MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Overigen / Maak kennis met Klassiek en beoordeel

zoeken in:
hdk-nl
Merveilleus. Deze vertolking van Horowitz:

Satie uitgevoerd door Reinbert de Leeuw blijft natuurlijk prachtig:

De Leeuw legt veel gevoel in zijn spel met accenten op de rust.

En wat een counter-tenor die Andreas Scholl!

hdk-nl

Toch wel interessant om dat stukje kamermuziek , welke Mahler schreef tijdens zijn studie aan het conservatorium , weer eens te horen.

O.a. de AVRO besteedde onlangs ruimschoots aandacht aan deze componist. Het is tenslotte Mahlerjaar !
Voor geinteresseerden die Mahler vooral van naam kennen vormt de volgende korte documentaire hopelijk een aanleiding om kennis te nemen van zijn prachtige muziek.
Voor mij geldt dat ik een enorme bewondering en liefde bezit voor zijn werk .

http://cultuurgids.avro.nl/front/detailklassiek.html?item=926d75e6f1fae471e51289c901cd837a

toch ook maar eens voor het eerst in dit topic... John Adams.. fascinerend:

apart!

mooi stuk van onbekende componist:

Je bent een echte pianofreak he , Deeper haha.
Maar je hebt me wel te pakken , want ik heb nog nooit van de goede man gehoord. Wel een mooi pianostuk hoor. Dromerig , bijna Frans lijkt het wel met Russische invloeden.
Ik ga zeker wat info en muziek over die componist opzoeken; ook al is het Mahlerjaar !!!

Ik ben blij dat een dergelijke "hoek" op de musicmeter-site bestaat. Ik heb een tijdje terug, samen met anderen, gevraagd om een aparte site waar klassieke muziek werd besproken en beoordeeld. Dit kon helaas om begrijpelijke redenen niet doorgaan, maar ik ben wel blij met deze oplossing.

Laat ik er maar meteen "iets tegenaan gooien". Ik ben voornamelijk geinteresseerd in opnames van opera's en heb meteen al een lijstje, zonder enige vorm van rang:

Verdi - La Forza del Destino
Gounod - Faust
Puccini - Tosca
Bizet - Carmen
Wagner - Die Walkure
Verdi - La Traviata
Verdi - Rigoletto
Rossini - La Gazza Ladra
Leoncavallo - Pagliacci
Verdi - Il Trovatore
Saint-Saens - Samson et Dalila
Bizet - De Parelvissers
Wagner - Lohengrin
Puccini - La Boheme
Verdi - Otello
Boito - Mefistofele

Ik durf te wedden dat niemand die laatste kent, dan (misschien) alleen van naam.
Kijk voor de gein eens op wikipedia bij "opera" en je vindt duizenden opera's die sinds de 17e tot in de 20e eeuw zijn gemaakt. Het theater won in die tijd steeds meer aan belangstelling onder het publiek. Ik ben persoonlijk voornamelijk geinteresseerd in opera's uit de 19e eeuw, dus operationele muziek van voor die tijd heb ik nauwelijks bestudeerd.
Met name de muziek van Verdi en Wagner, welke beiden dominant waren in de 19e eeuw, ken ik vrij goed, voor zover het gaat om hun meest opgevoerde opera's.
Met name bij Richard Wagner is het ondoenlijk om zijn "muziekdrama's" van buiten te kennen. Een echte "Wagner-ervaring" is pas van toepassing wanneer je een of meerdere opera's van hem echt live meemaakt. Zijn tetralogie "Der Ring des Nibelungen" bestaat uit vier avondvullende opera's en wordt in mijn ogen terecht gezien als zijn magnum opus. Wagner was ook (voor zover je de geschiedenisboekjes kan geloven) de eerste die het "Leidmotiv" in opera integreerde. Zijn gedachtengoed (ook wat betreft zijn opera's) leunt voornamelijk op het gedachtengoed van Schopenhauer en Nietzsche. Wagner als mens stond bekend als een enorme klootzak. Zijn muziek is echter een verrijking voor de voorgaande en komende muzikale uitspattingen van die of gene.

De opera's van Verdi borduren voort op het reeds bestaande werk vanaf half 18e, begin 19e eeuw, alleen met "kleine" verschillen, zoals het "doorcomponeren" en het volhoudend zoeken naar ieder dramatisch gegeven in ieder verhaal. Falstaff (zijn laatste opera, 1893) is onder andere daardoor (en uiteraard door meerdere oorzaken gedurende zijn leven) een compleet andere opera dan Oberto, zijn debuut (1839). Verdi wilde voornamelijk de menselijke ziel, emotie, laten spreken in zijn muziek.

Leuk dat er ook operaliefhebbers op MuMe blijken te zijn !

Boito een beroemd librettist , heeft eveneens een opera geschreven en zeker niet onverdienstelijk. Ik bezit een mooie opname van Decca met o.a. Renate Tebaldi en Mario Del Monaco. Ik zou dus niet te snel wedden , Waverick!

Er is geen componist op te noemen die zo omstreden is en was als juist Richard Wagner . Geen enkele componist ook met zo'n fanatieke aanhang. Feit is , hoe dan ook : Wagner is een Reus in de muziekgeschiedenis.

Okee, ik wed niet meer, wedden?

Sinds Wagner is de klassieke muziek niet meer hetzelfde, vind ik. Toch luister ik meer naar Verdi en andere italiaanse opera-componisten uit die tijd.

Even wat wetenswaardigheden over mijn interesse in klassieke muziek en opera in het bijzonder:

Ik heb van jongs af aan (door mijn ouders) naar klassieke muziek leren luisteren. Met name het bekende werk uit alle stromingen werd mij destijds voorgeschoteld. Ik kon het destijds waarderen, totdat ik tiener werd en andere muziek leerde ontdekken, zoals "normale" popmuziek, metal, punk, new wave, in de jaren 90 ook house en techno. In de loop der jaren ging ik ook graven in de muziekhistorie en ontdekte onder meer Beatles, Simon & Garfunkel, Pink Floyd, Doors, Dylan, Led Zeppelin en (veel) meer.

Toen ik net getrouwd was, bestelde ik een tv-serie over het leven van Verdi. Ik was van deze serie zeer onder de indruk en zoog de historische informatie op in mijn bovenkamer. Hierdoor kwam ik er ook achter dat Rigoletto voor het eerst werd uitgevoerd op 11 maart 1851, precies 125 jaar voor ik werd geboren (11 maart 1976). Dit symbolische feit trok me erg aan en ik besloot om een opname van deze opera aan te schaffen (uiteindelijk, zo blijkt, een zeer vermaarde met o.a. Krauss en Moffo). Bij de eerste luisterbeurt zat ik eigenlijk te wachten op de bekende stukken uit die opera. Bij de volgende beurt kwamen er meer delen bij die mijns inziens de moeite waard waren en uiteindelijk hoorde gewoon ieder deel van de opera bij het geheel, ik kon de afzonderlijke delen niet meer los zien van het geheel.

Vanaf toen was ik verkocht en probeerde ik dat "truukje" met iedere opera die ik vervolgens kocht. Wanneer ik na die tijd een opera kocht en ik vond er de eerste draaibeurt niet zo veel aan, beschouwde ik dat als een goed teken en een uitdaging: na hoeveel draaibeurten zou ik "hooked" zijn? Ik moet zeggen dat ik tot nu toe nooit bedrogen ben uitgekomen. Er zijn wel opera's die ik meer draai dan anderen, maar ze hebben allemaal hun eigen sfeer en karakter.

Met name (de helft van) het werk van Verdi kan mij zeer bekoren, maar ook Boito met zijn Mefistofele (een mooie opname o.l.v. Fabritiis), Wagner's Ring (met name de dvd-uitvoeringen o.l.v. James Levine van eind jaren tachtig), ook diens Tannhausser, Puccini (Tosca, Turandot, Madama Butterfly, La Boheme), Offenbach (Les Contes d'Hoffmann), Gounod (Faust), Leoncavallo (Pagliacci), Mascagni (Cavalleria Rusticana), Weber (Euryanthe en Der Freischutz), Bizet (Carmen en Les Pecheurs des Perles) en Humperdinck (Hansel un Gretel).

Op dit moment ben ik alweer een aantal maanden verzot op een mooie opname van Verdi's La Forza del Destino, o.l.v. van Levine en uivoerenden als Domingo, Price en Cossotto (1977).

Daarnaast luister ik ook graag naar muziek van J.S. Bach (met name orgelwerken (BWV 565 en 659!!) en de toegankelijkere orratoria (Jesu bleibet meine Freude!!)), Mozart (de bekende symfonieen), Berlioz (Symphonie Fantastique), Vivaldi (de beroemde Quattro Stagioni), Mahler (de latere symfonieen, met name o.l.v. Kubelik), Griegs Peer Gynt (o.l.v. Per Dreier), Schuberts "Unvollendete" en Brahms met zijn "Ein Deutsches Requiem" (Denn Alles Fleisch es ist wie Gras, heerlijk!).

Met moderne klassieke muziek heb ik wat minder. Waarschijnlijk komt dit doordat ik ook veel waarde hecht aan de romantiek van de 19e eeuw. Ik heb stukken van Part en Gorecki gehoord die mij op zich wel wat lijken, maar tot op heden heb ik niet de behoefte gehad er me dieper in te verdiepen. Wellicht komt dat nog een keer. Muziek van Stravinsky: Ik heb het meermalen geprobeerd, maar tot nu toe viel het kwartje (nog) niet.

Leuk om te lezen, Waverick.

Ik ben pas op mijn 22ste naar klassiek gaan luisteren vanuit het vermoeden dat het echt iets voor mij zou zijn. Toen leende ik dan maar eens een cd uit de bibliotheek en ik had gekozen voor Bach. Het was toen wel meteen een tegenvaller want allemaal orgelwerk en dat ging al snel op mijn zenuwen werken. Een tijd later dan kocht ik een paar cd's uit een budgetreeks. Toen was ik wel meteen helemaal verkocht. Een cd met allerlei barok, waarvan het kerstconcert van Corelli mij het meest raakte en een cd met de 24 preludes opus 28 van Chopin. In de vertolkingen van Nigel Kennedy van verschillende vioolconcerten vond ik ook mijn gading. Er was toen ook in samenwerking met free recordshop van Emi een cd sampler met boekje van Annemiek IJsselmuiden te koop, zo kreeg ik wat zicht op de verschillende stromingen. Een heerlijke ontdekkingsreis. Voor vioolconcerten heb ik echt een voorliefde.

Het adagio voor strijkers van Barber is erg bekend, maar niet minder mooi vind ik het vioolconcert.

@Kronos , ja , dat Barber concert is fantastisch mooi ! Je komt het werk op cd vaak tegen in combinatie met het vico van Korngold ; eveneens een prachtig werk. Een aanbevelenswaardige opname is verschenen op DGG , gespeeld door Gil Shaham en het L.S.O. o.l.v. Andre Previn.
Diezelfde componist ( Korngold ) heeft eveneens een meesterlijke opera geschreven. Die Tote Stadt. De wereldpremiere op de plaat is in 1975 door RCA , met o.a. Kollo en Neblett en o.l.v. Erich Leinsdorf, uitgegeven.

@Waverick , wat een mooi verhaal en zoveel raakvlakken met mijn muzikale ontwikkeling. Ook ik kwam al vroeg in aanraking (ook door mijn ouders) met klassieke muziek , schoof het grotendeels terzijde tijdens mijn tienerjaren om nadien weer langzamerhand op te bloeien.
Waar ik mij ook zo in herken is jouw luisterinstelling. Je legt de 'fout' van het niet mooi vinden niet in eerste instantie bij de componist of zijn werk , maar bij jezelf ; je wilt het werk eerst goed leren kennen alvorens je oordeelt. Je komt dan idd vrijwel altijd tot de ontdekking dat al die getrooste moeite muzikaal hogelijk wordt beloond !

DeepeR, je hebt een abonnee erbij.
Mooie stukken staan hier, divers door allerlei users.
Mag ik ook mijn linkje bijdragen?
Met referentie aan de popmuziek, de favoriete componist van Frank Zappa:
YouTube - Edgard Varèse, Ameriques (Part 1)
en
YouTube - Edgard Varèse, Ameriques (Part 2)

Edgar Varese is echt top! Echt heerlijk eigenzinnige componist!

rabbit
The Scientist schreef:
toch ook maar eens voor het eerst in dit topic... John Adams.. fascinerend:

(embed)

Mooi nummer inderdaad, met een beklemmende sfeer. De afbeeldingen in de video versterken de sfeer nogmaals.

Join the club!

M'n eigen bijdragen zijn wat eenzijdig, maar ik vind pianomuziek zo geweldig dat ik amper aan andere klassieke muziek toekom.

Dan toch nog eentje van die geflipte Rus Scriabin... en natuurlijk Horowitz. Een van z'n laatste en misschien wel allerbeste... luister en huiver... het einde der tijden breekt aan

Ik heb alle pianosonates van Scriabin samen met die van Prokovjef en Shostakovich in een cassette bij het Kruidvat gekocht voor 9 euro, een geheim, dat ik lang bewaard heb en hier beschroomd onthul . Maar geweldige uitvoeringen, o.a. door Hâkon Austbö.
Ik draai het zeker niet iedere dag, maar als ik het doe, raak ik altijd weer gefascineerd.
Wat mij in pianomuziek zo boeit, is dat een musicus zijn gevoelens kan over brengen middels een mechanisch instrument. Zo anders dan een viool of een stemband !

DeepeR schreef:
Join the club!

Wie heeft er trek in een hapje klassiek met een flinke scheut Zappa-saus ?
Dit had zomaar op 'King Kong' of 'Burnt Weenie Sandwich' kunnen staan, mijn favoriete Zappa platen.
En verbaas je over die doortastende spaanse huisvrouw !

YouTube - Maurice Ravel: Piano Concerto in G (Terzo Movimento) Alicia De Larrocha/ Charles Dutoit

Horowitz in zijn element met Liszt.

willemmusic schreef:
Ik heb alle pianosonates van Scriabin samen met die van Prokovjef en Shostakovich in een cassette bij het Kruidvat gekocht voor 9 euro, een geheim, dat ik lang bewaard heb en hier beschroomd onthul . Maar geweldige uitvoeringen, o.a. door Hâkon Austbö.
Ik draai het zeker niet iedere dag, maar als ik het doe, raak ik altijd weer gefascineerd.
Wat mij in pianomuziek zo boeit, is dat een musicus zijn gevoelens kan over brengen middels een mechanisch instrument. Zo anders dan een viool of een stemband !

Gaaf. De meeste sonatas van Scriabin moet ik nog luisteren. Ik ontdek het stukje bij beetje. Is geen makkelijke kost.

Ik ben niet heel erg thuis in de klassieke muziekwereld, maar ik kwam hier even rondneuzen, en hoorde dat stuk van Scriabin. Erg mooi! Mooie dreigend pianostuk, echt heel goed. Ik vroeg me af, weet iemand een plaats waar ik meer van deze pianist kan horen? Of andere vergelijkbare pianisten?

Alvast bedankt!

Wat het leuke van klassieke muziek het is tijd loos.
Ik bedoel wat in 1700 a 1800 gemaakt kom je zelf nog tegen in de moderne muziek.
Ik zelf how ook van klassieke,dath et oude werken zijn of met wat modern getine uitkomst.
Vaak kom ik ook film muziek tegen met een klassieke inslag die toch ook mooi is.

Door het vele luisteren ben ik zelf ook aan de slag gegaan op de pc met Fl Studio.
Mij muziek ondergrond is amateur.
De muziek die ik heb gemaakt is ligt klassiek.
Orgineel gemaakt dus geen copy,op gevoel gemaakt stukken.
De eerst is een kamer muziekje dat met een contrabas en chello en 2 vioolen met een verhaal line er in.
Classic Bunny Storry

Ook een ander muziek stukje bv.
Looking into your eyes
Is ook een klassieke inslag.
Wat ik wilt aangeven je hoef niet een Pro te zijn om klassieke muziek te maken.
Het geeft een heerlijk gevoel als je een muziek deuntje in echte klanken kan benaderen.
De rede voor deze respont voor mij is dat ook andere mensen meschien de weg kunnen vinden in een klassieke getinte richting ook al is het op een pc.
Dat deze mensen nu Pro of amateur zijn zo lang je plezier heb wat je doet.
Gewoon doen waar je zin in heb met maken van deze prachtiige richting in muziek.

Ook al niks ? Ik vind van niet en daarom wil ik graag even reageren op de muziek van Classic Bunny Story : die is evocatief genoeg zonder je uitleg ; sfeervol, warm, mijn fantasie wordt geprikeld door het muzikale verhaal dat je wilt vertellen. Het lijkt wel een hoofdstukje uit een avontuur, dat, als je het aanvult met andere stukken, een mooie cd kan opleveren. Die ik wel zou willen horen.
Je muziek klinkt een beetje als Mort Garson - Mother Earth's Plantasia (1976) .
Ik hoop dat je hier iets aan hebt en eindig met een welgemeend cliché : GA ZO DOOR !!!

En o, ja, Masimo, het antwoord op je vraag is : hier !

Dit topic maar weer eens oprakelen:

Ah, Cantus Arcticus is heel mooi.
Samen met zijn fantastische Pianoconcert No. 1 op een prima Naxos-uitgave

aslan (crew)
de Bolero van Ravel, bewerkt door Alfred Schnittke:

Cantus Arcticus is inderdaad heel mooi voor bv. de maandagmorgen.
Het begin heeft wel iets van Daphne et Cloë, van die hieronder, ook zo'n heerlijk plaatje om mee wakker te worden.
Ga direct achter die Naxos uitgave aan, dank voor tip, Paal en Paap!

nog wat extra promotie voor Scriabin

Het moet Daphnis et Cloé zijn en de 7de symfonie van Rautavaara is ook mooi. Fins, zonder teveel Sibelius. Ik doe een inhaalslag !

aslan schreef:
de Bolero van Ravel, bewerkt door Alfred Schnittke

In iets meer dan 3 minuten ...dat is dan de Bolero van Raffel

Ik moet dit toch ook even hier delen. Bachs kolossale, wereldschokkende, kwartierlange Chaconne uit zijn Partita voor viool no. 2, (prachtig) gespeeld op gitaar. C'est vraiment merveilleux!

Gast
geplaatst: vandaag om 20:19 uur

geplaatst: vandaag om 20:19 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.