelijk vervelende The Continuing Story of Bungalow Bill en While My Guitar Gently Weeps, waarvan die laatste niet zou misstaan op een Dire Straits album.

1*, voor Rev. 9 en Wild Honey Pie, waardeloos album.

Ik moet ook toegeven dat The Continuing Story of Bungalow Bill een erg vervelend en matig nummer is, maar While My Guitar Gently Weeps is toch alles behalve een matig nummer naar mijn mening. En als het zo is dat het niet zou misstaan op een Dire Straits album dan wil dat zeggen dat het nummer met gemak op een album geplaatst zou kunnen worden dat minimaal tien jaar ouder is. (het eerste reguliere Dire Straits album kwam uit in 1978). Dat is al niet verkeerd lijkt me, in de regel zijn alleen de betere nummers op een dergelijke manier tijdloos.

Ruudf schreef:
Natuurlijk kun je dat gewoon zeggen. Maar als je iemand een knal in zijn gezicht geeft dan moet je er niet van op staan te kijken als je er een terug krijgt... als je begrijpt wat ik bedoel.

Sta ik dat dan? Ik verkoop trouwens niemand een knal in z'n gezicht, of zat jij in The Beatles?

Waarom word jij totaal niet serieus genomen als je in een museum tegen een kunstkenner staat te verkondigen dat je een Rembrandt of van Gogh lelijk vind???

Omdat je mening duidelijk ongenuanceerd is en berust op weinig kennis van zaken.

Ik weet niet waarom het wel is, maar ik mag toch wel van enige vorm van kennis spreken (inmiddels ruim 900 stemmen op deze site, tegenover 80 van jou, al weet ik niet hoeveel jij verder nog kent natuurlijk).

Heel fijn voor je dat je het ruk vind, maar kijk ook even naar de feiten. En het feit dat the Beatles aan de wieg stonden van de moderne pop/rock muziek is zeer zeker een rede om er wel waardering voor te hebben. (Dit wil natuurlijk niet zeggen dat je het goed moet vinden, het blijft een kwestie van smaak). Maar als je deze feiten in gedachte houd dan zou je misschien tot een iets genuanceerdere mening kunnen komen.

Eens met je feit, oneens met de stelling dat ik het daarom zou moeten waarderen, ik maak zelf wel uit waar ik waardering voor heb. Ik zie verder ook geen enkele reden om mijn mening te nuanceren.

Ik moet ook toegeven dat The Continuing Story of Bungalow Bill een erg vervelend en matig nummer is, maar While My Guitar Gently Weeps is toch alles behalve een matig nummer naar mijn mening.

Tja, niet naar mijn mening.

En als het zo is dat het niet zou misstaan op een Dire Straits album dan wil dat zeggen dat het nummer met gemak op een album geplaatst zou kunnen worden dat minimaal tien jaar ouder is. (het eerste reguliere Dire Straits album kwam uit in 1978). Dat is al niet verkeerd lijkt me, in de regel zijn alleen de betere nummers op een dergelijke manier tijdloos.

Goed interpreteren is ook een kunst.

Nee, dat wil zeggen dat het zo tussen al die makke, emotieloze Dire Straits nummers past. Ik had ook een band als Toto kunnen kiezen.

Op een boel andere jaren 70 albums past het niet.

En het feit dat the Beatles aan de wieg stonden van de moderne pop/rock muziek is zeer zeker een rede om er wel waardering voor te hebben.

Eerste deel is een feit, tweede deel van de redening alles behalve. Mensen staren zich veel te veel blind op zulke dingen.

Koenr schreef:

Sta ik dat dan? Ik verkoop trouwens niemand een knal in z'n gezicht, of zat jij in The Beatles?

Dus je wil zeggen dat er niemand in de Beatles zat, Koen?

Plaats daar maar een 'hier' tussen.

Overigens is het waardeloos vinden van een plaat ook geen klap in iemand z'n gezicht, of is een album ook een persoon?

shappy1010
:T
Koenr schreef:
Nee, dat wil zeggen dat het zo tussen al die makke, emotieloze Dire Straits nummers past. Ik had ook een band als Toto kunnen kiezen.

Ik zeg jij bent vrienden aan het maken hier.

Koenr schreef:
Grappig man.

Tot ik 15 was dacht ik juist dat The Beatles, net als als Queen, Dire Straits of Phil Collins, wel aardige muziek maakten. Sinds ik serieuze interesse in muziek kreeg en zelf op zoek ben gegaan naar muziek vind ik het ongelofelijk matig of zelfs slecht.

Waarom heb ik het gevoel dat je over 15 hetzelfde denkt over de lui die je nu goed vind? Ik zie geen enkele plaat in je top 10 ouder van voor de jaren 90 dus...

En Tom Waits dan?

shappy1010 schreef:
Waarom heb ik het gevoel dat je over 15 hetzelfde denkt over de lui die je nu goed vind?
Geen idee. Ik hoop wel dat er over 15 jaar minstens 5 platen in m'n top 10 staan die nu nog niet uit zijn.

Verder heb ik albums van Robert Wyatt, Silver Apples, Nick Drake, Vashti Bunyan, Captain Beefheart, Leonard Cohen en nog een boel artiesten uit de jaren '60/'70 allemaal op 3,5 of hoger staan.

Ik zie geen enkele plaat in je top 10 ouder van voor de jaren 90 dus...

Dan moet je toch beter kijken.....

Er zijn veel genres waar voor mij wel iets bijzit.

Hiphop luister ik niet veel, maar de cd Arular van M.I.A. vind ik wel erg leuk en de liedjes van Kanye West luister ik ook graag naar.

Electro als Röyksopp, LCD Soundsystem, Hot Chip, Vitalic, Vive La Fête, Mylo en Tiga vind ik ook erg leuk.

Verder vind ik Kaizers Orchestra, Sigur Rós, ¡Forward Russia!, Art Brut, The Subways, Bloc Party, CYHSY, Joy Division, Editors, Johan, Maxïmo Park, Interpol, The Arcade Fire, Mando Diao, The Mars Volta, Red Hot Chili Peppers, Bright Eyes, The Futureheads en Manu Chao ook erg leuk.
Uiteraard nog veel meer, maar dit zijn een paar van de belangrijkste.

Koenr schreef:

Ja, toevallig wel. Ik ben het lang vermiste 5e bandlid dat, zonder dat de buitenwereld het wist, alle nummers van the Beatles schreef.
Het is natuurlijk bij wijze van spreken. Als je een mening zo ongenuanceerd brengt als jij dat doet dan moet je niet staat te kijken als je een felle reactie terug krijgt.

Ik weet niet waarom het wel is, maar ik mag toch wel van enige vorm van kennis spreken (inmiddels ruim 900 stemmen op deze site, tegenover 80 van jou, al weet ik niet hoeveel jij verder nog kent natuurlijk).

Eens met je feit, oneens met de stelling dat ik het daarom zou moeten waarderen, ik maak zelf wel uit waar ik waardering voor heb. Ik zie verder ook geen enkele reden om mijn mening te nuanceren.

Ik heb niet gezegd dat je geen kennis hebt van muziek, dat zal best wel. Maar daarom snap ik dus ook niet dat je zo negatief over the Beatles bent. Natuurlijk kun je de muziek niet boeiend vinden, maar ze zijn wel een van de eerste (zoniet de eerste) band geweest die de aanzet hebben gegeven tot wat nu pop/rock muziek is. Dat is toch bewonderenswaardig lijkt me, of niet?

Goed interpreteren is ook een kunst.

Op een boel andere jaren 70 albums past het niet.

Ik snap waarom je de Dire Straits noemde. En ik begreep je opmerking, ik vond het alleen erg flauw. Ook erg beledigend natuurlijk. Dat bedoel ik nou met iemand een klap in zijn gezicht geven. Je kraakt muziek, die heel erg veel mensen (terecht) baanbrekend maar natuurlijk ook gewoon goed vinden, tot de bodem af zonder enige nuancering in je mening. Maar als je dat zo wil doen… dan moet je dat maar doen.

Ruudf schreef:

Ja, toevallig wel. Ik ben het lang vermiste 5e bandlid dat, zonder dat de buitenwereld het wist, alle nummers van the Beatles schreef.

Zeg dat dan.

Ruudf schreef:
Het is natuurlijk bij wijze van spreken. Als je een mening zo ongenuanceerd brengt als jij dat doet dan moet je niet staat te kijken als je een felle reactie terug krijgt.

Ik sta er verder ook niet van te kijken, misschien alleen een beetje van hoe persoonlijk sommige mensen het opnemen.

Ruudf schreef:
Ik heb niet gezegd dat je geen kennis hebt van muziek, dat zal best wel.

Ruudf schreef:

Ruudf schreef:
Maar daarom snap ik dus ook niet dat je zo negatief over the Beatles bent. Natuurlijk kun je de muziek niet boeiend vinden, maar ze zijn wel een van de eerste (zoniet de eerste) band geweest die de aanzet hebben gegeven tot wat nu pop/rock muziek is. Dat is toch bewonderenswaardig lijkt me, of niet?

Ik heb al eerder aangegeven dat ik dat soort feiten niet mee neem in m'n beoordeling/waardering van de muziek zelf. Ik kraak The Beatles zelf ook niet af, ik vind het slechts een waardeloos album.

Ruudf schreef:
Ik snap waarom je de Dire Straits noemde. En ik begreep je opmerking, ik vond het alleen erg flauw. Ook erg beledigend natuurlijk. Dat bedoel ik nou met iemand een klap in zijn gezicht geven. Je kraakt muziek, die heel erg veel mensen (terecht) baanbrekend maar natuurlijk ook gewoon goed vinden, tot de bodem af zonder enige nuancering in je mening. Maar als je dat zo wil doen… dan moet je dat maar doen.

Het was misschien flauw ja, maar beledigend? Als jij mijn favoriete album helemaal niks vindt, voel ik me ook niet beledigd hoor.

Als jij het wel mooie muziek vindt mag je er van mij gewoon van genieten.

fastpulseboy
Op de een of andere manier zijn mensen die van saaie muziek houden (best netjes uitgedrukt toch?) zich er toch op de een of andere manier bewust van...zij zijn namelijk ook altijd degenen die zich beledigd voelen als geschreven wordt dat hun favoriete bandje saai is...

fastpulseboy schreef:
Op de een of andere manier zijn mensen die van saaie muziek houden (best netjes uitgedrukt toch?) zich er toch op de een of andere manier bewust van...zij zijn namelijk ook altijd degenen die zich beledigd voelen als geschreven wordt dat hun favoriete bandje saai is...

Ik kan me wel voorstellen dat mensen die van saaie muziek houden die muziek zelf niet saai vinden en het een beetje irritant vinden als mensen het WEER in het hokje 'saaie muziek' stoppen. Zo van, 'kunnen ze daar nou nooit eens over ophouden?'

fastpulseboy
Jazper schreef:
(quote)

Ik kan me wel voorstellen dat mensen die van saaie muziek houden die muziek zelf niet saai vinden en het een beetje irritant vinden als mensen het WEER in het hokje 'saaie muziek' stoppen. Zo van, 'kunnen ze daar nou nooit eens over ophouden?'

mja, of voor lief nemen dat het zo is.
ik moet trouwens zeggen dat ik de top 10's van ruud f en koen r beiden bovengemiddeld goed vind. die van Jazper is natuurlijk helemaal super

fastpulseboy schreef:

mja, of voor lief nemen dat het zo is.

Tja, dat is het verstandigste natuurlijk.

die van Jazper is natuurlijk helemaal super

Dat ben ik met je eens!

Ik kan wel alles wel waarderen behalve commerciele rotzooi en Hardcore/hardstyle.. daar heb ik echt niks mee. Ik hou de nadruk echter op Rap.

Ruudf schreef:
Ik heb niet gezegd dat je geen kennis hebt van muziek, dat zal best wel.

Ruudf schreef:

Goed interpreteren is ook een kunst...

Die tweede zin kwam uit het voorbeeld over de schilderijen van Rembrandt en sloeg niet op jou kennis over muziek. Ik vermoed inderdaad wel dat je weinig kennis van zaken hebt wat schilderkunst betreft

Het was misschien flauw ja, maar beledigend? Als jij mijn favoriete album helemaal niks vindt, voel ik me ook niet beledigd hoor.

Als jij het wel mooie muziek vindt mag je er van mij gewoon van genieten.

Beledigen is misschien een verkeerd woord inderdaad, maar het gaat denk ik meer om de manier waarop, (of het kort door de bocht is bijvoorbeeld..) dan om het feit op zich dat een favoriet album slecht gevonden word. De manier waarop het gebracht word bepaald natuurlijk ook hoe gereageerd word.

Maar goed, ik ga dan maar eens lekker genieten van de plaat, begin dan natuurlijk met het prachtige ontroerende the continuing story of bungalow bill

Vroeger werd ik altijd heel erg naar van de beatles door al die geruchten van als je zo een LP omgekeerd afspeelden dan dingen uit de hel hoorden en blablabla dus ik had nooit iets met de beatles. En nu nog steeds niet omdat ik het gewoon te ouderwets vind klinken.

Ik heb van elk genre (behalve electronic) wel een leuk liedje maar waar ik het meest naar luister is rock en reggea (een heerlijke combinatie vind ik ) Want reggea is voor mij de perfecte muziek om me relaxed te voelen. alleen soms verlang ik gewoon naar teksten die me een beetje laten na denken of bij me passen ofso. en in dat geval luister ik rock

Relax
HipHop en keiharde goede soul, Anthony Hamilton klein voorbeeldje en D'Angelo enzovoorts, als het maar chill is.
Rap omdat het me gewoon goed doet voelen, natuurlijk als het een fijne artiest is waarmee ik bedoel zijn stem, flow en tekst.
Bijvoorbeeld Obie Trice of Slick Rick.

Goede smaak.

Gast
geplaatst: vandaag om 00:24 uur

geplaatst: vandaag om 00:24 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.