MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Overigen / Maak kennis met Klassiek en beoordeel

zoeken in:
Aan Part's Fratres kan men een studie wijden . De zo spiritueel aangelegde componist heeft zelf het werk talloze malen bewerkt voor diverse bezettingen.
Om de bewerking door Stars of the Lid goed te beoordelen zou ik de verdere ontwikkeling van hun interpretatie van Fratres eigenlijk moeten beluisteren. Of bewerkten ze enkel een klein gedeelte ?
Hun bewerking klonk mij aangenamer en interessanter in de oren dan het voorgaande stuk van Satie. Ze lijken het hypnotiserende effect van het werk te willen versterken. Het dramatische , spannende element wordt er echter wel door verzwakt. Vandaar waarschijnlijk mijn soundscape , ambient gevoelens hierbij of hoe het verder ook allemaal heten mag. Maar leuk om een keer kennis van te nemen.

Gustav Holst - The Planets: Mars, Bringer of War

Holst: Lekker stuk. Vast wel 's in een film gebuikt.

Nog wat Rachmaninoff. Z'n eigen favoriet geloof ik en ik denk ook wel de mijne.
Ben er zelf maanden mee bezig geweest om het te spelen maar het is nog steeds niet af, helaas.

Prelude Op. 32 No. 10 ........ magisch gespeeld door Richter

Is het misschien wijsheid om aan dit zo mooie topic wat regels te verbinden ? Het gaat nu wel heel snel met de filmpjes .
Een per dag , de reacties afwachten en de volgende dag een nieuw muziekstuk , zou dit een optie kunnen zijn ?

Wat zeg jij ervan , DeepeR , jij bent tenslotte de topicstarter en de baas toch ?

Holst is voornamelijk bekend geworden door zijn orkestwerk The Planets.
Het was een van de eerste klassieke werken waarmee ik kennis maakte.

Holst was een mysticus . De astrologische karaktereigenschappen van elke planeet zette hij op muziek.Bij de planeet Neptunus maakt hij op prachtige wijze gebruik van een koor.
Het is toegankelijke muziek en behoort sinds dat het geschreven is tot de populairste klassieke werken.

@DeepeR , jij kent je pianisten ! Richter , een fenomeen . Het werk (en de uitvoering dus) ; mooi uitgekozen.

Richter is ook de bespeler op mijn favoriete uitvoering van Rach's Tweede pianoconcert in c klein, op. 18; begeleid door Wislocki Wát een fantastisch stuk.

Overigens kunnen er w.m.b niet genoeg filmpjes en tips verschijnen, anders loopt het zo traag

George schreef:
Ik heb het hele stuk uitgeluisterd , zonder in tranen uit te barsten van ellende. Muzikanten die geloven in wat ze doen en maken en bovendien het experiment niet schuwen , verdienen m.i. alle respect. Althans , zo integer kwamen de musici op mij wel over. Het kunststukje wat ze uithalen met de in de klassieke wereld niet altijd even serieus genomen componist Satie , hoeft van mij echter niet herhaald te worden. Het oorspronkelijke stuk met bijvoorbeeld een Reinbert de Leeuw achter de vleugel , blijft sterk mijn voorkeur behouden.
De interpretaties van Pascal Rogé gehoord? Vooral de tempi liggen me net iets beter. Prachtig.

Valt me op dat er wel veel bekende namen en bekende stukken langskomen. Is deze thread niet bedoeld voor de wat meer onderbesneeuwde werken/componisten? Awel, ik heb nog een hele mooie in petto, maar daar wacht ik nog mee, want anders gaat het te snel hier

@Paap_Floyd ,om eerlijk te zijn , Paap , het kan mij ook niet snel genoeg gaan. Maar moeten wij geen rekening houden met de titel " maak kennis met klassiek en beoordeel " ? Die impliceert toch dat we wel tijd en ruimte moeten geven aan users om te reageren ? En met name ook aan users voor wie klassiek nog een groot onontgonnen gebied is ? Maar ik ben de topicstarter niet en misschien zie ik het dus wel helemaal verkeerd

.Rogé is een formidabele pianist. Zijn interpretaties van ondermeer Satie ,Ravel , Debussy en Poulenc behoren tot het beste wat ik ooit beluisterde. Ik heb hem ook meerdere malen live gezien. Zijn uitvoeringen pronken trots in mijn cd kast.
De partituren van de bijna autodidact zijnde Satie , met zijn vaak komische aanwijzingen , laten volop de ruimte aan de interpreet. Luister maar eens wat een pianist als Ciccolini van Satie's muziek maakt.
Nee , ik kom niet met een filmpje.

Wat mij betreft hoeven we nog geen regels te verzinnen. Zo hard zal dit topic niet gaan, maar we kunnen er een beetje rekening mee houden.

pretfrit
Dankzy de improvisaties op dit album kennis gemaakt met de componist Scarlatti.

de man heeft een aantal erg vlotte sonates geschreven. die blijkbaar niet al te moeilijk naar rock of jazz zijn te transformeren.

Hier de Sonate K1 door Pogorelich.

pretfrit
DeepeR schreef:

Prelude Op. 32 No. 10 ........ magisch gespeeld door Richter

prachtig!!

Scarlatti schreef zijn talloze sonates niet voor piano. Om de eenvoudige reden dat het instrument toen niet bestond. Ik ben geen purist en ik vind zijn muziek prachtig op een vleugel klinken.
Pogorelich maakte naam met zijn Scarlatti cd op DGG ( klassieke label).
In 2007 ontstond er plotseling weer veel vraag naar juist die cd. De reden ? Youp van t'Hek beleed zijn liefde voor Scarlatti en de uitvoering door Pogorelich in zijn theatervoorstelling!

YouTube - Ivo Pogorelich Plays Scarlatti Sonata L.104/K.159 lo-fi

YouTube - Shostakovich String Quartet No. 8 in C Minor (II) [/quote]

Toch maar wat info bij dit prachtige strijkkwartet.

Behalve mijzelf is er minstens 1 user , die dit werk op waarde moet weten te schatten. Die user is bovendien duidelijk te herkennen momenteel !

Opgedragen aan de slachtoffers van fascisme en oorlog is dit in 1960 geschreven werk , het meest gespeelde en populairste kwartet van de componist.
Het is vrij eenvoudig van opzet , maar bezit een enorme uitdrukkingskracht.
S. schreef in totaal 15 strijkwartetten en alle bevinden zich op hoog niveau. Ze worden daarom algemeen gezien als een van de hoogtepunten van de kamermuziek uit de vorige eeuw.
Er zijn diverse mooie uitvoeringen verkrijgbaar.
Mijn voorkeur ? De uitvoering door het Borodin Quartet .

aslan schreef:
Alfred Schnittke - Concerto Grosso for Two Violins and Prepared Piano: Rondo

(embed)

hdk-nl
Algemeen filmpje over Paganini geweldig wat die man destijds uit zijn viool toverde. Weinig mensen die zijn stukken kunnen spelen.

Fantastisch Eerste pianoconcert van Einojuhani Rautavaara. Vertel ik later wel wat meer over. Ik heb wel wat met Finse componisten, en dit werk behoort tot mijn all-time favjes. Jammer dat het niet echt vaak is opgenomen. Sterker, ik ken slechts 1 uitvoering Uitgebracht op Naxos, samen met Cantus Arcticus en de Derde Symfonie. Ook mooie stukken.

Apart dat pianoconcert. Moet het wat vaker horen. Ik kan best veel hebben maar die dissonantie gaat me af en toe wat irriteren.

Gaaf om een keer de originele vioolversie te horen van La Campanella. De piano bewerking van LIszt is vast wel bekend:

Paap_Floyd schreef:
(embed)
Fantastisch Eerste pianoconcert van Einojuhani Rautavaara. Vertel ik later wel wat meer over. Ik heb wel wat met Finse componisten, en dit werk behoort tot mijn all-time favjes. Jammer dat het niet echt vaak is opgenomen. Sterker, ik ken slechts 1 uitvoering Uitgebracht op Naxos, samen met Cantus Arcticus en de Derde Symfonie. Ook mooie stukken.

Ook al zo'n spiritueel aangelegde componist. Maar een briljant stuk hoor , Paap. Spannend van de eerste tot de laatste noot .
Zowel het orkest als de piano spelen een hoofdrol. Prachtig !
Er bestaat nog een uitvoering van het werk en wel op de componist zijn 'eigen label' ONDINE :
(pico 1 +2 )
Ralf Gothóni, piano
Leipzig RSO
Max Pommer, dir.
Bavarian RSO
Jukka-Pekka Saraste, dir.
ODE 757-2

Een van mijn favoriete stukken van Poulenc :
YouTube - Poulenc Two Piano Concerto First Movement

YouTube - Katia & Marielle Labeque, Sir Simon Rattle, Berlin Phil.

Martha Argerich speelt 2 stukken uit een reeks van Schumann.

Geweldig.

hmmz, Gustav Holst - The Planets: Mars, Bringer of War..,
dat wordt 'em niet voor mij, doet me te filmisch aan.
Shostakovich daarentegen doet me denken aan de soundtrack
van Requiem for a Dream (Kronos Quartet)..
Hoewel je Shostakovich denk ik ook niet snel opzet voor je rust..
Maar vind dit wel een geweldige topic, leer echt (voor mij) veel
nieuwe componisten kennen..

@Lazerus , kijk , dat vind ik nou leuk om te lezen !
Ik kan het daarom niet nalaten om wat vuurwerk van D.S. te plaatsen. Het is idd geen dinermuziek.
Het is het 4e deel uit zijn 5e symfonie. Een symfonie die m.i. uitstekend als kennismaking met S. werk kan dienen.

YouTube - Shostakovich, Symphony No. 5,Bernstein

Om bij te komen :

YouTube - Shostakovich:Piano Concerto No. 2 in F major, Op. 102 II. An

Allebei erg mooie stukken! De tiende symfonie is denk ik mijn favoriete Sjosta-symfonie. (Russische namen dienen fonetisch te worden geschreven. Zo schrijven wij dus Sjostakovitsj, en geen Shostakovich. Maakt verder niet uit )
Ik beluister nu zijn Pianokwintet in g-klein, door Richter & Borodin Qt. Mooi ding.

Ik wist trouwens inderdaad dat Rautavaara's pico's ook op Ondine zijn uitgebracht, maar het is helaas heel slecht te vinden

@Paap_Floyd , wat saai zeg om te schrijven: maarre , de tiende is denk ik ook mijn favoriete symfonie van Sho, sorry , Sjostakovitsj ( ik zal het aan YouTube doorgeven).
Tip : goedkoop en in een fantastische uitvoering te verkrijgen olv Herbert von Karajan op DGG.
YouTube - Shostakovich Symphony No. 10, II - Karajan, Berliner Philharmoniker (Rare Photos)

(afbeelding)

De uitvoering van het pianokwintet, die jij beluistert is een vermaarde. Geweldig stuk !

Veel van Rautavaara 's werken op ONDINE zijn sinds 1994 verkrijgbaar via het BMG CATALYST label .

Deeper , het kan eigenlijk geen toeval meer zijn , zoekt uitstekende piano interpretaties op. Schumann en Argerich is vrijwel altijd een ideale combinatie.

Mozart. Pianoconcerten. 27 in totaal. Vrijwel allemaal behoren ze tot het standaardrepertoire .
Door de jaren heen ben ik steeds meer gaan beseffen hoe geweldig mooi die concerten wel zijn.
Zijn eerste meesterlijk geschreven pianoconcert is ongetwijfeld de 9e ( KV271).
Geschreven op 20-jarige leeftijd en hemels mooi.
Het is eigenlijk ondoenlijk om een deel uit een van die concerten te kiezen.
Het meestgehoorde deel is zonder enige twijfel die van de 21ste ( Andante ) .
Zelfs veel niet klassiek ingewijden zullen het onmiddellijk herkennen.

Een van mijn favoriete Mozart pianoconcerten is het 20ste in d -mineur (KV466).
Luister naar de rusteloze openingsmaten van het orkest met de piano als tegenstander en zijn verdere verloop.
Samen met het 24ste staat dit concert als enige in mineur. Beethoven was met name van die concerten een groot bewonderaar en schreef er speciaal cadensen voor. Die van Mozart zijn verloren geraakt.

YouTube - Mozart concerto 20 in d, K.466 - 1. Allegro (1of2) Gulda

Mooi om te horen. Was volgens mij voor het eerst dat ik bewust naar iets van Mozart heb geluisterd.

herman schreef:
Mooi om te horen. Was volgens mij voor het eerst dat ik bewust naar iets van Mozart heb geluisterd.

De eerste keer en gelijk mooi ? Dan ben je verder dan dat ik was bij de eerste keer (we hebben het over muziek , he) .
Ik zal zo'n 17( mag als excuus dienen ?) zijn geweest toen ik het voor het eerst hoorde .
Een hoop gepingel en een irritant orkest er tussendoor.
Dat vond ik ervan. Gelukkig , de hemel zij dank , bestond er nog geen MuMe om mijn mening te ventileren.

m3LL3
Ik dacht vroeger altijd dat klassieke muziek stom was omdat mijn ouders héél af en toe iets als Mozart of Vivaldi opzetten. Het geluid dat harder en zachter en harder wordt, de tonen die van hoog naar laag naar hoog gaan... Ik word er haast zeeziek van, verschrikkelijke muziek

Minder dan 2 jaar terug ben ik begonnen met Satie wat me wel beviel. Later heb ik Arvo Pärt ontdekt waar ik ook erg veel naar luister en geluisterd heb. Eerst vond ik een koor maar niks, maar omdat ik Fratres erg waardeerde ben ik me er toch maar in Arvo's andere werk gaan verdiepen. En zo kwam ik later bij het 'album' Misere van Henryk Górecki:

De opname die ik heb is wel iets beter en die oude mannen en vrouwen hoef ik niet zo nodig te zien, maar toch.

Andere klassieke muziek waar ik erg van onder de indruk ben is de vrij onbekende Maurice Duruflé. Dat requiem

Welliswaar een brakke opname, maar iedereen zou het hele requiem verplicht moeten downloaden Jammer dat ik geen goede opnames kan laten horen

Leuke bijdrage , M3LL3 ! ( hoe verzin je zo'n naam ? ).

Die uitvoering van Gorecki wordt waarschijnlijk gezongen door goedwillende amateurs. In tegenstelling tot het requiem van M.D. ken ik dit werk niet.
G.'s 3e symfonie heeft zelfs de hitlijsten gehaald en is zijn bekendste werk. Ik zal eerlijk bekennen dat ik het vrijwel nooit meer draai. Toch kan ik me goed voorstellen dat het een favoriet werk van velen is.

Er zijn nogal wat requiems in de loop ter tijden geschreven. Dat krijg je ervan als mensen dood blijken te gaan.
De beroemdste zijn die van Mozart , Verdi en Faure.
Nog niet zo lang geleden ontdekte ik het requiem van Gilles(1668-1705). Een prachtig werk met intro van pauken en voorzien van een kamerorkest inleiding. Het is momenteel de alarmschijf ( kennen we dat nog ? ) in de toplijst van de Requiems.
Een van de vroegst geschreven Requiems en die de tijd heeft overleefd is die van de15e eeuwse componist Ockeghem. We zijn dan aangekomen bij de roots van o.a. Part :

YouTube - Ockeghem Requiem

Gast
geplaatst: vandaag om 06:13 uur

geplaatst: vandaag om 06:13 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.